Хто з дійових осіб казки В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» викликав у вас симпатію?
Найбільшу симпатію у мене викликав дядько Лоскотон. Він єдина добра і світла людина в країні Сльозолий, яка, попри заборони царя, дарувала людям радість і сміх. Його сміливість і доброта перемогли зло, що робить його справжнім героєм.
Чи згодні ви з думкою, що усмішка й доброзичливість — ключі до серця людини?
Так, я повністю згоден з цією думкою. У казці саме завдяки своїй щирості та вмінню смішити Лоскотон здобув любов і підтримку простих людей, які ховали його від царських слуг, а потім допомогли звільнитися з в’язниці. Це доводить, що добро і позитивні емоції сильніші за будь-який примус і злобу.
Чи мають право на усмішку працівники офісу під час укладання угоди, прийняття нового спеціаліста/спеціалістки на роботу чи в іншій діловій ситуації?
Звичайно, мають. Усмішка в діловій ситуації не означає несерйозність, а, навпаки, може показати доброзичливість, впевненість і готовність до співпраці. Це допомагає створити позитивну атмосферу, що може сприяти успішному укладанню угоди або вибору найкращого кандидата на роботу.
1. Портретна характеристика «…голова його — мов бочка, очі — ніби кавуни» належить
В. Плаксію.
2. Установіть відповідність. Слово - Лексичне значення
- аркан — Г. мотузок, за допомогою якого ловлять коней.
- батрак — А. бідний селянин-наймит у багатія.
- посіпака — Д. прислужник, який готовий допомагати навіть у ганебних діях.
- митарство — В. тяжкі переживання, труднощі, поневіряння.
3. Установіть відповідність. Персонаж твору - Вчинок
- Лоскотон — Б. носить у торбині сміх.
- Плаксій — Г. п’є сльози дітей.
- Макака — А. з’їв себе з переляку.
4. Чим віршована мова відрізняється від прозової?
Віршована мова відрізняється від прозової тим, що вона має ритм, розміреність, образність та емоційність. Ритм створюється завдяки рівномірному чергуванню наголошених і ненаголошених складів. Також віршованій мові властива рима — співзвучне закінчення рядків, хоча вона може і не мати її. На відміну від прози, віршований текст записують у колонки і він може ділитися на строфи.
5. Прокоментуйте імена членів царської родини та назву країни.
Назва країни Сльозолий та імена членів царської родини є «промовистими». Вони прямо вказують на головну рису персонажів та атмосферу в царстві — сльози, смуток і плач. Цар зветься Плаксій, бо він постійно плаче і змушує це робити інших. Його дочки Нудота, Вай-Вай, Плакота та сини Плаксуни також мають імена, пов’язані з нудьгою та плачем, що підкреслює їхню сутність.
6. За що діти й дорослі любили Лоскотона? Як вони допомогли йому в скрутну хвилину?
Діти й дорослі любили Лоскотона за те, що він, попри заборони, приносив усім радість і сміх. Він приходив до голодної малечі й розважав її, і там, де він з’являвся, плач припинявся. Коли Лоскотона схопили, люди допомогли йому: спочатку вони ховали його від царських охоронців, а в скрутну хвилину батраки й робітники прийшли вночі до в’язниці, рознесли перепони, зігнули ґрати та звільнили його.
7. Знайдіть і прочитайте портрет Лоскотона. Які засоби засвідчують симпатію автора до цього героя?
Портрет Лоскотона у казці такий:
Мав він вдачу теплу й щиру,
Ще й лукавинку в очах.
І була накидка сіра
В Лоскотона на плечах.
Лоскотливі мав він вуса
І м’якенькі, наче пух.
І м’яке волосся русе
Розсипалося до вух.
Симпатію автора до цього героя засвідчують епітети зі зменшувально-пестливим значенням та позитивним забарвленням, такі як “добрий дядько”, “вдачу теплу й щиру”, “лукавинку в очах”, “м’якенькі, наче пух”, “м’яке волосся”, “пальцях лагідних”.
8. Чому капітан Макака вирішив допомогти Плаксію знайти Лоскотона? Які слова використовує автор, характеризуючи Макаку?
Капітан Макака вирішив допомогти Плаксію, бо хотів стати царським зятем. Цар Плаксій пообіцяв віддати одну зі своїх дочок заміж за того, хто впіймає Лоскотона. Характеризуючи Макаку, автор використовує такі слова, як “лютий посіпака”, “віроломний, як змія”, “лукавий капітан” та “Макака-забіяка”, що вказує на його підступність і жорстокість.
9. Визначте, чому В. Симоненко вирішив написати казку про плаксу й веселуна.
Василь Симоненко, дитинство якого було важким і безрадісним, ймовірно, написав казку про протистояння плачу та сміху, щоб показати перемогу добра над злом, а радості — над смутком. У його творі для шкільного журналу був лише один рядок: «У мене щасливого дитинства не було…». Створюючи світлих персонажів, як-от дядько Лоскотон, автор утверджував ідею, що сміх і доброзичливість можуть перемогти будь-яке горе та тиранію. Крім того, казку він написав за одну ніч для свого сина Олеся, бажаючи подарувати йому ту радість, якої, можливо, бракувало в його власному дитинстві, і навчити, що сміх — це сила, яка здатна змінити світ на краще.
10. Випишіть у зошит приказки й прислів’я, які близькі за змістом до казки «Цар Плаксій та Лоскотон».
Ось прислів’я та приказки, які відповідають змісту казки:
- Сміх — найкращі ліки. Це прислів’я є головною ідеєю твору, адже сміх Лоскотона лікує країну від сліз, а для царя Плаксія стає смертельним.
- Краще сміятися, ніж плакати. Казка прямо протиставляє два світи — світ сліз і світ сміху, і доводить, що радість і добро завжди перемагають.
- Буває сміх і крізь сльози. Навіть у похмурому царстві Сльозолий, де сміх був заборонений, люди знаходили привід для радості завдяки Лоскотону.
- Тобі сміх, а мені плач. Ця приказка ілюструє конфлікт між персонажами: сміх народу став причиною загибелі царя та його родини.
11. Гра «Упізнайте героїв»
- «Хто сміявсь — вони хапали і нагайками шмагали» — Сльозівці (Гвардія).
- «Голова його — мов бочка, очі — ніби кавуни» — Цар Плаксій.
- «Мав він вдачу теплу й щиру, ще й лукавинку в очах» — Дядько Лоскотон.
- «Віроломний, як змія», «з’їв себе із переляку» — Капітан Макака.
- «(…) одубіли, бо сміятися не вміли» — Придворні.
- «Так сміялись-реготали, що штани в них поспадали…» — Плаксуни (цареві три сини).
- «(…) теж навтьоки у чотири бігли боки» — Царівни (три дочки Плаксія).
- «(…) напились якогось зілля та й поснули у траві» — Вартові.
12. Складіть маленький вірш із поданими римами.
Журавлі до нас прилетіли,
Радісно курличуть вони.
Про тепло усім сповістили
І про прихід нової весни.
Домашня
Запишіть у зошит перші чотири рядки Державного Гімну України й підкресліть у ньому рими
Ще не вмерла України і слава, і воля,
Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці,
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.
Подумайте й розкажіть
Кому з персонажів ви найбільше симпатизуєте?
Я найбільше симпатизую дядькові Лоскотону, бо він добрий, сміливий і несе людям радість. Попри заборони царя Плаксія, він приходив до дітей і дарував їм сміх, який у казці переміг зло і сльози.
Чого навчила вас казка?
Казка навчила мене, що добро, оптимізм і сміх завжди сильніші за зло, смуток і тиранію. Навіть одна добра людина, як Лоскотон, може змінити цілу країну і перемогти несправедливість, якщо її підтримають інші люди. А ще вона вчить не здаватися і вірити в краще.
Кого з дійових осіб казки ви зіграли б у шкільній виставі?
У шкільній виставі я б хотів зіграти дядька Лоскотона. Мені подобається його весела вдача і те, що він робить людей щасливими. Було б круто грати героя, який перемагає зло не силою, а сміхом.