1. Що означає словосполучення «біла ворона»? Чи почувалися ви колись білою вороною?
Словосполучення «біла ворона» означає людину, яка відрізняється від більшості, не така, як усі, має свої погляди, інтереси чи поведінку, що не збігаються з загальноприйнятими нормами. Такі люди часто не знаходять розуміння у своєму оточенні, можуть бути самотніми, але саме завдяки своїй інакшості вони здатні досягати чогось особливого. Особисто я іноді почувався білою вороною, коли мав інші інтереси або думки, ніж більшість у класі чи серед друзів.
2. Чи зустрічали ви людей, яких можна назвати білими воронами? Чи приносять вони користь суспільству?
Я зустрічав людей, яких можна назвати білими воронами. Це ті, хто не боїться бути собою, має власну думку і не підлаштовується під інших. Такі люди приносять користь суспільству, бо завдяки своїй інакшості вони можуть відкривати нові ідеї, надихати інших на розвиток, змінювати звичний порядок речей на краще. Саме завдяки «білим воронам» суспільство стає більш різноманітним, розвивається і рухається вперед.
ЧАЙКА ДЖОНАТАН ЛІВІНҐСТОН
1. Що вирізняло чайку Джонатана серед інших птахів? Чому вони не розуміли його?
Чайку Джонатана вирізняло те, що він прагнув не просто добувати їжу, як інші чайки, а мріяв про вільний політ, хотів пізнавати нове, вдосконалювати свої вміння, досягати більшої швидкості та майстерності у польоті. Для нього політ був важливішим за їжу, він любив літати й постійно тренувався, щоб досягти досконалості. Інші чайки не розуміли його, бо для них головним було виживання й пошук їжі, а не саморозвиток і прагнення до високої мети. Вони вважали його диваком і навіть вигнали зі зграї за те, що він порушував звичні правила та традиції.
2. Які ідеї, цінності були найважливішими для чайки Джонатана? Знайдіть відповідні цитати.
Для Джонатана найважливішими були прагнення до свободи, самовдосконалення, відкриття нового, подолання страху й обмежень, віра у себе та вищу мету. Він вважав, що сенс життя не лише в тому, щоб їсти й виживати, а в тому, щоб учитися, відкривати нові можливості, бути вільним і щасливим.
Відповідні цитати з тексту:
- «Для більшості чайок головне — їжа, а не політ. А для цієї чайки політ був важливішим за їжу. Джонатан Лівінґстон над усе любив літати.»
- «Я хочу знати, що можу робити в повітрі і чого не можу. Я хочу знати, от і все.»
- «Ми тисячу років животіли заради того, щоб шукати риб’ячі голови, але ж тепер нам справді є для чого жити — щоб учитися, відкривати нове, бути вільними!»
- «Джонатан зрозумів, що тільки нудьга, страх і злість скорочують життя чайок; а сам він був вільним від цього тягаря й тому прожив довгий щасливий вік.»
1. Який новий світ відкрив чайка Джонатан? Чи був він кращим від своїх рідних?
Чайка Джонатан відкрив для себе світ безмежних можливостей, де головне — не просто виживати, а пізнавати, розвиватися, досягати досконалості у польоті, бути вільним і щасливим. Він зрозумів, що можна жити не так, як усі, і не обмежувати себе тільки боротьбою за їжу. Джонатан був кращим від своїх рідних тим, що не боявся бути іншим, прагнув знань, шукав сенс життя і ділився цим з іншими. Його рідні та зграя жили звичайно, не замислюючись про щось більше, а Джонатан прагнув до нових горизонтів, тому й відкрив для себе новий, кращий світ.
2. Які думки про навчання почув головний герой від інших? Чи корисні ці настанови для вас? Прокоментуйте
Джонатан чув від інших чайок, зокрема від батьків, що літати треба лише для того, щоб здобувати їжу, і що навчання польоту заради самого польоту — це марна справа. Йому радили бути як усі, не вирізнятися і не витрачати час на “дурниці”. Зграя не підтримувала його прагнення до знань і нових відкриттів, вважаючи це легковажністю та навіть ганьбою.
Для мене ці настанови не корисні, бо вони обмежують розвиток і не дають розкрити свої здібності. Навпаки, приклад Джонатана показує, що важливо вірити у себе, прагнути до знань і не боятися бути іншим. Саме завдяки цьому можна досягти успіху і справжньої свободи.
АКТИВНОСТІ
1. Що хотів чайка Джонатан зробити для своєї родини та Зграї? Як би це вплинуло на їхнє життя?
Джонатан хотів навчити свою родину та всю Зграю літати по-новому, відкривати для себе радість і свободу польоту, а не жити тільки заради їжі. Він мріяв, щоб усі чайки зрозуміли: можна жити цікавіше, розвиватися, ставати сильнішими й розумнішими, бути вільними. Якби Зграя прийняла його знання, їхнє життя стало б багатшим, вони б навчилися долати страхи, відкривати нові можливості й були б щасливішими.
2. Чому родичі та інші чайки не підтримали чайку Джонатана? Що заважало їм відкрити інший світ і нове знання?
Родичі та інші чайки не підтримали Джонатана, бо звикли жити за старими звичаями: для них головне — їжа, а не політ. Вони боялися змін, не хотіли вирізнятися, вважали його прагнення легковажністю та ганьбою. Їм заважали страх, байдужість, звичка жити “як усі” і небажання виходити за межі звичного. Через це вони не могли відкрити для себе інший світ і нові знання, які пропонував Джонатан.
3. Простежте шлях до мети чайки Джонатана Лівінґстона. Які випробування були на цьому шляху? Як герой їх долав?
Джонатан Лівінґстон прагнув досягти досконалості в польоті, пізнати нові можливості й навчити цього інших. Його шлях був складним: він неодноразово зазнавав невдач, падав у воду, відчував біль, втому й навіть розчарування у собі. Джонатан пережив вигнання зі Зграї, самотність, осуд і нерозуміння рідних та інших чайок. Однак він не здався: завдяки наполегливості, сміливості й любові до знань він долав усі труднощі, експериментував, шукав відповіді й зрештою досягнув своєї мети — став майстром польоту, відкрив новий світ і повернувся, щоб навчати інших.
4. Які якості характеру втілено в образі головного героя?
У Джонатані Лівінґстоні втілено такі риси:
- наполегливість і цілеспрямованість;
- сміливість бути іншим, не боятися осуду;
- допитливість і жага до знань;
- здатність долати страх і сумніви;
- доброта, бажання допомогти іншим;
- вірність своїй мрії й внутрішній свободі.
5. Створіть малюнки до повісті Р. Баха, доберіть цитати.
- «Для більшості чайок головне — їжа, а не політ. А для цієї чайки політ був важливішим за їжу. Джонатан Лівінгстон над усе любив літати.»
- «Я хочу знати, що можу робити в повітрі і чого не можу. Я хочу знати, от і все.»
- «Ми тисячу років животіли заради того, щоб шукати риб’ячі голови, але ж тепер нам справді є для чого жити — щоб учитися, відкривати нове, бути вільними!»
- «Ти вільний бути самим собою, тут і зараз, і ніщо не може тобі завадити. Це Закон Великої Чайки, це — Закон.»
- «Єдиний справедливий закон — це шлях до свободи, іншого закону немає.»
- «Він долав туманну запону над морем і проривався до світлого чистого неба - у той час, як усі чайки лишалися на землі»

Мал. Політ крізь туман у чисте небо
6. Які епізоди твору Р. Баха демонструють поняття «булінг»? Відшукайте в інтернеті та прочитайте Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу» (2019). Розкажіть про відповідальність осіб, які здійснюють булінг стосовно інших.
Епізоди булінгу у творі:
У повісті «Чайка Джонатан Лівінгстон» булінг проявляється у ставленні Зграї до Джонатана. Його засуджують за прагнення літати інакше, не так, як усі. Зграя відвертається від нього, виганяє, називає «легковажним», «ганьбою», і навіть рідні засуджують його за те, що він не такий, як інші чайки. Найяскравіший приклад — коли Джонатана викликають у Коло Ганьби, прилюдно принижують і виганяють зі Зграї. Це класичний приклад булінгу: група відкидає, цькує й принижує окрему особу за її інакшість.
Закон України щодо протидії булінгу:
Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу» (2019) визначає булінг як умисне цькування, психологічне або фізичне насильство, приниження, агресію, які мають систематичний характер і здійснюються щодо особи або групи осіб. Закон зобов’язує педагогічних працівників захищати учнів від будь-яких форм насильства, дискримінації, приниження честі та гідності.
Відповідальність за булінг:
В Україні за булінг передбачена адміністративна відповідальність. Особи, які здійснюють булінг, можуть бути оштрафовані або піддані громадським роботам. Якщо булінг вчиняється групою осіб, повторно або малолітніми/неповнолітніми, відповідальність посилюється. Також відповідальність несуть і педагоги, якщо приховують факти булінгу чи не реагують на них45.
7. Підготуйте у формі плаката або посту для соцмереж 3—5 порад щодо протидії булінгу. Використайте ілюстрації до твору Р. Баха.
«Як протидіяти булінгу? Вчимося у чайки Джонатана!»
- Не мовчи! Якщо тебе ображають — розкажи дорослим або друзям, яким довіряєш.
- Підтримуй тих, кого цькують. Разом легше подолати страх!
- Не соромся бути собою, навіть якщо ти відрізняєшся від інших — як Джонатан.
- Не приєднуйся до тих, хто знущається — будь прикладом доброти та поваги.
- Пам’ятай: кожен має право на повагу та свободу бути собою!
8. З якими міфологічними й казковими персонажами можна порівняти головного героя твору?
Джонатана Лівінгстона можна порівняти з такими персонажами:
- Прометей (грецька міфологія) — як і Прометей, Джонатан прагне дати знання іншим, навіть якщо за це доводиться страждати і бути вигнаним.
- Ікар (грецька міфологія) — обидва прагнули піднятися вище, ніж дозволено, і шукали межі можливого.
- Маленький принц (казка Антуана де Сент-Екзюпері) — шукає сенс життя, не боїться бути іншим і відкритим до нового.
9. Випишіть з тексту твору назви технічних фігур пілотування, які здійснював чайка Джонатан. За допомогою довідникової літератури, інтернету з’ясуйте їхній зміст. Доберіть світлини.
- Мертва петля — літак (птах) описує вертикальне коло, спочатку піднімаючись угору, потім перевертаючись униз головою, і повертається у вихідне положення.
- Повільна бочка — обертання навколо поздовжньої осі під час прямолінійного польоту.
- Подвійний переворот через крило — два оберти навколо крила (поздовжньої осі) підряд.
- Обернений штопор — обертання з падінням навколо вертикальної осі у зворотному напрямку.
- Зворотний імельман — фігура, що складається з половини петлі з виходом у горизонтальний політ і половини бочки.
- Віраж — плавний поворот у горизонтальній площині.
10. Якщо натовп не розуміє особистість, яка прагне кращого світу, чи повинна вона схилитися перед «законами Зграї» і припинити пошуки нового знання?
Ні, така особистість не повинна зупинятися. Джонатан Лівінгстон показує, що навіть якщо більшість не розуміє і відкидає тебе, важливо залишатися вірним собі, своїм мріям і пошукам нового. Він не підкорився законам Зграї, а продовжував удосконалюватися й відкривати нові горизонти, завдяки чому зміг змінити не тільки себе, а й інших.
11. Які життєві позиції втілено в повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінґстон»? Яку з них ви поділяєте? Поясніть.
У творі втілено такі життєві позиції:
- прагнення до самовдосконалення й знань;
- сміливість бути іншим, не боятися осуду;
- віра у власні сили;
- любов до свободи;
- бажання допомагати іншим і ділитися знаннями.
Я поділяю позицію прагнення до знань і саморозвитку, бо вважаю, що тільки так можна стати кращим, знайти своє місце в житті й бути щасливим.
12. Чого навчає повість-притча Р. Баха?
Повість навчає не боятися бути собою, вірити у власні мрії, не здаватися перед труднощами, прагнути до знань і свободи, а також допомагати іншим знаходити свій шлях. Вона показує, що справжня цінність — у розвитку, доброті й любові до світу.
! Також більше запитань та відповідей тут є (до підручника Міляновська)