ЧАСТИНА ПЕРША
Поміркуйте, які риси характеру треба було мати, щоб наважитися на пошуки?
Треба бути хоробрим, допитливим і вірити в дива.
Які казкові елементи є у творі?
Казкова хатинка на курячій лапці, баба-яга, вогняний клубочок Нанті, чудо-цвіт, перетворення Каті на квітку, дивовижні події та явища.
Чому з усіх рідних лише бабуся повірила онукові і стала на його захист?
Бабуся повірила онукові, бо вона мудра і розуміє, що в світі є багато незвичайного. Вона знає, що діти часто бачать те, чого не помічають дорослі. Бабуся захищає онука, бо вірить у казку і чудеса.
Пофантазуйте, що може символізувати чудо-цвіт?
Чудо-цвіт може символізувати віру в диво, чистоту душі, зв’язок з природою та казкою, а ще здатність бачити прекрасне у звичайному.
Як ви вважаєте, що мала на увазі баба, коли казала, що хлопця привела не просто цікавість?
Баба мала на увазі, що хлопця привело щось більше, ніж просто цікавість. Можливо, його привела доля або якесь особливе призначення. Баба розуміла, що хлопець має чисте серце і здатний бачити чудеса, тому його поява не була випадковою.
Які слушні повчання є в діалозі баби та Славка? Поясніть одне із повчань.
У діалозі баби та Славка є кілька слушних повчань:
- “Ти знай своє. Раз побачив чудо-цвіт — то вже не одступай.” - баба вчить Славка бути наполегливим і вірним своїй меті.
- “Для мудрого золото - чисте серце та вірні друзі.” - баба пояснює, що справжні цінності нематеріальні.
- “Дитяче серце, яке вірить казці, дуже надійне” - баба підкреслює важливість віри в дива і збереження дитячої безпосередності.
Пояснення одного з повчань: “Для мудрого золото - чисте серце та вірні друзі.” Цим висловом баба навчає Славка, що справжнє багатство людини - це її моральні якості та близькі люди, а не матеріальні цінності. Вона спонукає хлопця цінувати щирість, доброту та дружбу більше за гроші чи коштовності.
1. Як ви розумієте вислів «горобина ніч»? Чи можна вважати цей момент у творі зав’язкою? Чому?
“Горобина ніч” - це народна назва ночі з сильною грозою, блискавками та громом. У творі цей момент можна вважати зав’язкою, оскільки саме після цієї незвичайної ночі Славко вирішує шукати боліди в Чортовій Долині, що стає початком його пригод. Ця ніч пробуджує цікавість хлопця до незвичайних явищ і спонукає його до дій, які ведуть до подальшого розвитку сюжету.
2. Що стало причиною пригод Славка?
Причиною пригод Славка стало падіння двох болідів (метеоритів) за лісом, що викликало його цікавість і бажання знайти їх. Хлопець вирішує шукати боліди в Чортовій Долині. Саме це рішення призводить до його зустрічі з бабою-ягою та подальших фантастичних подій.
3. Чому ці випробування випали саме на долю дитини?
Випробування випали на долю дитини, тому що, за словами баби, “дитяче серце, яке вірить казці, дуже надійне”. Діти більш відкриті до дива, вони здатні повірити в неймовірне і діяти відповідно до цієї віри. Славко, як дитина з чистим серцем, здатний побачити й прийняти чудо-цвіт, що є ключовим для розвитку сюжету.
4. Який зв’язок баби-яги — баби Одарки — Каті — вогняного клубка — яскравої зірки — чудо-цвіту?
Всі ці образи пов’язані між собою і є різними проявами однієї сутності - представників Планети Квітів. Баба-яга і баба Одарка - це одна й та сама істота, яка може змінювати свій вигляд. Катя - це Нанті, яка може перетворюватися на чудо-цвіт. Вогняний клубок і яскрава зірка - це форми, яких набувають ці істоти під час подорожі між світами. Чудо-цвіт - це справжня форма істот з Планети Квітів. Всі ці образи є частиною одного фантастичного світу, який відкривається Славкові.
5. Назвіть три чарівні предмети, три чарівні перетворення, три чарівні істоти в розділі «Казкові перетворення». Про що вони свідчать?
Чарівні предмети:
- Чудо-квітка
- Вогняний клубок
- Яскрава зірка
Чарівні перетворення:
- Катя перетворюється на а яскраво-блакитну зірку
- Катя перетворилася на клубочок
- Перетворення клубочка на чудо-квітку
Чарівні істоти:
- Баба-яга
- Нанті/Катя
- Чудо-квітка
Ці елементи свідчать про казковий, фантастичний характер твору та наявність магії у його світі.
6. Чи трапляється фантастика в реальному житті? Відповідь обґрунтуйте.
Фантастика як така не трапляється в реальному житті, оскільки вона за визначенням містить вигадані, нереальні елементи. Однак деякі наукові відкриття чи технологічні досягнення можуть здаватися фантастичними, поки не стануть звичними.
7. Випишіть із розділу «Казкове перетворення» 3-5 висловів, які мають повчальний зміст. Чи є вони афористичними? Чому? Напишіть есе за одним із них. Скористайтеся алгоритмом написання власного висловлення.
З розділу “Казкове перетворення” можна виділити такі вислови з повчальним змістом:
- “Навіть казка не одразу мовиться, на все треба часу”
- “Для дружби всі двері відчинені”
Есе на тему “Для дружби всі двері відчинені”
У повісті “Хто зважиться – вогняним наречеться” є чудові слова: “Для дружби всі двері відчинені”. Це означає, що коли ти хочеш дружити, ніщо не повинно тобі завадити.
Славко стає другом дівчинки Каті, яка насправді – чарівна Нанті з Планети Квітів. Вони різні, з різних світів, але це не заважає їхній дружбі. Баба Оришка каже, що головне – щирість. Якщо ти чесний з другом, то будь-які перешкоди можна подолати.
Звісно, в житті не завжди так легко. Іноді люди не хочуть дружити, бо вони заздрісні або мають поганий настрій. Іноді ми самі боїмося відкритися іншим.
Але, як ми бачимо на прикладі Славка і Нанті, дружба – це велика сила. Вона допомагає нам, коли сумно, дарує нам радість і робить нас кращими. Друзі завжди підтримають і допоможуть. Тому давайте будемо відкритими для нових знайомств. Не біймося простягнути руку першими. Адже для тих, хто вірить у дружбу, “всі двері відчинені”!
8. Намалюйте чудо-квітку. Оформте виставку робіт. Зробіть презентацію, використовуючи цікаві вислови з твору.

ЧАСТИНА ДРУГА
Що нового Славко дізнається про Планету Квітів:
Планета Квітів дізналася про Землю з людських казок, які Сонячним Шляхом проникли до їхньої планети. Ці казки відкрили перед ними “неймовірно прегарний обшир діяння, бачення життя”, і так почав творитися Райдужний Міст між світами.
Кілька століть тому на Планеті Квітів почало згасати сонце, і відвернути це лихо може лише Земля. Катя наголошує, що тут потрібне чисте дитяче серце, а допомога вчених чи дорослих не зарадить.
Чому Славку це цікаво:
- Славко раніше зустрічався з Нанті (Катею) - представницею Планети Квітів, і хоче дізнатися більше про її світ.
- Хлопець відчуває відповідальність допомогти планеті, яка потрапила в біду.
- Славка приваблює незвичайність і казковість цього світу.
- Йому цікаво дослідити новий, невідомий світ і розкрити його таємниці.
Якою можна уявити Планету Квітів:
Планету Квітів можна уявити як світ, де природа і магія переплітаються, де панують гармонія, краса і диво. Можна припустити, що це місце, де квіти не просто ростуть, а мають свідомість, спілкуються і впливають на навколишнє середовище.
Простежте за реакцією Максима Івановича. Чи вірить він дівчинці? Чому? Чи повірили б ви у Планету Квітів? Відповідь обґрунтуйте.
Максим Іванович реагує на розповідь Каті спочатку скептично і з недовірою, вважаючи її фантазією або результатом прочитаної фантастики. Він іронізує та намагається знайти логічні невідповідності. Але, коли Катя створює кошик зі свіжими ягодами, він приголомшений і визнає, що це феноменально. Після цього він починає розпитувати про їхню мету і можливість польоту на їхню планету, але все ще потребує доказів і формул, а не “легенд”.
Важко сказати, чи повірила б я у Планету Квітів, оскільки це залежить від особистого світогляду та готовності вірити в неймовірне.
Поміркуйте, чому дорослим важко вірити в казку.
Дорослим важко вірити в казки, бо з віком вони стають більш раціональними, практичними та скептичними, орієнтуючись на логіку та наукові докази, а не на уяву. Також дорослі можуть боятися здатися наївними, якщо повірять у щось нереальне.
ЧАСТИНА ТРЕТЯ
Чому Максим Іванович жаліє, що він не Славко і йому не 13 років?
Максим Іванович жаліє, що він не Славко, і йому не 13 років, тому що вірить, що дітям легше вірити в казку і неймовірне. Він відчуває, що його дорослий розум і скептицизм заважають йому прийняти розповідь Каті про Планету Квітів, а він би хотів мати дитячу здатність вірити в дива.
Чи повірив астроном Каті?
Астроном частково повірив Каті, особливо після того, як вона створила кошик з ягодами, але він все ще потребував доказів і наукових пояснень, а не просто віри в казку.
Чи погоджуєтеся ви з думкою, що герої живуть лише в казках?
Я не погоджуюся з цією думкою. Герої існують і в реальному житті - це люди, які здійснюють сміливі, самовіддані вчинки, допомагають іншим, борються за справедливість або долають значні труднощі. Героїзм може проявлятися в повсякденному житті, а не лише в казкових ситуаціях.
Хто є героями для вас у реальному житті?
Героями в реальному житті для мене можуть бути:
- Рятувальники та пожежники, які ризикують життям заради порятунку інших
- Лікарі, які самовіддано працюють в складних умовах
- Військові
- Вчителі, які віддано працюють над освітою та вихованням дітей
- Звичайні люди, які проявляють мужність та людяність у складних ситуаціях
Героїзм може проявлятися в різних формах, і герої існують серед нас у повсякденному житті.
Що стало причиною змін у поведінці Ліни?
Причиною змін у поведінці Ліни стало те, що чудо-квітка перед смертю сказала Славкові дружити з Ліною, бо в ній “зріє казкове зерно”. Це означає, що в душі Ліни є потенціал для добра, творчості та віри в казку, який потрібно розвинути.
Явища природи у творі реагують на те, що відбувається в житті людей. Як ви можете це пояснити?
Явища природи у творі реагують на те, що відбувається в житті людей, тому що у творі казка переплітається з реальністю. Природа тут не просто фон, а жива сила, яка відчуває і реагує на емоції, вчинки та зміни в житті героїв..
Чи доречною є порада Івана Короля в цій ситуації? Чому? Чи скористалися б ви нею?
Порада Івана Короля є доречною, оскільки він закликає дітей вірити в себе та свої сили, не шукати відповідей у дорослих, а самим творити казку. Ця порада підтримує головну ідею твору про важливість дитячої віри та уяви. Я б скористався цією порадою, бо вона спонукає до самостійності та віри у власні можливості.
Чи повірив космонавт дітям? Чому?
Так, космонавт Іван Король повірив дітям. Він сприйняв їхню розповідь серйозно і з розумінням. Це можна пояснити тим, що як людина, яка побувала в космосі, він більш відкритий до незвичайного і фантастичного. Крім того, Король цінує дитячу уяву та віру в чудеса, вважаючи їх важливими для розвитку науки та відкриттів.
ЧАСТИНА ЧЕТВЕРТА
Поміркуйте, чому мрії спонукають нас літати? А у вас є мрія?
Мрії спонукають нас літати, тому що вони дають нам віру в себе, стимул до дії та надію на краще. Мрії відкривають перед нами нові горизонти та можливості, надихають долати перешкоди та досягати поставлених цілей.
11. Чи хотіли б ви мати такого друга, як Славко? А такого, як Прі? Чому?
Я б хотів мати такого друга, як Славко, тому що він сміливий, вірний своїм друзям і мріям, готовий допомагати іншим. Прі, навпаки, здається не дуже надійним другом, бо він зруйнував квітку Каті/Нанті.
12. Зобразіть сюжет твору у вигляді метеорита й пропишіть ключові моменти мандрівки шукачів.
Ключові моменти мандрівки шукачів можна представити у вигляді метеорита так:
Ядро: Зустріч з Катею/Нанті
Хвіст:
- Початок: Після “горобиної ночі” Славко вирішує шукати метеорити в Чортовій Долині.
- Зустріч з чарівним світом: Славко знаходить хатинку баби-яги і зустрічає Катю/Нанті.
- Відкриття таємниць: Славко дізнається про Планету Квітів і її проблеми.
- Пошуки допомоги: Славко намагається переконати дорослих, але безуспішно.
- Кульмінація: Діти зустрічаються з космонавтом Іваном Королем, який радить їм вірити в себе.
- Розв’язка: Славко та Ліна подорожують на Планету Квітів, де допомагають її мешканцям.
13. Продовжте речення: «Щоб потрапити на Планету Квітів, треба…».
Щоб потрапити на Планету Квітів, треба вірити в казку, мати чисте серце і бути готовим пожертвувати собою заради інших.
14. За якими ознаками твір «Хто зважиться — вогняним наречеться» є фантастичною повістю?
- Наявність чарівних істот, таких як баба-яга і Нанті.
- Наявність фантастичних елементів: літаюча квітка, робот.
- Використання магічних перетворень, наприклад, перетворення Каті на квітку.
- Події відбуваються у вигаданому світі, де існує Планета Квітів.
- Взаємодія з незвичайними явищами, такими як вогняні кулі та чарівні квіти.
- Поєднання реального світу з фантастичними елементами, що створює унікальну атмосферу казки.
15. Намалюйте Планету Квітів, якою ви її уявляєте

16. Виконайте одне із завдань: а) Створіть сторінку Славка в соцмережі. Якою інформацією ви її наповнюватимете? Чому?
- Профільне фото: Зображення Славка на фоні природи або з книгою в руках, що підкреслює його допитливість і любов до пригод.
- Біографія: “Сміливий дослідник, який вірить у казки і шукає незвичайне в повсякденному житті. Мрію відкрити нові світи.”
- Інтереси:
- Астрономія та космос
- Читання фантастичних книг
- Дослідження природи
- Пости:
- Розповіді про пригоди в Чортовій Долині та зустрічі з чарівними істотами.
- Роздуми про важливість віри в казку і мрії.
- Фотографії з друзями, зокрема з Ліною, які показують їхні спільні пригоди.
- Цитати: Улюблені вислови з твору, наприклад: “Ти знай своє. Раз побачив чудо-цвіт — то вже не одступай.”
- Друзі: Ліна, Катя/Нанті, баба Одарка, а також можливо, космонавт Іван Король.
- Групи: Участь у групах, пов’язаних з астрономією, фантастикою та природою.