Запитання та завдання зі сторінки 77 (79)
1. Що вам відомо про Річарда Баха?
Річард Девід Бах — американський письменник, народився у 1936 році в місті Оук-Парк, штат Іллінойс. Він став відомим завдяки повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінгстон». З дитинства захоплювався авіацією, будував моделі літаків, а згодом став пілотом. Після служби у Військово-повітряних силах США поєднав дві пристрасті — літати й писати. Працював пілотом, брав участь у повітряних шоу, писав для спеціалізованих журналів, а згодом почав створювати художні твори.
2. Що є спільного в долях Антуана де Сент-Екзюпері та Річарда Баха?
Обидва були не лише письменниками, а й льотчиками, які поєднали захоплення авіацією з літературною творчістю. Їхні твори мають філософський зміст і алегоричні образи, а також прагнення до свободи та самореалізації.
3. Що свідчить про надзвичайну цілеспрямованість американського письменника?
Бах із дитинства мріяв літати й наполегливо йшов до мети: почав брати уроки пілотування, у 17 років вперше піднявся у повітря, а у 20 став військовим льотчиком. Після служби не залишив авіацію, а поєднав її з письменництвом, попри невдачі перших книжок і відсутність успіху, продовжував писати й удосконалюватися.
4. Розкажіть історію появи повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінгстон».
Ідея книжки з’явилася у Баха в 1959 році, коли він почув «загадковий голос» із фразою «Чайка Джонатан Лівінгстон» і побачив видіння майбутнього твору. Втілити задум у слова вдалося лише через багато років. Спочатку повість опублікували частинами у журналі, але її не помітили. Лише після видання окремою книжкою у 1970 році твір став надзвичайно популярним і здобув світове визнання.
5. Хто є реальним прототипом образу головного героя?
Прототипом став Джонатан Лівінгстон — відомий американський льотчик 1920–30-х років, який здобув багато перемог в авіаційних змаганнях. Його прагнення до досконалості й стали натхненням для створення образу чайки, що прагне подолати межі можливого.
Частина 1
За що насправді чайка Джонатан потрапив у Коло Ганьби?
Джонатан потрапив у Коло Ганьби за те, що порушив традиційні закони Зграї: він не задовольнявся звичайним життям чайок, які літали лише заради їжі, а прагнув досконалості в польоті, шукав сенс існування, експериментував і відкривав нові можливості для себе та інших. Його прагнення до самовдосконалення і небажання підкорятися загальноприйнятим правилам Зграя сприйняла як легковажність і неповагу до усталених звичаїв, тому вигнала його з ганьбою.
Чому Джонатан, попри закони Зграї, наважився заговорити?
Джонатан наважився заговорити, бо щиро вірив, що його відкриття можуть бути корисними для всіх чайок. Він хотів поділитися знаннями, показати новий сенс життя, навчити інших бути вільними й щасливими, а не просто виживати. Для нього важливішою за страх покарання була ідея свободи, розвитку й допомоги іншим.
Як це його характеризує?
Це характеризує Джонатана як сміливого, цілеспрямованого, незалежного й доброзичливого птаха, який не боїться бути інакшим, відстоює свої переконання, прагне до самореалізації та готовий жертвувати особистим комфортом заради вищої мети — допомогти іншим знайти шлях до свободи й досконалості.
Як нові знання вплинули на життя Джонатана?
Нові знання повністю змінили життя Джонатана: він навчився літати швидше, вище й краще, ніж будь-яка інша чайка, відкрив для себе справжню свободу й радість польоту, здолав страхи та обмеження, став вільним від нудьги, злості й страху, а згодом — учителем для інших. Знання дали йому нову мету: не лише вдосконалюватися самому, а й допомагати іншим чайкам знаходити шлях до свободи й досконалості. Він зрозумів, що справжнє щастя — у постійному розвитку, у передачі досвіду та підтримці тих, хто прагне вчитися.
Чому, на вашу думку, після завершення одного етапу навчання варто розпочинати новий?
Після завершення одного етапу навчання варто розпочинати новий, бо знання й уміння не мають меж, а розвиток — це безперервний процес. Кожен новий етап відкриває нові можливості, допомагає подолати старі обмеження, дає сенс життю та дозволяє досягати більшого. Як і Джонатан, людина, яка навчається все життя, стає вільнішою, мудрішою, здатною допомагати іншим і змінювати світ на краще. Завершення одного етапу — це лише старт для наступного, бо справжній розвиток триває завжди.
Запитання та завдання зі сторінки 84 (86)
1. Чим із самого ранку займалася Зграя? Що в цей час робив Джонатан?
Зграя з самого ранку летіла до рибальського човна, щоб боротися за їжу. У цей час Джонатан Лівінгстон самотньо тренувався в польоті, відточуючи майстерність і шукаючи нові можливості для себе.
2. Прокоментуйте фразу «Для більшості чайок головне — їжа, а не політ». Поясніть її алегоричний зміст.
Ця фраза означає, що більшість чайок думають лише про виживання, а не про розвиток чи самовдосконалення. В алегоричному сенсі це про людей, які живуть буденно, не прагнуть до вищих цілей, а лише задовольняють базові потреби.
3. Що найбільше цікавило Джонатана? Які випробування він проводив?
Джонатана найбільше цікавив сам політ, його можливості та досконалість. Він проводив різні випробування: тренувався літати на великій швидкості, опановував фігурний політ, експериментував із положенням крил, намагався зупинитися в повітрі — усе це, щоб пізнати межі своїх можливостей.
4. Як чайки ставилися до тренувань Джонатана?
Інші чайки не розуміли Джонатана, вважали його диваком, а його тренування — марною справою. Вони не підтримували його захоплення польотом і навіть засуджували його за це.
5. Чому батьки соромилися Джонатана?
Батьки соромилися Джонатана, бо він був не таким, як усі: замість того, щоб дбати про їжу, він постійно тренувався, нехтував звичаями Зграї, і це викликало осуд в інших чайок.
6. Що хотіла сказати мати молодому птаху словами «Чому ти не можеш поводитись, як усі?»
Мати хотіла, щоб Джонатан був схожим на інших, не вирізнявся, дбав про їжу, а не про польоти, і не наражався на осуд Зграї. Вона прагнула для нього спокійного, звичного життя.
7. Пригадайте поняття антитеза. Схарактеризуйте Зграю, Джонатана, його батьків.
Антитеза — це протиставлення.
- Зграя — це символ буденності, обмеженості, пристосування до звичних правил, життя лише заради виживання.
- Джонатан — символ прагнення до самовдосконалення, свободи, пошуку сенсу життя, готовності йти проти більшості.
- Його батьки — це компроміс між цими двома полюсами: вони турбуються про сина, але не розуміють його прагнень, хочуть, щоб він був як усі.
8. Чому ніхто з чайок не захищав себе, якщо потрапляв у Коло Ганьби?
Чайки не захищали себе, бо такою була традиція Зграї: рішення Великої Ради вважалося остаточним і незаперечним, а будь-який спротив чи суперечка сприймалися як ще більша ганьба. Чайки звикли підкорятися законам і не наважувалися виступати проти більшості.
9. За що Джонатан потрапив у Коло Ганьби і був вигнаний із зграї?
Джонатан потрапив у Коло Ганьби й був вигнаний за те, що порушив звичаї Зграї: прагнув досконалості в польоті, експериментував, не дбав лише про їжу, а хотів пізнати сенс життя. Його звинуватили у «легкодумстві» та «зневазі до звичного життя чайок».
10. Прокоментуйте слова головного героя, звернені до чайок: «Ми тисячу років животіли заради того, щоб шукати риб’ячі голови, але ж тепер нам справді є для чого жити — щоб учитися, відкривати нове, бути вільними!» Яку свободу має на увазі Джонатан?
Джонатан говорить про свободу самовираження, свободу вибору, свободу від обмежень і стереотипів. Для нього справжня свобода — це можливість розвиватися, вчитися, відкривати нове й бути собою, а не просто жити заради виживання.
11. Яким було життя Джонатана-вигнанця?
Життя Джонатана-вигнанця було самотнім, але щасливим: він продовжував тренування, відкривав нові можливості польоту, став вільним від страху, нудьги й злості, навчився ловити рідкісну рибу, спати в повітрі, долати туман і літати на великі відстані. Його єдиною розрадою стали знання й прагнення до досконалості.
12. Розкажіть про зустріч Джонатана з осяйними птахами.
Одного вечора до Джонатана прилетіли дві осяйні чайки, які вміли літати так само майстерно, як і він. Вони запропонували йому летіти з ними у височінь, щоб розпочати новий етап навчання. Завдяки цій зустрічі Джонатан зрозумів, що може злетіти ще вище, і погодився летіти з ними.
13. Поясніть, як ви розумієте фінал першої частини твору.
Фінал першої частини — це символічний перехід до нового рівня розвитку: Джонатан залишає земне життя, щоб продовжити навчання в іншому світі. Це підкреслює ідею, що шлях самовдосконалення нескінченний, і кожен фініш — це початок нового етапу.
14. Обмірковуючи фінал першої частини і долю Джонатана, поясніть слова Ліни Костенко: «Усе на світі треба пережити. І кожен фініш — це, по суті, старт»
Ці слова означають, що будь-яке завершення — це не кінець, а можливість почати щось нове. Як і Джонатан, який після вигнання та досягнення мети не зупинився, а перейшов на новий рівень розвитку, так і в житті кожна подолана вершина відкриває шлях до наступної. Це заклик не боятися змін і завжди рухатися вперед.
Частина 2
Чому після завдання Чіанга дізнатися, що таке любов, Джонатан почав думати про Зграю, яка його вигнала?
Чіанг сказав Джонатану, що для досягнення справжньої досконалості йому потрібно пізнати любов. Саме це завдання змусило Джонатана згадати про Зграю, бо любов — це не лише до тих, хто тебе підтримує, а й до тих, хто тебе не зрозумів і відкинув. Джонатан почав думати про свою Зграю, бо саме їй він міг подарувати найбільше добра, передати знання, пробачити образи й допомогти іншим чайкам відкрити новий сенс життя. Його бажання повернутися до Зграї стало проявом справжньої любові — безкорисливої, доброзичливої, такої, що прагне допомогти навіть тим, хто був несправедливий до тебе.
Чому слова Саллівана не зупинили Джонатана?
Салліван намагався переконати Джонатана залишитися серед тих, хто вже готовий до нових знань, і не повертатися до Зграї, яка його вигнала й навряд чи зрозуміє. Але Джонатан не послухав Саллівана, бо відчував покликання допомогти саме тим, хто ще не знайшов себе, хто потребує підтримки й знань. Його не зупинили сумніви друга, бо для Джонатана любов — це дія, це бажання дати шанс кожному, навіть якщо це важко й невдячно. Він усвідомив, що справжня любов — це не лише навчати здібних, а й пробачати, підтримувати й давати надію тим, хто ще не готовий змінитися, але може стати кращим.
Працюємо над текстом твору сторінка 94(91)
1. Як змінилося ставлення Джонатана до польоту після зустрічі з новими чайками?
Після зустрічі з осяйними птахами Джонатан зрозумів, що політ — це не лише техніка, а шлях до досконалості. Він став літати ще краще, відкрив нові можливості й зрозумів, що справжня досконалість не має меж. Тепер для нього політ став засобом самопізнання та розвитку, а не просто майстерністю чи втечею від буденності.
2. Знайдіть у тексті слова, які пояснюють, чим мета осяйних птахів відрізняється від бажань старої Зграї.
Осяйні птахи «жили заради того, щоб досягати нових висот у головній справі свого життя – у польоті», тоді як для старої Зграї «крила служать лише для пошуків їжі та для боротьби за неї».
3. Чи можна назвати Чіанга духовним наставником Джонатана? Відповідь обґрунтуйте.
Так, Чіанг — духовний наставник Джонатана. Він не лише навчив його новим технікам польоту, а й відкрив філософію досконалості, сенс свободи, показав, що межі існують лише в думках, і дав завдання пізнати любов як найвищу мету.
4. Як уроки Старійшин допомогли чайці-вигнанцю зрозуміти свою долю? Знайдіть цитату, яка вказує на призначення Джонатана в житті.
Уроки Старійшин допомогли Джонатану зрозуміти, що його призначення — не лише власний розвиток, а й передача знань іншим. Цитата: «мета нашого життя – досягти цієї вершини і передати свої знання іншим».
5. Поміркуйте: якби самітник не зустрів своїх нових вчителів, як би це вплинуло на його подальший розвиток?
Якби Джонатан не зустрів нових учителів, він міг би зупинитися на досягнутому, не зрозумів би сенсу досконалості, не відкрив би для себе нові горизонти й не став би справжнім учителем для інших. Його розвиток залишився б обмеженим власним досвідом і самотністю.
6. Учитель Салліван сказав Джонатану: «…Ми вибираємо для себе наступний світ завдяки тому, чого навчились у попереднім. Не навчишся нічого — і наступний світ не буде нічим різнитися від попереднього, і в ньому тебе чекатимуть ті самі перешкоди і свинцевий тягар незнання». Як ви розумієте його слова?
Ці слова означають, що розвиток і зміни можливі лише через навчання й самовдосконалення. Якщо не прагнути нового, життя залишиться таким самим, з тими ж труднощами й обмеженнями. Лише знання відкривають шлях до нового, кращого світу.
7. Чому Джонатан хотів повернутися на Землю?
Джонатан хотів повернутися, бо зрозумів свою місію — допомагати іншим чайкам, які ще не знайшли себе, передавати знання, пробачати й підтримувати навіть тих, хто його не зрозумів. Це стало проявом справжньої любові.
8. Прокоментуйте рядки: «І що більше Джонатан учився доброті, то глибше він пізнавав сутність любові й чимдалі дужче хотів повернутися на Землю»?
Чим більше Джонатан розвивав у собі доброту, тим сильніше відчував потребу ділитися цим із іншими, допомагати та любити навіть тих, хто його відкинув. Любов для нього — це дія, прагнення допомогти іншим стати кращими, навіть якщо це складно й потребує жертви.
Частина 3
Чому саме ці риси вдачі, на думку Джонатана, потрібні для успішного навчання?
Джонатан вважав, що для успішного навчання потрібні наполегливість, терпіння, сміливість і бажання вчитися. Без цих рис неможливо подолати труднощі, не зупинитися після невдач і досягти справжньої майстерності.
Поміркуйте, чому для самовираження потрібна свобода?
Для самовираження потрібна свобода, бо лише вільна особистість може розкрити свої здібності, не боячись осуду чи заборон. Свобода дає можливість обирати власний шлях, експериментувати, помилятися й знаходити істинне «я». Без свободи людина змушена пристосовуватися до чужих правил і не може розкрити свій потенціал.
Чому молоді чайки прихильніше поставились до Вигнанців?
Молоді чайки були відкритішими до нового, їм хотілося пізнавати незвідане, вони не були так прив’язані до старих законів і традицій.
Чому нові чайки почали приєднуватися до навчання попри заборону?
Нові чайки почали приєднуватися до навчання, бо відчули справжню цінність знань, свободи та розвитку. Їх приваблювала можливість стати кращими, навчитися літати по-справжньому, відчути радість перемоги над собою. Заборона Зграї втратила сенс, коли з’явилася можливість самореалізації та подолання обмежень.
Працюємо над текстом твору сторінка 100(98)
1. Які знання давав Джонатан Лівінґстон своїм учням-вигнанцям?
Джонатан навчав учнів мистецтву справжнього польоту: швидкості, фігурному польоту, малим і великим висотам, а головне — свободі, самопізнанню, віри у власні можливості та подоланню обмежень. Він учив, що точність польоту — це шлях до вираження істинного «я».
2. Розкажіть про повернення Джонатана разом з іншими вигнанцями у Зграю.
Джонатан разом із вигнанцями повернувся у Зграю, порушивши давній Закон, що забороняв це робити. Вони прилетіли вранці, вишикувавшись у стрій, виконали складні фігури просто над берегом Ради Зграї.
3. Поміркуйте, для чого вигнанці пішли на цей крок?
Вигнанці повернулися, щоб дати іншим чайкам шанс на розвиток, навчити їх свободи, допомогти відкрити нові можливості й подолати страхи та обмеження. Це був прояв любові й бажання допомогти іншим знайти себе.
4. Як галасливі чайки відреагували на їхню появу?
Спочатку Зграя скам’яніла від подиву й страху, а потім Старійшина наказав не зважати на вигнанців — із ними не розмовляли, не дивилися в їхній бік, ігнорували їхню присутність.
5. Яким чином Джонатан зумів зацікавити польотами звичайних чайок?
Він показував майстерність у польоті і це викликало захоплення та цікавість у молодих чайок, які поступово почали спостерігати, а потім і приєднуватися до навчання.
6. Чи вважаєте ви, що Джонатан досяг успіху у своїй місії навчання інших?
Так, Джонатан досяг успіху: його учні навчилися складних фігур, подолали власні страхи, а згодом до навчання почали приєднуватися й інші чайки із Зграї, навіть попри заборону.
7. Розкажіть про нещасний випадок із Флетчем і які він мав наслідки для Джонатана.
Флетчер під час тренування врізався у скелю, але не загинув — Джонатан допоміг йому повернутися до життя. Однак це викликало паніку серед Зграї: одні вважали Джонатана богом, інші — дияволом, і навіть хотіли напасти на нього.
8. Чому Джонатан засмучувався, коли його називали Сином Великої Чайки?
Джонатан засмучувався, бо не хотів, щоб його обожнювали чи вважали надприродним. Для нього важливими були праця, самовдосконалення й любов до інших, а не поклоніння чи міфологізація його особистості. Він хотів, щоб кожен сам досягав досконалості, а не шукав собі кумира.
9. Розкажіть про останню розмову Джонатана Лівінгстона і Флетчера Лінда.
У розмові Джонатан пояснив Флетчеру, що любов — це бачити в кожному добро й допомагати йому розкрити свою істинну сутність. Він сказав, що настав час Флетчеру самому стати вчителем, а Джонатан має йти далі, допомагати іншим зграям.
10. Прокоментуйте настанови для Флетчера: «Ти просто повинен бачити кожну чайку такою, яка вона є насправді, бачити в усіх добро і допомагати їм, аби вони й самі змогли побачити свою істинну сутність. Ось що я називаю любов’ю».
Ця настанова означає, що справжня любов — це прийняття, підтримка й віра в потенціал кожного. Любов — це не поклоніння, а бажання допомогти іншому розкрити себе, стати кращим і вільнішим.
11. Як склалося б життя Вигнанця, якби він не повернувся до Зграї? Як це вплинуло б на духовний розвиток Зграї?
Якби Джонатан не повернувся, багато чайок так і не дізналися б про можливості розвитку, залишилися б у межах старих звичок і страхів. Його повернення стало поштовхом до змін, дало приклад і надію іншим, сприяло духовному зростанню всієї Зграї.
12. Доведіть, що Джонатана можна назвати патріотом своєї зграї.
Джонатана Лівінгстона можна назвати патріотом, оскільки він, попри вигнання та нерозуміння, щиро бажав добра своїй Зграї і прагнув її духовного зростання та звільнення від обмежень.
Ще до вигнання, відкривши нові можливості польоту, Джонатан хотів не слави для себе, а прагнув поділитися своїми знаннями з усією Зграєю, щоб показати їм шлях до нового, кращого життя.
Досягнувши вищого рівня досконалості, Джонатан вирішив повернутися на Землю. Його спонукала не образа, а любов і бажання допомогти тим чайкам, які, можливо, теж прагнуть більшого. Він вважав, що найкращий вияв любові — це передати свої знання іншим.
Після повернення він не намагався помститися. Натомість Джонатан терпляче навчав нових учнів, навіть коли Зграя ставилася до нього вороже. Він пояснював, що любити Зграю — означає бачити добро в кожній чайці та допомагати їм усвідомити власну досконалість.
Запитання та завдання зі сторінок 105 (103)
1. Схарактеризуйте образ головного героя, про якого автор пише: Джонатан — «не просто кістки та пір’я, він — живий образ волі й польоту, для якого ніде й ні в чому немає межі».
Джонатан Лівінгстон — це символ свободи, прагнення до самовдосконалення та подолання меж. Він не задовольняється простим існуванням, як інші чайки, для яких головне — їжа. Джонатан прагне дізнатися все про політ, шукає нові можливості, тренується до виснаження, не боїться помилок і поразок. Його головна риса — жага пізнання і віра у власні сили, тому для нього не існує обмежень: ні фізичних, ні духовних. Він стає прикладом і вчителем для інших, доводячи, що справжня свобода — це свобода думки і волі.
2. Носіями який людських стереотипів були чайки?
Чайки у творі були носіями стереотипів пристосуванства, страху перед новим, сліпого дотримання традицій та звичаїв. Вони вважали, що головне — це виживати й шукати їжу, не виділятися і не прагнути до змін. Будь-яка спроба вийти за межі звичного, як у Джонатана, сприймалася як загроза для зграї і каралася вигнанням.
3. Проведіть паралель між образами Джонатана Лівінгстона чайки і Джонатана Лівінгстона пілота.
Образ Джонатана Лівінгстона-чайки створений під впливом реального американського льотчика Джонатана Лівінгстона, який став легендою авіації через прагнення до досконалості у польоті. Як і пілот, чайка Джонатан прагне підкорити небо, шукає нові можливості, не зупиняється на досягнутому, долає страхи та обмеження. Обидва символізують ідею, що головне — не зовнішні перемоги, а внутрішній розвиток, подолання себе і передача знань іншим. Образ чайки — це алегорія людини, яка мріє, вчиться і надихає інших не боятися бути собою.
4. Поясніть сутність протиставлення Джонатана Зграї галасливих птахів.
Джонатан протиставляється Зграї як особистість, що прагне до розвитку, нових знань і самореалізації, тоді як Зграя — це символ традиційного мислення, обмежень і пристосуванства. Для більшості чайок головне — вижити, знайти їжу, не виділятися. Джонатан же хоче літати не заради їжі, а заради самого польоту, заради відкриття нових горизонтів. Його ідеї не сприймають, його виганяють, але саме завдяки цьому протиставленню розкривається головна ідея твору: лише ті, хто не боїться бути іншим, можуть досягти справжньої свободи.
5. Поміркуйте, чому автор не вигадав для чайок якісь особливі прізвиська, а дав їм людські імена і прізвища?
Автор дає чайкам людські імена і прізвища, щоб підкреслити алегоричність твору. Чайки — це не просто птахи, а уособлення людей, їхніх прагнень, страхів і пошуків сенсу життя. Завдяки цьому читачі легше впізнають себе у персонажах, розуміють, що йдеться не про птахів, а про кожного з нас, про наше право на свободу, самовираження і пошук себе.
6. Що мав на увазі чайка Флетчер, коли казав: «Літати — це щось більше, ніж просто лопотіти крилами, перелітаючи з місця на місце! Так і комар зможе!»
Кажучи ці слова, Флетчер протиставляє політ як мистецтво і шлях до досконалості простому переміщенню для пошуку їжі, як це робила Зграя. Для нього, як і для Джонатана, політ був сенсом життя, способом самовираження та досягнення свободи. Фраза «так і комар зможе» підкреслює, що звичайне махання крилами — це примітивна дія, на яку здатна будь-яка комаха, тоді як справжній політ вимагає майстерності, знань і прагнення до більшого.
7. Чому чайка Ентоні вважає, що життя без мети чи радості — це життя водорості?
Чайка Ентоні вважає, що життя без мети та радості подібне до життя водорості, тому що таке існування є пасивним і безглуздим. В його зграї справжнє мистецтво польоту замінили порожніми ритуалами на честь Джонатана, через що чайки втратили прагнення до самовдосконалення. Ентоні, відмовившись від цих ритуалів, відчув, що живе «без мети і радості». Як водорість просто існує у воді без вищої мети, так і життя без прагнень та задоволення від досягнень є, на його думку, лише існуванням, а не повноцінним життям.
8. Прокоментуйте алегоричні образи повісті Річарда Баха. Підготуйте міні-проєкт «Алегоричні образи повісті-притчі про чайку Джонатана Лівінґстона».
У повісті Річарда Баха автор використовує алегоричні образи, щоб говорити не просто про птахів, а про людське суспільство, духовний пошук та прагнення до досконалості. Кожен елемент історії має глибше, приховане значення.
Вступ: Повість-притча «Чайка Джонатан Лівінґстон» розповідає історію незвичайного птаха, але за образами чайок та їхніх польотів ховаються глибокі філософські ідеї про життя людини, її мрії та прагнення до самовдосконалення.
Основні алегоричні образи:
- Джонатан — це символ людини, яка перебуває у духовному пошуку, прагне вийти за межі буденності.
- Польоти Джонатана — уособлюють самовдосконалення, духовний розвиток та бажання подолати власні обмеження й усталені традиції.
- Зграя чайок — алегорія суспільства з його традиційним мисленням, обмеженнями та зосередженістю на матеріальних, приземлених потребах.
- Чайки-вчителі — символізують мудрість і досвід, що передаються між поколіннями.
- Повернення Джонатана до Зграї — втілює ідею любові до ближнього та прагнення допомогти іншим досягти свободи й досконалості. Це переконання, що справжнє духовне зростання полягає в допомозі іншим.
- Чайки-учні — образ надії та продовження духовного шляху, який розпочав учитель.
- Крила — це символ знань і майстерності, які дозволяють піднятися над усім звичним та відомим.
Висновок: Через ці алегоричні образи Річард Бах показує, що прагнення до самовдосконалення, свободи та передачі знань іншим є найвищими цінностями в житті.
9. Прокоментуйте слова Джонатана: «Ми тисячу років животіли заради того, щоб шукати риб’ячі голови, але ж тепер нам справді є для чого жити — щоб учитися, відкривати нове, бути вільними!»
Ці слова — заклик до зламу стереотипів і пасивного існування. Джонатан підкреслює, що життя не повинно бути обмежене лише матеріальними потребами. Справжній сенс життя — у навчанні, відкриттях, прагненні до свободи й самореалізації. Лише тоді життя набуває справжньої цінності та радості.
10. У чому полягала ідея Джонатана щодо постійного самовдосконалення?
Ідея Джонатана — у прагненні до досконалості, у постійному навчанні й подоланні власних обмежень. Він вважав, що життя не зводиться лише до боротьби за виживання, а полягає у розвитку, відкритті нового, розширенні власних можливостей і передачі знань іншим.
11. Автор пише: «Джонатан Лівінгстон… був природженим учителем, і найкращим виявом любові стала для нього можливість передати свої знання». Поясніть особливу роль учителя в житті суспільства і суть цього «найкращого вияву любові».
Учитель у суспільстві — це той, хто не лише дає знання, а й надихає, допомагає знайти себе, розкрити потенціал, стати вільною особистістю. Для Джонатана передати знання — це найвищий прояв любові, бо справжня любов — це бажання добра іншому, прагнення допомогти йому стати кращим, щасливішим, вільнішим. Учитель змінює життя учнів, відкриває їм нові можливості, і саме це є сутністю його місії.
12. Поясніть особливу роль учителя в житті суспільства і кожної людини.
Учитель відіграє особливу роль, оскільки він не просто передає знання, а стає наставником, який допомагає повірити в себе, відкриває нові можливості та дає інший погляд на життя. У повісті вчителі, як Джонатан, допомагають учням здобути свободу, зробити життя яскравішим і кращим, а найголовніше — пізнати самого себе.
13. Прокоментуйте вислів «Знання не дають, знання здобувають».
Цей вислів означає, що справжні знання неможливо просто отримати, їх потрібно заслужити власною працею, зусиллями та бажанням. Джонатан не отримав свої вміння як дар, а здобув їх через виснажливі тренування, помилки, розчарування та подолання страху. Він постійно робив нові відкриття завдяки своїй наполегливості, що і є здобуванням знань, а не їх отриманням.
14. Як Річард Бах висвітлює в повісті проблему толерантності.
Річард Бах показує проблему толерантності через протистояння Джонатана та Зграї. Зграя є нетерпимою: вона виганяє Джонатана за те, що він не такий, як усі, і забороняє будь-кому спілкуватися з вигнанцями. На противагу цьому, Джонатан демонструє толерантність і любов. Він повертається до Зграї, яка його зневажила, і навчає Флетчера, що потрібно бачити в кожній чайці добро і допомагати, а не засуджувати. Він не нав’язує свої ідеї, а вчить лише тих, хто сам цього прагне, поважаючи вибір інших.
15. Згадайте міф про Прометея і порівняйте його образ з образом чайки Джонатана Лівінгстона.
Прометей у давньогрецькому міфі — герой, який приніс людям вогонь, за що був покараний богами. Він виступає символом самопожертви, прагнення до знань і боротьби за благо інших. Чайка Джонатан Лівінгстон також прагне до знань, самовдосконалення, відкриває нові можливості для себе і для інших чайок, але через це стає вигнанцем. Обидва герої жертвують особистим щастям заради ідеї, не бояться страждань і нерозуміння, прагнуть дати іншим те, що змінює їхнє життя.
Що між цими образами спільного?
Спільне між Прометеєм і Джонатаном — це бунт проти обмежень, прагнення до свободи і знань, самопожертва заради інших. Обоє стають вигнанцями через свою відмінність і бажання змінити світ. Вони не зупиняються перед труднощами, їхня мета — допомогти іншим піднятися вище, стати кращими, вільнішими.
16. Дослідіть, як у творі відобразилися євангельські мотиви?
У творі простежуються євангельські мотиви: обраність (Джонатан — особливий, обраний для нової місії), вигнання (його виганяють із Зграї, як Ісуса не приймають у рідному місті), повернення для проповіді (Джонатан повертається, щоб навчати інших), наявність учнів-апостолів, проповідь любові, прощення і свободи. Джонатан виступає як учитель і пророк, який несе нову ідею, а його життя і діяльність перегукуються з історією Ісуса Христа.
17. Чим повість «Чайка Джонатан Лівінґстон» відрізняється від інших творів, в яких головними героями є тварини?
Повість «Чайка Джонатан Лівінґстон» відрізняється тим, що автор обрав героями птахів, але вклав у їхні вуста повчальні думки, використавши форму притчі. На відміну від звичайних історій про тварин, тут образи є алегоричними, а сама розповідь піднімає глибокі філософські питання про призначення людини, її мрії та прагнення до свободи й самореалізації. Також твір вирізняє реалістичне зображення деталей льотної справи.
18. Згадайте особливості жанру притчі.
Притча — це невеликий твір із повчальним, алегоричним змістом. Головні її особливості:
- Алегоричність: За простим сюжетом і образами (наприклад, тварин) ховаються глибокі філософські або моральні ідеї.
- Повчальний характер: Притча містить урок або важливу істину, яка допомагає читачеві замислитися над життям.
- Символічність: Персонажі та події є символами певних людських рис чи суспільних явищ.
19. Доведіть, що твір Річарда Баха «Чайка Джонатан Лівінґстон» є притчею.
«Чайка Джонатан Лівінгстон» — це притча, бо в ній через просту історію про птаха розкриваються філософські питання: сенс життя, свобода, самовдосконалення, роль учителя. Образи мають алегоричний зміст, сюжет простий, але багатозначний. Автор не дає готових відповідей, а спонукає читача до роздумів. У творі є чітка мораль: кожен може стати вільним і знайти своє покликання, якщо не боїться бути іншим.
20. На прикладі повісті поясніть відмінність між ліричним та епічним родами літератури.
Повість «Чайка Джонатан Лівінґстон» є прикладом епічного твору. Епос розповідає про події, має сюжет, героїв та описує їхні вчинки. У повісті ми стежимо за історією Джонатана: його тренуваннями, вигнанням, навчанням та поверненням до Зграї. Тут є послідовність подій і взаємодія між персонажами.
На відміну від цього, ліричні твори не мають розгорнутого сюжету. Їхня головна мета — передати почуття, думки та переживання ліричного героя в певний момент. Якби твір був ліричним, він би зосередився, наприклад, лише на почутті радості Джонатана під час польоту, а не на всій історії його життя.
21. Об’єднайтеся в пари і дослідіть концепцію розширення свідомості? Чи є необхідність застосувати цю концепцію у своєму житті?
Розширення свідомості, як показано у повісті, — це здатність вийти за межі звичного мислення та фізичних обмежень. Джонатан зрозумів, що його тіло — це лише «думка у видимій подобі», і, розірвавши ланцюги, що сковують думку, він здобув справжню свободу. Застосовувати цю концепцію в житті необхідно, адже це допомагає не боятися мріяти, ставити перед собою високі цілі та вірити у власні сили, незважаючи на стереотипи чи страх невдачі.
22. Чи потрібно людині постійно, все життя, працювати над самовдосконаленням? Які незручності ми зустрічаємо на шляху до самовдосконалення?
Так, повість доводить, що працювати над самовдосконаленням потрібно постійно, бо це і є сенс життя, шлях до свободи та щастя. На цьому шляху зустрічаються незручності: нерозуміння і засудження з боку оточення, як це було зі Зграєю, самотність, виснажлива праця, ризик невдач і розчарувань.
23. Чи може подолання перепон дарувати вам відчуття щастя? Чому?
Так, подолання перепон може дарувати щастя. Коли Джонатан після численних невдалих спроб нарешті опановував новий прийом польоту, він «тремтів від радості» і був гордий, що переміг свій страх. Це відбувається тому, що досягнення мети, особливо важкої, дає відчуття власної сили, задоволення від результату і радість відкриття нових можливостей.
24. Чи будете ви переконувати своїх близьких у тому, що вони «живуть неправильне життя»?
Ні, я не буду переконувати близьких, що вони живуть «неправильно». Джонатан не змушував Зграю йти за ним, а лише показував приклад і навчав тих, хто сам цього хотів. Він казав Флетчеру, що потрібно бачити в кожному добро і допомагати, а не засуджувати. Тому краще жити за своїми переконаннями і бути прикладом, а не нав’язувати свою думку, адже кожен має право на власний вибір.
Виконуємо творчі завдання
1. Напишіть іншу версію розвитку подій, у якій Джонатан не зустрічає однодумців із нової зграї. Чи зміг би він зберегти віру в себе і продовжувати вдосконалюватися?
Якби Джонатан не зустрів осяйних чайок, він, найімовірніше, все одно зберіг би віру в себе і продовжував удосконалюватися. Його любов до польотів була його внутрішньою потребою, а не бажанням отримати визнання. Самотність на Далеких Скелях лише зміцнила б його рішучість, і він би досяг неймовірної майстерності, ставши легендою, про яку ніхто не знав. Можливо, його життя було б трагічним, адже він не зміг би поділитися своїми знаннями, але він би точно не зрадив свою мрію.
2. Перегляньте відео з фільму «Чайка Джонатан Лівінґстон» (США, 1973 рік)…
3. Розкажіть, яким постає герой повісті у фільмі? Опишіть, якими ви уявляєте відчуття птаха під час польоту. Проведіть паралель між чайкою і неприборканою стихією.
У фільмі герой, як і в книзі, постає сміливим, рішучим і вільним птахом, який прагне досконалості. Відчуття птаха під час польоту — це, мабуть, неймовірна радість і відчуття безмежної свободи. У повісті є слова: «швидкість — це радість, швидкість — це просто краса!». Джонатан схожий на неприборкану стихію, наприклад, на вітер. Він такий же вільний, непередбачуваний і не підкоряється законам, які його обмежують. Він не бореться зі стихією, а намагається зрозуміти її та стати її частиною.
4. Поміркуйте, які екологічні проблеми виникли у зв’язку із втручанням людини у світ дикої природи.
Втручання людини у світ дикої природи, як це показано на прикладі рибальських човнів у повісті, спричиняє низку проблем. По-перше, тварини, як-от чайки, стають залежними від людської їжі та втрачають навички самостійно добувати її. По-друге, діяльність людини, зокрема рибальство та морський транспорт, забруднює довкілля, що шкодить усім мешканцям моря. Нарешті, надмірний вилов риби може призвести до її зникнення, що руйнує природний ланцюг харчування.
Опановуємо професію літературного агента
1. Придумайте короткий і яскравий слоган, який передає зміст книги і може зацікавити читачів.
- Літай. Мрій. Перемагай.
- Знайди свої крила.
2. Створіть рекламні матеріали про книгу: постер, обкладинку для книги, буклет або короткий відеотрейлер.
- Постер: На постері зображена самотня чайка, яка летить високо в небі на тлі сліпучого сонця. Внизу великими літерами написано слоган: «Небо – не межа». Під ним меншим шрифтом цитата з книги: «Ти вільний бути самим собою, тут і зараз, і ніщо не може тобі завадити».
- Обкладинка для книги: Нова обкладинка може бути мінімалістичною. На темно-синьому тлі, що символізує нічне небо, зображено одне сяюче біле перо, з якого розходяться промені світла. Назва книги написана простим, елегантним шрифтом. Це символізує, що навіть одна ідея може освітити темряву.
- Короткий відеотрейлер: Відео починається з кадрів галасливої зграї чайок, що б’ються за їжу. Звучить тривожна музика. Потім кадр змінюється: одна чайка, Джонатан, відлітає від зграї. Музика стає натхненною і спокійною. Ми бачимо неймовірні кадри польоту, морські пейзажі. На екрані з’являються цитати: «Для більшості чайок головне – їжа, а не політ. А для цієї чайки політ був важливішим за їжу», «Ми будемо вільні! Ми навчимося літати!». В кінці трейлера з’являється обкладинка книги і слоган.
3. Запропонуйте ідею заходу, присвяченого книзі. Продумайте план заходу. Обміркуйте, як залучити аудиторію до цієї події.
Ідея заходу: Майстер-клас та дискусія «Знайди свої крила».
План заходу:
- Вступ (10 хв): Коротка розповідь про книгу та її головного героя, який наважився піти проти правил заради мрії.
- Дискусія (20 хв): Обговорення питань: «Що для вас означає “літати”?», «Які “зграї” існують у нашому житті?», «Як знайти в собі сміливість бути не таким, як усі?».
- Творча частина (25 хв): Учасники отримують паперових чайок (орігамі) і пишуть на крилах свої мрії та цілі. Потім усі разом символічно «запускають» своїх чайок у політ, прикріплюючи їх на великий плакат із зображенням неба.
- Завершення (5 хв): Підбиття підсумків, обмін враженнями.
Як залучити аудиторію: Розмістити яскраві постери в школі, зробити анонси в шкільних групах у соціальних мережах, запропонувати вчителям провести цей захід як відкритий урок.
4. Придумайте шляхи просування в Інтернеті. Які хештеги, пости, історії або опитування можуть залучити нових читачів?
- Хештеги: #ПолітДжонатана, #ЗнайдиСвоїКрила, #НебоНеМежа, #РічардБах.
- Пости: Створити серію постів із цитатами з книги на фоні красивих фотографій неба або моря. Наприклад: «Найважче у світі – це переконати птаха, що він вільний».
- Історії та опитування: В історіях можна ставити запитання: «Що б ти обрав: безпеку у зграї чи вільний політ?», «Яка твоя найсміливіша мрія?». Провести опитування: «Джонатан – бунтар чи герой?».
- Челендж: Запустити челендж #МійПолітДжонатана, де учасники діляться короткими історіями про те, як вони долали труднощі заради своєї мети, і передають естафету друзям.
5. Підготуйте презентацію своєї рекламної кампанії перед однокласниками.
План презентації:
- Слайд 1. Титульний: «Рекламна кампанія для книги “Чайка Джонатан Лівінгстон”. Слоган: Небо – не межа».
- Слайд 2. Чому ця книга важлива? Коротка розповідь про ідею повісті: пошук себе, важливість мрії та самовдосконалення.
- Слайд 3. Наш постер та обкладинка. Демонстрація візуальних матеріалів з поясненням символізму (самотня чайка, сяюче перо).
- Слайд 4. Захід “Знайди свої крила”. Розповідь про ідею та план майстер-класу, який допоможе кожному замислитися над своїми мріями.
- Слайд 5. Просування в Інтернеті. Показ прикладів постів, історій та ідеї челенджу #МійПолітДжонатана.
- Слайд 6. Заключний. «Прочитай книгу. Знайди свої крила. І пам’ятай: небо – це не межа!» Дякую за увагу.
Картка “Працюємо творчо”
Образи-символи
- Зграя чайок – це алегорія суспільства, яке живе за старими правилами, боїться змін і думає лише про буденні справи, як-от пошук їжі.
- Політ Джонатана – це символ самовдосконалення та духовного розвитку, бажання вийти за межі звичного і стати кращим.
- Вдосконалення польоту – це шлях до пізнання себе, подолання власних страхів та обмежень, щоб досягти свободи.
- Крила – це символ мрії та знань, які допомагають піднятися над сірою буденністю і досягти своєї мети.
Послухайте вірш «Крила» Ліни Костенко. Чи кожна людина має крила? Чому?
Я вважаю, що кожна людина має крила, але вони невидимі. Це наші мрії, таланти та прагнення. Не всі ними користуються, бо дехто боїться бути не таким, як усі, або просто не вірить у свої сили.
Наповніть крила чайки власними думками і переживаннями або цитатами з тексту
- «Ми будемо вільні! Ми навчимося літати!»
- «Ти вільний бути самим собою, тут і зараз, і ніщо не може тобі завадити».
- «Довіряй внутрішньому зору, осягни те, що вже знаєш, – і шлях до неба відкрито».
Подумайте і напишіть, з чого зіткані ваші крила?
Мої крила зіткані з мрій про майбутнє, з підтримки моїх батьків, з цікавих книжок, які я читаю, і з віри в те, що я можу досягти всього, чого захочу, якщо буду наполегливо працювати.
Для чого людині потрібні крила - вона ж не вміє літати?
Людині потрібні крила не для того, щоб літати в небі, а для того, щоб підніматися над буденністю, проблемами та власними страхами. Крила – це наша уява та мрії, які дають нам свободу бути собою і прагнути більшого, а не жити так, як Зграя, думаючи лише про їжу.