Skip to content

Героїчний епос. Українські народні думи

Posted on:13 серпня 2025 р.

Що таке «українська національна ідентичність»?

Українська національна ідентичність — це усвідомлення себе частиною українського народу, розуміння спільної історії, культури, традицій і цінностей, що вирізняють українців серед інших націй. Вона формується завдяки знанню рідної мови, любові до культурної спадщини, шануванню героїчного минулого, звичаям, народним символам і прагненню бути причетним до долі своєї країни.

Усвідомлення належності до української нації

Усвідомлювати свою належність до української нації — означає відчувати гордість за свій народ, знати його історію, пам’ятати визначних особистостей, поважати національні традиції й активно долучатися до життя спільноти. Саме це відчуття спільності та відповідальності об’єднує українців у світі.

Що допомагає почуватися українцем/українкою?

Чи важливо перебувати у рідній країні, щоб відчувати себе частиною нації?

Перебувати в Україні — це, безумовно, зміцнює відчуття належності до нації, оскільки людина щодня взаємодіє з культурою, традиціями, побутом співвітчизників. Проте бути українцем — це не лише територія, а ідентичність, яка живе у серці й діях людини. Навіть перебуваючи за кордоном, можна зберігати національну ідентичність через мову, традиції, участь у діаспорних громадах і підтримку рідної України.

Доведи, що дума «Маруся Богуславка» – ліро-епічний твір.

Дума має ознаки і епосу (розповідь про історичні події, подвиг, героїв), і лірики (переживання, роздуми героїв, емоції Марусі й козаків). Тут поєднується розповідь про визволення невільників і глибокі особисті почуття до рідного краю, жаль, сум.

Знайди та зачитай зачин. Про що в ньому йдеться?

Зачин думи:

«Що на Чорному морі,

На камені біленькому,

Там стояла темниця кам’яная.

Що у тій-то темниці пробувало сімсот козаків,

Бідних невільників…».

У зачині йдеться про місце подій — узбережжя Чорного моря, де в неволі тридцять років сидять козаки.

Сформулюй тему й основну ідею думи.

Чому, на твою думку, Маруся вирішила допомогти козакам? Що спонукало її до цього вчинку?

Маруся пам’ятала про своє українське коріння, навіть перебуваючи в неволі. Спонукало її сильне почуття жалю до земляків, бажання допомогти рідному народу, почуття справедливості й патріотизм. Вона пожертвувала власною безпекою заради скривджених.

У парі. Прочитайте думу за ролями. Поділіться враженнями про нові почуття, які виникли під час такого читання.

Читаючи думу за ролями, краще відчуваєш страх, надію, радість козаків, тривогу та відчай Марусі, її рішучість та внутрішню боротьбу. З’являється співпереживання, гордість за її вчинок, зростає повага до сили духу полоненої.

Який епізод із твору зображено на картині М. Дерегуса «Маруся Богуславка»? Розглянь зображення, зверни увагу на деталі, доведи, що Маруся палко бажає допомогти землякам.

На картині Дерегуса, ймовірно, показано момент, коли Маруся потайки приносить ключі й відчиняє темницю. В її обличчі — рішучість, у постаті — напруження, рух вперед.

Розглянь картину «Чорне море» І. Айвазовського. Що спільного між думою та зображеним на полотні? Опиши морську стихію на картині, врахуй при цьому її колірну гаму.

Спільне — стихія моря, яка в думі символізує тяжку неволю, розлуку з Батьківщиною, а на картині — могутність і нескінченність.

На картині море похмуре, небо пасмурне з сірим і попелястим відтінком — усе це передає тривогу, небезпеку й водночас надію на визволення та повернення додому.

Ознайомся з інформацією про фільм «Поводир» та переглянь його на бажання.

Фільм «Поводир» розповідає про українських кобзарів, їхню трагічну долю, тему боротьби за свободу та ідентичність. Також зачіпає мотив жертовності й сили національного духу.

Переглянь на бажання мультфільм, знятий 1966 року на «Київській кіностудії науково-популярних фільмів» за мотивами думи «Маруся Богуславка». Чим, на твою думку, мультфільм відрізняється від кіно, а чим вони схожі? Чи є в тебе улюблені мультфільми?

Мультфільм коротший, більш символічний, акцентує на головних почуттях і сюжетних моментах. Кіно глибше показує характери, побут, дає більше деталей. Схожість — і там, і там передається настрій думи, тема боротьби й жертовності.

Улюблені мультфільми — це ті, що змушують замислитися й передають важливі почуття.

ПЕРЕВІР СВОЇ ЗНАННЯ Й УМІННЯ

2. Коли виникли думи? Що ти знаєш про цей період історії?

Думи виникли в Україні приблизно у XV столітті в період формування козацтва. Саме тоді почалися часті напади турецько-татарських загарбників, виникнення козацьких ватаг, визвольна боротьба народу за віру і незалежність. Думи створювали після важливих історичних подій, найчастіше — як відгук на трагічні сторінки історії: полон, неволя, оборона рідної землі. Це час козацької України, коли мужність, честь і свобода були головними цінностями народу.

3. Хто такі кобзарі? Що тобі про них відомо?

Кобзарі — це народні співці, виконавці дум і історичних пісень. Вони були носіями духовності, пам’яті про героїчне минуле й учителями для народу. Кобзарі співали під акомпанемент кобзи, бандури чи ліри. Багато з них були сліпими й мандрували з хлопчиками-поводирями. Хоч кобзарі не були жебраками, вони чесно заробляли на життя своїм мистецтвом, виступаючи на площах, святах, базарах і навіть на Січі. Серед відомих кобзарів — Остап Вересай, Михайло Кравченко, Андрій Шут.

4. Чим думи відрізняються від історичних пісень?

Відповідь тут є

Тематика:

Будова твору:

Художні засоби:

Виконання:

5. Художні засоби в думі «Маруся Богуславка»

Тут можна подивитися

6. Прокоментуй фрагмент вірша «Чадра Марусі Богуславки» відомої української поетеси Ліни Костенко: Чого я тут? Ще й, кажуть, Богу слава, що я жива, що в мене муж паша. А я - Маруся. Я - із Богуслава. У мене є непродана душа. Чи допомогли тобі ці рядки краще зрозуміти внутрішній світ Марусі? Що саме для тебе відкрилося в образі дівчини?

Чого я тут? Ще й, кажуть, Богу слава, що я жива, що в мене муж паша.

Ці рядки допомагають розкрити внутрішній світ Марусі. Вона відчуває роздвоєність — поєднання зовнішнього багатства та внутрішнього болю. Маруся не забула про свою справжню сутність – походження, родину й рідну землю. Найважливіше — зберегти душу, залишитися собою, навіть у чужій країні, поряд із чужими людьми. Для мене ця Маруся — символ незламності та внутрішньої свободи.

7. Як ти зрозумів / зрозуміла прохання дівчини не намагатися її вику пити? Чому вона просила передати батькам саме ці слова?

Прохання Марусі не намагатися її викупити продиктовано болем і свідомим вибором: вона вже не може повернутися у старе життя через зміни, що відбулися з нею. Такий наказ — це не відмова від рідних, а прийняття жертовної долі заради спасіння інших. Вона розуміє, що після турецької неволі її життя вже змінене назавжди.

8. Зачитай кінцівку думи. Чому її називають «славословієм»? Які художні прийоми в «славословії» наближають його до молитви?

Ой визволи, Боже, нас всіх, бідних невільників,

З тяжкої неволі,

З віри бусурменської,

На ясні зорі,

На тихі води,

У край веселий,

У мир хрещений!

Вислухай, Боже, у просьбах щирих,

У нещасних молитвах

Нас, бідних невільників!

Славословіє — це частина думи, у якій звучить прославлення або звертання до Бога. Його наближують до молитви такі прийоми:

9. Прочитай думу речитативом. Чи помітив / помітила ти щось спільне між проказуванням і сучасними музичними жанрами? Вислови міркування.

Читання думи речитативом подібне до сучасного репу. Основна спільна риса — протяжне проказування тексту із ритмічною інтонацією, передання емоцій і розповідного сюжету. Такий спосіб виконання допомагає глибше відчути зміст і настрій твору, підкреслює його виразність та близькість до народу.

10. Обговоріть дії Марусі в контексті життєвого досвіду. Доведіть, що вчинок дівчини є подвигом

Дії Марусі Богуславки — справжній приклад сміливості та людяності. Її вибір допомогти козакам, ризикуючи власною безпекою і життям, свідчить про неабияку силу духу. У реальному житті допомогти іншим, особливо коли це небезпечно для тебе, — виклик, на який здатні найсильніші люди. Маруся могла жити у достатку, але обрала самопожертву заради свободи земляків. Її вчинок є подвигом, бо він ґрунтується на патріотизмі, милосерді та відданості рідному народу.

11. Асоціативний образ героїні за першими літерами імені МАРУСЯ

ЛітераАсоціаціяПояснення
ММилосердяСпівчуття до козаків, допомога
ААдекватністьЗдатність тверезо мислити
РРішучістьГотовність до дій
УУкраїнкаГлибока національна ідентичність
ССміливістьНе боїться ризикувати
ЯЯскравістьЯскрава постать в історії

Коментар: Усі ці якості відображають багатогранний та сильний характер Марусі. Саме поєднання доброти, рішучості, патріотизму й сили зробили її відомою героїнею.

12. Запиши, які проблеми порушені у творі. Чи є вони актуальними?

Основні проблеми у творі:

Актуальність:

Ці питання не втратили значення й сьогодні. Свобода, гідність, вибір між особистим добробутом і служінням спільноті — теми, які хвилюють людей у ХХІ столітті. Особливо актуально це для українського народу, який і тепер змушений боротися за незалежність.

13. Чи виконують сьогодні музиканти функцію новинарів, як кобзарі?

Сучасні музиканти, як і колись кобзарі, можуть бути носіями новин, ідей і настроїв суспільства. Через пісні, соціальні мережі, концерти вони швидко поширюють інформацію про важливі події, закликають до дій, підтримують людей у складні часи. Музиканти часто стають голосом народу — саме як кобзарі в минулому, вони формують думки, об’єднують і надихають суспільство.

14. Есе. Назва: Коріння, що живить серце народу

Духовний зв’язок народу з його історичним минулим — це невидима але могутня сила, яка допомагає залишатися собою навіть у скрутні часи. Саме через історію формується характер нації, її звичаї, цінності та мрії. Минуле вчить не здаватися і надає приклади справжньої мужності, як у думі про Марусю Богуславку чи багатьох інших героїв України. Пісні, думи, легенди — це місток між поколіннями, що об’єднує тих, хто жив століття тому, і нас сьогодні. Пам’ять про подолані труднощі, перемоги й помилки допомагає розуміти себе та будувати майбутнє. Кожна людина — це частинка великої історії народу. І, плекаючи цей зв’язок, ми не лише вшановуємо предків, а й зміцнюємо себе — сильне коріння живить дерево навіть у бурю.

16. Фанфік про подальшу долю Марусі Богуславки

Після того, як Маруся Богуславка відчинила темницю й врятувала сотні козаків-невільників, на дівчину впали тяжкі випробування. її вчинок швидко викрився: розгніваний паша наказав кинути Марусю до підземелля, а на ранок її чекала страта. Розповсюдилася чутка, що за допомогу чужинцям вона заплатила життям.

Та саме цієї ночі, коли місяць скрадаючись світив крізь вузьке віконце, до підземелля пробралася старенька служниця Хадіджа. Вона співчувала полонянці й знала інші таємні ходи в палаці. Допомогла Марусі вибратися крізь потаємний лаз у міському муру. Довгі дні дівчина переховувалася в селищах.

Минув рік. Маруся почула новини з українських земель — багацько врятованих не лише повернулися додому, а й ще довго шукали порятунку для інших невільників. Її ім’я почали шепотіти між людьми, а потім — відкрито славити на торжищах: про сміливу дівчину склали думу, яку співали кобзарі.

Одного разу, під час ярмарку, Маруся побачила гурт людей, що уважно слухали кобзаря. Він співав знайомі слова:

«То до їх дівка-бранка, Маруся, попівна Богуславка,Приходжає, Словами промовляє…»

Сльози блиснули в її очах. Маруся мовчки раділа: її вчинок не був марним, і навіть далеко від дому, у небезпеці, її душа залишилася нескореною. А слава про дочку України розцвітала між людьми й нагадувала: навіть одна смілива серцева може змінити долю багатьох.