1. Назвіть три факти про життєвий і творчий шлях Тараса Шевченка. Зобразіть їх у вигляді малюнків-символів.
Три факти з життя Тараса Шевченка:
- Був кріпаком, але у 1838 році його викупили з неволі за 2500 карбованців, зібраних завдяки лотереї, де розіграли портрет В. А. Жуковського роботи Карла Брюллова.
 - Після викупу навчався в Петербурзькій Академії мистецтв, де досяг значних успіхів у живописі й був нагороджений срібними медалями за свої картини, наприклад, «Хлопчик-жебрак дає хліб собаці».
 - У 1840 році вийшла перша збірка його поезій під назвою «Кобзар», яка містила вісім творів, зокрема поему «Катерина» та баладу «Причинна».
 
Символи до цих фактів:
- Розірвані кайдани — символ звільнення з кріпацтва.
 - Палітра і пензлі — символ його таланту художника.
 - Книга з написом «Кобзар» — символ його поетичної спадщини.
 
2. Перейдіть за покликанням чи відскануйте QR-код і перегляньте трейлер до твору Тараса Шевченка. Поміркуйте, про що балада «Причинна». Який твір Тараса Шевченка належить до романтизму?
Балада про дівчину-красуню, яку ворожка зробила сновидою, щоб вона менше страждала від розлуки з коханим. Під час нічних блукань її залоскотали русалки, а козак, прибувши вранці та заставши її неживою, вкоротив собі життя у розпачі.
До романтизму належить сама балада «Причинна», а також твори «Тополя», «Гайдамаки», «Іван Підкова».
4. Чи допомогло прослуховування пісні доповнити уявлення про сюжет балади «Причинна»? Який настрій музичного твору? Які почуття передано в тексті твору, який часто виділяють як окремий під назвою «Така її доля». Схарактеризуйте ліричну героїню.
Прослуховування пісні «Реве та стогне Дніпр широкий» допомагає краще відчути тривожну і грізну атмосферу, на тлі якої розгортаються події. Настрій музичного твору напружений, неспокійний, він передає могутність природи, що перегукується з бурею в душі героїні.
У частині «Така її доля» передано глибокий сум, співчуття до сироти та біль через несправедливість її долі.
Лірична героїня — молода, вірна дівчина-сирота, яка щиро кохає. Її самотність та глибина почуттів роблять її вразливою, що призводить до трагічного фіналу.
5. Яка життєва ситуація описана в баладі?
Описана трагічна життєва ситуація: розлука, нестерпна туга за коханою людиною та безжалісність долі, що призводить до загибелі закоханих.
6. Простежте, як змінюються картини природи і хто блукає на тлі цієї природи? Як настрій ліричної героїні перегукується із природними явищами, описаними у творі?
На початку твору природа бурхлива: «Реве та стогне Дніпр широкий, Сердитий вітер завива». Ця буря відображає душевний неспокій причинної дівчини, яка блукає в цей час біля річки. Потім буря вщухає, і настає оманлива тиша, під час якої з’являються русалки. Таким чином, стан природи безпосередньо пов’язаний з емоційним станом героїні та розвитком сюжету.
7. Визначте реальне й фантастичне в творі.
Реальне: кохання дівчини й козака, розлука, туга, смерть героїв через нещасливе кохання.
Фантастичне: втручання ворожки, яка робить дівчину «причинною»; поява русалок, які залоскочують героїню до смерті.
8. Які фольклорні елементи використовує автор? Назвіть їх. Поясніть, із якою метою вжито ці елементи.
Автор використовує такі фольклорні елементи:
- Міфічні істоти: русалки, ворожка.
 - Народні вірування: віра в «пороби», у те, що русалки можуть залоскотати на смерть.
 - Постійні епітети: синє море, кінь вороненький.
 
Ці елементи допомагають створити національний колорит, підкреслити романтичний характер твору та показати світогляд українського народу.
9. Для чого ворожка робить причинною (божевільною) дівчину?
Згідно з текстом, ворожка зробила дівчину причинною, «щоб менше скучала» за коханим козаком.
10. Чи варто вірити в забобони чи «в пороби»? Свою думку обґрунтуйте.
Я думаю, що не варто вірити в забобони. У баладі спроба допомогти дівчині за допомогою чар («поробів» ворожки) призвела до її загибелі. Це показує, що покладатися на надприродні сили небезпечно, і краще шукати вирішення проблем у реальному житті.
11. Які символи наявні у творі «Причинна»? Зобразіть їх у вигляді піктограм та поясніть їхнє значення.
У баладі наявні такі образи, які мають символічне чи фольклорне значення:
- Буря / Дніпр широкий 🌊. Образ бурі, що “реве та стогне Дніпр широкий”, втілює неспокій людського життя. Ритм віршування передає вирування бурі.
 - Русалонька / Русалки 🧜♀️. Ці істоти блукають біля гаю, що чорніє над водою, і можуть чекати козаченька, щоб залоскотати. Русалки залоскотали дівчину до смерті.
 - Місяць 🌙. Місяць блідний, він з хмари де-де виглядав, “неначе човен в синім морі То виринав, то потопав”. Це порівняння є фольклорним елементом.
 - Сичі🦉, верби 🌳, треті півні 🐓. Це фольклорні образи, які використовуються в творі (крик сичів, образи верб, місячної ночі, третіх півнів).
 - Чарування (причинна) 🧙♀️. Ворожка зробила дівчину сновидою, щоб та менше страждала від розлуки. Образ причинної (божевільної) дівчини пов’язаний із казково-фантастичними елементами.
 
12. Хто залоскотав до смерті дівчину? Що вам відомо про цих істот?
Дівчину залоскотали до смерті русалки. У народних віруваннях русалки — це душі утоплених дівчат або нехрещених дітей. Вони живуть у воді, мають довге волосся і можуть своїм співом та красою заманювати людей у воду або залоскотати їх до смерті.
13. Зобразіть схематично композицію балади «Причинна», використовуючи різні способи презентації інформації.
Композиція балади:
- Експозиція: опис бурі на Дніпрі.
 - Зав’язка: поява дівчини-причинної і розповідь про її горе.
 - Розвиток дії: нічні блукання дівчини, поява русалок.
 - Кульмінація: русалки залоскочують героїню до смерті.
 - Розв’язка: повернення козака, його самогубство.
 - Епілог: похорон закоханих та згадка про них у народній пам’яті.
 
14. Назвіть ознаки романтичної балади, продовжуючи ряд: романтичний пейзаж, казково-фантастичні елементи…
…напружений сюжет, драматична розв’язка, глибокий психологізм, використання народних мотивів та символів, незвичайні герої в незвичайних обставинах, тісний зв’язок між станом природи та почуттями героїв.
15. Визначте римування самостійних частин балади «Причинна», а саме «Реве та стогне…» та «Така її доля». Як ритм віршування впливає на мелодійність твору загалом?
У частині «Реве та стогне…» використано перехресне римування (АБАБ), що надає віршу чіткого ритму та співучості.
У частині «Така її доля» римування менш регулярне, що наближає її до емоційного, схвильованого монологу. Ритм та рима роблять твір дуже мелодійним та виразним.
16. Як особливості ліро-епосу переплелися у творі Тараса Шевченка?
У баладі переплелися:
- Епічні риси: наявність сюжету (історія кохання та смерті), дійові особи (дівчина, козак, русалки), розповідь про події.
 - Ліричні риси: вираження почуттів героїв (туга, відчай), емоційні описи природи, ліричні відступи автора, де він висловлює своє співчуття.
 
Твір розповідає історію, але робить це через призму сильних емоцій та почуттів.
17. Виконайте тестові завдання.
1. У першому виданні «Кобзаря» 1840 р. надруковані всі перелічені твори, ОКРІМ…
Г «Причинна»
2. Визначте особливості балади у творі «Причинна» Тараса Шевченка (три особливості)
А динамічний сюжет.
Б наявність фантастичних образів.
В гострий конфлікт.
18. Опрацюйте паспорт балади «Причинна» Тараса Шевченка. Доповніть його.
Автор: Тарас Шевченко
Твір: «Причинна»
Рід: Ліро-епос
Жанр: Романтична балада
Тема: Оповідь про трагічне кохання дівчини-сироти та козака, що гинуть через розлуку та втручання надприродних сил.
Ідея: Возвеличення щирого почуття кохання і водночас засудження жорстокого світу та народних забобонів, що призводять до трагедії.
Мотив: Нещасливої долі, самотності, трагічного кохання.
Художні засоби:
- епітети: «Дніпро широкий», «сердитий вітер», «блідний місяць», «карі очі», «сизокрила».
 - порівняння: «кругом, як в усі, все мовчить»; «…мов скажені, летять до дуба»; місяць, «неначе човен в синім морі».
 - метафори (уособлення): «Реве та стогне Дніпр», «сердитий вітер завива», «вітер… ліг одпочить».
 - звертання: «Швидше, коню, швидше…», «Боже ти мій, боже!».
 - риторичні запитання: «Нема кому запитати, За що їх убито?», «За що ж ти караєш її, молоду?».
 - риторичні оклики: «Зійшло вже сонце!», «Така її доля!».
 
19. Напишіть репортаж із місця подій за трьома першими строфами балади «Причинна».
Надзвичайна негода на Дніпрі: природа демонструє свою міць
Репортаж
Доброго вечора. Ми ведемо прямий репортаж із берега Дніпра, де цієї ночі розігралася справжня буря. Те, що відбувається зараз, важко описати словами. Могутній Дніпро реве та стогне, нагадуючи розлюченого звіра. Шквальний вітер, який місцеві жителі називають «сердитим», з неймовірною силою налітає на узбережжя, згинаючи додолу високі верби, наче тонкі билинки.
Вода в річці піднялася на небачену висоту, хвилі сягають розмірів невеликих гір і з гуркотом розбиваються об берег. Ситуація ускладнюється майже повною темрявою. Блідий диск місяця лише зрідка і на мить проглядає крізь важкі чорні хмари, наче човен, що то виринає, то потопає в штормовому морі.
Навколо панує моторошна тиша, яку порушують лише звуки негоди. Не чути людського гомону — у таку пору всі воліють залишатися в безпеці. Єдині звуки, що долинають з темного гаю, — це зловісне перекликання сичів та тривожне скрипіння старого ясена, що ось-ось може не витримати натиску стихії. Влада закликає мешканців прибережних районів залишатися вдома та не наближатися до води. Ми продовжуємо стежити за розвитком подій.