Skip to content

Григір Тютюнник “Дивак”

Posted on:26 грудня 2025 р.

РОЗВИВАЄМО КОМПЕТЕНТНОСТІ

Як часто ви дивитеся на небо?

Я намагаюся дивитися на небо досить часто, особливо коли повертаюся зі школи або просто гуляю на вулиці, бо мені подобається спостерігати за хмарами та змінами погоди.

Чи кожного ранку ви це робите, коли виходите з дому?

Ні, я не роблю цього кожного ранку, оскільки зазвичай поспішаю на уроки й частіше дивлюся собі під ноги, щоб не спіткнутися.

Які народні прикмети, пов’язані з погодою, ви знаєте?

Я знаю кілька народних прикмет: якщо ластівки літають низько над землею — це до дощу, червоний захід сонця віщує вітряну погоду, а якщо дим із димаря йде стовпом угору — варто чекати сильного морозу.

1. На уроці малювання Олесь зобразив

В дятла

2. Словами «Завзяття в тебе обмаль…» Олеся повчає

Г дід Прокіп

3. Синонімом до виділеного слова є прикметник

Б гострий

4. Розкажіть про дитинство Гр. Тютюнника.

Дитинство письменника було дуже складним, адже припало на голодні 1930-ті роки та воєнне лихо. У шість років Григір втратив батька, якого заарештували, а його дід помер від голоду. Щоб вижити у скрутні повоєнні роки, хлопець змушений був піти до ремісничого училища заради одягу та пайка хліба.

5. Доведіть, що твір Гр. Тютюнника «Дивак» є оповіданням.

Цей твір є оповіданням, оскільки він невеликий за обсягом і охоплює нетривалий проміжок часу — один день із життя героя (дорога до школи, уроки, дорога додому). Тут діє невелика кількість персонажів (Олесь, дід Прокіп, учителі, школярі), а сюжет зосереджений на розкритті внутрішнього світу однієї особи через окремі ситуації.

6. Знайдіть у тексті оповідання вислови «вчитися через пень-колоду» та «до їхнього полку прибуде». Поясніть їхнє значення.

Вислів «вчитися через пень-колоду» означає навчатися погано, недбало, абияк. Фраза «до їхнього полку прибуде» означає, що кількість таких ледачих учнів збільшиться, адже до їхнього гурту приєднається ще хтось (у цій ситуації — Олесь).

7. Що вказує на любов Олеся до природи, коли описано його дорогу до школи?

На любов Олеся до природи вказує його уважність до навколишнього світу: він милується сніговими заметами, «знімає снігові очіпки» з кілків, малює на снігу хатки й півнів. Хлопчик сприймає природу як живу: прислухається до дятла, уявляє себе в підводній хатці, вітається з карасиком («Добридень, дядьку!») і просить щуку відпустити пліточку.

Про кого найбільше він дбав, повертаючись додому з дідом Прокопом?

Повертаючись додому, Олесь найбільше дбав про коней, яким було дуже важко тягти сани, навантажені соломою, тому він просив діда не бити їх батогом.

Про яку людську рису свідчить така поведінка хлопчика?

Така поведінка свідчить про глибоке милосердя, чуйність, доброту та здатність хлопчика співчувати чужому болю, навіть якщо це тварини.

8. Чи справедливо вчителька поставилася до Олеся?

На мою думку, вчителька вчинила формально і несправедливо, адже вона оцінила лише сліпе дотримання інструкції малювати горщик, а не помітила талант і живе сприйняття світу в малюнку дятла.

Чи можна покидати клас без дозволу вчителя/учительки?

Я думаю, що покидати клас без дозволу не можна, оскільки це порушує шкільні правила, дисципліну та демонструє неповагу до вчителя й навчального процесу.

9. Знайдіть описи природи в оповіданні «Дивак» і виразно прочитайте їх.

Які художні засоби (тропи) точно й коротко передають красу довкілля: дерев, снігу, птахів, бору, річки?

Красу довкілля влучно передають порівняння: очі в Олеся, «як вода в затінку», снігові очіпки, «як стрижені допризовники», лід, «мов ковдра на сіні», бульбашки, «як воляче око». Також автор використовує метафори («дерева біжать», «сосна помирає», «дим валує») та епітети («молодий лід», «смирна сосна», «чорна блискавиця» про щуку), що робить описи живими.

10. Чи згодні ви з тим, що Олеся називали диваком?

На мою думку, Олесь не є диваком у поганому розумінні цього слова, хоча він і відрізняється від інших. Я думаю, що він просто має тонку душевну організацію, глибоко відчуває природу і бачить світ як митець, а не як звичайний прагматичний хлопець, тому оточення його не розуміє.

Що у вас є спільного й відмінного із цим хлопчиком?

Я думаю, що спільного у нас те, що я теж люблю спостерігати за природою, фантазувати та іноді хочу побути наодинці зі своїми думками. Відмінним є те, що я, напевно, більш рішучий і можу краще постояти за себе в колективі, ніж Олесь, який є дуже вразливим і беззахисним.

Ким за професією може стати Олесь у майбутньому?

Я вважаю, що в майбутньому Олесь може стати художником або письменником, оскільки він має багату уяву і творчо сприймає світ. Також він міг би стати біологом, лісником або екологом, тому що він чудово розуміє природу, співчуває їй і намагається захистити все живе.

11. Поділіть оповідання на чотири частини, доберіть до кожної з них заголовки й запишіть їх у зошит.

  1. Олесь у зимовому лісі та на річці.
  2. Невдалий урок малювання.
  3. Блукання в верболозах.
  4. Дорога додому з дідом Прокопом.

12. Складіть план характеристики Олеся, використавши слова: вік, портрет, вчинки, ставлення, уява, поведінка та ін.

  1. Вік та загальний портрет малого школяра.
  2. Поведінка Олеся на уроках та конфлікт із вчителькою.
  3. Уява хлопчика та його вміння бачити красу в буденному.
  4. Вчинки героя: захист природи та співчуття до всього живого.
  5. Ставлення оточуючих (дід, діти, вчителі) до «дивацтва» Олеся.

Домашня

1. Напишіть власне закінчення оповідання «Дивак».

Наступного ранку Олесь прокинувся раніше за всіх. Слова діда Прокопа про те, що «на землі не бити не можна», не йшли йому з голови, але серце підказувало інше. Він виглянув у вікно: сніг іскрився на сонці, світ здавався чистим. Хлопчик вирішив, що не буде нікого «бити ліктями». Він взяв альбом і твердо намірився намалювати дятла так, щоб навіть Матильда Петрівна зрозуміла його красу. Олесь відчув, що його сила не в кулаках, а в умінні бачити й берегти те, чого не помічають інші.