Skip to content

Українське бароко - Яценко відповіді

Posted on:4 вересня 2025 р.

Пригадайте! (сторінка 90)

Який вплив мав гетьман Іван Мазепа на розвиток культури та мистецтва України?

Іван Мазепа був визначним меценатом і засновником багатьох храмів, саме за його гетьманства стиль бароко досяг найвищого розвитку в Україні. Його вплив:

Поміркуйте! (сторінка 92)

Роздивіться світлини дзвіниці Софійського собору, іконостасу Свято-Преображенської церкви в Сорочинцях, скульптури І. Пінзеля, репродукцію картини В. Боровиковського, книжкову графіку О. Тарасевича. Які ознаки барокового стилю ви помітили в цих творах мистецтва?

Які ознаки барокового стилю ви помітили в цих творах мистецтва?

Поміркуйте! (сторінка 92)

Роздивіться світлини дзвіниці Софійського собору, іконостасу Свято-Преображенської церкви в Сорочинцях, скульптури І. Пінзеля, репродукцію картини В. Боровиковського, книжкову графіку О. Тарасевича. Які ознаки барокового стилю ви помітили в цих творах мистецтва?

У дзвіниці Софійського собору помітні хвилясті лінії з завитками та декоративні прикраси на стінах і вікнах.

Іконостас Свято-Преображенської церкви в Сорочинцях вражає вишуканістю форм, поєднанням живопису з різьбленням і багатством декору.

Скульптура І. Пінзеля показує динамічні форми, емоційність і пишну декоративність, типову для бароко.

Репродукція картини В. Боровиковського підкреслює увагу до образу людини в портреті з елементами пишності.

Книжкова графіка О. Тарасевича містить ускладнені ілюстрації з декором, символами та геральдикою.

Поміркуйте! (сторінки 92-93)

Які твори барокового мистецтва вам доводилося бачити? Поділіться своїми враженнями про них.

Я бачив дзвіницю Софійського собору в Києві. Вона вражає хвилястими лініями та декоративними прикрасами.

Які жанри зоропоезії вам відомі ще з початкової школи? Зробіть висновок про вплив поезії бароко на сучасну літературу.

З початкової школи відомі акровірші та фігурні вірші. Поезія бароко вплинула на сучасну літературу через форми курйозного віршування, які використовують у дитячих книжках та експериментальній поезії.

Який із жанрів курйозного віршування вас зацікавив? Чому? Напишіть власний віршований твір за однією з барокових форм (за бажанням).

Мене зацікавив акровірш. Він дозволяє ховати слова в перших літерах рядків. Ось мій акровірш:

Бароко в мистецтві сяє,

А форми курйозні ваблять,

Рядки ховають таємниці,

Очі дивуються красі,

Козаки в піснях оживають,

Ось така поезія бароко.

ЇХАВ КОЗАК ЗА ДУНАЙ…

Поміркуйте! (сторінка 93)

Яке враження справив на вас текст пісні?

Текст пісні справив на мене сумне враження через прощання закоханих. Він зворушливий і показує сильні почуття.

Чи доводилося вам чути пісенне виконання цього твору? Якщо так, розкажіть про це.

Так, доводилося чути пісенне виконання. Я чув версію гурту “Гайдамаки” в інтернеті. Вона енергійна з сучасними ритмами, але зберігає сумний настрій прощання.

Які почуття переповнюють ліричних героя та героїню поезії? Свої міркування підтвердьте цитатами.

Ліричного героя переповнюють любов і обов’язок, як у рядках: “Ой я тебе не забуду, поки жить на світі буду!” Героїню — смуток і відданість, наприклад: “Не хочу я нічого, тільки тебе одного.”

Доведіть, що козаку нелегко зробити вибір між коханою та своїм козацьким обов’язком.

Козаку нелегко, бо він обіцяє повернутися: “Як не згину, то вернуся через три года!” Він любить дівчину, але їде на війну, кажучи: “Мене з війни зо славою к собі дожидай!”

Яким ви уявляєте автора цього зворушливого твору?

Я уявляю автора, Семена Климовського, як освіченого козака, який багато бачив у житті. Він, мабуть, був мудрою людиною з тонкою душею, здатною так глибоко передати почуття закоханих. Оскільки він сам був козаком, він добре знав, що таке прощання перед походом і що таке обов’язок перед Вітчизною. Він був сміливою людиною, яка не боялася говорити правду навіть цареві, тому я думаю, що він був чесним і справедливим.

Разом зі своїми однокласниками й однокласницями створіть групу та підготуйте виразне читання поезії в особах або ж виконайте пісню.

Ми створимо групу з чотирьох однокласників. Двоє читатимуть ролі козака і дівчини, а інші додадуть музику на гітарі. Підготуємо виразне читання в особах для уроку.

Читайте та досліджуйте!

Опрацюйте інтернет-джерела та довідайтеся, за яких обставин почув пісню «Їхав козак за Дунай…» німецький композитор Л. ван Бетховен, як використовував мотиви українських народних пісень у своїй творчості. Як пов’язаний із цим захопленням син останнього гетьмана України Андрій Розумовський? Підготуйте презентацію на цю тему.

Презентація на тему “Пісня ‘Їхав козак за Дунай’ у творчості Бетховена та роль Андрія Розумовського”

Слайд 1. Як Бетховен познайомився з піснею “Їхав козак за Дунай”

Людвіг ван Бетховен познайомився з українською музикою завдяки своїй дружбі з графом Андрієм Розумовським, сином останнього гетьмана України та послом Російської імперії у Відні. Розумовський був великим меценатом, і в його палаці зберігалося багато музичних видань, зокрема й збірки народних пісень.

Саме через Розумовського Бетховен дізнався про український фольклор. Пісню “Їхав козак за Дунай” композитор почув у німецькій версії під назвою «Schöne Minka, ich muß scheiden» («Прекрасна Мінко, я мушу йти»). Цей варіант з’явився після того, як німецький поет Х. Тідґе у 1808 році почув українську пісню і зробив її вільний переклад.

Слайд 2. Використ ання українських мотивів у творчості Бетховена

Бетховен двічі звертався до мелодії пісні “Їхав козак за Дунай”:

Слайд 3. Роль Андрія Розумовського

Андрій Розумовський відіграв ключову роль у популяризації української культури у Відні. Він не тільки познайомив Бетховена з українською музикою, але й був його близьким другом і замовником. На знак поваги та дружби Бетховен присвятив Розумовському свої знамениті П’яту та Шосту симфонії. Крім того, на замовлення графа композитор написав три струнні квартети (№ 7, 8, 9), які увійшли в історію музики як «квартети Розумовського».

Підсумуймо!

Визначте відмінності мистецтва бароко від мистецтва античності, середньовіччя та ренесансу. Які мистецькі традиції набувають поступального розвитку, а які з’являються в добу Бароко?

Мистецтво бароко відрізняється від античності химерними формами та динамікою замість гармонії і пропорцій. Від середньовіччя бароко відрізняється увагою до людини й природи, а не тільки до Бога. Від ренесансу бароко відрізняється пишністю, гіперболами й антитезами замість простоти й гуманізму. Традиції, що набувають розвитку: увага до людини з ренесансу і релігійність із середньовіччя. Нові традиції в бароко: курйозне віршування, декоративність і фокус на емоціях.

Доведіть, що бароко стало принципово новим етапом у світовому мистецтві.

Бароко поєднало середньовічну релігійність з ренесансною увагою до людини. Воно ввело динаміку, гротеск і вигадливість форм. Бароко вплинуло на архітектуру з хвилястими лініями й декоративними прикрасами. Воно створило зоропоезію і курйозні вірші. Бароко стало новим через фокус на емоціях і контрастах.

Яке враження справили на вас твори мистецтва доби Бароко? Чому?

Твори бароко справили на мене враження динаміки й емоційності. Вони пишні і декоративні. Це через хвилясті лінії в архітектурі й вишуканість іконостасів. Скульптури Пінзеля здаються живими та драматичними.

Творчість кого з митців цієї доби вас зацікавила? Підготуйте розповідь про цю особистість.

Мене зацікавила творчість Івана Пінзеля. Іван Пінзель був скульптором XVIII століття в Західній Україні. Він створював статуї для собору Святого Юра у Львові і ратуші в Бучачі. Його роботи динамічні, емоційні та пишні. Пінзель поєднував релігійні мотиви з бароковою декоративністю. Його скульптури вражають виразністю форм і рухом. Твори Пінзеля здобули світову славу.