Skip to content

Творчо повторюємо й узагальнюємо прочитане Частина друга. ІСТОРІЯ В ЛІТЕРАТУРІ

Posted on:25 грудня 2024 р.

1. Вибірково перекажіть легенду «Меч і ковадло» від імені: а) Артура; б) Мерліна; в) Кея; г) заколотника Лота. Визначте, які епізоди може переказати кожен з них, та оберіть відповідну інтонацію. Підтвердьте свій вибір цитатами або прикладами з тексту.

а) Від імені Артура:

“Я не знав, що моє життя зміниться назавжди того дня. Коли Кей попросив мене принести меч, я поспішив до двору, але ворота були замкнені. Тоді я згадав про меч у ковадлі на церковному дворі. Я легко витягнув його, навіть не читаючи напису. Коли всі дізналися, що саме я витягнув меч, сер Ектор розповів мені правду про моє походження. Це було несподівано і важко прийняти, але я зрозумів, що тепер маю стати королем і захищати свою землю.”

Інтонація: здивування, відповідальність.

Приклад із тексту: “Артур без зайвих слів увігнав лезо назад… і легко витяг меча”.

б) Від імені Мерліна:

“Я давно знав, що Артур – спадкоємець трону. Коли королівство занурилося в хаос після смерті Утера, я вирішив допомогти людям знайти справжнього правителя. Меч у ковадлі був випробуванням для всіх лицарів. Коли Артур витягнув меч, я сказав бунтівникам: ‘Цей хлопчисько – син короля Утера Пендраґона. Він знищить усіх ворогів і стане великим королем’.”

Інтонація: впевненість, мудрість.

Приклад із тексту: “Мерлін лише посміхнувся в бороду й відповів…”.

в) Від імені Кея:

“Я щойно став лицарем і хотів показати себе на турнірі. Але забув свій меч! На щастя, Артур погодився його привезти. Коли він повернувся з тим самим мечем із ковадла, я подумав: ‘Це мій шанс стати королем!’ Але сер Ектор розкрив правду, і стало зрозуміло – це не мій шлях.”

Інтонація: заздрість, розчарування.

Приклад із тексту: “Кей аж пополотнів, пізнавши меча…”.

г) Від імені заколотника Лота:

“Я не міг повірити, що якийсь юнак претендує на трон Англії! Ми з іншими лордами вирішили виступити проти нього. Але коли Артур напав на наш табір із чарівним мечем у руках, усе змінилося. Його сила була нездоланною.”

Інтонація: гнів, страх.

Приклад із тексту: “Як вихор, він увірвався в табір обложників… Лот кинувся до Артура і збив його з ніг”.

2. Подискутуймо! Згідно з легендами, девізом короля Артура був вислів: «Сила — це ще не справедливість, справедливість — це і є сила». Чи погоджуєтеся ви із цим твердженням? Обґрунтуйте свою думку.

Так, я погоджуюся з цим твердженням. Справедливість є основою гармонійного суспільства. Якщо використовувати лише силу без справедливості, це може призвести до тиранії та хаосу. Наприклад, король Артур завжди прагнув захищати слабких і відновлювати порядок, а не просто демонструвати свою владу. Його лицарі Круглого столу діяли за принципами честі й рівності, що показує, як справедливість може бути справжньою силою для об’єднання людей і створення миру.

3. У чому полягає трагедія короля Ліра? Кому з персонажів прочитаної балади ви найбільше співчуваєте? Чому?

Трагедія короля Ліра полягає в його сліпоті до істинних почуттів своїх дочок. Він несправедливо вигнав Корделію, яка щиро його любила, і довірився лицемірним старшим дочкам — Ґонерільї та Реґані. Це призвело до його втрати влади, божевілля та глибокого страждання через смерть Корделії.

Найбільше я співчуваю Корделії. Вона залишилася вірною своєму батькові навіть після того, як він її відкинув. Її жертовність і любов до Ліра були щирими, але вона стала жертвою інтриг сестер і загинула, намагаючись допомогти батькові.

4. Що й кого захищав Робін Гуд? Чому, на вашу думку, його образ набув широкої популярності?

Робін Гуд захищав бідних і знедолених від несправедливості багатіїв та корумпованої влади. Він забирав награбоване у багатих і віддавав бідним, виступаючи проти феодалів, шерифів і єпископів, які гнобили простий народ. Його образ набув популярності, бо він став символом боротьби за справедливість, волелюбності та героїзму. Люди бачили в ньому захисника слабких і приклад благородства та відваги.

5. Визначте основну думку балади «Світязь». Які художні деталі її увиразнюють?

Основна думка балади «Світязь» — уславлення патріотизму, духовної сили народу та його готовності пожертвувати собою заради свободи й незалежності. Жителі міста обрали смерть замість неволі, що підкреслює їхню гордість і любов до батьківщини.

Художні деталі, які увиразнюють баладу:

6. Поясніть вчинок Делоржа в баладі «Рукавичка» Ф. Шиллера.

Вчинок Делоржа демонструє його мужність, гідність і незалежність. Він ризикнув життям, щоб підняти рукавичку, кинуту Кунігундою між хижаків, але, повернувшись, кинув її в обличчя дами. Цим жестом лицар показав, що не терпітиме зневаги та маніпуляцій, навіть якщо це стосується кохання. Делорж відстояв свою честь і засудив легковажність Кунігунди, яка поставила його життя під загрозу заради розваги.

7. Визначте історичні теми, яким присвячені «Айвенго» В. Скотта, «Три мушкетери» О. Дюма, «Вогнем і мечем» Г. Сенкевича.

8. Чому «Щоденник» А. Франк вважається документальним твором?

«Щоденник» Анни Франк вважається документальним твором, тому що він містить реальні записи, зроблені Анною під час її переховування від нацистів у Нідерландах. У ньому описані конкретні події, дати, факти та переживання, які відображають життя єврейської родини в умовах окупації. Це свідчення жорстокості Голокосту та важливий історичний документ про життя в ті трагічні часи.

9. Робота в групах. Складіть колективну характеристику:

А) Лицарів у романі «Айвенго» В. Скотта

Лицарі в романі поділяються на дві групи: благородні та підступні.

Б) Мушкетерів у романі «Три мушкетери» О. Дюма

Мушкетери — це символи дружби, відваги та відданості девізу: «Один за всіх, і всі за одного!»

В) Козаків у романі «Вогнем і мечем» Г. Сенкевича

  1. Про шану козаків до Хмельницького: “Козаки, котрі зі своїми полковниками обходилися досить фамільярно, цього оточували незвичайною повагою, ніби тобі короля”.
  2. Про звичаї та побут: “Дикі запорожці витанцьовували навколо багать, підкидаючи вгору шапки, палили з пищалів і пили квартами оковиту”.
  3. Про бойовий дух: “Козаки часто не дозволяли татарам випасати худобу, то пасовиська були водночас і бойовищем”.
  4. Про відданість своїй справі: “Якщо і чернь, і городові козаки, і всі пригнічені у вірі й свободі виступлять на моєму боці… тоді сподіваюсь я впоратися з ворогом” (слова Хмельницького).

10. Визначте паралелі між романами В. Скотта «Айвенго» та О. Дюма «Три мушкетери». Що спільного і відмінного в долях головних героїв цих творів? Порівняйте кодекси честі лицарів і мушкетерів.

Спільне:

Відмінне:

Кодекс честі лицарів («Айвенго»)Кодекс честі мушкетерів («Три мушкетери»)
Лицар повинен бути благородним, захищати слабких, вдів і сиріт, дотримуватися вірності дамі серця та служити церкві й сеньйору.Мушкетери керуються девізом «Один за всіх, і всі за одного», віддаючи перевагу дружбі, відданості королю й взаємній підтримці.
Головна мета — боротьба зі злом і захист добра; особлива увага приділяється духовним цінностям і релігії.Головна мета — служіння державі й королю; акцент на особистій хоробрості й товариськості.
Лицарська честь передбачає турніри, поєдинки й боротьбу за справедливість навіть ціною життя.Честь мушкетера проявляється у відвазі на полі бою та здатності ризикувати життям заради друзів чи країни.

Долі головних героїв

Обидва герої демонструють мужність, але їхні пригоди відбуваються в різних епохах і культурних умовах.

11. Філологічний майстер-клас. У додаткових джерелах знайдіть інформацію про історичних осіб, що діють в одному з уміщених у цій частині історичних літературних творів (за вибором). Порівняйте їх з художніми образами, створеними письменниками. У чому автори відступили від історичних фактів?

Роман «Айвенго» В. Скотта: Річард Левове Серце

Річард I Левове Серце — реальна історична постать, англійський король, який правив у XII столітті. У романі він зображений як ідеальний лицар: сміливий, чесний, мужній і справедливий. Він захищає права саксів і бореться проти норманських феодалів та свого брата принца Джона.

Відступи від історичних фактів:

12. Творча лабораторія. Напишіть власний фанфік за одним з романів (за вибором): «Айвенго» В. Скотта, «Три мушкетери» О. Дюма або «Вогнем і мечем» Г. Сенкевича.

Фанфік за мотивами роману «Три мушкетери»

Назва: «Таємниця золотого персня»

Минуло кілька років після пригод мушкетерів. Д’Артаньян, тепер капітан королівських мушкетерів, отримує від короля Людовіка XIV нове завдання: знайти зниклий золотий перстень, який є символом союзу Франції з Іспанією. Без нього важливий договір може бути зірваний, а війна — неминучою.

Д’Артаньян вирішує звернутися до своїх старих друзів. Атос, який живе в спокої у своєму маєтку, погоджується допомогти заради дружби. Портос, завжди готовий до пригод, приєднується без вагань. Араміс, який тепер займає високу церковну посаду, спершу вагається, але зрештою погоджується, адже справа стосується долі країни.

Слід привів їх до Парижа, де виявилося, що перстень викрав шпигун кардинала Мазаріні. Мушкетери вирушають на пошуки злодія, стикаючись із небезпеками та змовами. У темних провулках Парижа вони потрапляють у засідку, але завдяки майстерності й згуртованості виходять переможцями.

Зрештою вони знаходять шпигуна в одному з маєтків за містом. Після напруженої дуелі д’Артаньян повертає перстень і доставляє його королю вчасно для підписання договору.

На прощання друзі знову піднімають келихи за свій девіз: «Один за всіх, і всі за одного!» Хоча їхні шляхи розходяться, вони знають, що завжди залишаться братами по зброї.