1. Які факти про дитинство Миколи Вінграновського ви запам’ятали?
Микола Вінграновський народився 7 листопада 1936 року в місті Первомайськ на Миколаївщині. У початкову школу пішов у місті Кумарах (Румунія), а потім навчався в одній зі шкіл Первомайська. З дитинства писав вірші, оповідання, повісті.
2. Який фах він обрав у юнацькому віці?
У юнацькому віці Микола Вінграновський мріяв стати артистом, після школи вступив на акторський відділ Київського інституту театрального мистецтва імені Івана Карпенка-Карого. Згодом обрав фах кінорежисера.
3. Про що пише М. Вінграновський у творах для дітей?
У творах для дітей Микола Вінграновський пише про природу в різні пори року, про котика, зайчика, птахів, комах.
4. Чим відрізняється тема від ідеї твору?
Тема твору — це те, про що розповідається у творі, а ідея — це головна думка, заради якої написано твір, тобто задум автора. Тема відповідає на питання «про що твір?», а ідея — «з якою метою написано твір?».
5. Виразно прочитайте оповідання «Гусенятко». Визначте його тему, ідею і основні проблеми.
Тема: У творі автор розповідає про гусенятко, яке народилося пізно восени і не змогло полетіти у вирій разом зі зграєю, а його батьки борються за його виживання.
Ідея: Автор цим твором засуджує жорстоке ставлення людей до природи (птахів), звеличує родинну турботу, вірність і здатність допомагати у складних ситуаціях.
Основні проблеми: Виживання в складних умовах, турбота батьків про дітей, небезпека від людей і природи, цінність сім’ї.
6. Складіть план оповідання, використовуючи питальні речення та підготуйтеся до його переказу ланцюжком
- Коли і як народилося гусенятко?
- Чому мама-гуска була засмучена?
- Як тато-гусак допомагав мамі і гусенятку?
- Які небезпеки чекали на гусенятко і його батьків?
- Як гусак і гусенятко рятувалися від людей і тварин?
- Яка доля спіткала гусенятко наприкінці оповідання?
- Як проявилися турбота і відданість батьків у цій історії?
7. Хто створював небезпеку птахам? Почитайте ці епізоди, оцініть вчинки людей і птахів.
Небезпеку птахам створювали мисливці, які стріляли по гусках і табуну, а також рибалки, які намагалися спіймати гусака спінінгом. Люди поводилися жорстоко й безжально до птахів. Птахи ж, навпаки, проявляли відвагу, турботу одне про одного, особливо гусак, який захищав гусенятко і рятував його від небезпек.
8. Упродовж якого часу розгортаються події в оповіданні? Де вони відбуваються? Яку функцію виконують час і місце в оповіданні?
Події розгортаються восени, коли гуси відлітають у вирій, і тривають кілька днів і ночей. Відбуваються вони на річці, в очеретах, на баржі, біля берега та на острові. Час і місце підкреслюють складні умови виживання, небезпеку для птахів та важливість підтримки в родині.
9. Доведіть, що «Гусенятко» — це оповідання.
«Гусенятко» — це оповідання, бо має одного головного героя, розповідає про одну подію (боротьба за виживання гусенятка та гусака), короткий за обсягом твір із чіткою розв’язкою.
10. Проаналізуйте образ гусака. Випишіть цитати, у яких автор описує його характер, поведінку, подає портрет.
- «У тата були сторожкі очі, висока очеретяна шия, татова шия ходила над гусенятком, поверталася над ним на кожен найнечутніший порух.»
- «Гусак засичав на ондатру: мовляв, мало тобі риби в заплаві, а ти ще й мого гусенятка хочеш? Лише підпливи — вб’ю!»
- «Гусак затерп. Ледве втримуючи одним крилом гніздо, другим крилом він витягнув з води гусенятко і вкинув його назад у гніздо.»
- «Гусак родився в щасливій сорочці, бо блешня тільки ковзнула по дзьобу і ляпнулась разом із своїми гаками у воду.»
11. Як ви оцінюєте вчинок гусака? Чи міг він учинити інакше? Про що свідчить така його поведінка?
Вчинок гусака — героїчний і самовідданий. Він не покинув гусенятко, захищав його від усіх небезпек, навіть ризикуючи власним життям. Він не міг учинити інакше, бо був справжнім батьком. Його поведінка свідчить про велику любов, відповідальність і відвагу.
12. Яким було гусенятко? Створіть гроно рис його характеру.
- Допитливе
- Сміливе
- Довірливе
- Веселе
- Життєрадісне
- Незграбне
- Невтомне
- Дитяче наївне
13. Попрацюйте у групах:
1 група: випишіть пейзажі з твору
- «Знизу, з заплави, покотило волохатими хвилями, білими комірцями обпінився при воді очерет, нагнувся сухо над гускою, довгим листям своїм прикрив її всю на гнізді…»
- «Між очеретом за лугами при озимині з прощального низького сонця вилетів з дітьми гусак…»
- «На струмені вода була не така, як при очереті…»
2 група: випишіть описи птахів
- «У тата були сторожкі очі, висока очеретяна шия…»
- «Гусенятко розплющило одне очко, потім друге, пискнуло і — народилося.»
- «Гусак витягнув з води гусенятко і вкинув його назад у гніздо.»
3 група: випишіть описи поведінки людей
- «По ній кілька разів тарахнули, чи по ній, чи по табуну.»
- «З рубки його освітили прожектори, а бортом до нього вже добирався якийсь чолов’яга…»
- «Рибалки будь-що, а хотіли піймати гусака на блешню.»
14. Розгляньте ілюстрації до твору. Чи такими ви уявляли гусей із оповідання М. Вінграновського?
Гусей я уявляв схожими на тих, що зображені на ілюстраціях: з довгими шиями, уважними очима, сильними крилами. Вони виглядають турботливими, відважними й трохи сумними, як у творі.
15. Пригадайте твори зарубіжної літератури, де теж ідеться про малих птахів і їхніх батьків.
- Ганс Крістіан Андерсен «Гидке каченя»
- Сельма Лагерлеф «Дивовижна подорож Нільса з дикими гусьми»
16. Про які особливості життя птахів ви дізналися? Чи вивчали їх на уроках природознавства?
Я дізнався, що птахи дбають про своїх малят, можуть залишатися з ними навіть у небезпечних умовах, захищають від ворогів. Вивчали на природознавстві, що птахи відлітають у вирій, будують гнізда, доглядають за пташенятами, вчать їх літати.
17. Як ви оцінюєте вчинки людей в оповіданні? Чим зумовлена така поведінка? Хто врятував гусенятко? А як вчинили б ви? Чи доводилося вам рятувати птахів? Розкажіть про такий досвід.
Вчинки людей у творі жорстокі: вони стріляли по гусках, намагалися впіймати гусака спінінгом. Це зумовлено байдужістю до природи. Гусенятко врятував його тато-гусак, який був відданий і сміливий. Я б намагався допомогти птахам, не шкодив би їм. Одного разу я знайшов пораненого горобця, приніс додому, нагодував і відпустив, коли він одужав.
18. Назвіть родинні цінності, які панували у птахів. Створіть плакат або буклет «Цінності моєї родини».
У птахів панували такі цінності:
- Турбота одне про одного
- Відданість
- Взаємодопомога
- Вірність
- Захист молодших
- Любов у сім’ї
Плакат «Цінності моєї родини»:
- Любов
- Підтримка
- Довіра
- Доброта
- Взаємоповага
- Допомога
- Радість разом
Домашнє завдання
2. Заповніть картку прочитаної книжки.
Назва твору: Гусенятко
Сюжет (стислий переказ твору, 5—6 речень):
Гусенятко народилося пізно восени, коли зграя вже готувалася летіти у вирій. Мама-гуска дуже хвилювалася за маля, але тато-гусак залишився з ним, щоб допомогти вижити. Їм довелося ховатися від людей, рятуватися від хижаків і долати різні небезпеки. Гусак проявив велику відвагу, захищаючи гусенятко. Зрештою гусенятко потрапило до людей, але тато знайшов його і забрав додому. Оповідання закінчується щасливою зустріччю батька й дитини.
Герої (дійові особи): Гусенятко, тато-гусак, мама-гуска, люди (мисливці, рибалки, сталевар).
Жанр: Оповідання
Тема твору і порушені проблеми: Турбота батьків про дітей, родинні цінності, небезпеки для птахів від людей і природи, вірність, любов і захист.
Особисті оцінки і враження: Оповідання дуже зворушливе й повчальне. Мені сподобалася відвага гусака і турбота батьків про маля. Твір навчає бути добрими, захищати слабших і цінувати сім’ю.