Skip to content

Вітрогон. Іван Нечуй-Левицький - відповіді Борзенко

Posted on:5 березня 2025 р.

Розмірковуємо над текстом твору

1. Яке враження справив на вас твір Івана Нечуя-Левицького?

Твір залишає тепле і щире враження. Він показує любов до природи, дитячу допитливість і простоту життя.

2. Як ви зрозуміли назву оповідання?

Назва відображає головну тему твору – дитинство, сповнене пригод і відкриттів у природі.

3. Хто є оповідачем у творі? Про що він розповідає?

Оповідачем є сам автор, який розповідає про дитячі роки Василька та його пригоди.

4. Як звуть головного героя? Скільки йому років?

Головного героя звуть Василько, йому близько 7-8 років.

5. Чому Василькові «тісно» в хаті та на подвір’ї? Із ким він любив гратися? Які в хлопців були ігри?

Василькові «тісно», бо він любить свободу і природу. Він грався з друзями, а їхні ігри часто були пов’язані з дослідженням природи та вигадуванням пригод.

6. Як зрозуміли слова головного героя: «…мені часто доводилось од матері пробувать кислиць»? Наведіть приклади, за що і як мама карала Василька.

Ці слова означають, що мама часто карала Василька. “Пробувати кислиць” - це образний вислів, який означає отримувати покарання.

Приклади, за що і як мама карала Василька:

  1. За замазану ожиною сорочку: “Навіщо ти, Васильку, замазав білу сорочку ожиною?”[1]

  2. За збирання пташиних яєць: “Не дери ж ти пташиних гнізд та не бери яєчок, бо пташка буде плакати”

  3. За купання та обмазування гряззю: “Я знав, що мама мені за цю мазанину дала б на закуску зо дві або зо три кислиці”

  4. За те, що ледь не втопився: “Дала мені мама доброї прочуханки й заборонила зовсім виходить з двору та гуляти на вигоні”

Мама карала Василька словесно (“тиче кислиці”), а іноді й фізично (“дала доброї прочуханки”).

7. Як ми, сучасні читачі, можемо оцінити ставлення Василька до природи?

Василько захоплюється природою, цінує її красу і гармонію. Це вчить нас любити природу і берегти її.

8. Які небезпечні пригоди переживає Василько?

Василько переживає кілька небезпечних пригод:

  1. Зустріч з гадюкою в осоці
  2. Мало не потонув під час купання
  3. Заночував під мостом

9. Чому він мало не потонув?

Василько мало не потонув, бо хотів похизуватися перед хлопцями. Він стрибнув у глибоку воду, хоча ще не вмів плавати.

10. Хто врятував Василька? Як хлопчика було покарано?

Василька врятувала молодиця, яка прийшла прати одяг. Мама дала йому “доброї прочуханки” і заборонила виходити з двору та гуляти на вигоні.

11. Поміркуйте, як убезпечити себе від таких прикрих пригод

Щоб уникнути таких пригод, варто:

12. Чому Василько порушує заборону виходити з двору?

Василько порушує заборону, бо йому було нудно вдома, а на вигоні він міг бігати, гратися з хлопцями та досліджувати природу.

13. Перекажіть такі епізоди:

Як Василько опинився під мостом, і що там сталося:

Василько втік з дому через садок і опинився біля мосту. Там він загатив гребельку, щоб зробити ставок і млинок. Потім заліз під міст, задивився на потічок і заснув. Вночі його налякали звуки воза над мостом, а потім думки про гадюк і жаб.

Як Василько дістався додому, які пригоди чекали на цьому шляху:

Прокинувшись рано-вранці, Василько вибіг з-під мосту. Його налякали чоловік і молодиця, які прийняли його за щось надприродне. На шляху до дому на нього напали собаки, але бабуся прогнала їх і відвела хлопчика додому.

Як Василька зустріли вдома:

Мама зустріла Василька зі сльозами радості, обіймала його. Вона розповіла бабусі про нічні пошуки сина. Батько посміявся з пригод хлопчика, але заборонив йому купатися в річці та гуляти на вигоні.

Що зрозумів Василько після повернення:

Василько усвідомив, що завдав матері й батькові багато переживань і клопоту своїми витівками. Йому стало соромно за це.

14. Чи надовго він запам’ятав урок, який отримав? Чому?

Василько запам’ятав урок ненадовго. Хоча йому було соромно за свої вчинки, він швидко забув про це через нові захоплення та дитячу безтурботність.