Skip to content

Жуль Верн. 20 000 льє під водою - відповіді Волощук

Posted on:24 червня 2025 р.

Перевірте себе (сторінка 113)

1. Чому творчу біографію Жуля Верна можна назвати незвичайною?

Творчу біографію Жуля Верна можна назвати незвичайною, оскільки він став засновником нового жанру — «роману науки», поєднавши наукові факти з художньою вигадкою. Його інтуїція дозволила зробити 108 наукових прогнозів, з яких не справдилося лише 10, що зробило його провидцем науково-технічного прогресу. Вражає і його величезна працездатність: він продовжував творити навіть коли через хворобу осліп і не міг ходити.

2. Як розвивався інтерес письменника до мандрівок і наукових відкриттів? Яку роль відіграли ці захоплення в його літературній творчості?

Інтерес до мандрівок та науки зародився у Верна ще в дитинстві, яке він провів у портовому місті Нанті. В одинадцять років він навіть намагався таємно вирушити у плавання до Індії. Ця жага до пізнання світу визначила його зацікавленість наукою і технікою. Згодом, працюючи над науковими статтями, він почав ретельно занотовувати факти на картках, яких до кінця життя назбиралося понад двадцять тисяч. Ці захоплення стали основою його творчості: він поєднав наукові знання з пригодницькими сюжетами, створивши серію романів «Незвичайні пригоди».

3. Назвіть характерні ознаки жуль-вернівського «роману науки». Які відомі романи серії «Незвичайні пригоди» вам захотілося прочитати?

Характерними ознаками «роману науки» Жуля Верна є:

Після прочитання тексту мені захотілося прочитати романи «Навколо світу за 80 днів» та «Таємничий острів».

4. Поясніть, що таке науково-фантастичний роман. Які наукові передбачення належать Жулю Верну?

Науково-фантастичний роман — це великий епічний твір, що розповідає про винаходи, створені уявою письменника на основі наукового прогресу, та передбачає майбутнє, спираючись на сучасні знання. Жуль Верн передбачив появу літака, гелікоптера, відеозв’язку, телебачення, електромобіля, космічних подорожей та синтетичних харчових продуктів.

Читаючи вміщені в підручнику уривки жуль-вернівського роману, знайдіть у них приклади використання наукових відомостей. З яких галузей знань вони взяті?

Літературний практикум (сторінка 118)

1. Перечитайте опис зовнішності капітана Немо. Які риси вдачі героя проявляються в цьому портреті? Яке враження в цій сцені він справив на оповідача? А на вас?

В описі зовнішності капітана Немо проявляються такі риси його вдачі, як впевненість у собі, холоднокровність, непохитність волі та мужність. На оповідача він справив враження надійної людини, у присутності якої той відчув себе в безпеці. На мене капітан Немо справив враження загадкової, сильної та надзвичайно розумної особистості, яка живе за власними законами.

2. Робота в парах. Словесне малювання. 1) Випишіть із тексту словосполучення з прикметниками, які описують зовнішність капітана Немо. За їхньою допомогою складіть словесний портрет героя. 2) Розгляньте ілюстрації (с. 115–117). Чи збігається складений словесний портрет з баченням художників? Відповідь аргументуйте.

  1. Словосполучення з прикметниками, що описують зовнішність капітана Немо: шляхетна постава голови, погляд чорних очей, сповнений холодної рішучості, блідість шкіри, глибоке дихання, людина горда, погляд твердий і спокійний, високого зросту, різко окреслений рот, чудові зуби, рука тонка з подовженими пальцями, очі широко розставлені.

Словесний портрет: Капітан Немо — це висока, горда людина зі шляхетною поставою. У нього бліда шкіра, що свідчить про холоднокровність, та чорні, широко розставлені очі з твердим, спокійним поглядом, сповненим рішучості. Його риси доповнюють різко окреслений рот, чудові зуби та тонкі руки з довгими пальцями.

  1. Так, складений словесний портрет збігається з баченням художників на ілюстраціях. Наприклад, на ілюстраціях А. де Невіля та Д. Джанколи (с. 115-116) капітан Немо зображений як людина з вольовим, рішучим і дещо суворим поглядом, що відповідає текстовому опису. Його постава і риси обличчя на малюнках підкреслюють впевненість та внутрішню силу, про які пише автор. Кадр із кінофільму (с. 117) також передає образ сильної та загадкової особистості.

3. Як було облаштоване життя на «Наутилусі»?

Життя на «Наутилусі» було повністю автономним і забезпечувалося дарами моря. Їжа складалася з морських продуктів: філе морської черепахи, печінка дельфіна, консерви з морських глечиків, крем із китових вершків, цукор із гігантських фукусів та варення з анемонів. Одяг виготовляли з тканини бісусу молюсків, парфуми — з морських рослин, а постіль — із м’якої трави зостери. Пером слугував китовий вус, а чорнилом — виділення каракатиці. Весь корабель, включаючи освітлення, опалення та двигуни, працював на електричній енергії, яку отримували з океану. На борту була величезна бібліотека на дванадцять тисяч книг та салон-музей із коштовними картинами й унікальною колекцією морських скарбів.

4. Схарактеризуйте ставлення Немо до моря. Чим, на вашу думку, воно приваблює капітана? Обґрунтуйте свою відповідь цитатами.

Капітан Немо обожнює море, воно для нього — уособлення життя, свободи й спокою. Море приваблює його тим, що воно є невичерпним джерелом усього необхідного для життя і, найголовніше, територією, непідвладною людським законам і тиранії. У морі він почувається по-справжньому вільним та незалежним.

Своє ставлення він висловлює у таких цитатах:

5. Розвиваймо мовлення. Підготуйте виразне читання монологу капітана Немо «Море – це все!», склавши мовленнєву характеристику персонажа:

Які події спонукали персонажа до монологу?

До монологу капітана Немо спонукала розмова з професором Аронаксом під час сніданку, коли Немо пояснював, що все на «Наутилусі» — від їжі до одягу — створено з дарів моря. Прямим поштовхом стало запитання професора: «Ви любите море, капітане?».

Яка основна тема монологу? Як вона змінюється протягом часу?

Основна тема монологу — це безмежна любов і шана капітана Немо до моря. Тема розвивається від практичного сприйняття моря як джерела життя («годує мене», «вдягає») до філософського осмислення його як живого, величного організму («вічний рух і любов, вічне життя»). Наприкінці монологу тема досягає кульмінації: море постає як символ абсолютної свободи та єдиний прихисток від людської тиранії1.

Які емоції переважають протягом монологу?

Протягом монологу емоції капітана змінюються від спокійного захоплення до пристрасного, схвильованого стану. Він починає розповідь стримано, але, говорячи про свободу від деспотів, його голос сповнюється хвилюванням, що помітно навіть оповідачу.

Які слова розкривають почуття капітана? Які з них можна вважати афористичними?

Почуття капітана розкривають такі фрази: «Так, я люблю море!», «Море – це все!», «подих його чистий, життєдайний», «тут вищий спокій», «тут справжня незалежність!», «Тут я вільний!». Афористичними можна вважати вислови: «Море – це все!», «Море – це вічний рух і любов, вічне життя» та «Море не підвладне деспотам. …Тут, лише тут, справжня незалежність! Тут немає тиранів! Тут я вільний!».

Які художні засоби сприяють вираженню основної думки монологу (повтори, епітети, порівняння тощо)?

Для вираження основної думки використано такі художні засоби:

Які синтаксичні фігури підкреслюють основну думку (вигуки, оклики, звертання тощо)?

Основну думку підкреслюють окличні речення, що передають емоційне піднесення капітана («Так, я люблю море! Море – це все!», «Тут я вільний!») та риторичне звертання («Ах, пане, залишайтеся тут, живіть в лоні морів!»).

6. Які наукові відомості згадуються в уривку? Як вони популяризуються письменником?

В уривку згадуються наукові відомості з біології, фізики, інженерії, хімії та географії. Зокрема, йдеться про гігантського нарвала, морських черепах, дельфінів, китів, молюсків, з яких роблять тканину, та водорості, з яких добувають цукор. Детально описано будову «Наутилуса», який працює на електричній енергії, та принципи підводного плавання у скафандрах. Письменник популяризує науку, вплітаючи ці відомості безпосередньо в сюжет та побут героїв. Наука стає невіддільною частиною їхніх пригод, а не сухим переліком фактів, що робить її цікавою та захопливою для читача.

7. Як почувалися подорожні на підводному човні?

Подорожні на «Наутилусі» почувалися по-різному. Всі вони були бранцями, що найбільше гнітило волелюбного Неда Ленда, який постійно мріяв про втечу. Професор Аронакс, навпаки, був захоплений можливістю проводити унікальні наукові дослідження, і ця жага до знань часом переважала його бажання повернутися на суходіл. Його слуга Консель також отримував задоволення, оскільки міг займатися улюбленою справою — класифікацією морських істот.

8. Визначте в прочитаному уривку ознаки науково-фантастичної літератури.

У прочитаному уривку наявні такі ознаки науково-фантастичної літератури:

9. Подискутуймо! Чи вдалося капітану Немо створити на підводному човні щасливий світ, незалежний від суспільних законів?

З одного боку, капітану Немо вдалося створити фізично незалежний світ. Він забезпечив повну автономність «Наутилуса», який давав йому їжу, одяг, багатства та енергію. Він досяг своєї мети — жити вільно від законів і тиранів суходолу, про що свідчить його фраза: «Тут я вільний!». З іншого боку, цей світ не був по-справжньому щасливим. Немо не зміг утекти від власного минулого, ненависті та жаги помсти. Він жорстоко розправився з ворожим кораблем і гірко плакав перед портретом своєї родини. Таким чином, хоча він і створив незалежний простір, він не зміг досягти внутрішнього спокою, адже приніс із собою біль і гнів земного світу.

Запитання і завдання до прочитаного

1. Перейшовши за посиланням виконавши онлайн-тести, перевірте, як ви запам’ятали героїв і події роману «20 000 льє під водою»

  1. За жанром роман «20 000 льє під водою» –

науково-фантастичний

  1. Нед Ленд за професією був

гарпунером

  1. Понад усе Консель любив

класифікувати

  1. Професор П’єр Аронакс спеціалізувався на

природознавстві

  1. Експедиція на «Авраамі Лінкольні» була споряджена для

полювання за морським чудовиськом

  1. Ім’я капітана Немо перекладається як

Ніхто

  1. Підводний човен капітана Немо називався

«Наутілус»

  1. Девіз підводного човна капітана Немо

«Рухливий у рухливому!»

  1. Підводний човен капітана Немо працював на

електричній енергії

  1. У бібліотеці підводного човна переважала література

наукова

  1. Капітан Немо врятував ловця перлин від нападу

акули

  1. У бою з морським хижаком капітану Немо допоміг

Нед Ленд

2. Як характеризують капітана Немо його бібліотека, колекція творів мистецтва та морських скарбів?

Бібліотека, колекція творів мистецтва та морських скарбів характеризують капітана Немо як надзвичайно освічену, культурну та багатогранну особистість. Величезна бібліотека на дванадцять тисяч томів, переважно наукових, свідчить про його глибокі знання та допитливість. Колекція картин видатних майстрів та унікальних морських скарбів, зібраних власноруч, розкриває його як поціновувача прекрасного, а також як людину, яка порвала із землею, але зберегла пам’ять про найкращі витвори людського генія. Усе це створює образ загадкового генія, який знайшов прихисток і багатство в глибинах океану.

3. Як описується електрична енергія, що її використовує Немо?

Капітан Немо описує електричну енергію як «могутню силу, слухняну, просту в користуванні», яка є джерелом усього на «Наутилусі». Він пояснює, що саме океан постачає йому електрику, а вона, у свою чергу, дає кораблю тепло, світло та здатність рухатися — одним словом, життя1. Це зображується як відкриття, що значно випереджає тогочасні можливості людства.

4. Розкажіть про полювання на перлини. Яку небезпечну пригоду пережили мандрівники під час цієї підводної прогулянки? Як вони поводилися в цій ситуації? Що допомогло їм уникнути загибелі? Які риси характеру виявляють капітан Немо та Нед Ленд у сцені боротьби за життя ловця перлин?

Під час підводної прогулянки до перлинних розсипів мандрівники стали свідками нападу величезної акули на індійського ловця перлів. Капітан Немо, не вагаючись, кинувся на допомогу, озброєний лише кинджалом, і вступив у нерівний бій з хижаком. Коли акула перекинула капітана і була готова його вбити, Нед Ленд, «швидкий, як блискавка», вразив чудовисько своїм гарпуном, чим врятував і капітана, і ловця перлів1. У цій сцені капітан Немо виявляє надзвичайну сміливість, самопожертву та людяність, а Нед Ленд — рішучість, хоробрість і шляхетність, адже він рятує свого тюремника, якому раніше бажав зла.

5. Подискутуймо! Чому, на вашу думку, капітан підводного човна обрав для себе ім’я Немо, а для човна – назву «Наутилус»?

Капітан обрав собі ім’я Немо, що латиною означає «Ніхто», аби підкреслити свій повний розрив із людським суспільством, його законами та історією. Він хотів стати анонімною постаттю, людиною без минулого для всього світу. Назву «Наутилус» для човна було обрано, оскільки наутилус — це морський молюск, природний мешканець океану. Ця назва символізує те, що підводний човен є ідеальним творінням, яке гармонійно існує в морській стихії, що відповідає його девізу: «Рухливий у рухливому!».

6. Порівняйте образи професора Аронакса та капітана Немо. Доберіть відповідні цитати.

Професор Аронакс і капітан Немо — обидва геніальні вчені, закохані в науку та море, проте вони мають різне ставлення до людства та свободи.

Спільне: Обох об’єднує жага до знань і захоплення таємницями океану. Аронакс, як і Немо, зачарований багатствами підводного світу.

Відмінне:

7. Робота в парах. Розвиваймо мовлення. Випишіть з перекладу прочитаного уривка:

а) словосполучення з прикметниками, за допомогою яких описується інтер’єр підводного човна. Наприклад: наукові книги, найрідкісніші зразки… Використовуючи виписані опорні словосполучення, опишіть інтер’єр «Наутилуса»

Словосполучення з прикметниками: високі дубові поставці, інкрустовані чорним деревом, дорогий фаянс, срібний посуд, тонкий розпис, щедро сервірований стіл, високі шафи з чорного палісандрового дерева, бронзові інкрустації, широкі полиці, однакові палітурки, наукові книги, художня література, сліпучо освітлений салон, ткані шпалери, полотна величезної цінності, величезний орган, гігантська тридакна, витончені вітрини, найрідкісніші експонати, рожеві перли, безцінні зразки, важке водолазне спорядження, підступні води.

Опис інтер’єру «Наутилуса»: Інтер’єр «Наутилуса» вражає розкішшю та продуманістю. В їдальні стоять високі дубові поставці, інкрустовані чорним деревом, на яких виблискує дорогий фаянс та срібний посуд, а стелю прикрашає тонкий розпис. Бібліотека облаштована високими шафами з чорного палісандрового дерева з бронзовими інкрустаціями; на їхніх широких полицях в однакових палітурках зібрано тисячі наукових та художніх книг. Сліпучо освітлений салон є справжнім музеєм: стіни прикрашають ткані шпалери та полотна величезної цінності, а в центрі стоїть величезний орган. У витончених вітринах зібрані найрідкісніші експонати океанічних вод, безцінні зразки перлів, а фонтан б’є з гігантської тридакни.

б) словосполучення з дієсловами, за допомогою яких у перекладі передано гостроту поєдинку з акулою. Наприклад: ухилився від удару, всадив кинджал… Використовуючи виписані опорні словосполучення, перекажіть події бою з хижаком через сприйняття: 1) капітана Немо; 2) професора Аронакса; 3) Неда Ленда.

Словосполучення з дієсловами: шарахнувся убік, зробив спробу спливти, ринулася до індуса, відскочив убік, уник зубів, вихопив кинджал, кинувся назустріч, вступити у єдиноборство, ухилився від удару, всадив кинджал, зав’язалася запекла боротьба, боровся з хижаком, наносячи рану, капітан упав, підскочив до акули, вразив чудовисько, допоміг вивільнитися, перерізав мотузку, сплив на поверхню.

Переказ бою:

  1. З погляду капітана Немо: Я побачив, як величезна акула кинулася на беззахисного ловця перлів. Не вагаючись, я вихопив кинджал і кинувся назустріч чудовиську, щоб вступити з ним у єдиноборство. Мені вдалося ухилитися від першого удару і всадити їй у черево кинджал. Зав’язалася запекла боротьба, я боровся з хижаком, наносячи рану за раною, але тварина була надто сильною. Вона перекинула мене, і я б загинув, якби Нед Ленд не підскочив і не вразив акулу. Я був вдячний йому за порятунок.
  2. З погляду професора Аронакса: Я завмер від жаху, коли побачив, як гігантська акула ринулася до індуса. Все відбулося миттєво: нещасний шарахнувся убік, але був збитий з ніг. І тут капітан Немо, вихопивши кинджал, кинувся на чудовисько. Кров забарвила воду, я майже нічого не бачив, але розумів, що зав’язалася запекла боротьба. Коли капітан упав, я думав, що все скінчено, але раптом Нед Ленд підскочив до акули і врятував його. Це було страшне видовище.
  3. З погляду Неда Ленда: Я бачив, як акула напала на ловця, а потім і на капітана. Спочатку я просто спостерігав, але коли хижак перекинув Немо і був готовий його розірвати, я зрозумів, що маю діяти. Я швидко підскочив до акули і щосили вразив її своїм гарпуном. Це був влучний удар. Потім я допоміг капітану вивільнитися. Я був у нього в боргу, і я його сплатив.

8. Які передбачення Жуля Верна в романі «20 000 льє під водою» сьогодні є реальністю?

У романі Жуль Верн передбачив чимало технологій, які стали реальністю. Насамперед це сам «Наутилус» — підводний човен, що працює на електричній енергії. Сучасні підводні апарати, хоч і досконаліші, втілюють цю ідею. Також реальністю стали прогулянки морським дном у спеціальному спорядженні — сучасних аналогах скафандрів, які використовували герої. Крім того, сама ідея тривалого автономного перебування людини під водою з метою дослідження сьогодні втілена в життя завдяки батискафам та підводним лабораторіям.

9. Які цікаві відомості з біології, фізики, географії ви почерпнули з прочитаних уривків твору? Що нового дізналися про рослинний і тваринний світ океану?

З прочитаних уривків я почерпнув багато цікавих відомостей:

Новим для мене стало те, наскільки багатим і самодостатнім може бути океан, здатний забезпечити людину всім необхідним для життя: від їжі та одягу до сировини для письма та парфумів.

10. Майстерня гугл-дудлів. Пошукач Google випустив дудл, присвячений дню народження Жуля Верна, намагаючись передати ті відчуття пригод і досліджень, які притаманні романам письменника. Уявіть себе дизайнером дудлів – намалюйте або створіть за допомогою відомого вам графічного редактора дудл-малюнок, присвячений героям роману «20 000 льє під водою». Представте свою роботу в класі.

Дудл-малюнок, присвячений героям роману «20 000 льє під водою»

11. Робота в групах. «Роза вітрів» для капітана Немо символізує поклоніння перед могутністю водної стихії. Згодом символ набув ширшого значення як орієнтир для вибору правильного напрямку в скрутній ситуації. На променях рози вітрів вказані напрями для дискусії щодо відкриттів та вчинків капітана Немо. Обираючи напрям, група має відповідно прокоментувати особисті риси капітана Немо.

Запитання і завдання для самостійного опрацювання уривків

1. Яка географічна помилка лягла в основу сюжету роману «Діти капитана Гранта»?

В основу сюжету лягла помилка в тлумаченні записки, знайденої в пляшці. Мандрівники шукали капітана Гранта в Патагонії (Південна Америка), рухаючись уздовж 37-ї паралелі. Однак учений Паганель згодом зрозумів, що вони помилялися, і капітана там ніколи не було, оскільки та ж паралель проходить і через Австралію, де його і варто було шукати.

2. Прокладіть маршрут експедиції в пошуках капітана Гранта на географічній карті. Перекажіть за ним ключові події роману.

Маршрут експедиції пролягав суворо вздовж 37-ї паралелі південної широти.

3. Наведіть приклади того, як автор за допомогою романтики подорожей підкреслює велич науки й знань у романі.

Автор підкреслює велич науки через образ ученого-географа Паганеля. Коли мандрівники опинилися на дереві посеред затопленої рівнини, саме Паганель, використовуючи лінзу від підзорної труби, розпалив вогонь, що дозволило їм зігрітися й приготувати їжу. Його глибокі знання з географії допомагають визначити можливі місця перебування капітана Гранта, що рухає сюжет уперед.

4. Які риси характеру притаманні мандрівникам у романі «Діти капітана Гранта»?

Мандрівникам притаманні мужність, рішучість та винахідливість.

5. Які моральні властивості та навички Діка Сенда допомагають йому взяти на себе командування судном?

Діку Сенду допомагають узяти на себе командування судном його рішучість, сміливість, почуття відповідальності та певні морські навички. Незважаючи на 15-річний вік, він без вагань бере на себе роль капітана після загибелі екіпажу. Він уміє орієнтуватися за картою та компасом і готовий керувати кораблем, щоб урятувати пасажирів.

6. Як інші члени екіпажу ставляться до Діка Сенда?

Більшість ставиться до Діка Сенда з довірою та повагою. Місіс Велдон висловлює йому повну підтримку, а темношкірі моряки на чолі з Томом обіцяють виконувати всі його накази. Лише корабельний кок Негору ставиться до юного капітана зухвало та зневажливо, сумніваючись у його здатності командувати кораблем.

7. Якого досвіду набуває Дік Сенд під час керування шхуною?

Керуючи шхуною, Дік Сенд набуває досвіду лідерства та відповідальності. Він вчиться приймати складні рішення, дбаючи про безпеку пасажирів, навчати недосвідчену команду основам морської справи та керувати судном у складних умовах. Ця відповідальність робить його дорослішим і перетворює з юнака на справжнього капітана.