1. Що замислив Артеміс Фаул? З якою метою?
Артеміс Фаул замислив ризиковану авантюру, щоб заволодіти магічним багатством Чарівного Народу. Він прагнув відновити статки своєї родини, а також вилікувати свою матір і повернути батька, який зник за таємничих обставин.
2. Порівняйте ставлення Артеміса до матері, Лаккея, представників Чарівного Народу.
Артеміс ставився до різних персонажів по-різному:
- До матері він відчував любов і турботу. Попри свої плани, він перш за все вирішив провідати її, а її хвороба викликала в нього сильні переживання. Одужання матері було однією з його головних цілей.
- До Лаккея він ставився як до надійного помічника та охоронця, якому можна було віддавати накази. Водночас, коли Лаккей висловив своє обурення через ризик для його сестри, Артеміс визнав, що його слуга має право на пояснення, показавши певну повагу.
- До представників Чарівного Народу його початкове ставлення було суто прагматичним та зневажливим. Він бачив у них лише засіб для отримання золота і вважав, що вони “будуть мов мурахи під його ногами”. Однак після всіх подій він пообіцяв обмежуватися “шляхетнішими авантюрами”, що свідчить про певну зміну його ставлення.
3. Чому Чарівний Народ переселився під землю? Які дії людей призвели до цього?
Чарівний Народ був змушений переселитися глибоко під землю через дії людей, яких вони називали “багноїдами”. Коли люди почали експериментувати з глибинним бурінням, феї та ельфи покинули свої домівки, щоб знайти безпечніший притулок у підземному місті Гавань. Крім того, забруднення довкілля, зокрема отруєння морських вод, також було наслідком діяльності людей.
4. Як ви гадаєте, чи легко було Холлі Куць працювати в ЛеППРКОНі? З якими випробуваннями вона зіткнулася?
Холлі Куць було дуже нелегко працювати в ЛеППРКОНі, оскільки вона була першою жінкою-офіцером за всю історію цього підрозділу. Через це вона стикалася з упередженим ставленням та перебувала під постійним тиском. Її начальник, командувач Корч, вимагав від неї бути кращою за всіх, щоб довести, що вона гідна своєї посади. Окрім психологічного тиску на роботі, одним з найважчих випробувань для неї стало викрадення Артемісом Фаулом.
5. Опишіть портрет Артеміса Фаула. Яким він постає на початку твору, а яким — у кінці?
На початку твору Артеміс — це дванадцятирічний хлопчик-вундеркінд, надзвичайно розумний та цілеспрямований. Він холодний, розважливий і дещо зверхній, готовий на все заради відновлення багатства своєї родини. Його мета — викрасти золото у Чарівного Народу, і він не зважає на моральні перешкоди. Наприкінці твору Артеміс змінюється. Він усвідомлює, що золото — не найголовніше, і знаходить справжніх друзів. Після повернення матері він знову відчуває себе маленьким хлопчиком і показує свої справжні почуття. Він обіцяє своєму слузі Лаккею, що надалі вони займатимуться лише “шляхетнішими авантюрами”.
6. Які можливості інтелекту демонструє Артеміс Фаул?
Артеміс Фаул демонструє виняткові інтелектуальні здібності:
- Розшифровка Книги: Він зміг перекласти стародавню мову Чарівного Народу. Спочатку він зрозумів, що вона схожа на давньоєгипетську, а потім розгадав, що текст потрібно читати по спіралі від центру. Щоб змусити комп’ютер перекласти текст, він розрізав сторінку на смужки і склав їх у правильному порядку.
- Планування викрадення: З Книги він дізнався про ритуал, який чарівні істоти повинні виконувати для відновлення магії. Використовуючи супутники, він визначив усі можливі місця в Ірландії, де може відбутися ритуал, щоб вистежити одного з представників Чарівного Народу.
- Протистояння магії: Артеміс знайшов спосіб протидіяти часовому полю, яке використовував ЛеППРКОН. Він здогадався, що єдиний спосіб вийти з-під його дії — це заснути, і використав снодійне, щоб врятувати себе та своїх помічників.
7. Чи завжди Артеміс Фаул діє за законами моралі? Чи можете ви назвати його ідеальним героєм? Поясніть чому.
Ні, Артеміс Фаул не завжди діє за законами моралі. На початку він є скоріше антигероєм, а не ідеальним героєм. Він викрадає ельфиню Холлі Куць і тримає її в заручниках, вимагаючи викуп у золоті. Він готовий ризикувати життям своїх слуг заради досягнення мети. Його вчинки егоїстичні, хоча частково виправдані бажанням врятувати свою сім’ю та вилікувати матір. Назвати його ідеальним героєм не можна, бо ідеальні герої не використовують такі жорстокі методи. Однак протягом твору він змінюється на краще, що робить його цікавим і багатогранним персонажем, а не просто лиходієм.
8. Складіть план таємної операції «Врятувати планету». Напишіть, що мають зробити люди, аби зберегти природу і налагодити стосунки з Чарівним Народом.
План таємної операції «Врятувати планету»:
- Припинити забруднення: Люди повинні перестати скидати відходи в річки та моря, щоб вода знову стала чистою. Треба розробити технології, які не шкодять природі.
- Відновити природу: Потрібно висаджувати нові ліси та створювати заповідники, де Чарівний Народ міг би почуватися в безпеці, як колись.
- Налагодити контакт: Артеміс Фаул, як єдина людина, що має досвід спілкування з чарівними істотами, міг би виступити посередником. Він має довести, що люди готові до мирного співіснування.
- Спільна робота: Люди та Чарівний Народ могли б об’єднати зусилля. Люди поділилися б своїми технологіями, а Чарівний Народ — магією та знаннями про природу, щоб разом відновити баланс на планеті.
9. Створіть портфоліо одного з персонажів твору Й. Колфера.
Ім’я: Артеміс Фаул Другий.
Вік: 12 років.
Зовнішність: Дуже бліда шкіра, майже як у вампіра, темне волосся, темно-сині очі з ледь помітними іскорками.
Рід занять: Юний геній, злочинний натхненник, голова злочинної імперії Фаулів.
Особливі навички:
- Має найвищий рівень IQ в Європі.
- Розшифрував Книгу Чарівного Народу, яку ніхто не міг перекласти.
- Спланував і здійснив викрадення представника Чарівного Народу.
- Здатний протистояти магічним технологіям.
Мета: Відновити багатство родини Фаулів, вилікувати хвору матір та знайти зниклого батька.
Характер: На початку — холодний, розважливий і безжальний. У кінці — стає більш людяним, здатним на співчуття та дружбу, особливо після того, як його мати одужує.
10. Визначте сучасні технології, описані у творі Й. Колфера. Як вони можуть допомогти людям? Наведіть 2—3 приклади.
У творі описано багато цікавих технологій, які використовує як Артеміс, так і Чарівний Народ. Ось кілька прикладів:
- Комп’ютерні програми для перекладу: Артеміс використовує програму «Надпотужний перекладач» та свій «макінтош», щоб розшифрувати стародавню мову Чарівного Народу. Така технологія могла б допомогти людям легко спілкуватися з представниками різних культур і розуміти давні тексти без багаторічного вивчення мов.
- Часове поле: ЛеППРКОН використовує часове поле, щоб зупинити час навколо маєтку Фаулів. Якби люди мали таку технологію, її можна було б використовувати в медицині для проведення складних операцій, даючи лікарям більше часу, або для збереження продуктів без заморожування.
- Шоломи з різними режимами бачення: Офіцери ЛеППРКОНу носять шоломи, які дозволяють бачити в темряві або в інфрачервоному спектрі. Такі пристрої були б дуже корисними для рятувальників під час пошуку людей під завалами або для пожежників у задимлених приміщеннях.
11. Відшукайте в інтернеті інформацію про найвідоміших персонажів ірландської міфології (ельфів, лепреконів, спрайтів та ін.). Опишіть їхню зовнішність. Які повір’я з ними пов’язані?
В ірландській міфології є багато чарівних істот, які згадуються у творі:
- Лепрекони: Це, мабуть, найвідоміші персонажі. Зазвичай їх уявляють як маленьких чоловічків із рудою бородою, одягнених у зелений одяг та капелюх. Вони відомі як майстри-шевці, які шиють взуття для інших чарівних істот. Головне повір’я, пов’язане з ними, — це те, що кожен лепрекон має горщик із золотом, захований на кінці веселки. Якщо людині вдасться спіймати лепрекона, він може виконати три бажання в обмін на свободу.
- Ельфи: В ірландських міфах ельфи (або сиди) — це прекрасні, величні та мудрі істоти, нащадки давніх богів. Їх описують як високих, струнких, зі світлим волоссям і загостреними вухами. Вони живуть у чарівних пагорбах або під землею і володіють магією. Вважається, що ельфи можуть бути як добрими, так і небезпечними для людей, якщо їх потривожити.
- Спрайти: Це маленькі духи природи, схожі на фей, але часто більш пустотливі. Їхня зовнішність може бути різною, але найчастіше їх уявляють у вигляді крихітних чоловічків або жінок з крильцями, як у комах. Спрайти пов’язані з певними стихіями, наприклад, водяні спрайти живуть у водоймах, а лісові — у деревах. Вони можуть допомагати людям, але також люблять жартувати й іноді їхні жарти бувають небезпечними.
12. Подивіться фільм «Артеміс Фаул» (реж. Кеннет Брана, 2020). Порівняйте текст книжки та фільм.
У книзі Артеміс Фаул — це 12-річний холодний і розважливий злочинний геній, який сам планує викрадення заради відновлення статків родини та порятунку матері й батька. Його характер на початку досить негативний, і він поступово змінюється.
У фільмах часто спрощують сюжети та змінюють мотивацію героїв, щоб зробити їх більш зрозумілими для широкої аудиторії. Наприклад, у фільмі могли:
- Змінити характер Артеміса: Можливо, його зобразили не таким жорстоким і цинічним, а скоріше допитливим хлопчиком, який потрапляє у вир подій.
- Спростити сюжет: Деякі другорядні лінії або персонажі могли бути видалені, а історію про викрадення батька могли вивести на перший план, щоб одразу дати Артемісу позитивну мотивацію.
- Додати більше екшену: Для видовищності у фільмі, ймовірно, додали більше бойових сцен та спецефектів, яких не було в книзі.
Зазвичай екранізації рідко повністю відповідають книзі, оскільки кіно та література мають різні засоби виразності.
13. Випишіть назви місць (географічні назви), де відбувається дія твору. Які з них реальні, а які — вигадані?
У творі згадуються як реальні, так і вигадані місця:
Реальні:
- Ірландія: Країна, де розгортаються основні події, зокрема в маєтку Фаулів.
- Дублін: Столиця Ірландії, поблизу якої розташований маєток Фаул-Менор.
- Альпи, Монако, Франція, Ла-Манш: Місця, над якими пролітала Холлі Куць.
- Гамбург: Місто, де з Холлі стався неприємний інцидент на службі.
Вигадані:
- Гавань (Haven City): Підземне місто, столиця Чарівного Народу, куди вони переселилися, ховаючись від людей.
- Фаул-Менор: Маєток родини Фаулів. Хоча він розташований біля реального Дубліна, сам маєток є вигаданим.
14. Підготуйте і проведіть короткий урок людинознавства (3—5 хв) для представників Чарівного Народу. Розкажіть на цьому уроці про те, хто такі люди і що вони роблять на планеті Земля.
Урок людинознавства для Чарівного Народу
Доброго дня, шановні представники Чарівного Народу. Мене звати Артеміс Фаул, і сьогодні я розповім вам про людей, або, як ви нас називаєте, «багноїдів».
Хто такі люди?
Люди — це істоти, які зараз панують на поверхні Землі. Ми дуже різні: буваємо добрими і злими, розумними і не дуже. Ми живемо в містах і селах, будуємо великі споруди, створюємо машини і постійно щось вигадуємо. Ми, як і ви, маємо свої сім’ї, друзів і ворогів.
Що ми робимо на планеті?
На жаль, багато наших дій шкодять планеті. Ми буримо глибокі свердловини в землі, що змусило вас переселитися глибше. Ми забруднюємо річки та моря настільки, що навіть дельфіни хворіють від цього. Ми часто думаємо тільки про себе і не помічаємо, як руйнуємо спільний дім.
Але не всі люди такі. Є ті, хто намагається захистити природу: садить ліси, очищує воду, створює заповідники. Ми вчимося виправляти свої помилки.
Наш світ складний. Ми можемо бути руйнівниками, але можемо бути і творцями. І, можливо, колись ми зможемо жити в мирі з вами й разом дбати про нашу планету. Дякую за увагу.