Вислови припущення, як слово «патріот» пов’язане з темою.
Слово «патріот» є ключовим для теми уроку, адже вірш Володимира Сосюри «Любіть Україну» — це взірець патріотичної лірики. Автор закликає не просто споглядати красу Батьківщини, а діяти для неї, бути відданим їй «всім серцем» і «всіми ділами».
Поміркуй над тим, що означає любити свій край.
Любити свій край, за Сосюрою, означає приймати його таким, яким він є: і в «годину щасливу», і в «годину негоди». Це значить оберігати природу («вітер, і трави, і води»), шанувати мову («солов’їну»), працювати для розквіту держави та пам’ятати, що без Батьківщини ми — «ніщо, як порох і дим».
Чому поет звертається до юнаків та дівчат?
Поет звертається саме до молоді («Юначе!», «Дівчино!»), бо вони є майбутнім нації та творцями історії. Сосюра наголошує, що щира любов до України є основою для справжніх почуттів навіть у особистому житті («Коханий любить не захоче тебе, Коли ти не любиш Вкраїну»).
Добери асоціації до слова Україна.
Рідний дім, калина, Дніпро, вишиванка, воля, степ, жовто-блакитний стяг, мова, пісня, незламність, Кобзар, Карпати.
Досліди художні засоби вірша. Випиши тропи, за допомогою яких увиразнюється основний мотив поезії.
Основний мотив любові до України підсилюють такі художні засоби (тропи):
- Епітети: «Вишнева свою Україну», «Красу її, вічно живу і нову», «мову її солов’їну», «очі її ніжно-карі».
- Порівняння: «Любіть Україну, як сонце, любіть, / Як вітер, і трави, і води…» , «Без неї — ніщо ми, як порох і дим, / Розвіяний в полі вітрами…» , «Для нас вона в світі єдина, одна, / Як очі її ніжно-карі…» , «Як небо її голубе».
- Метафори: «в просторах солодкий чар»
- Персоніфікації – Україна «живе у стежках, у дібровах»; «в огні канонад, що на захід женуть чужинців…», «в багнетах, що в тьмі пробивають нам путь», «гудуть батареї».
Розглянь картину Катерини Білокур «Будинок в Богданівці». Дізнайся з достовірних джерел, де розташоване село Богданівка. Склади карту маршруту від твого місця проживання до координат населеного пункту.
Село Богданівка, де жила й творила Катерина Білокур, розташоване в Бориспільському районі Київської області. Саме там знаходиться Музей-садиба художниці.
ПЕРЕВІР СВОЇ ЗНАННЯ Й УМІННЯ
2. До якого виду лірики належить вірш «Любіть Україну!»?
Вірш Володимира Сосюри «Любіть Україну!», створений 1944 року, належить до патріотичної лірики.
Патріотична лірика — це вид лірики, у якій ідеться про події суспільно-політичного життя, оспівуються постаті відомих історичних осіб, виявляються патріотичні почуття.
3. Пригадай, що таке образи-символи, та знайди їх у вірші.
Образи-символи – це художні образи, які мають переносне значення, що склалося історично або культурно. У вірші «Любіть Україну!» можна знайти такі образи-символи:
- Вишнева Україна — символ краси та рідного дому.
- Мова солов’їна — символ мелодійності та багатства української мови.
- Верби — традиційний символ української природи та журби.
- Зорі — символ вічності та високих прагнень.
4. Випиши з поезії приклади персоніфікації.
У наданому уривку поезії «Любіть Україну!» є такі приклади персоніфікації (уособлення), тобто перенесення властивостей людини на предмети чи явища:
- «Красу її, вічно живу і нову»
- «Вона — у зірках, і у вербах вона» (образ Батьківщини одухотворений, присутній усюди)»
5. Прочитай вислови відомих людей про патріотизм, вибери той, із яким ти повністю погоджуєшся. Прокоментуй свою позицію.
Я погоджуюся з висловом Василя Сухомлинського: «Той, хто по-справжньому любить свою Батьківщину, з усякого погляду справжня людина».
Це означає, що любов до своєї країни – це не просто слова, а важлива частина характеру, яка робить людину чесною, відповідальною і готовою до хороших вчинків не лише для Батьківщини, а й для інших людей. Справжній патріотизм виховує найкращі якості особистості.
6. Що, на твою думку, сьогодні означає любити Україну?
Сьогодні любити Україну — це насамперед діяти. Це означає допомагати армії (донатити або волонтерити), переходити на українську мову в побуті, знати свою справжню історію без російських міфів і не толерувати ворожу культуру. Любити — це також залишатися тут або повертатися, щоб відбудовувати державу, і сумлінно вчитися, адже країні потрібні розумні фахівці.
7. У парі. Якими повинні бути справжні патріоти та патріотки?
Ось якості людини, що засвідчують любов до Батьківщини:
- Відданість.
- Сміливість.
- Відповідальність.
- Чесність.
- Активна громадянська позиція.
- Повага до культури та традицій.
- Небайдужість.
- Жертовність (готовність поступитися власним комфортом заради спільного блага).
8. Склади сенкан до слова патріот.
Патріот.
Вірний, незламний.
Захищає, любить, діє.
Серце віддає рідній землі.
Захисник.
9. Прочитай біографії героїв сьогодення… Що потрібно робити, аби стати справжнім патріотом?
Аналізуючи життєвий шлях таких героїв, як Дмитро «Да Вінчі» Коцюбайло (пішов на фронт у 18 років, став наймолодшим командиром і Героєм України) або Яна Зінкевич (у 19 років заснувала батальйон «Госпітальєри», врятувала тисячі життів попри особисті травми), можна зробити висновок:
- Не бійся брати відповідальність: вік не є перешкодою для великих справ.
- Знайди свою “зброю”: хтось воює автоматом, хтось — медициною, словом чи волонтерством.
- Не здавайся: навіть після важких випробувань справжній патріот продовжує боротьбу.
10. Вивчи напам’ять вірш «Любіть Україну!».
(Порада: Вірш має чіткий ритм. Спробуй розбити його на пари рядків і уявляти картинки до кожного образу: сонце, вітер, трави, зорі. Це допоможе швидше запам’ятати текст).
11. Уяви, що тобі потрібно розповісти про свою країну друзям-іноземцям. Створи відео- чи фотоколаж на тему «Україна в серці моєму». Можеш надихнутися відео медіа «СЛУХ» в електронному додатку.
Щоб вразити друзів-іноземців, використай контраст:
- Візуальний ряд: чергуй кадри спокійних Карпат і сучасного Києва з кадрами незламності (люди рятують тварин, військові з дітьми, “Пташка” співає на Азовсталі).
- Музика: поєднай сучасний український біт (наприклад, Kalush або alyona alyona) з народними мотивами.
- Меседж: “Україна — це не лише територія, це люди зі сталевою волею”.
12. Зроби добірку персонажів української літератури, яких вважаєш справжніми патріотами.
- Захар Беркут (із повісті Івана Франка «Захар Беркут»): поставив інтереси громади вище за життя власного сина, згуртував народ проти монголів. Його любов до краю — це мудрість і єдність.
- Козак Швайка (із твору Володимира Рутківського «Джури козака Швайки»): розвідник, який ризикує життям заради захисту українських земель від татар, вчить молодь бути сміливими.
- Маруся Чурай (з історичних пісень та роману Ліни Костенко): своєю творчістю піднімала бойовий дух козаків, зберігала історичну пам’ять народу через пісню.