Skip to content

Микола Вінграновський "Гусенятко" - відповіді

Posted on:20 квітня 2025 р.

1. Які факти про дитинство Миколи Вінграновського ви запам’ятали?

Микола Вінграновський народився 7 листопада 1936 року в місті Первомайськ на Миколаївщині. У початкову школу пішов у місті Кумарах (Румунія), а потім навчався в одній зі шкіл Первомайська. З дитинства писав вірші, оповідання, повісті.

2. Який фах він обрав у юнацькому віці?

У юнацькому віці Микола Вінграновський мріяв стати артистом, після школи вступив на акторський відділ Київського інституту театрального мистецтва імені Івана Карпенка-Карого. Згодом обрав фах кінорежисера.

3. Про що пише М. Вінграновський у творах для дітей?

У творах для дітей Микола Вінграновський пише про природу в різні пори року, про котика, зайчика, птахів, комах.

4. Чим відрізняється тема від ідеї твору?

Тема твору — це те, про що розповідається у творі, а ідея — це головна думка, заради якої написано твір, тобто задум автора. Тема відповідає на питання «про що твір?», а ідея — «з якою метою написано твір?».

5. Виразно прочитайте оповідання «Гусенятко». Визначте його тему, ідею і основні проблеми.

Тема: У творі автор розповідає про гусенятко, яке народилося пізно восени і не змогло полетіти у вирій разом зі зграєю, а його батьки борються за його виживання.

Ідея: Автор цим твором засуджує жорстоке ставлення людей до природи (птахів), звеличує родинну турботу, вірність і здатність допомагати у складних ситуаціях.

Основні проблеми: Виживання в складних умовах, турбота батьків про дітей, небезпека від людей і природи, цінність сім’ї.

6. Складіть план оповідання, використовуючи питальні речення та підготуйтеся до його переказу ланцюжком

7. Хто створював небезпеку птахам? Почитайте ці епізоди, оцініть вчинки людей і птахів.

Небезпеку птахам створювали мисливці, які стріляли по гусках і табуну, а також рибалки, які намагалися спіймати гусака спінінгом. Люди поводилися жорстоко й безжально до птахів. Птахи ж, навпаки, проявляли відвагу, турботу одне про одного, особливо гусак, який захищав гусенятко і рятував його від небезпек.

8. Упродовж якого часу розгортаються події в оповіданні? Де вони відбуваються? Яку функцію виконують час і місце в оповіданні?

Події розгортаються восени, коли гуси відлітають у вирій, і тривають кілька днів і ночей. Відбуваються вони на річці, в очеретах, на баржі, біля берега та на острові. Час і місце підкреслюють складні умови виживання, небезпеку для птахів та важливість підтримки в родині.

9. Доведіть, що «Гусенятко» — це оповідання.

«Гусенятко» — це оповідання, бо має одного головного героя, розповідає про одну подію (боротьба за виживання гусенятка та гусака), короткий за обсягом твір із чіткою розв’язкою.

10. Проаналізуйте образ гусака. Випишіть цитати, у яких автор описує його характер, поведінку, подає портрет.

11. Як ви оцінюєте вчинок гусака? Чи міг він учинити інакше? Про що свідчить така його поведінка?

Вчинок гусака — героїчний і самовідданий. Він не покинув гусенятко, захищав його від усіх небезпек, навіть ризикуючи власним життям. Він не міг учинити інакше, бо був справжнім батьком. Його поведінка свідчить про велику любов, відповідальність і відвагу.

12. Яким було гусенятко? Створіть гроно рис його характеру.

13. Попрацюйте у групах:

1 група: випишіть пейзажі з твору

2 група: випишіть описи птахів

3 група: випишіть описи поведінки людей

14. Розгляньте ілюстрації до твору. Чи такими ви уявляли гусей із оповідання М. Вінграновського?

Гусей я уявляв схожими на тих, що зображені на ілюстраціях: з довгими шиями, уважними очима, сильними крилами. Вони виглядають турботливими, відважними й трохи сумними, як у творі.

15. Пригадайте твори зарубіжної літератури, де теж ідеться про малих птахів і їхніх батьків.

16. Про які особливості життя птахів ви дізналися? Чи вивчали їх на уроках природознавства?

Я дізнався, що птахи дбають про своїх малят, можуть залишатися з ними навіть у небезпечних умовах, захищають від ворогів. Вивчали на природознавстві, що птахи відлітають у вирій, будують гнізда, доглядають за пташенятами, вчать їх літати.

17. Як ви оцінюєте вчинки людей в оповіданні? Чим зумовлена така поведінка? Хто врятував гусенятко? А як вчинили б ви? Чи доводилося вам рятувати птахів? Розкажіть про такий досвід.

Вчинки людей у творі жорстокі: вони стріляли по гусках, намагалися впіймати гусака спінінгом. Це зумовлено байдужістю до природи. Гусенятко врятував його тато-гусак, який був відданий і сміливий. Я б намагався допомогти птахам, не шкодив би їм. Одного разу я знайшов пораненого горобця, приніс додому, нагодував і відпустив, коли він одужав.

18. Назвіть родинні цінності, які панували у птахів. Створіть плакат або буклет «Цінності моєї родини».

У птахів панували такі цінності:

Плакат «Цінності моєї родини»:

Домашнє завдання

2. Заповніть картку прочитаної книжки.

Назва твору: Гусенятко

Сюжет (стислий переказ твору, 5—6 речень):

Гусенятко народилося пізно восени, коли зграя вже готувалася летіти у вирій. Мама-гуска дуже хвилювалася за маля, але тато-гусак залишився з ним, щоб допомогти вижити. Їм довелося ховатися від людей, рятуватися від хижаків і долати різні небезпеки. Гусак проявив велику відвагу, захищаючи гусенятко. Зрештою гусенятко потрапило до людей, але тато знайшов його і забрав додому. Оповідання закінчується щасливою зустріччю батька й дитини.

Герої (дійові особи): Гусенятко, тато-гусак, мама-гуска, люди (мисливці, рибалки, сталевар).

Жанр: Оповідання

Тема твору і порушені проблеми: Турбота батьків про дітей, родинні цінності, небезпеки для птахів від людей і природи, вірність, любов і захист.

Особисті оцінки і враження: Оповідання дуже зворушливе й повчальне. Мені сподобалася відвага гусака і турбота батьків про маля. Твір навчає бути добрими, захищати слабших і цінувати сім’ю.