
Поміркуйте! сторінка 138
Які почуття викликала у вас ця пісня?
Народна балада «Ой чиє ж то жито…» викликає почуття суму та співчуття до долі дівчини, яку силою видали заміж за нелюба.
Які жанрові ознаки балад ви помітили у творі?
У творі помітні такі ознаки балади, як віршована форма, напружений сюжет, показ сильних почуттів героїв та драматична розв’язка.
До якої тематичної групи належить балада «Ой чиє ж то жито…»?
Ця балада належить до родинно-побутової тематичної групи, оскільки в ній ідеться про взаємини між закоханими та трагічну долю дівчини.
Тарас Шевченко. Причина
Поміркуйте!
Яке враження справила на вас балада?
Балада «Причинна» справила на мене сильне враження, вона дуже сумна і трагічна. Мені шкода і дівчину, і козака, які так і не змогли бути разом.
Який епізод найбільше зворушив?
Найбільше зворушив епізод, коли козак повертається, знаходить свою кохану мертвою і в розпачі сам гине, вдарившись головою об дуб. Також сумно, що їх поховали у двох могилах, і ніхто не знає, «за що їх убито».
Яке ставлення поета до персонажів твору?
Поет ставиться до своїх персонажів з великим співчуттям. Він називає дівчину «сиротою», «голубкою», «сердешною» і питає у Бога, за що її покарано так жорстоко, адже її єдина провина — це щире кохання.
Пригадайте!
Пригадайте, який заповіт залишив митець українцям у поезії «Учітесь, читайте…».
Поет закликає народ скинути ярмо самодержавства, «порвати кайдани» та здобути волю.
Які свої мрії втілив Т. Шевченко у віршах «Зоре моя вечірняя…» та «І досі сниться…»?
«Зоре моя вечірняя…» уособлює мрію про повернення до рідної хати, про щасливе життя.
«І досі сниться…» поет висловлює свої мрії про майбутнє України. Він бачить, як Україна піднімається з колін, як її народ, який століттями страждав, нарешті отримує свободу та щастя.
Поміркуйте!
Перечитайте вступний пейзаж балади «Причинна». Скільки разів у ньому повторюються звуки [р], [г], [о], [е], [и], шиплячі та свистячі? Зробіть висновок.
У вступі до балади часто повторюються певні звуки. Наприклад, у перших трьох строфах звук [р] зустрічається 14 разів, [г] — 6 разів, [о] — 11 разів, [и] — 15 разів, а шиплячі та свистячі — 13 разів. Таке накопичення звуків створює тривожну атмосферу. (тут цифри не точні, приблизні)
Які із символічних значень передають алітерації та асонанси в Шевченковому пейзажі?
Алітерації та асонанси передають відчуття бурі та небезпеки. Звук [р] символізує трагізм і рух, [г] — грім і зловісність, а шиплячі та свистячі звуки імітують шум вітру та річки, підсилюючи загальний настрій тривоги.
Поміркуйте!
Перечитайте баладу Т. Шевченка «Причинна». Визначте основні сюжетні моменти.
Балада розпочинається пейзажем буряної ночі на Дніпрі. Дівчина-сирота, яку ворожка зробила причинною, блукає біля гаю, виглядаючи козака, що покинув її рік тому. Козак загинув: орел вийняв його очі, а біле тіло з’їли вовки на чужому полі. Русалки, які виринули з Дніпра, залоскотали причинну до смерті. Козак повертається, знаходить свою кохану неживою, тоді в розпачі вкорочує собі життя, вдарившись головою об дуб. Їх поховали разом край дороги, насипавши дві могили в житі.
Охарактеризуйте персонажів твору — дівчину, ворожку, русалок, козака.
- Дівчина — вірна, щиро закохана сирота, яка страждає через розлуку і стає жертвою чар та русалок.
- Ворожка — персонаж, який через чари стає причиною божевілля дівчини.
- Русалки — міфічні істоти, нехрещені діти, які мстять людям за свою долю і вбивають дівчину.
- Козак — вірний у коханні юнак, який не може пережити смерть коханої та чинить самогубство.
Які фольклорні символи використовує автор?
Автор використовує такі фольклорні символи: спів третіх півнів (знак закінчення дії нечистої сили), сичі (символ смерті та біди), русалки (утоплені нехрещені діти), явір (символ смутку і козака) та калина (символ загиблої дівчини).
Поміркуйте!
Послухайте пісню «Реве та стогне Дніпр широкий» у різних манерах виконання. Яке виконання вам найбільше сподобалося? Чому?
Я прослухав кілька версій пісні. Мені найбільше сподобався сучасний ремікс у стилі етно-техно від SpinFusion55. Хоча класичне хорове виконання, наприклад, хором імені Верьовки , звучить дуже потужно і є звичним, сучасна версія вразила мене своєю енергійністю. Це цікавий підхід, коли класична поезія поєднується з клубними ритмами. Таке виконання робить твір Тараса Шевченка ближчим для молоді і показує, що його поезія актуальна навіть через стільки років. Я люблю українську народну музику, і мені цікаво, як вона може трансформуватися.
Знайдіть в інтернеті та подивіться анімаційний фільм «Причинна» (реж. А. Щербак, 2017 р.). Яке враження вона справила на вас?
Я подивився анімаційний фільм «Причинна». Він справив на мене сильне, але сумне враження. Це історія про те, як війна розлучає закоханих козака та дівчину. Не витримавши розлуки, дівчина божеволіє і гине, а козак, повернувшись і знайшовши її мертвою, теж гине. Стрічка дуже гарно намальована, хоч і в темних тонах, що підкреслює трагізм. Особливо запам’яталося, як унікальна анімація поєднується з відео-артом. Фільм змушує задуматися про те, наскільки руйнівною є війна і якою великою є сила кохання, що здатне перемогти навіть смерть, об’єднавши героїв у вічності.
Прочитайте за QR-кодом повість О. Гавроша «Врятувати Шевченка». Яке враження вона справила на вас?
Повість Олександра Гавроша «Врятувати Шевченка» мені дуже сподобалася. Це захоплива пригодницька історія з елементами фантастики, де головні герої подорожують у часі, щоб врятувати Тараса Шевченка від заслання. Мені було цікаво стежити за їхніми карколомними пригодами в Києві XIX століття. Автор зміг показати Шевченка не як пам’ятник чи портрет з підручника, а як живу людину зі своїми переживаннями та друзями. Ця книга читається легко і водночас розповідає про важливі історичні події та людей. Вона показує, наскільки важливою є постать Кобзаря для України та надихає більше дізнаватися про нашу історію.
Підсумуймо!
Які нові грані Т. Шевченка як особистості та митця розкрилися перед вами після прочитання балади «Причинна»?
Після прочитання балади «Причинна» для мене розкрився Тарас Шевченко як дуже чутлива і співчутлива людина, яка глибоко переймається долею своїх героїв, особливо знедолених, як-от дівчина-сирота. Як митець, він виявився неймовірним майстром слова, що вміє за допомогою звуків (алітерації та асонансів) створювати тривожну атмосферу бурі, а також глибоким філософом, який у своєму першому ж творі порушує складне питання про причини зла у світі.
Підготуйте виразне читання фрагмента балади, який викликав у вас найбільше емоцій.
Я б обрав для виразного читання фрагмент, де поет звертається до Бога, питаючи про долю дівчини. Ці рядки викликали найбільше емоцій, бо в них відчувається весь біль та співчуття автора до своєї героїні:
Така її доля… О Боже мій милий!
За що ж ти караєш її, молоду?
За те, що так щиро вона полюбила
Козацькії очі?.. Прости сироту!
Чи хочете ви прочитати інші балади Т. Шевченка? Чому?
Так, я хочу прочитати інші балади Тараса Шевченка, такі як «Тополя», «Лілея», «Утоплена» та «Русалка». Мені стало цікаво, оскільки «Причинна» виявилася дуже захопливою і трагічною. Хочеться дізнатися, які ще історії, засновані на народних віруваннях та легендах, він написав, і як у них розкриваються теми кохання, долі та справедливості.
Які ваші очікування від його балад?
Я очікую, що інші балади будуть так само емоційними та сповненими драматизму. Сподіваюся, що в них теж будуть яскраві образи з українського фольклору, як-от русалки, та глибокі символи, наприклад, калина чи явір. Також я чекаю на красиву й образну мову та порушення важливих життєвих питань, як це було у «Причинній».