Поміркуйте, у якому значенні М. Рильський використав це слово [маляр] у своїй поезії.
У вірші слово «маляр» вжито у значенні «художник», оскільки осінь, подібно до митця, розфарбовує світ у яскраві кольори, створюючи прекрасний пейзаж.
1. Установіть відповідність.
1 «Дощ» — А «Золотий вечірній гість Впав бадьоро, свіжо, дзвінко На закурені будинки…»
2 «Осінь-маляр із палітрою пишною…» — В «Фарби рожеві, злотисті, червоні, Срібно-блакитне повітря… Ніжні осінні пісні тиходзвонні!»
2. Метафору вжито в поетичному рядку
Б «Золотий вечірній гість впав бадьоро, свіжо, дзвінко…»
3. Прикметник, який придумав М. Рильський, ужито як епітет у словосполученні
В «тиходзвонні пісні»
4. Які ознаки має ліричний твір? Доведіть, що твір «Дощ» — ліричний.
Ліричний твір виражає почуття та думки автора, у ньому відсутній сюжет, натомість присутні яскраві художні засоби, ритм і рима. Вірш «Дощ» є ліричним, оскільки автор передає своє захоплене ставлення до дощу, називаючи його «благодатний, довгожданий». У творі немає розповіді про події, а є лише опис явища природи та емоцій, які воно викликає.
5. Чому дощ важливий у природі? Якими словами М. Рильський виражає своє захоплення цим явищем у вірші «Дощ»? Які із цих слів епітети?
Дощ важливий, бо він «остудить, оживить і запліднить» землю, що дасть гарний врожай пшениці та ячменю. Автор захоплюється дощем, називаючи його «благодатний, довгожданий, дивним сяйвом осіянний, золотий вечірній гість». Епітетами тут є слова: благодатний, довгожданий, дивним, золотий, вечірній.
6. Чим поезія «Осінь-маляр із палітрою пишною…» близька до образотворчого мистецтва?
Ця поезія близька до живопису, бо автор словесно «малює» картину осені. Він називає осінь «малярем», який використовує «палітру пишну» та розмальовує ліс у «шати барвисті» та «кольори дивні». Завдяки великій кількості описів кольорів, як-от «рожеві, злотисті, червоні, срібно-блакитне», в уяві читача постає яскравий осінній пейзаж.
7. Підкресліть дієслова, що є персоніфікаціями, у вірші «Осінь-маляр із палітрою пишною…».
Осінь-маляр… кружляє, осипає красою… Там розсипа вона роси сріблисті, Там тумани розливає, Ліс одягає у шати барвисті. Ліс обливає кольорами дивними, Ніжно сміється до вітру, Грає цілунками з ним переливними.
8. Як ви розумієте слова «Грає цілунками з ним переливними»?
Ці слова означають, що осінь, ніби жива істота, грайливо взаємодіє з вітром. «Переливні цілунки» — це, можливо, сонячні промені, що виблискують на листі, або краплі дощу, які вітер зриває з гілок. Цей образ створює відчуття легкості та краси осінньої природи.
9. Прокоментуйте останні рядки вірша «Осінь-маляр…» «Ніжні осінні пісні тиходзвонні!».
Цей рядок підсумовує враження від осінньої картини, додаючи до зорових образів ще й звукові. Слово «тиходзвонні» є авторським, воно передає неголосні, мелодійні звуки осені: шурхіт листя, тихий свист вітру. Так автор створює відчуття спокою та гармонії.
10. Із чого можна зробити висновок, що М. Рильський у своїх віршах захоплюється природою та її красою?
Висновок про захоплення поета природою можна зробити з того, як він її описує. Він використовує слова, що виражають любов і захват: дощ у нього «благодатний гість», а осінь — «маляр із палітрою пишною». Поет бачить природу живою, наділяючи її людськими рисами: осінь «сміється» і «грає». Це свідчить про глибоку любов автора до навколишнього світу.
11. Яких кольорів не вистачає в ілюстрації до вірша «Осінь-маляр із палітрою пишною…»?
У вірші згадані «фарби рожеві, злотисті, червоні, срібно-блакитне повітря». На ілюстрації Сергія Шишка ми бачимо переважно золоті, червоні та жовті кольори. Можливо, на картині не так яскраво виражені рожеві відтінки та сріблясті переливи, про які пише поет.
12. Напишіть невеликий роздум на тему «Чому природу треба берегти?» (4–5 речень).
Природу треба берегти, адже це наш спільний дім, який дає нам усе необхідне для життя: повітря, воду та їжу. Краса природи, як-от осінній ліс чи спів птахів, надихає нас і робить щасливішими. Знищуючи дерева чи забруднюючи річки, ми шкодимо не тільки собі, а й тваринам та рослинам. Наш обов’язок — зберегти цю красу для тих, хто житиме після нас.