1. Складіть та запишіть у зошит резюме до біографії митця.
Володимир Рутківський (1937–2021) — український письменник, журналіст, автор творів для дітей та підлітків. Він народився на Черкащині, здобув освіту в Одеському політехнічному інституті. Після роботи на заводі присвятив себе журналістиці. Справжнє визнання в Україні отримав уже за часів незалежності, зокрема завдяки пригодницькій тетралогії про джур. Є лауреатом Національної премії України імені Тараса Шевченка (2012) та інших літературних нагород.
2. Чому твори Володимира Рутківського не друкували в Україні довгий час?
Радянська цензура заборонила видання його творів на довгий час через «націоналізм» у розкритті історії України. За радянських часів письменника не раз звинувачували в українському націоналізмі.
3. Відшукайте в доступних вам джерелах три цікаві факти з життя митця.
Ось три цікаві факти з життя Володимира Рутківського:
- Письменник заснував власну мистецьку премію «Джура» для дитячих літераторів, використавши для цього відсотки з грошової частини Шевченківської премії, яку він отримав.
- У 2018 році ім’я Володимира Рутківського внесли до Почесних списків Ганса Крістіана Андерсена за його книжку «Гості на мітлі».
- Рутківський з матір’ю був у татарському полоні, де його матір вбили. Його самого прихистила мати татарина Рашита, яка теж була українкою, тому вони з Рашитом стали ніби брати.
4. На прикладі яких героїв автор доводить думку про порозуміння народів?
Автор доводить ідею порозуміння та взаємодопомоги українців і татар на прикладі козака Пилипа Швайки та татарського пастуха Рашита. Характери цих героїв, їхня взаємодія та діалоги показують можливість порозуміння між різними народами.
5. Що вам відомо про козацтво з уроків історії? Намалюйте фрагмент стрічки часу; позначте на ній дати ключових подій козацької доби.
- Кінець XV століття — Поява перших згадок про козаків. 1489 - перша згадка.
- 1553 рік — Заснування Дмитром Вишневецьким першої відомої Січі на острові Мала Хортиця.
- Кінець 16 початок 17 ст. — Морські походи Сагайдачного
- 1648 рік — Початок Національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького.
- 1654 рік — Переяславська рада.
- 1775 рік — Ліквідація Запорозької Січі російською імператрицею Катериною II.
6. Чому Швайка називає Рашита братом? Що їх об’єднує, а що — розділяє?
Швайка називає Рашита братом, бо в дитинстві, коли Пилип (справжнє ім’я Швайки) потрапив у татарський полон, його матір убили. Тоді його прихистила мати Рашита, яка сама була українкою з Воронівки. Через це вони з Рашитом росли разом і стали ніби брати.
Об’єднує їх спільне дитинство, почуття взаємної поваги та людяність, яка стоїть вище за ворожнечу їхніх народів.
Розділяє їх належність до ворогуючих сторін: Швайка — козак, який захищає українські землі, а Рашит — татарин, який служить своєму народові.
7. Перекажіть розділ від імені героя: а) Швайки; б) Рашита. Чи однакові розповіді? Чому?
а) Від імені Швайки:
Я ніс малого Санька на руках, він зовсім знесилів. Треба було ховатися від татар, а тут ще й хлопець марить. Раптом ми зустріли Рашита. Хоч він і татарин, але для мене він — брат. Його мати врятувала мене колись. Рашит допоміг: дав Санькові зілля і розповів про якихось двох «урусів», що вкрали коней. Я пообіцяв повернути його коня. Добре, що є такі люди, як Рашит, навіть серед ворогів.
б) Від імені Рашита:
Я побачив Пилипа, мого названого брата, з двома хлопцями. Один з них був хворий. Я знав, що мушу допомогти. Моя мати була українкою, вона б так зробила. Я дав їм зілля і попередив про небезпеку та про людей, що вкрали коней. Хоч Пилип і «урус», він для мене брат. Я довіряю його слову і знаю, що він справедливий. Тому я допоможу йому, навіть якщо це йде проти волі мого хазяїна.
Розповіді не однакові, бо кожен герой дивиться на ситуацію зі свого боку. Швайка бачить у Рашиті надійного друга і помічника у своїй боротьбі. Рашит же керується родинними зв’язками та людяністю, допомагаючи братові попри те, що він з іншого табору.
8. Назвіть мінімум три ознаки, за якими відрізняється мовлення героїв.
- Мова Швайки небагатослівна, бо він розвідник.
- Мова Рашита має особливості, які вказують на погане знання української.
- Рашит використовує тюркомовну назву “урус” для східнослов’янських людей.
9. Як у творі втілено проблему дружби та обов’язку? Поясніть свою думку на прикладі епізоду, коли Швайка викрадає коней у Рашита. Що, на вашу думку, важливіше — дружба чи обов’язок? Чому?
Проблема дружби та обов’язку втілена у стосунках Швайки та Рашита. Швайка — козак, який відчайдушно й мужньо захищає Батьківщину. Його обов’язок полягає в боротьбі з ворогами.
Швайка поставив обов’язок вище, коли пустив коней полем, щоб відволікти ворогів (татар і Тишкевича). Цей вчинок був необхідний для захисту.
Коли Рашит, не знаючи правди, скаржиться на двох “урус”, які забрали його коней, Швайка обіцяє: “Розберемося, що то за уруси. А твого коня повернемо. І не одного”. Швайка так говорить, бо цінує Рашита, називаючи його “братом”.
10. Доведіть, що в образі козака Швайки втілено найкращі риси лицарства. На підтвердження своїх думок наведіть чотири конкретні приклади з тексту.
В образі козака Швайки втілено найкращі риси лицарства, що підтверджують такі приклади з тексту:
- Мужність і хоробрість: Він не боїться татар.
- Милосердя і турбота про слабших: Швайка довго несе на руках хворого Санька, піклуючись про нього.
- Справедливість: Він обіцяє Рашиту повернути вкраденого коня, хоча той і належить до ворожого табору.
- Людяність: Швайка каже своїм джурам, що «й серед татарів теж є люди», показуючи повагу до інших народів і здатність бачити добро навіть у ворогах
11. Сформулюйте тему та ідею прочитаного розділу.
- Тема: Зображення складних, але людяних стосунків між українцями та татарами в часи зародження козацтва на прикладі дружби козака Швайки та татарина Рашита.
- Ідея: Утвердження думки про те, що справжня дружба, взаємоповага та людяність здатні долати будь-яку ворожнечу між народами. Важливі не національність чи віра, а особисті якості людини.
12. Створіть власні ілюстрації до розділу «Пастух Рашит».

13. Накресліть схему в зошит. У порожні клітинки впишіть приклади з вивчених творів.

14. Опрацюйте таблицю «Паспорт твору», за потреби доповніть її.
| Автор | Володимир Рутківський |
|---|---|
| Твір | «Пастух Рашит» (розділ із першої частини тетралогії «Джури козака Швайки») |
| Рід | Епос |
| Жанр | Роман-тетралогія (розділ із першої частини тетралогії «Джури козака Швайки»), пригодницький роман. |
| Тема | Зображення дружби та взаємодопомоги українського козака і татарина на тлі зародження козацтва |
| Ідея | Уславлення найкращих рис та могутності оборонців рідної землі; ідея порозуміння та взаємодопомоги українців і татар. |
| Образи | Головні: козак Швайка, татарин Рашит, джури Санько та Грицик. Другорядні: згадано діда Кудьму |
15. Проєктна робота «Банк тестових завдань».
1. Володимир Рутківський отримав Шевченківську премію за:
- А. Повість «Сторожова застава»
- Б. Тетралогію «Джури»
- В. Книгу «Гості на мітлі»
- Г. Роман «Сині Води»
2. Чому твори В. Рутківського довгий час не друкували в Україні за радянських часів?
- А. Через низьку художню якість
- Б. Через «націоналізм» у розкритті історії України
- В. Через політичну діяльність митця
- Г. Через його проживання в Одесі
3. Що поєднувало козака Швайку і татарського пастуха Рашита?
- А. Бажання помститися ногайцям
- Б. Спільні ідеали: вірна дружба та пошанування родинних звичаїв
- В. Спільний хазяїн Іслам-бек
- Г. Спільна служба в козацькому війську
4. Що Швайка казав джурам про татар наприкінці зустрічі з Рашитом?
- А. Що серед татарів немає людей
- Б. Що серед татарів теж є люди
- В. Що Рашит — зрадник свого народу
- Г. Що татарам не можна довіряти
5. Хто був матір’ю Рашита?
- А. Татарка з Криму
- Б. Українка з Воронівки
- В. Болгарка
- Г. Росіянка
6. Як Рашит оцінює слова Швайки?
- А. Твоє слово — закон
- Б. Твоє слово — пустий звук
- В. Твоє слово — золотий слово
- Г. Твоє слово — правда
Ключ до тестів: 1) Б; 2) Б; 3) Б; 4) Б; 5) Б; 6) В.