1. Установіть відповідність.
1–В, 2–Г, 3–А.
2. Прочитайте уривок із вірша. Коли зірка йде по воду — весело сміється… У ньому використано
Г персоніфікацію.
3. Щирим трудівником у вірші «Чарівники» названо
Б ранок.
4. Який вірш Є. Гуцала видався вам незвичайним? Чим саме?
Незвичайним видався вірш «Зірка», тому що автор уявляє зірку як живу істоту, дівчину, яка ходить по воду з коромислом, і це дуже образно.
5. Як ви розумієте рядок «Ллється чисте срібло з відер на маки й калину…»?
Цей рядок означає, що яскраве світло зірки, схоже на срібло, освітлює нічну землю, квіти й дерева.
6. Кого названо чарівниками в однойменному вірші Є. Гуцала?
Чарівниками в однойменному вірші названо ніч і ранок.
7. Прочитайте вірш «Чарівники», чітко уявляючи зображену в ньому природу. Які кольори переважають у творі? Із чим це пов’язано?
У частині про ніч переважають темні кольори, бо вона все приховує. У частині про ранок з’являються яскраві кольори, наприклад, сині квіти, білий цвіт вишні, бо він усе пробуджує до життя.
8. Доведіть, що і ніч, і ранок у вірші «Чарівники» персоніфіковані.
Ніч названа чарівницею, яка все «зчарувала», а ранок – чарівником і трудівником, який «відчарував» природу і всіх розбудив. Наділення їх людськими рисами і є персоніфікацією.
9. Як ви розумієте останні два рядки вірша Є. Гуцала «Журавлі високі пролітають…»?
Поет хоче, щоб його творчість була пов’язана з рідною землею, щоб його слово завжди поверталося до України, до свого джерела.
10. Чи можна про всі три вірші Є. Гуцала сказати, що їхній автор любить природу? Обґрунтуйте свою відповідь.
Так, можна, бо в кожному вірші поет змальовує природу з великою любов’ю: і срібне світло зірки, і чарівну зміну ночі й ранку, і високий політ журавлів над Дніпром.
11. Перо — символ письменника, а журавлі — символ України. Поміркуйте, чи тільки про пташине перо й журавлів ідеться у вірші «Журавлі високі пролітають…».
Ні, йдеться не тільки про пташине перо й журавлів, оскільки перо є символом письменника, а журавлі — символом України. Автор просить у журавлів високе, піднебесне перо, щоб його «журавлине слово» завжди повертало до святої отчої землі.
12. Якого музикального ефекту досягнув автор, накопичивши звуки [з] і [с]?
Накопичення звуків [з] і [с] у вірші «Зірка» створює ефект тихого дзвону, сичання або шелесту, що нагадує мерехтіння зірок і тихий плескіт води, роблячи вірш дуже мелодійним.