1. Які факти з життя і творчості поетів, що їхні вірші вміщені в четвертій частині підручника, вас найбільше зацікавили? Чому?
Мене вразило те, що Омар Хаям був видатним математиком і розробив сонячний календар, який точніший за сучасний. Захоплює історія Лі Бо, якого називали «Безсмертним» і вважали втіленням золотої зорі. Також вражає мужність Шандора Петефі, який у 26 років очолив народне повстання і загинув у бою за свободу. Редьярд Кіплінґ, хоч і був англійцем, вважав себе «англоіндійцем», бо виріс в Індії та знав мову хінді краще за англійську.
2. Які із цих віршів мають філософське забарвлення, а які – політичне?
Філософське забарвлення мають рубаї Омара Хаяма про сенс життя і смерть, а також пейзажна лірика Лі Бо про гармонію з Усесвітом. Політичне забарвлення мають вірші Ду Фу про жахи війни та занепад держави, а також поезії Шандора Петефі, що закликають до боротьби за незалежність.
3. Чому китайці називають свою батьківщину «країною поезії»?
У Китаї з першого тисячоліття до нашої ери панував культ поетичного слова. Навіть для вступу на державну службу кандидати мали складати іспити з віршування. Поезія була невід’ємною частиною життя кожного: від імператора до звичайного селянина.
4. Якою постає природа в поезіях Лі Бо?
Природа у Лі Бо – це не просто опис краєвидів, а відображення стану людської душі. Вона постає неосяжним простором, де кожна деталь, як-от самотня сосна, є символом стійкості чи духовних пошуків. Людина в його віршах усвідомлює себе часточкою великого Всесвіту.
5. Поясніть антивоєнний зміст віршів Ду Фу. Висловіть своє ставлення до нього.
У «Пісні про хліб і шовк» поет пропонує перекувати мечі та лати на серпи й плуги для мирної праці. Його вірші наповнені гірким болем через руйнування країни та страждання народу під час війни. Я вважаю цей заклик надзвичайно благородним, адже мирна праця завжди цінніша за воєнну славу.
6. Наведіть приклади впливу даосизму та конфуціанства на творчість давніх китайських поетів.
Даосизм навчив поетів жити в гармонії з природою та використовувати символи, де річка означає вічність, а бамбук – мужність. Конфуціанство спонукало Ду Фу писати про соціальну справедливість, вірність ідеалам мудрості та шляхетність у справах.
7. Визначте мотиви та характерні символічні образи лірики Омара Хаяма.
Головні мотиви – це пошук сенсу буття, швидкоплинність часу та цінність кожної миті. Характерними образами є гончар і глина (Творець і людина), чаша як міра життя та пил, що колись був красунею.
8. Схарактеризуйте провідні настрої та образи поезії Гафіза. Яким постає внутрішній світ ліричного героя в його віршах?
Поезія Гафіза сповнена любові, надії та захоплення красою світу. Провідними образами є соловей і троянда, що символізують вічне кохання. Ліричний герой – це вільна й сильна особистість, яка зберігає гідність навіть у злиднях і вірить, що любов відкриває шлях до вічності.
9. Чим характеризуються жанри рубаї та газелі? Обґрунтуйте відповідь прикладами.
Рубаї – це філософський чотиривірш із римуванням за схемою AABA, як у Хаяма: «Хай кожна мить, що в вічність промайне…». Газель складається з 7–10 бейтів (двовіршів) про кохання та пошук істини, де в останньому рядку поет називає своє ім’я, наприклад: «Гафізе, радощів собі не жди від неба…».
10. Як в особі Ш. Петефі поєдналися революціонер і поет?
Петефі писав вірші, які ставали гімнами революції, і водночас сам очолював повстання проти австрійського панування. Його «Національна пісня» надихала тисячі людей на боротьбу, а сам він загинув на полі битви, тримаючи слово до кінця.
11. Які ідеали людського життя утверджував у своїх віршах Петефі?
Він оспівував мужність, вірність правді, самопожертву заради волі людства та духовну незалежність. Його ідеал – не бути «лялькою на шворках» у руках долі, а самому обирати свій шлях. Поет стверджував принцип: «Голодний, але вільний!».
12. Філологічний майстер-клас. Порівняйте мотив долі у віршах «Коли ти муж…» та «Одкрий мені дорогу, доле…».
У першому вірші поет закликає не підкорятися долі, а боротися з нею, як мужня людина, що не хоче бути іграшкою. У другому вірші він звертається до долі з проханням дати йому можливість прислужитися людству і навіть прийняти смерть за спільне щастя.
13. Які моральні принципи обстоює Дж. Р. Кіплінг у вірші «Якщо»? Чи згодні ви з ними? Аргументуйте свою думку.
Кіплінґ закликає зберігати спокій у паніці, вірити в себе, бути терплячим і не хизуватися добротою. Він вчить однаково сприймати Тріумф і Нещастя, а також завжди починати все спочатку після поразки. Я повністю згоден із цими принципами, бо саме витривалість і вірність собі роблять людину справжньою Людиною.
14. Подискутуймо! Чим поезія минулих епох зацікавлює сучасних читачів? Які сучасні «відгомони» ви помітили у віршах, уміщених у четвертій частині?
Поезія минулого цікавить нас, бо вона досліджує глибини людської душі та вічні духовні цінності. У віршах четвертої частини ми бачимо сучасні «відгомони»: біль війни у Ду Фу, пошук сенсу життя в Омара Хаяма та заклики до мужності у Шандора Петефі. Заклик Ду Фу «перекувати мечі на орала» залишається актуальним і сьогодні. Редьярд Кіплінґ пропонує вічний моральний кодекс справжньої Людини.
15. Мандруємо інтернетом. На основі творів, уміщених у четвертій частині підручника, складіть карту віртуальної подорожі країною поезії. Доберіть відповідний ілюстративний матеріал.
Наша віртуальна подорож розпочнеться з китайських гір Сичуань, де писали Лі Бо та Ду Фу. Потім ми вирушимо до перських міст Нішапур, Ісфаган та Шираз – батьківщини Омара Хаяма та Гафіза. Далі шлях лежить до угорських міст Кішкунфеледьгаза та Пешт, де жив революціонер Петефі. Завершиться мандрівка в індійському Лахорі, який надихав Кіплінґа.
16. Творча лабораторія. Робота в групах. А. Складіть власні рубаї та газелі. Б. Колаж мудрості. Створіть візуальний колаж, використовуючи цитати з рубаї Хаяма, газелей Гафіза та інших східних поетів. Які цитати ви обираєте й чому? Як вони відбивають філософію поета? В. Поетична карта світу. Створіть інтерактивну карту, на якій позначте місця, пов’язані з біографією та творчістю поетів, яких вивчали.
Для написання власного рубаї я використаю філософську тему та римування AABA. У газелі я оспіваю кохання, створюючи 7–10 бейтів і вказавши своє ім’я в кінці. Для колажу мудрості я оберу цитати Хаяма про цінність кожної миті та газелі Гафіза про вічне кохання. Ці слова відбивають філософію Сходу: Бог є в усьому, а любов відкриває шлях до вічності. На інтерактивній карті я позначу Нішапур, Шираз, провінцію Сичуань та Пешт. Кожну точку доповню уривком, наприклад, про яшмовий ґанок Лі Бо або «Національну пісню» Петефі.
17. Робота в парах. А. Поетична дуель. Проведіть уявну поетичну дуель між Лі Бо та Ду Фу. Оберіть по одному віршу кожного поета й порівняйте їх. Які теми, образи та емоції ви знаходите в кожному з них? Який вірш вважаєте більш виразним? Б. Кольоропис. Біографія Ш. Петефі, яку можна описати як «строкату», повна різнобарвних моментів, подій та особистих переживань. Складіть кольоропис до його біографії та творчості.
Лі Бо — поет-даос, який оспівує гармонію з Усесвітом і втечу від суспільства. Ду Фу — поет-конфуціанець, який пише про долю народу та страждання під час війни. Лі Бо уособлює поетичний геній, а Ду Фу — «поетичну історію» епохи. Життя Петефі було «строкатим», як і його творчість. Його дитинство я зображу світлими кольорами надії. Період мандрів та армії — сірими барвами злиднів. Революцію 1848 року я розфарбую у вогняно-червоний колір боротьби за волю.