Запитання та завдання зі сторінки 40
1. Розкажіть про причини занепаду епосу і розвитку лірики (поезії) у Давній Греції.
Епос почав занепадати у зв’язку із зародженням нового устрою життя у Давній Греції. Монументальні твори героїчного змісту, які розлого оповідали про діяння богів і надзвичайні подвиги героїв далекої давнини, не могли відобразити проблеми нової дійсності. Натомість у літературу післягомерівських часів увійшли невеликі ліричні твори, які у VII — VI ст. до н. е. здобули неабияку популярність. Вони безпосередньо і швидко відгукувалися на проблеми повсякденності, політичні події в полісі та могли передати найтонші переживання звичайної людини.
2. Що стало основою для виникнення авторської поезії?
Давньогрецька лірика, як і епос, виникла з народних пісень і, ставши авторською, тривалий час зберігала фольклорні традиції. Грецькі поети не відкинули досягнень попередньої епохи, вони широко використовували художні прийоми, розроблені епосом, та постійно зверталися до міфологічної тематики.
3. Назвіть головні особливості декламаційної і пісенної поезії.
Пісенна поезія виконувалася під музику (ліра, кіфара, флейта), поет був одночасно і співаком, і композитором. Декламаційна поезія (ямби, елегії) спочатку теж була пісенною, але з часом втратила зв’язок із музикою і стала виконуватися у вигляді декламації. У центрі уваги таких творів було громадське життя, політика, моральні повчання.
4. Що вам відомо про елегію як жанр давньогрецької літератури?
Елегія — це ліричний твір сумного характеру, який виник із народних поховальних пісень і плачів. У літературі елегія набула різноманітної тематики: повчання, політична агітація, патріотичні заклики, військові настанови. Для елегій характерне поєднання двох віршових розмірів — гекзаметра і пентаметра (елегійний двовірш)
5. Розкажіть про особливості елегій давньогрецького поета Тіртея. Яка тематика переважала в його творах?
Тіртей — відомий автор патріотичних елегій VII ст. до н.е. У його творах домінують заклики до захисту батьківщини, оспівування мужності воїнів, активна громадянська позиція. Він використовував міфологічні образи, часто звертався до спільного «ми», а його елегії стали своєрідним кодексом воїнської честі. Основна тематика — патріотизм, військова звитяга, заклики до єдності й відваги в бою.
Запитання та завдання зі сторінки 41
1. Виразно прочитайте елегію Тіртея «Добре вмирати тому…».
Текст елегії наведений у матеріалі повністю, його потрібно прочитати виразно, передаючи патріотичний пафос і заклик до мужності.
2. Які вчинки поет вважає ганебними для чоловіка?
Тіртей вважає ганебними такі вчинки: покидати рідну землю і йти жебракувати на чужині з родиною, утікати з поля бою, залишати старих воїнів на поталу ворогам, проявляти страх і слабкодухість у битві.
3. Який ідеал воїна проповідує поет у своїх творах?
Поет проповідує ідеал мужнього захисника батьківщини, який готовий пожертвувати життям заради свободи рідної землі. Справжній воїн має тримати стрій, не втікати з бою, захищати старших товаришів, мати могутній і мужній дух.
4. Що, на його думку, є найважливішим в особистості воїна?
Найважливішим є мужність, відвага, готовність до самопожертви заради батьківщини, згуртованість із товаришами, честь і гідність. Поет підкреслює важливість “духу могутнього і мужнього”.
5. Наведіть приклади антитези у творі. Яку думку підкреслює поет за допомогою цього прийому?
Основна антитеза: “Добре вмирати” за батьківщину — “гірше немає нічого”, як покинути рідну землю. Також протиставляються славна смерть молодого воїна і ганебна втеча, пошана героя і зневага до втікача. Цей прийом підкреслює безкомпромісний вибір між честю і ганьбою, між патріотизмом і зрадою.
6. Літературознавці називають елегію «Добре вмирати тому…» маршовою. Доведіть або спростуйте цю думку.
Думка правильна. Елегія має маршовий характер через ритмічну будову (елегійний двовірш), заклики до дії (“Будемо батьківщину боронити”, “тримайтесь разом”), чіткі настанови воїнам. Твір легко запам’ятовувався і виконувався в походах та перед битвами.
7. Поясніть, чому елегії Тіртея були такими популярними серед воїнів-спартанців.
Елегії Тіртея були популярними, бо відповідали спартанським ідеалам мужності та патріотизму, надихали на подвиги, легко запам’ятовувалися завдяки ритмічній будові. Вони стали кодексом воїнської честі, а воїни навіть змагалися у кращій декламації цих творів.
8. Зробіть висновок про роль митця в історичній долі країни.
Митець здатен впливати на настрій і єдність народу, піднімати бойовий дух, формувати ідеали та моральні цінності суспільства. Як показує приклад Тіртея, поет може навіть змінити хід історичних подій, надихаючи людей на подвиги й самопожертву заради батьківщини.
9. Поміркуйте, чим сучасні армійські маршові речівки нагадують елегії Тіртея.
Сучасні маршові речівки, як і елегії Тіртея, мають чіткий ритм, закличний характер, спрямовані на згуртування воїнів, підняття бойового духу, виховання патріотизму й готовності до самопожертви заради спільної мети.
10. У 7 класі ви вивчали вірш «Пісня солдатів з Вестерплятте» Константи Ільдефонса Галчинського. Порівняйте твори польського поета ХХ століття і давньогрецького поета Тіртея VII століття до нашої ери.
Обидва твори присвячені темі захисту батьківщини, оспівують мужність і жертовність воїнів. Вірш Галчинського, як і елегія Тіртея, закликає до згуртованості, відваги, вірності обов’язку. Проте у Галчинського більше уваги до особистих переживань і трагічності, а у Тіртея — до героїчного і громадянського обов’язку.
11. Визначте, що є спільного у віршах різних епох на воєнну тематику.
Спільне — заклик до захисту рідної землі, оспівування мужності, патріотизму, готовності до самопожертви, підтримка бойового духу, створення ідеалу воїна-захисника.
12. Спробуйте скласти свою невеличку елегію патріотичного змісту.
Стою за рідну землю в строю нерозлучно з братами,
Вірю: свобода й честь — найдорожчі скарби.
Хай ворог лютує, хай грізно гуркоче війна —
Ми не здамося, допоки є серце й любов до країни.
13. До яких закликів ви звернетеся у своїй елегії?
Заклик до єдності, мужності, вірності батьківщині, готовності захищати рідну землю до кінця, не здаватися перед труднощами.