З’ясуйте лексичне значення слова «контрибуція».
Контрибуція - це примусовий грошовий або натуральний збір з населення, який накладається державою-переможцем на переможену державу.
Чому саме така, на вашу думку, кличка корови?
Можливо, автор хотів створити комічний ефект, давши корові таку незвичну кличку. Це контрастує з типовими коров’ячими іменами й привертає увагу читача.
Чи створює це комічну ситуацію? Чому?
Так, це створює комічну ситуацію. Бо дуже незвично і смішно, коли звичайну сільську корову називають таким складним словом, яке більше підходить для серйозних історичних подій.
Чи є у вас друг / подруга, про яких можна сказати «один на мільйон»? Про кого взагалі так кажуть? Чому?
Так кажуть про дуже особливих, виняткових людей, які мають рідкісні якості або таланти. Це вираз означає, що така людина зустрічається дуже рідко, можливо один раз на мільйон випадків, тому вона є дуже цінною й унікальною.
У прочитаних епізодах використано гумор, іронію, сатиру чи сарказм?
У прочитаних епізодах повісті “Тореадори з Васюківки” Всеволода Нестайка використано переважно гумор та іронію як засоби комічного.Гумор проявляється у:
- Кумедних ситуаціях, в які потрапляють хлопці (наприклад, спроба влаштувати “бій биків” з коровою Контрибуцією).
- Наївних дитячих мріях та планах героїв (побудувати метро під свинарником, зробити підводний човен зі старого човна).
- Комічних діалогах між Явою та Павлушею.
Іронія присутня у:
- Описі “тореадорського реманенту” хлопців - дамського капелюшка та старого килимка.
- Зображенні невдалої спроби провести “бій биків” з неагресивною коровою.
- Коментарях автора щодо дій та планів героїв.
Наприклад, діалог про “бій биків” демонструє комічність ситуації через наївність та безпосередність хлопців, які серйозно обговорюють абсурдну ідею.
Комічність створюється через контраст між серйозністю наміру хлопців та абсурдністю самої ідеї влаштувати бій биків у селі з коровою.
Наведіть три приклади того, що комічне досягається розповіддю про серйозне — буденно й повсякденно, а про буденне — серйозно й піднесено.
Ось три приклади того, як комічне досягається розповіддю про серйозне буденно, а про буденне - піднесено:
- Опис “бою биків” з коровою Контрибуцією. Хлопці серйозно готуються до цієї “важливої” події, вибирають “тореадорський реманент” (дамський капелюшок і старий килимок), але все закінчується комічно - корова просто ігнорує їхні спроби її розлютити.
- Порятунок цуценяти з колодязя описується як героїчна космічна місія. Ява називає себе “криниценавтом”, говорить про “пульс”, “невагомість” і “тиск”, хоча насправді це звичайний спуск у старий колодязь.
- Плани хлопців побудувати метро під свинарником. Вони ставляться до цієї ідеї надзвичайно серйозно, планують станції й вартість проїзду, але все закінчується тим, що в тунель провалюється свиня.
У всіх цих випадках комічний ефект досягається через контраст між буденністю описуваних подій і піднесеним, серйозним ставленням до них героїв.
На вашу думку, ідея спуститися у відрі в колодязь — це вияв сміливості чи нерозважливості? Чому?
На мою думку, ідея спуститися у відрі в колодязь - це скоріше вияв нерозважливості, ніж сміливості. Хоча хлопці мали благородну мету врятувати цуценя, їхні дії були дуже небезпечними. Колодязь глибокий і темний, вода там застояна і брудна. Спускатися туди на ненадійній мотузці, без належного спорядження і досвіду - це великий ризик. Хлопці могли застрягти, впасти, поранитися або навіть потонути. Справжня сміливість передбачає усвідомлення ризиків і вжиття заходів безпеки, а не бездумний ризик.
Поясніть, як утворено слово «криниценавт». Чи можна його назвати авторським неологізмом? Чому?
Слово “криниценавт” утворено поєднанням двох частин:
- “Криниця” - українське слово, що означає колодязь.
- “-навт” - частина слова, використовується для утворення слів на позначення дослідників певного середовища (космонавт).
Це слово можна назвати авторським неологізмом, тому що:
- Воно створене автором спеціально для цього твору.
- Воно утворене за аналогією з іншими подібними словами (космонавт, акванавт), але застосоване до незвичного контексту - дослідження колодязя.
- Слово має гумористичний ефект, підкреслюючи “героїчність” пригоди хлопців у їхній уяві.
6. Чим саме сподобався вам твір?
Твір “Тореадори з Васюківки” сподобався мені своїм гумором, яскравими образами головних героїв - Яви і Павлуші, їхніми кумедними пригодами і мріями. Автор дуже майстерно зображує світ дитинства, дружбу хлопців, їхні наївні, але щирі прагнення до подвигів. Читаючи, увесь час усміхаєшся, впізнаючи себе в цих ситуаціях. Твір вчить дружити, фантазувати, не боятися мріяти.
7. Чим захоплюють герої?
Герої захоплюють своєю безпосередністю, щирістю, вмінням дружити. Ява і Павлуша - справжні друзі, які завжди готові підтримати один одного, разом вигадувати різні пригоди і влазити в халепи. Їхня фантазія, енергія, оптимізм просто заражають. А ще подобається, що попри все вони добрі хлопці, завжди готові прийти на допомогу, як от врятувати цуценя з колодязя.
8. Якими засобами автор досягає комічного ефекту?
Всеволод Нестайко досягає комічного ефекту різними засобами:
- Гумористичні ситуації, в які потрапляють герої (невдалий “бій биків” з коровою, провал свині в тунель “метро” тощо).
- Контраст між дитячою наївністю і серйозністю, з якою хлопці сприймають свої плани і пригоди (будівництво метро, порятунок цуценяти як космічна місія).
- Мова персонажів - яскрава, соковита, з використанням розмовної лексики, порівнянь, фразеологізмів (“втру маку”, “вискочили, як Пилип з конопель” тощо).
- Промовисті імена і прізвиська (Ява, Контрибуція, дід Варава).
- Несподівані дотепні порівняння і метафори в мові автора (“очі круглі й нерухомі, як у півня”, “як булька з носа” тощо).
9. Випишіть фразеологізми, які використовують Ява та Павлуша. Що свідчить про те, що хлопці читають книжки?
Про начитаність хлопців свідчить те, що вони використовують у своєму мовленні фразеологізми і порівняння, які могли запозичити з книжок:
- “Соколи! Орли! Гангстери, а не хлопці!”
- “Слава про нас гриміла на всю Васюківку, як радіо на травневі свята”.
- “Характер у Яви - сталь, а не характер. Таких на мільйон один буває”.
Крім того, їхня фантазія, прагнення до пригод і подвигів теж певною мірою інспіровані книжками, які розширюють світогляд і спонукають мріяти.
10. Від чийого імені ведеться оповідь у прочитаних розділах?
Оповідь у прочитаних розділах повісті “Тореадори з Васюківки” ведеться від імені Павлуші Завгороднього, одного з головних героїв твору. Це видно з першого речення: “Частина перша, яку розказує Павлуша Завгородній”.
11. Наведіть три докази на користь того, що у творі використано психологізм у змалюванні характерів Яви та Павлуші.
- Автор детально описує думки й переживання героїв. Наприклад, коли хлопці ховаються від діда Варави в бур’янах: “Ми лежимо в густих бур’янах за клунею, уткнувшись у землю носами, й не дихаємо”.
- Через внутрішні монологи розкривається ставлення Павлуші до подій. Наприклад: “Краще двадцять «метрів» засипати, ніж один екзамен”.
- Психологічний стан героїв передається через їхні жести, міміку, інтонації. Наприклад, коли дід Варава застає хлопців: “Так і заклякли ми, присівши, мов курчата перед шулікою”.
11. Назвіть три риси, які є спільними для героїв повісті Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» та Марка Твена «Пригоди Тома Соєра».
- Допитливість, жага до пригод. І Ява з Павлушею, і Том з Геком постійно вигадують якісь авантюри, прагнуть незвичайних подій.
- Кмітливість, винахідливість. Герої обох творів здатні знаходити вихід зі складних ситуацій, застосовуючи свою фантазію і дотепність.
- Щирість, доброта. Попри свою пустотливість, і українські, й американські хлопці мають добрі серця, здатні на співчуття (порятунок цуценяти з колодязя, турбота про Мафа).
12. Відшукайте 4 приклади комічного у творі.
- Комічно виглядає “тореадорський реманент” хлопців - дамський капелюшок Яви і старий килимок Павлуші.
- Комічною є сцена невдалого “бою биків” з коровою Контрибуцією, яка ніяк не реагує на хлопців.
- Гумористично звучать “космічні” репліки Яви з колодязя: “Пульс нормальний. Невагомості нема. Тиск триста атмосфер”.
- Комічним є опис зовнішності діда Варави: “Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя, губи тонкі і так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі й нерухомі, як у півня”.
14. Знайдіть і прочитайте опис зовнішності діда Варави. Які деталі опису викликали у вас усмішку? Як називають опис зовнішності героя?
Опис зовнішності діда Варави включає такі деталі: “Обличчя в нього сіре й плямисте, як торішнє листя, губи тонкі і так стулені, мов у роті вода. Очі без вій, круглі й нерухомі, як у півня.” Усмішку викликає порівняння очей діда з півнячими, що створює кумедний образ здивованої людини.
Опис зовнішності героя називається портрет.
15. Наведіть дві цитати, які свідчать, що Ява й Павлуша — вірні друзі.
- “Ми лежимо в густих бур’янах за клунею, уткнувшись у землю носами, й не дихаємо.” Ця сцена показує, як хлопці разом ховаються від діда, підтримуючи один одного у складній ситуації.
- “Ми стояли й мовчали… Довго ми тоді стояли з Явою в отих помиях.” Це свідчить про те, що вони разом переживають неприємності і не залишають один одного в біді.
16. Створіть сюжетний ланцюжок за розділом, поданим у підручнику.
- Хлопці намагаються побудувати метро під свинарником.
- Льоха Манюня провалюється в їхнє “метро”.
- Дід Варава сварить хлопців і змушує засипати яму.
- Ява пропонує влаштувати бій биків з коровою Контрибуцією.
- Спроба провести бій биків закінчується невдачею.
- Хлопці ховаються від корови в калабані.
- Ява і Павлуша засипають яму від метро.
- Хлопці чують скавучання цуценяти в колодязі.
- Ява спускається в колодязь і рятує цуценя.
- Хлопці вирішують помити врятоване цуценя в річці.
19. Доведіть, що у творі порушено проблеми:
а) дорослі та діти:
Ця проблема показана через стосунки хлопців з дідом Варавою. Дід сварить їх за витівки, але все ж таки розуміє дитячі пустощі.
б) людина і природа:
Проблема розкривається через ставлення хлопців до тварин - корови Контрибуції та врятованого цуценяти.
в) творчість і праця:
Ця проблема відображена у фантазіях та витівках хлопців, які вони намагаються втілити в життя.
20. Сформулюйте тему й ідею твору.
Тема твору: пригоди та витівки сільських хлопчаків, їхня дружба та взаємодопомога.
Ідея твору: справжня дружба, взаємопідтримка та доброта здатні подолати будь-які труднощі та невдачі.
21. Розгляньте ілюстрації Ростислава Попського до «Тореадорів з Васюківки» і придумайте до них підписи, використовуючи прислів’я, приказки, загадки, фразеологізми тощо.
- Перша ілюстрація (свиня під землею): “Як у воду дивився, а в яму потрапив.”
- Друга ілюстрація (хлопці в кущах): “Сидять, як миші під віником.”
- Третя ілюстрація (хлопець падає в яму): “Не копай яму іншому, сам у неї впадеш.”
- Четверта ілюстрація (хлопці в калабані): “Увійшли по коліна, вийшли по вуха.”
22. Проєктна робота.
Варіант 2. Створіть цитатний диктант. Для цього наведіть приклади цитат до характеристики образів героїв, запишіть відповіді на окремий аркуш. Поміняйтеся цитатами з однокласниками / однокласницями й упізнайте героїв. Звірте свої відповіді з правильними.
Ява Рень: “Ява сам казав: ‘Ми з тобою, Павлушо, хлопці неабиякі. Справді, без брехні, ми таки хлопці з фантазією.‘”
Павлуша Завгородній: “Ми лежимо в густих бур’янах за клунею, уткнувшись у землю носами, й не дихаємо.”
Дід Варава: “От знайдибіда, авантюрист шмаркатий! Ванько-о-о! Вилазь зараз же! Бо такого втру маку - тиждень чухатимешся!”
Контрибуція (корова): “Дорога Контрибуціє! Яке в тебе велике і ніжне серце! Ти єдина розумієш і жалієш нас.”
Собакевич (цуценя): “Цуценя, схиливши набік голову, глянуло спершу на Яву, потім, перехиливши на другий бік, глянуло на мене і заметляло хвостиком, очевидно, дякуючи за порятунок.”
24. Виконайте одне із завдань:
а) напишіть есе про якусь пригоду, використовуючи засоби творення комічного;
Великий полководець
Того дня я вирішив стати великим полководцем. Ну, як Наполеон чи Олександр Македонський. Адже що для цього треба? Правильно - армія і ворог. З армією проблем не виникло - я швидко мобілізував свого молодшого брата і сусідського кота Мурчика. А от з ворогом довелося помізкувати.
Зрештою я вирішив, що нашим ворогом буде грізна фортеця - старий дідусів сарай. Ми героїчно штурмували її цілих п’ять хвилин, доки не з’явився дідусь. Він чомусь не оцінив наш військовий геній і замість медалей видав нам по запотиличнику. Брат дезертирував, а кіт Мурчик виявився зрадником і перейшов на бік ворога, вмостившись у дідуся на руках.
Так безславно закінчилась моя військова кар’єра. Але я не засмутився - адже попереду ще стільки незвіданого!