Поміркуйте! (сторінка 82)
Як у думі змальовано поневіряння козаків у неволі?
Козаків показано як бідних невільників, які тридцять років перебувають у темниці, не бачать Божого світу й сонця. Вони страждають фізично й морально, відірвані від рідної землі та віри, повністю ізольовані від звичного життя.
Чому Маруся Богуславка саме на Великдень вирішує врятувати земляків?
Великдень — найважливіше християнське свято, символ перемоги життя над смертю, надії та духовного відродження. Саме в цей день Маруся вирішує звільнити козаків, щоб їхнє визволення стало для них справжнім воскресінням і поверненням до життя.
У чому суть цього свята, що воно символізує?
Великдень символізує перемогу добра над злом, воскресіння, оновлення, надію на краще майбутнє. Для християн це день радості, коли святкують воскресіння Ісуса Христа.
Чому козаки спочатку розгнівалися на Марусю Богуславку, коли та згадала про найбільше християнське свято?
Козаки розгнівалися, бо згадка про Великдень нагадала їм про довгу розлуку з рідною землею, про втрату свободи й віри. Вони болісно сприйняли цю новину, адже тридцять років не могли святкувати Великдень і не знали, який сьогодні день у християнській земл.
Що свідчить про те, що Маруся щиро переживає необхідність зміни православної вірі?
Маруся просить козаків передати батькам, щоб її не викуповували, бо вона вже “потурчилась, побусурманилась”, але при цьому сумує за Україною, пам’ятає рідні свята, допомагає землякам. Це свідчить, що вона не забула своєї віри й народу, щиро страждає через вимушену зраду православ’я.
Поміркуйте! (сторінка 83)
Охарактеризуйте образ Марусі Богуславки. Яке ваше ставлення до неї?
Маруся Богуславка — смілива, розумна й співчутлива українка. Вона, навіть потрапивши в полон і прийнявши чужу віру, не забула рідну землю, допомогла козакам утекти з неволі. Маруся переживає за своїх земляків, пам’ятає українські свята, сумує за батьками. Моє ставлення до неї — захоплення її мужністю, добротою та відданістю Батьківщині.
Що ви знаєте про прототипів цього образу?
Прототипом Марусі Богуславки вважають дівчину з м. Богуслава, доньку священника, яку забрали в полон татари.
Образ Марусі — збірний, у ньому втілені риси багатьох українок, які потрапляли в полон, але не забували рідного краю.
Чому вчинок Марусі Богуславки є подвигом? Поясніть свою думку.
Вчинок Марусі — це подвиг, бо вона, ризикуючи власною безпекою, врятувала 700 козаків із неволі. Вона могла втратити свободу або навіть життя, але не побоялася допомогти землякам. Це прояв великої відваги, милосердя й любові до свого народу.
Підсумуймо!
Що таке думи? На які групи їх поділяють?
Думи — це великі народні ліро-епічні твори історико-героїчного й соціально-побутового змісту, які виконували речитативом. Їх поділяють на історичні (про боротьбу з ворогами, неволю, визволення) та соціально-побутові (про родинні взаємини, добро і зло, правду і кривду).
Назвіть художні особливості дум.
- Речитативний спосіб виконання
- Нерівноскладовість рядків (9–13 складів)
- Відсутність строфи, поділ на уступи
- Усталена композиція: заспів, розповідь із ліричними відступами, кінцівка
- Дієслівна рима
- Постійні епітети, порівняння, тавтологічні звороти
- Риторичні звертання, повтори
Роздивіться репродукцію картини М. Дерегуса «Маруся Богуславка» (с. 80) і світлину пам’ятника українці. Чи допомогли ці мистецькі твори створити у вашій уяві образ героїні твору? Обґрунтуйте свою думку.
Так, ці мистецькі твори допомогли уявити Марусю Богуславку як сміливу, співчутливу дівчину, яка не забула про рідних і готова допомогти землякам. На картині видно її турботу про козаків, а пам’ятник підкреслює її значення як символу вірності та відданості Батьківщині.
Які запитання виникли у вас під час прочитання та опрацювання «Думи про Марусю Богуславку»? На які з них ви не знайшли відповіді? Обговоріть їх зі своїми однокласниками й однокласницями або ж зверніться до вчителя чи вчительки.
- Чи справді існувала Маруся Богуславка?
- Як склалася її доля після визволення козаків?
- Чи пробачили їй козаки зміну віри?