1. Чи слухаєте ви пісні Святослава Вакарчука? Якщо так, які саме? Що вам відомо про рок-гурт «Океан Ельзи»?
Святослав Вакарчук є одним з найвідоміших українських музикантів, лідером рок-гурту “Океан Ельзи”. Його пісні мають велику популярність в Україні та за її межами.”Океан Ельзи” - це культовий український рок-гурт, заснований у 1994 році у Львові.
За майже 30 років існування гурт став одним з найуспішніших музичних колективів в Україні, випустивши численні хітові альбоми та пісні. Лідером та вокалістом гурту є Святослав Вакарчук.
2. Прочитайте виразно текст пісні «Квіти мінних зон». Яким є її настрій?
Щодо пісні “Квіти мінних зон”, це нова композиція гурту, випущена у 2023 році. Пісня має глибокий, емоційний настрій і присвячена темі війни в Україні. У тексті йдеться про воїнів, які повертаються додому з фронту, та про почуття, які вони переживають.
Настрій пісні можна охарактеризувати як сумний, тривожний, але водночас сповнений надії та віри у перемогу. У ній переплітаються теми розлуки з рідними, тяжкості військових буднів та прагнення до миру.Візуальний ряд кліпу підсилює емоційний вплив пісні, показуючи контраст між життям на фронті та в тилу. Це додає композиції ще більшої глибини та змушує замислитись над реаліями війни.
Загалом, “Квіти мінних зон” - це потужна, емоційно насичена пісня, яка відображає актуальні переживання багатьох українців в умовах війни.
4. Перепишіть останню строфу твору «Квіти мінних зон» у зошит і створіть ритмічний малюнок за зразком. Для цього використайте такі позначки: І — наголошений склад; — ненаголошений склад.
Остання строфа: Ще залишилась не взята висота!.. Ритмічний малюнок: Ще за ли ши лась не взя та ви со та!.. /-/-/-/-/-
5. Доведіть, що наголошені й ненаголошені склади чергуються послідовно.
У строфі чергування наголошених і ненаголошених складів має послідовний характер, що створює ритмічний малюнок: - “Ще” (наг.) - “за” (ненаг.) - “ли” (наг.) - “ши” (ненаг.) - “лась” (наг.) - “не” (ненаг.) -“взя” (наг.) - “та” (ненаг.) - “ви” (наг.) - “со” (ненаг.) - “та” (наг.)
6. Пригадайте, що називають віршовим ритмом.
Віршовий ритм - це закономірне чергування наголошених і ненаголошених складів у віршованому тексті, що створює його звукову організацію. Це впорядкований рух, який надає віршам музичності та гармонійності звучання.
7. Визначте провідний мотив твору «Квіти мінних зон».
Провідним мотивом твору “Квіти мінних зон” є зображення звитяжних буднів українських воїнів-захисників та уславлення їхньої мужності й героїзму в протистоянні з ворогом. Пісня розкриває емоційний стан бійців, які повертаються з фронту додому, їхні переживання та відчуття обов’язку перед країною.
8. Назвіть риси характеру ліричного героя. Доведіть, що ліричний герой твору — людина високих моральних цінностей.
Ліричний герой твору постає як людина високих моральних цінностей. Це проявляється в таких рисах його характеру:
- Патріотизм і відданість Батьківщині - герой готовий захищати свою країну, незважаючи на небезпеку.
- Мужність і стійкість - він витримує тяготи війни, не зламується духом.
- Любов до близьких - герой турбується про рідних, сумує за ними.
- Відповідальність - усвідомлює важливість своєї місії як захисника.
- Емпатія - співчуває іншим, розуміє біль втрат.
Ці риси розкриваються через емоційні переживання героя, його думки про дім і родину, готовність повернутися на фронт заради захисту України. Фраза “Ще залишилась невзята висота!” демонструє його рішучість і відданість справі.
Таким чином, ліричний герой постає як людина високої моралі та патріотизму.
9. Створіть асоціативний кущ за образами твору.
Центральний образ: Квіти мінних зон
Воїн-захисник
- Мужність
- Відданість
- Туга за домом
Дім
- Родина (діти, кохана, мати)
- Спокій
- Мирне життя
Війна
- Пустота
- Висота (невзята)
- Біль і втрати
Емоції
- Любов
- Тривога
- Надія
Символи
- Сльози і бетон
- Вокзал (повернення/прощання)
- Пам’ять
10. Робота в парах. Розподіліть ролі й прочитайте «Квіти мінних зон». Чи змінюються змістові акценти за такого прочитання? Думку прокоментуйте.
При прочитанні “Квіти мінних зон” у парах змістові акценти можуть змінюватися наступним чином:
- Діалогічність: Розподіл ролей підкреслює діалогічну природу твору, особливо в речитативній частині. Це посилює емоційний зв’язок між персонажами (воїном і його близькими) та робить їхні переживання більш відчутними для слухачів.
- Контраст: Читання в парах може підкреслити контраст між життям на фронті та в тилу, який є ключовим у пісні. Один читець може представляти “голос війни”, а інший - “голос дому”.
- Емоційна глибина: Різні голоси можуть передати різні емоційні стани - тривогу, любов, рішучість, що робить переживання героїв більш об’ємними та реалістичними.
- Ритм і динаміка: Чергування голосів може підкреслити ритмічну структуру пісні, особливо в приспіві, де повторюються певні фрази.
- Багатошаровість сенсів: Різні інтонації можуть виявити додаткові смислові нюанси, які можуть бути менш помітними при одноосібному читанні.
Такий спосіб прочитання допомагає глибше зрозуміти складність емоцій та переживань, описаних у пісні, а також підкреслює її діалогічну природу та внутрішній конфлікт героя між обов’язком і бажанням бути з родиною.
12. Опрацюйте таблицю «Паспорт твору». За потреби доповніть її.
Ось доповнена таблиця “Паспорт твору” для пісні “Квіти мінних зон” Святослава Вакарчука:
Елемент | Опис |
---|---|
Автор | Святослав Вакарчук |
Твір | “Квіти мінних зон” |
Рід | Лірика |
Жанр | Пісня |
Мотив | Зображення звитяжних буднів українських воїнів-захисників у творі та уславлення в пісні їхньої мужності й героїзму в протистоянні з ворогом |
Художні засоби | Риторичні звертання, оклики, епітети, метафори, символи, анафора, персоніфікація |
Тема | Війна в Україні, повернення воїнів додому, контраст між життям на фронті та в тилу |
Ідея | Уславлення героїзму захисників України, відображення емоційного стану воїнів та їхніх близьких |
Композиція | Речитатив, строфи, приспів |
Образи | Воїн-захисник, дім, родина, війна, пустота, квіти мінних зон |
Настрій | Сумний, тривожний, але сповнений надії та віри у перемогу |
Рік створення | 2022 |
13. Перейдіть за покликанням чи QR-кодом (с. 40) й ознайомтеся з відомостями про сучасні патріотичні пісні:
“Місто Марії” Святослава Вакарчука:
- Присвячена подвигу захисників Маріуполя
- Автор музики і слів - Святослав Вакарчук
- Виконується гуртом “Океан Ельзи”
“Біля тополі” Петра Солодухи:
- Популярна лірична пісня часів російсько-української війни
- Присвячена українським військовим, які загинули за Україну
- Автори музики - Петро і Павло Солодуха, автор слів - Петро Солодуха
“Стефанія” Олега Псюка та Івана Клименка:
- Виконується українським фольк-реп гуртом “Kalush”
- Спочатку була написана як ода матері
- Перемогла на конкурсі Євробачення 2022 року
Всі три пісні об’єднує патріотична тематика та відображення актуальних подій в Україні. Вони демонструють різноманітність сучасної української музики - від рок-балади до фольк-репу. Кожна з цих пісень має глибокий емоційний зміст та резонує з почуттями багатьох українців у цей складний час.
14. Створіть презентацію «Мій топ-лист сучасних українських пісень».
Презентація “Мій топ-лист сучасних українських пісень”:
- Виберіть 5-7 сучасних українських пісень, які вам подобаються найбільше.
- Для кожної пісні створіть окремий слайд, який містить:
- Назву пісні та виконавця
- Фото виконавця або обкладинку альбому
- Короткий опис пісні (про що вона, чому вона вам подобається)
- QR-код або посилання на відео/аудіо пісні
- Додайте вступний та заключний слайди.
Приклад структури:
- Слайд 1: Назва презентації
- Слайд 2-6: Окремі пісні
- Слайд 7: Висновок (чому ці пісні важливі для вас)
15. Створіть ментальну карту на тему «Патріотичні пісні». Для цього заповніть порожні комірки в опорній мапі та поставте потрібні стрілки.
Центральна тема: Патріотичні пісні літературного походження
Гілка 1:
- Журавлі”
- Богдан Лепкий
- Мотиви еміграції
Гілка 2:
- Степан Чарнецький
- Червона калина
- уславлення мужності, відваги січових стрільців
Микола Матола
- “Мій друже Ковалю”
Гілка 3:
- Славень ОУН
- Олесь Бабій
- Пісня усіх націоналістів
Гілка 4: Сучасні патріотичні пісні
- “Квіти мінних зон”
- Святослав Вакарчук
- Звитяжні будні українських зоїнів-захисників
Гілка 5:
- “Білі тополі”
- гурт «Enej»
- Присвячена українським військовим, які загинули за Україну
Гілка 6:
- “Стефанія”
- Kalush Orchestra
- Пісня є одою матері
Гілка 7:
- “Мій друже ковалю”
- Микола Матола
- віра у перемогу в боротьбі за Україну (УПА)