1. Що нового для себе ви відкрили в частині підручника, яка розповідає про Біблію? Які висвітлені в ній історичні факти, біблійні сюжети або моральні повчання ви хотіли б обговорити з друзями чи батьками? Поясніть свій вибір.
У цьому розділі я вперше прочитав про спробу вчених науково пояснити десять єгипетських кар. Мені було б цікаво обговорити з друзями, чи могли цвітіння водоростей, виверження вулкана та отруйний грибок справді спричинити всі ті лиха, про які йдеться в Біблії. Ця тема поєднує історію, науку та релігію, і було б цікаво почути різні думки.
2. Стисло перекажіть історію Мойсея. У чому полягало його покликання? Які риси вдачі допомогли Мойсеєві його виконати?
Історія Мойсея починається з його дивовижного порятунку з річки Ніл донькою фараона, хоча він був єврейським хлопчиком. Він виріс у палаці, але пам’ятав про своє походження і співчував своєму народу. Втікши з Єгипту після вбивства наглядача, він сорок років був пастухом. Його покликання полягало в тому, щоб вивести єврейський народ з єгипетського рабства до Землі Обітованої, про що йому сповістив Бог із палаючого куща. Хоч спочатку Мойсей вагався, йому допомогли такі риси, як вірність своєму народові, співчуття, а головне — віра в Бога та наполегливість, завдяки яким він вів людей крізь пустелю впродовж сорока років.
3. У чому полягав сенс випробувань єврейського народу під час його блукань у пустелі? Які чудеса були здійснені на шляху єврейського народу до Землі Обітованої?
Сенс сорокарічних блукань у пустелі полягав у покаранні за невіру та страх увійти до Землі Обітованої. За цей час мало померти покоління людей, які народилися в рабстві й були не готові до вільного життя, щоб на землю предків ступили лише їхні нащадки, народжені вільними. На шляху до Землі Обітованої сталися численні чудеса: води Червоного моря розступилися, щоб народ міг пройти по суходолу; Бог посилав людям з неба манну небесну та перепелів для їжі; також за наказом Бога Мойсей висік воду зі скелі.
4. Який Заповіт уклав Бог з єврейським народом? Про які духовні й моральні цінності йдеться в Десяти Божих заповідях, що їх отримав пророк Мойсей на горі Синай?
Біля гори Синай Бог уклав з єврейським народом Заповіт: люди пообіцяли слухатися Господа і дотримуватися Його законів, а Він натомість обіцяв їх захищати та благословляти. У Десяти заповідях, які Мойсей отримав на кам’яних таблицях, йдеться про найважливіші духовні та моральні цінності: вірність єдиному Богу, повагу до батьків, цінність людського життя («Не вбивай»), вірність у шлюбі («Не чини перелюбу»), чесність («Не кради», «Не свідкуй неправдиво») та важливість поважати чужу власність.
5. Подискутуймо! Поясніть значення Десяти Божих заповідей для сьогодення. Обґрунтуйте свою відповідь відомими вам прикладами з життя.
Десять заповідей є важливими й сьогодні, бо вони є основою моралі та законів багатьох країн. Наприклад, заповіді «Не вбивай» і «Не кради» — це не просто релігійні правила, а й кримінальні закони в усьому світі. Заповідь «Шануй свого батька та матір свою» вчить нас поважати старших, що важливо для будь-якої сім’ї. А правило «Не свідкуй неправдиво» нагадує про чесність у стосунках з друзями, вчителями та батьками. Ці заповіді допомагають людям жити разом у злагоді.
6. Назвіть дванадцять найближчих учнів Христа. Яку роль вони відіграли на земному шляху Ісуса Христа? Як Ісус до них ставився?
Дванадцятьма найближчими учнями Христа були: Симон-Петро, Андрій Первозваний, Яків та Іоанн Зеведеєві, Пилип, Нафанаїл Варфоломій, Матвій, Хома, Яків Алфеїв, Юда Тадей, Симон Зилот та Юда Іскаріот, який зрадив Вчителя. Вони були постійними супутниками Ісуса, слухали його вчення, були свідками чудес і мали стати «ловцями людей», тобто поширювати християнську віру. Ісус ставився до них як Учитель: Він повчав їх, довіряв їм, любив їх і навіть умив їм ноги на знак смирення та служіння.
7. Які ідеї християнського вчення втілено в епізодах в’їзду Христа до Єрусалиму та під час молитви в Гетсиманському саду? Обґрунтуйте відповідь прикладами з тексту.
В’їзд Христа до Єрусалиму на ослі, а не на бойовому коні, символізує ідею про те, що Його царство — духовне, а не земне («Царство моє не від світу сього»). Це втілення смирення та лагідності. Молитва в Гетсиманському саду показує повну покору Божій волі. Ісус відчуває людський страх і смуток, але все одно каже: «нехай буде Твоя воля». Це ілюструє християнську ідею довіри до Бога навіть у найважчих випробуваннях.
9. Робота в групах.
А. Порівняйте вчинки братів Йосипа Прекрасного, Даліли з біблійної оповіді про Самсона, про які ви читали в 6–7 класах, та Юди, що відіграв сумнозвісну роль у долі Ісуса Христа. Що поєднує ці образи? А чим вони відрізняються одне від одного?
Вчинки братів Йосипа, Даліли та Юди поєднує зрада, вчинена через егоїстичні мотиви: заздрість у братів, жадібність до грошей у Даліли та Юди. Вони всі завдали болю тому, хто їм довіряв. Відмінність полягає в наслідках: брати Йосипа згодом розкаялися і отримали прощення. Юда теж пошкодував про свій вчинок, але впав у відчай і наклав на себе руки, не шукаючи прощення.
Б. Порівняйте образи блудного сина, заблукалої вівці з однойменних притч і зречення та каяття Петра. Розкрийте інакомовний зміст зображених подій.
Ці історії мають спільний інакомовний зміст: вони розповідають про безмежне Боже милосердя та прощення. Притчі про блудного сина та заблукалу вівцю показують, що Бог завжди готовий прийняти грішника, який розкаявся. Історія Петра, який тричі зрікся Христа, а потім «гірко заплакав», є реальним прикладом людської слабкості, щирого каяття та подальшого прощення. Всі ці сюжети вчать, що головне — не помилка, а щире бажання її виправити й повернутися до Бога.
В. Які прочитані історії Старого Заповіту містять повчання, що перегукуються з моральними законами, проповідуваними Ісусом Христом? Установіть такі перегукування й аргументуйте їх конкретними прикладами.
Історії Старого Заповіту містять багато повчань, що перегукуються з вченням Христа. Наприклад, Десять заповідей, дані Мойсею, є основою християнської моралі (заповіді «Не вбивай», «Не кради» і т.д.). Історія Йосипа Прекрасного, який пробачає своїм братам зраду, є яскравим прикладом прощення — однієї з центральних ідей, яку проповідував Ісус. Подібно до того, як Мойсей вивів свій народ із рабства, Ісус, згідно з Новим Заповітом, прийшов, щоб звільнити людство від рабства гріха.