Skip to content

Іван Нечуй-Левицький. Микола Джеря - Калинич відповіді

Posted on:2 листопада 2025 р.

Дуже стислий переказ тут

1. У п’ятому класі ви вже знайомилися з творчістю митця. Пригадайте, що вам відомо з біографії Івана Нечуя-Левицького.

Справжнє ім’я митця — Іван Левицький. Він народився на Черкащині, а його батько був сільським священником. Іван Нечуй-Левицький здобув освіту в Богуславському монастирі, а потім у Київській духовній семінарії. Він сам вивчав французьку й німецьку мови. Згодом він учителював, викладаючи історію, географію та літературу у Полтавській семінарії. Болісно переживаючи тотальну русифікацію, він виїхав до Кишинева, де популяризував українську літературу і потрапив під нагляд жандармерії.

2. Чому відомий письменник жив у злиднях? Чи можна було на той час заробляти виданням творів українською мовою? Чому?

Письменник жив у злиднях. У середині ХІХ ст. розпочалася тотальна русифікація. Через це заробляти виданням творів українською мовою було важко.

3. Доберіть три цікаві факти про життя митця.

  1. Іван Левицький обрав псевдонім Нечуй-Левицький на честь прізвища козацького полковника, героя «Думи про Нечуя».
  2. Він виїхав з України до Кишинева, бо не хотів бути русифікатором, викладаючи російську мову.
  3. Він брав участь у повному перекладі Біблії українською мовою разом із Пантелеймоном Кулішем та Іваном Пулюєм.

4. Розгадайте ребус. Як ви розумієте значення слова-відгадки? Як це явище пов’язане з біографією Івана Нечуя-Левицького? Чи актуальне воно у наш час? Відповідь обґрунтуйте.

Слово-відгадка: Русифікація.

Значення слова: Це політика насадження російської мови та культури серед інших народів з метою витіснення їхніх національних мов, традицій та самосвідомості.

Зв’язок з біографією: Це явище безпосередньо пов’язане з життям Івана Нечуя-Левицького. У тексті згадується, що в 60-х роках XIX століття почалася тотальна русифікація, і письменник, працюючи вчителем, проти своєї волі, мусив стати русифікатором. Це змусило його покинути Київ і переїхати до Кишинева, оскільки він болісно переживав свою вимушену участь у цьому процесі.

Актуальність: Так, це явище є дуже актуальним і в наш час. Політика русифікації з боку Росії не припинялася і зараз є однією з причин сучасної російсько-української війни. На тимчасово окупованих територіях України ворог намагається знищити українську мову, освіту та культуру, примусово насаджуючи російську.

5. Чому в Миколи зароджується ненависть до пана й панщини?

Ненависть у Миколи зародилася через те, що панщина і пан забирали всі сили та добробут, а панський наглядач знущався над людьми. Він був обурений, що панові належить надто багато хліба, що його били різками за суперечку, і особливо тим, що осавула вдарив його дружину Намидору нагайкою через три дні після пологів. Також його обурювала необхідність платити подушне за померлого батька.

6. Чому, на вашу думку, Петро Джеря наказував синові коритися панам? Що виховало в українця рабську покору?

Петро Джеря наказував синові коритися панам, бо вважав, що Микола “нічого не вдієш, а собі лиха накоїш”. Він бачив, що будь-який опір призводить лише до гірших наслідків, тому його поради — це спроба вберегти сина від небезпеки.

Рабську покору виховала важка й нещадна праця, яка висмоктала з Петра всю силу і зарано зігнула його стан. Постійний страх перед покаранням, економічна залежність та відсутність будь-яких прав формували у свідомості багатьох селян думку, що протистояти панам неможливо і небезпечно.

7. Чому Микола змушений утекти з рідного села, залишивши сім’ю? Чи можна Миколу Джерю вважати шукачем пригод? Чому?

Микола змушений був утекти, бо пан Бжозовський погрожував віддати його в москалі або на Сибір за бунт проти панщини та підбурювання народу. Микола втік з села разом із товаришами, перед цим підпаливши панське зерно. Його не можна вважати шукачем пригод; він був бунтівником, який обрав втечу від панщини, щоб не йти в москалі. Протягом усієї розлуки він сумує за родиною, згадує дружину й доньку, що підкреслює трагізм його становища, а не авантюрний характер.

8. Втеча Миколи Джері — вияв бунту проти сваволі пана чи, можливо, егоїстичний учинок, адже герой твору піддавав небезпеці родину, яка все ще залишалася власністю пана? Думку прокоментуйте.

Втеча Миколи Джері — це передусім вияв бунту проти панської сваволі. Вона стала кульмінацією його протесту, який почався зі словесних суперечок і закінчився підпалом панського зерна перед втечею. Це був акт непокори системі, яка позбавляла його гідності та свободи. З іншого боку, в цьому вчинку можна побачити й елементи вимушеного егоїзму, адже він залишив дружину й маленьку доньку напризволяще. Проте його вибір був трагічним: залишитися і бути відданим у солдати (що теж означало покинути сім’ю назавжди) або втекти з надією колись повернутися. Його вчинок — це не стільки егоїзм, скільки трагедія людини, загнаної в глухий кут нелюдськими обставинами кріпосного права.

9. Які звичаї та традиції описано в прочитаних вами уривках? Назвіть три докази того, що їх зображено в дусі реалізму (за потреби використайте матеріал про реалізм).

Уривки описують панщину, сватання, весільні обряди, релігійні пости та сповіді, а також плату подушного. Докази реалізму:

  1. Твір правдиво показує стосунки між кріпаками та паном, економічний визиск (панщина, подушне) і безправність селян.
  2. Автор детально описує одяг героїв (“сорочка з товстого полотна”, “намітка”), їхню їжу, інтер’єр хати, знаряддя праці, що створює ефект присутності та достовірності.
  3. Герої, як-от бунтар Микола чи покірний Петро, є типовими представниками свого часу та соціального стану, а їхні долі розгортаються на тлі типових для кріпосницької доби обставин.

10. У пейзажних замальовках Іван Нечуй-Левицький постає, на вашу думку, як реаліст чи романтик? Чому? Доведіть свою думку.

У пейзажних замальовках Іван Нечуй-Левицький постає як романтик, оскільки він використовує яскраві, образні порівняння. Наприклад, він описує село як “зелене-зелене море верб” і траву “густа, як руно”. Річка Раставиця “в’ється гадюкою”. Ці деталі додають поетичності. Проте він поєднує це з реалістичними елементами, коли описує зникнення старої груші, замість якої лишився лише пеньок.

11. Завдання на вибір.

1) Намалюйте родинне дерево Миколи Джері.

Родинне дерево Миколи Джері виглядає так:

2) Спрогнозуйте ланцюжок сюжетних подій про те, які перипетії відбуватимуться з головним героєм далі. Звірте свої міркування, продовживши читання.

Микола Джеря помандрує на сахарні (цукрові заводи) на Канівщину, щоб уникнути зустрічі з паном. Він житиме у злиднях і намагатиметься помститися панові Бжозовському, організувавши напад на нього з бурлаками. Згодом він переховуватиметься від пана у рибальських ватагах на Басарабії. Його зрештою спіймають і посадять у тюрму, але через оголошення волі він вийде на волю.

12. Що вам відомо про кріпацтво і його скасування з уроків історії? Як це антисоціальне явище описано у творі?

Кріпацтво — це система, за якою селяни були особисто залежні від поміщиків (панів) і прикріплені до землі, яку обробляли. Вони не мали права покинути село без дозволу пана, були змушені безкоштовно працювати на нього (панщина) і платити податки. Це було фактично рабство. Скасовано кріпосне право було царським маніфестом у 1861 році, але селяни не отримали землю безкоштовно, а мали її викупати, що розтягнулося на десятиліття.

У творі кріпацтво (панщина) описане як важка і нещадна праця, що забирає сили. Воно призводить до знущань і насильства: пан наказує бити кріпаків різками, а осавула б’є Нимидору нагайкою через три дні після пологів. Кріпаки змушені платити подушне навіть за померлого батька. Через це люди живуть у бідності, наприклад, продають кабана, щоб заплатити податки, і їдять пісне навіть у М’ясниці. Антисоціальне явище кріпацтва змушує людей тікати, шукаючи волю.

13. Які верстви суспільства зображено у творі? Накресліть таблицю в зошит та заповніть її.

Заповніть таблицю в зошиті наступними даними:

Верстви суспільстваПредставникиСпосіб життя
СеляниРодина Джері (Петро, Маруся, Микола), Нимидора, Петро Кавун, вербівські людиВажка праця на панщині, бідність, повна залежність від пана, дотримання народних звичаїв
ПоміщикиПан Бжозовський, графРозкішне життя за рахунок праці кріпаків, володіння землею та людьми, повна влада і безкарність
Власники заводівБродовськийЕксплуатація найманих робітників, скупість (недоплачує, годує гнилою таранею). Погоня за прибутком (відкриває шинок, щоб бурлаки повертали гроші)
Бурлаки, заробітчаниМикола та його товариші після втечіТяжка праця на цукроварнях, поневіряння, життя в брудних казармах, відсутність прав, туга за домом
ВатагАндрій Корчака, отаман КовбаненкоОчолюють ватаги рибалок (забродчиків) на Дністровському лимані. Хазяї (Ковбаненко сам хазяїн і отаман).

14. Схарактеризуйте образ Миколи Джері за планом.

  1. Соціальний стан героя. Кріпак пана Бжозовського, згодом втікач, що працював бурлакою на сахарнях та рибалкою на лимані. Після скасування кріпацтва повернувся додому.

  2. Родинний стан Миколи Джері. Син Петра Джері та Марусі Джерихи, чоловік Нимидори, батько Любки.

  3. Риси характеру. Гордий, сміливий. Бунтує проти панщини. Не терпить несправедливості (помстився осавулі за Нимидору). Майстерний: малював квітки на стінах, грав на скрипці та робив іграшки. Злий, коли його скривдили. На старості став розважливим, але все ще боровся проти панів та жидів.

  4. Микола Джеря — борець за соціальну справедливість чи за щастя? Микола борець за соціальну справедливість, оскільки його бунт виникає через ненависть до пана і панщини та знущань над близькими. Втеча, підпал панського хліба і пошуки “золотої волі” є для нього шляхом до щастя.

15. Доведіть, що у творі «Микола Джеря» наявні риси реалізму. Наведіть не менше п’яти прикладів.

У творі наявні такі риси реалізму:

  1. Правдиве відтворення важкого життя селян: Петро Джеря має зігнутий стан і потріскану шкіру на руках від важкої праці.

  2. Зображення злиднів: родина продає кабана, щоб сплатити подушне, і їсть пісний борщ у М’ясниці.

  3. Детальний опис соціальної несправедливості: пану належить незліченна кількість хліба, а кріпаків б’ють різками.

  4. Наявність жорстоких реалій кріпацтва: осавула б’є Нимидору нагайкою через три дні після пологів.

  5. Реалістичне відображення заробітчанського життя: погані умови праці, неякісне харчування, що призводить до хвороб і смерті (помірок).

  6. Реалістична хроніка життя селянина-бунтаря протягом тривалого часу (понад двадцять років).

16. Випишіть із тексту один пейзаж. Яка його роль у творі?

Пейзаж: “Широкою долиною між двома рядками розложистих гір тихо тече по Васильківщині невеличка річка Раставиця. Серед долин зеленіють розкішні густі та високі верби, там ніби потонуло в вербах село Вербівка”.

Роль пейзажу: Опис природи створює тло для подій і підкреслює красу рідного краю, яка контрастує з трагічним і підневільним життям кріпаків.

17. Доведіть, що за жанром цей твір соціально-побутова повість-хроніка.

Твір є соціально-побутовою повістю-хронікою, оскільки:

18. За моделями поведінки визначте тип темпераменту героїв твору (Микола, Петро, Маруся, Нимидора), заповнивши схему.

ТИПИ ТЕМПЕРАМЕНТУГЕРОЇ ТВОРУ
Сангвініки легко знаходять спільну мову та швидко входять у соціальні контакти, можуть бути лідерами у групових ситуаціях, швидко реагувати на зміни в навколишньому середовищі та адаптуватися до нових умов. Оптимістичні та комунікабельні.Маруся (Джериха). Вона комунікабельна: “цокотіли, як птиці на дереві”. Її очі “крутились на всі боки” від радості за сина.
Флегматики вирізняються спокоєм і стійкістю, здатні підтримувати емоційну рівновагу та витримувати стресові ситуації, ухвалюють добре обдумані й виважені рішення.Серед головних героїв яскраво виражений флегматик відсутній.
Меланхоліки схильні до глибоких роздумів та внутрішніх переживань, дуже чутливі, креативні та уважні до деталей, можуть тривожитися.Петро Джеря. У нього “нужденне бліде лице та смутні очі”. Він постійно тривожився і наказував синові коритися панові, бо боявся лиха. Нимидора. Вона чутлива, її доля сповнена страждань, вона гірко плакала і була безталанною до смерті.
Холерики цілеспрямовані, виявляють лідерські риси, енергійні, також можуть бути, схильні до стрімких змін настрою та прискорених темпів роботи.Микола Джеря. Він енергійний, рішучий і запальний: “почервонів і розсердився”, люто “показав кулак” панському двору, виявляв “велику ненависть” до пана і бунтував проти осавули.

19. Визначте основні частини сюжету твору. Який епізод можна вважати кульмінацією повісті? Чому? Накресліть таблицю в зошиті за зразком й заповніть таблицю прикладами з твору

Кульмінацією повісті можна вважати епізод, коли пан Бжозовський погрожує віддати Миколу в москалі чи на Сибір за бунт. Це призводить до остаточного рішення Миколи втекти. Це найвища точка напруги, коли герой робить незворотний вибір, що визначає його подальшу долю.

Композиція художнього творуСюжетПозасюжетні елементи
ЕкспозиціяЗображення села Вербівка та родинного життя Джерів під гнітом панщини.Портрет: Пан Бжозовський: “червоне повне лице стало ще червоніше, сірі очі аж налились кров’ю”. Посесор Бродовський: “товстий, здоровий жид, з рудою бородою”.
Зав’язкаЗустріч Миколи з Нимидорою та зародження їхніх почуттів на тлі жорстоких умов кріпацтва, що уособлює осавулаПейзаж: Опис річки Раставиці: “між м’якими зеленими, ніби оксамитовими, берегами в’ється гадюкою Раставиця”. В яр “Понад потоком зеленіли густі очерети”.
Розвиток діїОдруження Миколи, посилення панського гніту, смерть батька, побиття Нимидори та зростання протесту в душі МиколиІнтер’єр: Опис казарм для робітників: “в казармах зостались самі вербівці, зостались і задумались”.
КульмінаціяПан Бжозовський погрожує віддати Миколу “в москалі” чи “на Сибір”. Микола з товаришами підпалюють панський тік і втікають з села.
Розв’язкаПоневіряння Миколи світом, смерть Нимидори, скасування кріпацтва, повернення героя додому вже старим та його подальша боротьба за справедливість

20. Дайте назви розділам, об’єднавши їх у сюжетний ланцюжок.

Сюжетний ланцюжок повісті (за основними подіями):

  1. Опис села Вербівка, родини Джері та юності Миколи.
  2. Зародження почуттів Миколи до Нимидори та сватання.
  3. Тяжка панщина, конфлікт Миколи з паном і наглядачем, смерть батька, побиття Нимидори.
  4. Погроза пана Бжозовського віддати Миколу в москалі/на Сибір. Втеча Миколи та товаришів, підпал панського хліба.
  5. Робота бурлакою на сахарнях (Стеблів), втеча на Бассарабію та рибальство, переховування від поліції та суд.
  6. Скасування кріпацтва, повернення Миколи Джері додому до дочки та онуків, згадки про втрачене.

21. Увідповідніть власні назви та їх належність. Усі вони пов’язані з Іваном Нечуєм-Левицьким.

  1. Пулюй — Ж (особа, що переклала Біблію разом з Іваном Нечуєм-Левицьким і Пантелеймоном Кулішем).
  2. Раставиця — Д (річка, яка протікала селом, де мешкала родина Джерів).
  3. Бессарабія — А (місцевість, де мешкала Мокрина).
  4. Кишинів — Е (місто, куди переїхав жити Іван Нечуй-Левицький, не бажаючи бути учасником русифікації).
  5. Нимидора — Б (дружина Миколи Джері).
  6. Вербівка — Ґ (батьківщина Миколи Джері).
  7. Лисенко — В (композитор, якому присвячений твір «Микола Джеря»).
  8. Київ — Г (місто, де похований Іван Нечуй-Левицький).

22. Заповніть у зошиті таблицю за зразком, зазначивши образи, через які розкрито такі проблеми:

ПроблемаОбрази твору
Прояви сміливості та відважностіМикола Джеря (вступає в конфлікт з осавулою, тікає, кидається до отамана з києм), Кавун, товариші (підпалили панське зерно).
Батьки і дітиПетро Джеря (наказує синові коритися), Джериха (мати, бідкається за сина), Микола (покинув матір, дружину й дитину).
Бідні і заможніБідні: Петро Джеря (зморщене лице, потріскані руки), родина Джері (їдять хліб та цибулю). Заможні: Пан Бжозовський (має багато хліба), посесор Бродовський, отаман (їсть свіжу рибу).
Кохання і зрадаКохання: Микола та Нимидора (Микола її сватає і захищає). Зрада: Микола та Мокрина (Микола милувався її “гарячим личком”).
Боротьба за щастяМикола та Нимидора, що намагаються збудувати щасливе життя попри панщину. Втеча Миколи — це його боротьба за волю, яку він ототожнює зі щастям.
Важка працяОбраз старого Петра Джері, висушеного непосильною панщиною. Життя Нимидори в наймах, праця кріпаків на полях та робітників на цукроварнях.
Боротьба за соціальну справедливістьМикола Джеря, який відстоює права громади не лише за кріпацтва, а й після його скасування, виступаючи проти свавілля нового голови та несправедливого розподілу землі.

23. Сформулюйте тему й ідею твору «Микола Джеря» Івана Нечуя-Левицького.

Тема твору «Микола Джеря» Івана Нечуя-Левицького: Зображення життя кріпаків у селі Вербівка на тлі соціальних обставин та їхньої боротьби за особисту волю і справедливість.

Ідея твору «Микола Джеря» Івана Нечуя-Левицького: Засудження кріпацтва і панської сваволі, а також уславлення прагнення простої людини до щастя, волі та соціальної справедливості.

24. Робота в групах.

1) Напишіть поради, як відстоювати соціальну справедливість.

2) Напишіть есе за матеріалом таблиці:

Справедливість — це те, чого прагне кожна чесна людина. Це відчуття, що все правильно, що добро перемагає, а зло покаране. Проте шлях до справедливості рідко буває легким. Він вимагає мужності, самопожертви і готовності ризикувати власним спокоєм.

З одного боку, боротьба за справедливість — це прояв найвищих людських чеснот. Такі люди, як Микола Джеря, готові пожертвувати сім’єю, домом і навіть свободою заради правди. Вони не можуть миритися з приниженням і гнобленням, їхня совість не дозволяє їм мовчати.

З іншого боку, така боротьба неминуче пов’язана з ризиком. Можна втратити не лише спокій, а й здоров’я, друзів, майбутнє. Микола Джеря заплатив за свою втечу двадцятьма роками поневірянь, втратив дружину і став чужим для власної доньки.

То чи можуть усі бути борцями? Мабуть, ні. Не кожен народжений бути героєм, який поведе за собою людей на барикади. Не всі мають однакову сміливість та силу духу, щоб іти на самопожертву. Але це не означає, що потрібно залишатися осторонь. Бути борцем за справедливість — це не завжди про підпал панського хліба. Це й про те, щоб не пройти повз, коли ображають слабшого, не дати хабаря, чесно виконувати свою роботу, підтримати добрим словом того, хто бореться. Кожен може зробити свій маленький внесок, і з цих маленьких кроків складається великий шлях до справедливого суспільства. Отже, лідерами стають одиниці, але учасниками боротьби за кращий світ може і повинен бути кожен.

25. Створіть паспорт твору «Микола Джеря» Івана Нечуя-Левицького.

КомпонентІнформація про твір «Микола Джеря»
АвторІван Нечуй-Левицький (Іван Левицький).
Назва твору«Микола Джеря».
Рід літературиЕпос.
ЖанрСоціально-побутова повість-хроніка.
ПрисвятаМ. В. Лисенкові.
Літературний напрямРеалізм.
ТемаЗображення життя кріпаків у селі Вербівка на тлі соціальних обставин та їхньої боротьби за особисту волю і справедливість.
ІдеяЗасудження кріпацтва і панської сваволі, а також уславлення прагнення простої людини до щастя, волі та соціальної справедливості.
Головні героїМикола Джеря – селянин-кріпак, який повстав проти несправедливості. Освічений, талановитий, але обпалений чужою владою. Нимидора – його вірна дружина. Справжня героїня без зброї. Її любов не знає термінів. Петро та Маруся Джері – батьки Миколи, представники старшого, замордованого панщиною покоління. Любка – дочка Миколи й Нимидори, символ нового покоління. Петро Кавун – товариш Миколи, теж бурлака. Мокрина – донька рибальського отамана, закохана в Миколу. Пан Бжозовський – уособлення гніту, зло без маски
Місце діїСело Вербівка (Черкащина), річка Раставиця, сахарні (Стеблів, Канівщина), Бессарабія.

27. Завдання на вибір

1) Випишіть із тексту прислів’я, приказки. Розкрийте значення одного в 4-5 реченнях.

З тексту твору можна виписати такі вислови:

  1. «Це вже й бог так велів».
  2. «Воля, бач, дорога річ; за неї варт дорого заплатить».

Розкриття значення вислову «Воля, бач, дорога річ; за неї варт дорого заплатить»:

Цей вислів означає, що свобода є найвищою цінністю у житті. Вона коштує багато зусиль, самопожертви та великих втрат, але це того варте. Для Миколи Джері цією ціною стала втеча з рідного села та розлука з родиною, щоб уникнути москалів та панської сваволі. Вислів пояснює, чому бурлаки та втікачі готові поневірятися на чужині (на сахарнях чи в рибальських ватагах), аби тільки не повернутися до кріпацтва.

3). Створіть три тести до повісті «Микола Джеря» Івана Нечуя-Левицького.

Як називалося село, де жила родина Джерів?

А) Стеблів

Б) Богуслав

В) Вербівка

Г) Кривда

Якою була головна причина втечі Миколи Джері з рідного села?

А) Бажання одружитися з Мокриною

Б) Погроза пана віддати його в москалі або на Сибір

В) Бажання стати бурлакою

Г) Необхідність платити подушне

Яке ім’я та прізвище назвав Микола, коли влаштовувався на сахарню, щоб приховати свою особу?

А) Петро Кавун

Б) Андрій Корчака

В) Іван Ковбаненко

Г) Іван Грищенко

27-4. Заповніть таблицю, зазначивши чинники, які змінили Миколу Джерю. Скористайтесь SWOT-аналізом.

Позитивний впливНегативний вплив
Внутрішні чинники (Залежать від самого героя)СИЛЬНІ СТОРОНИ (Strengths) - Волелюбність і загострене почуття справедливості. - Сміливість, рішучість та здатність до протесту. - Лідерські якості, вміння об’єднувати навколо себе людей.СЛАБКІ СТОРОНИ (Weaknesses) - Запальність та поривчастість, що призводить до необдуманих вчинків. - Вимушена розлука з сім’єю. - Внутрішні страждання та почуття провини.
Зовнішні чинники (Обставини, що не залежать від героя)МОЖЛИВОСТІ (Opportunities) - Скасування кріпацтва. - Підтримка та повага з боку громади. - Можливість боротися за справедливість законними методами.ЗАГРОЗИ (Threats) - Жорстокість і свавілля кріпосницької системи. - Переслідування владою та ризик бути покараним. - Емоційна травма від втрати близьких

Висновок: Характер Миколи Джері сформувався під впливом жорстоких умов кріпацтва. Його сильні сторони, як-от сміливість, стали рушієм боротьби. Водночас ця боротьба виявила і його слабкості, призвівши до трагічної розлуки з родиною. Зовнішні можливості, як-от скасування кріпацтва, дали йому шанс на нове життя, але загрози не зникли, а лише змінили форму. Таким чином, Микола Джеря є прикладом сильної особистості, яка до кінця залишається вірною своїм ідеалам справедливості, попри всі випробування.