Розмірковуємо над текстом твору
1. Яке враження справило на вас оповідання Бориса Грінченка?
Оповідання “Украла” справило сильне враження. Воно показує людяність, співчуття і важливість не поспішати з висновками. Вчитель став прикладом мудрості та доброти.
2. Що ви дізналися з твору про народну школу? Скільки учнів у класі? Якого вони віку?
У народній школі навчалися діти різного віку, і в класі було шістдесят учнів.
3. Поміркуйте, чому письменник починає свою розповідь з опису ситуації, яку спостерігає вчитель. Перекажіть, що побачив Василь Дмитрович, коли ввійшов у клас (до слів: «На тій парті сиділа Олександра»).
Письменник починає розповідь із ситуації, яку спостерігає вчитель, щоб одразу показати конфлікт і створити напруження. Василь Дмитрович побачив, як школярі та школярки голосно гомоніли навколо когось із сердитими докорами.
4. Чому в класі склалася така ситуація? Хто і в чому звинуватив Олександру?
Ситуація склалася через те, що Олександра взяла хліб у Пріськи. Пріська звинуватила її в крадіжці, заявивши, що це не вперше.
5. Що вчителеві було відомо про Олександру?
Учитель знав, що Олександра — дочка писаря-п’янички, яка живе в бідності й голодує. Він розумів її складне становище та намагався допомогти їй і захистити її від осуду інших дітей.
6. Як учні поставилися до розповіді Пріськи?
Учні відразу повірили Прісьці, почали звинувачувати Олександру та вимагати вигнати її зі школи.
7. Що запропонував один «великий школяр, не зовсім розумний і не дуже жалісливий»?
Він запропонував прогнати Олександру зі школи за крадіжку.
8. Поміркуйте, чому саме вчителю Олександра зізналася в тому, що взяла хліб.
Олександра зізналася вчителю, бо він поводився з нею по-людяному, не звинувачував її, а намагався зрозуміти та підтримати. Його доброта й довіра допомогли їй відкритися.
9. Як змінилося ставлення учнів до Олександри після її зізнання? Перекажіть цей епізод.
Після зізнання Олександри учні змінили своє ставлення до неї. Вони зрозуміли, що вона вкрала через голод і почали співчувати їй. Діти навіть принесли їжу, щоб допомогти Олександрі.
10. Чи змінилася Олександра після цього випадку? Доведіть свою думку.
Так, Олександра змінилася. Вона стала ще більш чесною та стриманою: більше ніколи не брала чужого і навіть рідко приймала допомогу від інших дітей. Її поведінка свідчить про те, що вона засвоїла важливий урок.
11. Чого навчає оповідання Бориса Грінченка «Украла»?
Оповідання навчає не поспішати з осудом інших людей, бути добрим і співчутливим, а також шукати причини вчинків замість того, щоб одразу карати чи звинувачувати.
Шукаємо відповіді разом
Правила поведінки в конфліктних ситуаціях:
- Не поспішай з висновками, вислухай усі сторони конфлікту
- Намагайся зрозуміти причини вчинків інших людей
- Будь співчутливим і намагайся допомогти, а не звинувачувати
- Говори спокійно, без криків та образ
- Шукай мирне вирішення конфлікту через діалог
- Не поширюй чутки та неперевірену інформацію
- Будь готовим визнати свої помилки
- Пробач іншим, якщо вони щиро шкодують про свій вчинок
- Звернися по допомогу до дорослих, якщо не можеш сам вирішити конфлікт
- Намагайся знайти компроміс, який влаштує всіх учасників конфлікту