Роздивися хмару слів і розкажи за її допомогою, що таке художній образ.
Пригадай вивчені в 6-му класі художні твори — «П’ятнадцятирічний капітан» Ж. Верна та «Дощ полив…» Л. Костенко. Визнач роди й жанри цих творів і назви складники їхньої побудови
“П’ятнадцятирічний капітан” Ж. Верна:
Рід: епос
Жанр: роман
Складники побудови: сюжет, композиція, тема, ідея
“Дощ полив…” Л. Костенко:
Рід: лірика
Жанр: пейзажна лірика
Складники побудови: провідний мотив, вихідний момент, розвиток почуттів, резюме
Чи завжди автор впливає на свій твір, характери та долі героїв / героїнь?
Автор не завжди повністю контролює свій твір та персонажів. Іноді герої ніби “оживають” і починають діяти самостійно, несподівано для самого автора. Це схоже на стосунки батьків і дітей - батьки впливають на дітей, але діти також мають власну волю.
Чи може сприймач (читач або слухач) ставати співавтором твору?
Так, читач може стати співавтором твору. Для цього потрібно активно взаємодіяти з текстом - уявляти, аналізувати, інтерпретувати прочитане. Кожен читач сприймає твір по-своєму, додаючи власний досвід та уяву.
Як твір може впливати на автора та сприймача?
Твір може змінювати погляди, смаки та навіть долі як автора, так і читача. Він здатен викликати сильні емоції, змусити замислитись, надихнути на зміни в житті.
Роздуми над картиною О. Богомазова:
Художник, зображуючи доньку, мабуть, переживає ніжність і гордість. Дівчинка виглядає зосередженою на читанні, що свідчить про її допитливий характер. Я б хотів запитати її, яку книгу вона читає і чому їй це цікаво.
Уважно роздивися картину О. Шупляка. Чому, на твій розсуд, її так названо? Якими художніми засобами автор передає єдність і красу Всесвіту?
Які функції мистецтва виявляються в кожному з цих творів?
“Голуб і Лелека” М. Годованця та “Зачумлені звірі” Ж. Лафонтена:
- Виховна функція, бо байки навчають моралі
- Пізнавальна функція, бо розкривають людські характери через образи тварин
Хайку Мацуо Басьо:
- Естетична функція, бо передають красу природи
- Пізнавальна функція, бо спонукають до роздумів про життя
“Даленіє вечір…” М. Вінграновського:
- Естетична функція, бо створює красиві образи природи
- Емоційна функція, бо передає почуття автора
“Таємне Товариство Боягузів…” Лесі Ворониної:
- Ігрова функція, бо це пригодницький твір
- Виховна функція, бо вчить долати страхи
“Джуді Муді і НЕнудне літо” М. Мак-Доналд:
- Ігрова функція, бо це розважальний твір
- Пізнавальна функція, бо показує життя дітей
Уважно ще раз роздивися репродукцію картини О. Богомазова «Пилярі»
Уважно, удумливо прочитай вислови видатних людей. Ім’я кого з них тобі вже відоме? Яку функцію мистецтва підкреслено в цих висловах?
Я впізнаю імена Григорія Сковороди, Ганса Крістіана Андерсена та Оскара Вайльда серед авторів цитат.
У цих висловах підкреслюються різні функції мистецтва:
- Естетична функція - у цитаті Сковороди про красу.
- Виховна та пізнавальна функції - у вислові Андерсена про боротьбу зі злом.
- Емоційно-естетична функція - у словах Вайльда про безсмертність мистецтва.
Створення “Скарбнички мудрості” - чудова ідея для збирання цікавих цитат з художніх творів протягом року. Це допоможе краще запам’ятати прочитане та осмислити важливі ідеї.
Яка інформація про мистецтво загалом і літературу зокрема стала для тебе новою і найбільш цікавою? Назви функції мистецтва. Розкажи про одну з них. Які запитання про художній твір як явище мистецтва залишилися для тебе нез’ясованими?
На ці запитання Тут відповідь в кінці статті.