Дослідіть, які рослини й тварини згадано у віршах поета. Поміркуйте, що втратили б вірші без цих представників флори та фауни.
У віршах Вінграновського згадано багато представників флори та фауни.
Рослини: яблука, м’ята, яворина, жито, клен.
Тварини: котяра, пташата, їжаки, сова (сов’яче око), вовк (вовче око), журавель (з уривка А).
Без цих представників природи вірші втратили б свою живість і неповторну українську атмосферу. Яблука на стежці та м’ята створюють запах і відчуття літнього дощу. Клен над річкою та яворина додають затишку рідної домівки. Жито символізує українські поля та працю. Тварини роблять казкового героя з “Бабуниного дощу” ще більш фантастичним і таємничим — пташата у вусах, їжаки в бороді, сов’яче та вовче око створюють образ давнього лісового духа. Без цих деталей поезія стала б сухою та беземоційною, втратила б свій зв’язок з українською землею та народною уявою.
1. Установіть відповідність.
- «Перша колискова» — Б «За вікном хлюпочеться плавба Твоїх літ і долі гомінливої» .
- «Бабунин дощ» — Г «Хто він такий в залатанім кожусі, В кожусі, а хапає дрижаки?..»
- «Сама собою річка ця тече» — В «Вона тече в городі в нас під кленом, І наша хата пахне їй борщем» .
2. Прочитайте уривок із вірша. Я річечку оцю в городі в нас під кленом, Як тата й маму і як мед, люблю. У ньому використано
Б порівняння.
3. У вірші «Бабунин дощ» кінь був
Г у торбі.
4. Який казковий герой із вірша «Бабунин дощ» прийшов до бульбохати, а потім пішов у степи?
До хати прийшов таємничий гість, якого автор описує так: в залатанім кожусі , Одне — сов’яче око, друге — вовче , Рука — крило, друга рука — весло .
5. Як ви розумієте вигадані М. Вінграновським слова стежкояблуката й бульбохата з вірша «Бабунин дощ»?
Стежкояблуката — це стежка, яка вся всипана яблуками. Бульбохата — це хата, на порозі якої дощ утворює бульбашки.
6. Знайдіть у вірші «Сама собою річка ця тече» слова, у яких до річки ставляться з теплом і ніжністю?
Автор називає річку «Маленька річечка» , «вузенька, як долоня» , «Дніпра тихенька синя доня» , «Маленька донечка» .
7. Що таке патріотизм? Як це почуття виявлено у вірші «Сама собою річка ця тече»?
Патріотизм — це любов до своєї Батьківщини. У вірші це почуття проявляється через любов до рідної природи — маленької річечки, яка є частинкою великого Дніпра і всієї України.
8. Кого названо донею в рядку «Ця річечка — Дніпра тихенька синя доня»? Доведіть, що це персоніфікація.
Донею названо маленьку річечку. Це персоніфікація, тому що річці, яка є неживим об’єктом, надають людські риси — її називають донькою іншої річки, Дніпра.
9. Що ви знаєте про колискові пісні? Із чого помітно, що «Перша колискова» написана не для малої дитини?
Колискові — це пісні, які співають дітям, щоб вони заснули, в них часто згадують котиків чи пташок. «Перша колискова» написана не для немовляти, бо в ній є складні поняття, як-от «долі гомінливої» та «не спить хай Україна» . Це більше схоже на напуття старшій дитині або навіть дорослому.
10. Поміркуйте, чому всі звертання у вірші «Перша колискова» вжито в кличному відмінку, а в останній строфі — у називному.
Звертання у кличному відмінку («дитино золота» , «тривого кароока» ) показують пряме звернення до дитини. В останній строфі вислів «мій маленький чоловік» стоїть у називному відмінку, бо це вже не просто звертання, а швидше констатація, ким ця дитина є для автора.
11. Знайдіть у вірші «Сама собою річка ця тече» слова, що позначають смак і запах. Яку роль вони відіграють у цьому творі?
Запах: «хата пахне їй борщем» . Смак: «Солодкими хмаринами» , любов до річки порівнюється зі смаком меду («і як мед, люблю» ). Ці слова створюють відчуття затишку, домашнього тепла і роблять вірш дуже живим.
12. Знайдіть у вірші «Перша колискова» епітети й персоніфікації та запишіть їх у зошит. Який настрій створено у вірші за допомогою цих тропів?
Епітети: дитино золота , тривого кароока , теплих снах , гіллячко голуба , сріблястий сон . Персоніфікації: ідуть в поля жита , зоря… йде , тіні сплять , сонна яворина , в тобі не спить хай Україна . Ці художні засоби створюють ніжний, люблячий, але водночас урочистий і патріотичний настрій.
Подумайте й розкажіть
Як розпізнати ліричний твір?
Ліричний твір можна розпізнати за тим, що в ньому головне не події, а почуття, думки та переживання людини. У таких творах дуже важлива мелодійність, ритм, ніби це пісня, а також багато художніх засобів, наприклад, епітетів чи порівнянь.
Хто такий ліричний герой?
Ліричний герой — це ніби головний герой вірша, та уявна особа, чиї емоції, думки та настрій ми бачимо у творі. Його не варто плутати із самим поетом, хоча автор і може передавати через нього власні почуття.
Який вірш, вивчений на уроках літератури, вам найбільше сподобався?
З вивчених віршів мені, мабуть, найбільше сподобався вірш «Сама собою річка ця тече». Він дуже затишний і теплий. Від нього віє домом, запахом борщу і любов’ю до своєї маленької батьківщини.
Вірші якого поета вам найбільше припали до душі? Чим саме?
Мені дуже сподобалися вірші Миколи Вінграновського. Вони якісь незвичайні. Він вигадує нові слова, наприклад, стежкояблуката чи бульбохата , і вони одразу малюють яскраву картинку в уяві. А ще він так описує природу, що вона здається живою і казковою, як у вірші «Бабунин дощ».