Skip to content

Володимир Сосюра. Любіть Україну! - Заболотний відповіді

Posted on:10 липня 2025 р.

1. Виберіть ілюстрацію, на якій зображено згаданий у поезії В. Сосюри «Любіть Україну!» символ безсмертя.

В квітка

2. Яке дієслово автор найчастіше повторює у творі? З якою метою він це робить?

Автор найчастіше повторює дієслово “любіть”. Він це робить з метою наголосити на головній ідеї твору – безмежній любові до своєї Батьківщини, та щоб цей заклик назавжди закарбувався в серцях читачів.

3. Знайдіть у вірші слова, які «підказують», що твір написано в період воєнного лихоліття.

Це слова “бою” і “гудуть батареї”. Також на воєнний час вказують “канонада”, “чужинці в зелених мундирах” та “багнет”.

4. Якою постає Україна у вашій уяві під час читання поезії? Які почуття пробуджує цей твір?

Україна постає як Батьківщина, яку треба любити і захищати. Твір пробуджує почуття патріотизму.

5. Які аргументи та застереження наводить автор, спонукаючи українців / українок любити Україну? Зачитайте відповідні рядки. Чи згодні ви із цими аргументами та застереженнями? Які аргументи, застереження ви самі можете навести?

Автор наводить аргумент, що з Україною українці будуть вічні. Застереження – “Не можна любити народів других, коли ти не любиш Вкраїну”. Також треба любити її “В годину щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди”.

6. Дослідіть на основі тексту, у яких о́бразах постає Україна в уяві ліричного героя, де її можна побачити, почути. Доповніть цей перелік кількома о́бразами на основі свого життєвого досвіду.

В уяві ліричного героя Україна постає як сонце, вітер, трави й води. Вона з’являється в образі вишневого саду, її краса — вічно жива і нова, а мова — солов’їна. Побачити й почути Україну можна у зірках і вербах, у кожному ударі серця, у квітці, пташині, пісні, дитячій усмішці та дівочих очах. Вона також живе у хвилях Дніпра, у хмарах і навіть в огні канонад. Зі свого досвіду я б додав такі образи: золоте поле пшениці під блакитним небом, бабусина вишиванка та запах свіжоспеченого хліба.

7. Хтось із вас має виписати зорові образи, використані в поезії, а хтось – слухові. Перевірте одне в одного правильність виконання. Поясніть, для чого автор використав таке розмаїття художніх образів.

Зорові образи: сонце, трави, води, вишнева Україна, зорі, верби, квітка, пташина, кривенькі тини, дитяча усмішка, дівочі очі, багряний стяг, стежки, діброви, хвилі Дніпра, пурпурові хмари, огонь канонад, зелені мундири, багнети, голубе небо.

Слухові образи: мова солов’їна, серця удар, пісня, дума, шум стягів, зойки гудків, гул батарей.

Автор використав таке розмаїття художніх засобів, щоб показати, наскільки багатогранною є Україна. Він хотів донести, що Батьківщина є в усьому, що нас оточує, і її можна відчути всіма органами чуття. Це робить любов до неї глибокою та всеосяжною.

8. Пригадайте, що таке анафора. Знайдіть приклади анафори у вірші. З якою метою використано цей художній засіб?

Анафора — це повторення однакових слів або словосполучень на початку рядків, строф чи речень. У вірші прикладом анафори є повторення заклику “Любіть Україну”. Цей художній засіб автор використовує, щоб наголосити на головній думці твору, зробити її більш емоційною та переконливою. Повтор створює особливий ритм і змушує читача зосередитись на важливості любові до своєї країни.

9. Доберіть із тексту епітети до кожного поданого художнього образу. Який із образів, на вашу думку, найбільш поетичний, образний? Поясніть свою відповідь.

На мою думку, найбільш поетичним є образ “вишнева Україна”. Цей епітет створює дуже теплий і рідний образ, що асоціюється із затишком рідного дому, весняним цвітінням саду та красою української природи. Він є водночас і простим, і дуже глибоким.

10. Зіставте образ України, змальований у вірші В. Сосюри «Любіть Україну!», з образом України з вірша Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…». Що ви помітили спільне та відмінне?

Спільне: в обох віршах Україна асоціюється з вишневим садом, що є символом рідної землі. Це створює образ затишної та мальовничої Батьківщини.

Відмінне: у Шевченка Україна — це тихий, ідилічний, сімейний куточок («садок вишневий коло хати»). Це образ мирного, спокійного життя. У Сосюри ж образ України набагато ширший: вона і «вишнева», і водночас велична, як «сонце», «вітер» і «води». Вона постає і в мирний час («у годину щасливу»), і в часи боротьби («в огні канонад», «в багнетах»). Вірш Сосюри — це палкий заклик, а вірш Шевченка — це спокійна, мальовнича картина.

11. Сформулюйте ідею вірша. У яких словах вона виражена?

Ідея вірша – заклик до українців / українок любити Україну. Вона виражена у словах: “Всім серцем любіть Україну свою – і вічні ми будемо з нею!”.

12. Визначте віршовий розмір (ямб, хорей, дактиль, амфібрахій, анапест) і спосіб римування твору (суміжне, перехресне).

Віршовий розмір — амфібрахій (це трискладова стопа з наголосом на другому складі, як у слові «лю-БІ-ти»). Спосіб римування у вірші — перехресне (римуються слова в першому і третьому, а також у другому і четвертому рядках: любіть/мить, води/негоди).

13. Прочитайте подані уривки. Поясніть, як ви їх розумієте.

Любіть Україну… В годину щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди.

Я розумію це як заклик любити Батьківщину постійно, і в мирний, і в щасливий час, і коли настає “година негоди”.

Не можна любити народів других, коли ти не любиш Вкраїну.

Це застереження, що не можна любити чужі народи, якщо людина не любить своєї Батьківщини.

14. Чому ліричного героя вірша можна назвати справжнім патріотом? Чи актуальним є питання патріотизму в сучасній Україні?

Ліричного героя можна назвати справжнім патріотом, тому що його любов до України є всеохоплюючою та безкорисливою. Він закликає любити Батьківщину «всім серцем своїм і всіми своїми ділами», тобто не лише на словах, а й у вчинках. Він готовий віддати їй усе: «твій сміх, і сльози, і все до загину». Питання патріотизму є дуже актуальним у сучасній Україні. Любов до Батьківщини, відданість своєму народові, готовність на жертви та подвиги — це ті риси, які об’єднують українців і допомагають захищати свою незалежність та будувати майбутнє.

15. Виконайте завдання одного з варіантів. Варіант А. Намалюйте або створіть із використанням штучного інтелекту ілюстрацію до вірша «Любіть Україну!». Доберіть до неї назву

Назва для ілюстрації: Для нас вона у світі єдина, одна

Намалюйте або створіть із використанням штучного інтелекту ілюстрацію до вірша «Любіть Україну!»