1. Установіть відповідність. Троп Визначення
- порівняння — Г (зіставлення одного предмета чи явища з іншим, чимось подібним до нього).
- персоніфікація — А (перенесення ознак людини на неживий предмет чи явище, олюднення).
- гіпербола — Б (велике перебільшення рис людини, предмета чи явища з метою надання зображуваному виняткової виразності).
2. Персоніфікацію вжито в рядку
Б «І сонце спатоньки зове у синє море…». У цьому рядку сонце, яке є неживим, наділяється людською дією — “зове”, що є прикладом персоніфікації.
3. Порівняння вжито в рядку
Г «А туман, неначе ворог, закриває море…». Тут туман порівнюється з ворогом за допомогою слова “неначе”.
4. Чим ліричні твори відрізняються від епічних і драматичних?
Ліричні твори відрізняються тим, що в них на першому плані стоять думки, почуття та переживання людини, а не розповідь про події (сюжет), як в епічних творах. На відміну від драматичних творів, які призначені для постановки на сцені та складаються з реплік і ремарок, ліричні твори переважно написані віршованою мовою і передають внутрішній світ автора чи ліричного героя.
5. Що таке тропи? Яку роль вони відіграють у художніх творах?
Тропи — це слова або вислови, вжиті в переносному, образному значенні. У художніх творах вони відіграють роль засобів, що додають мові емоційності, барвистості та виразності, допомагаючи “оживити” поезію і сильніше вплинути на читача.
6. Як ви розумієте другий рядок вірша «За сонцем хмаронька пливе…»?
Рядок «Червоні поли розстилає» означає, що хмаринка, освітлена вечірнім сонцем, яке заходить за обрій, забарвлюється в червоні та рожеві кольори. Вона ніби розстеляє над землею гарну тканину з червоними краями (полами), створюючи мальовничу картину заходу сонця.
7. Яким настроєм — веселим чи сумним — наповнений вірш «За сонцем хмаронька пливе…»? Чому ви так вважаєте?
Настрій вірша змінюється. Спочатку він спокійний і захоплений красою природи, коли серце відпочиває, милуючись заходом сонця («Очам любо… Ніби серце одпочине»). Потім настрій стає тривожним і сумним, коли з’являється туман, що, «неначе ворог», огортає душу темрявою і викликає почуття самотності. Але в кінці з’являється нотка надії — очікування «того світу», як діти чекають матері. Отже, настрій тут мінливий: від спокою до суму і надії.
8. Вірш «Садок вишневий коло хати…» чітко поділений на три частини (три строфи). Чи треба змінювати інтонацію, читаючи їх? Чому?
Так, інтонацію треба змінювати. Першу строфу, яка малює загальну картину вечора, слід читати спокійно, розповідно. Другу, де зображено вечерю родини, — тихіше й ніжніше, щоб передати затишок. Третю строфу, що описує, як все засинає, варто читати майже пошепки, уповільнено, щоб підкреслити глибоку нічну тишу, яку порушує лише спів соловейка та дівчат.
9. Із чого можна зробити висновок, що у вірші «Садок вишневий коло хати…» зображено весну (квітень або травень)?
Про те, що у вірші зображено весну, свідчать такі деталі:
- «Садок вишневий коло хати»: вишні цвітуть саме навесні.
- «Хрущі над вишнями гудуть»: хрущі з’являються у травні.
- «Плугатарі з плугами йдуть»: оранка землі відбувається навесні.
10. Вірш «Садок вишневий коло хати…» написаний у неволі, коли Т. Шевченко навесні в холодній та сирій камері Петербурга очікував вирок. Що, на вашу думку, могло спонукати поета написати такий ніжний та світлий вірш?
На мою думку, перебуваючи в неволі, в холодній і самотній камері, Тарас Шевченко думками линув до рідної України. Спогади про тихий український вечір, родинний затишок і гармонію природи були для нього порятунком від жорстокої реальності. Цей світлий вірш — це його мрія, ідеальний образ батьківщини, який давав йому сили й надію. Створюючи цю картину, поет міг хоча б у своїй уяві повернутися додому.
11. Знайдіть у вірші «За сонцем хмаронька пливе…» усі порівняння та випишіть їх у зошит.
Ось порівняння з вірша:
- «…покриває Рожевою пеленою, мов мати дитину».
- «Ніби серце одпочине, З Богом заговорить…».
- «А туман, неначе ворог, Закриває море…».
- «І ждеш його, того світу, мов матері діти».
12. Синквейн. На основі вивчених ліричних віршів Т. Шевченка складіть і запишіть синквейн на тему «Лірика».
Лірика.
Чуттєва, мелодійна.
Хвилює, надихає, розчулює.
Виражає глибину душі.
Почуття.
Домашня
2. Перепишіть вірш «Садок вишневий коло хати…» у зошит. Визначте рими й підкресліть їх однією та двома рисками.
(Рими першого типу в кожній строфі підкреслені, а рими другого типу виділені жирним шрифтом)
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх;
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко не затих.