Хто такий Нестор Літописець?
Нестор Літописець — це давньоруський монах Києво-Печерського монастиря, якого вважають автором найвидатнішої пам’ятки літописання — «Повісті минулих літ».
Яке значення для нашого народу має «Повість минулих літ»?
«Повість минулих літ» має велике значення, бо це головне джерело знань про історію Київської Русі, її державність, традиції, віру, побут і походження.
Які відомості про заснування Києва доносить до нас цей літопис?
У «Повісті минулих літ» розповідається легенда про заснування Києва трьома братами — Києм, Щеком, Хоривом та їхньою сестрою Либіддю. Саме вони, за літописом, заснували місто Київ, яке стало центром могутньої держави.
Володимир Мономах “Повчання дітям”
Чому князь вважає життя найвищим дивом і даром божим? Наведіть і поясніть його аргументи.
Володимир Мономах вважає життя найвищим дивом і даром Божим, бо дивується, як мудро все влаштовано у світі: небо, сонце, місяць, зірки, тьма і світло, земля, тварини, птахи, риби, а особливо — людина з її розумом і різноманітністю облич. Він підкреслює, що жодна людина не може осягнути всіх чудес світу, і тому треба хвалити Творця за цей дар.
Якими хоче бачити своїх дітей і всіх добрих людей Володимир Мономах?
Він хоче бачити своїх дітей і всіх добрих людей працьовитими, милосердними, справедливими, скромними, без гордощів, такими, що допомагають убогим, захищають сиріт і вдів, шанують старших, уникають ліні, навчаються новому, не ображають інших і підтримують добрі стосунки з усіма.
Які з його повчань, на ваш погляд, злободенні й сьогодні? Можливо, якісь уже застаріли?
Злободенними залишаються поради бути милосердними, допомагати слабшим, поважати старших, вчитися все життя, уникати ліні, не бути гордими, не ображати інших, цінувати працю. Застарілими можна вважати лише деякі побутові чи суспільні норми, наприклад, ставлення до ролі жінки в сім’ї, але більшість настанов актуальні й сьогодні.
Як ви зрозуміли пораду «очі тримати донизу, а душу вгору»?
Ця порада означає бути скромним у поведінці (не вихвалятися, не дивитися зверхньо), але прагнути до високих духовних цінностей, до добра, правди, чесності, тобто душею тягнутися до ідеалів.
Які ознаки монументалізму помітні в «Повчанні дітям»?
У «Повчанні дітям» Володимира Мономаха помітні такі ознаки монументалізму:
- Масштабність і величавість — твір має великий суспільний і моральний зміст, звертається не лише до дітей князя, а до всіх наступних поколінь, закликає до єдності, миру, праці, добра та державної злагоди.
- Державницька ідеологія — Мономах підкреслює важливість об’єднання Русі, служіння Батьківщині, захисту слабких, дотримання законів і християнських цінностей.
- Мала кількість художніх засобів — автор уникає зайвих художніх засобів, говорить прямо, чітко, зрозуміло для всіх.
Підсумуймо!
Які враження справила на вас література періоду Русі?
Література періоду Русі справила на мене враження своєю глибиною, серйозністю і мудрістю. Вона показує, як наші предки цінували слово, віру, чесність, працю, як намагалися передати свої знання і досвід наступним поколінням. Читати такі твори цікаво, бо вони відкривають зовсім інший світ — суворий, але багатий на ідеали та духовні цінності.
Чи вдалося вам за допомогою давніх творів подумки опинитися в минулому, зрозуміти людей, цінності й ідеали того часу? Поясніть свої міркування.
Так, завдяки творам давньої літератури я зміг уявити життя людей того часу, їхні турботи, мрії, віру в Бога, повагу до старших, прагнення до справедливості й добра. Через повчання і літописи стає зрозуміло, що для них головними були єдність, допомога ближньому, захист держави, освіта та особиста гідність.
Чи потрібне кожній людині знання давньої української літератури? Чому?
Знання давньої української літератури потрібне кожній людині, бо вона формує національну свідомість, допомагає зрозуміти корені нашої культури, традиції, духовні цінності. Це джерело мудрості, яке навчає бути людяним, справедливим, любити Батьківщину і цінувати рідну мову.
Які запитання залишилися у вас без відповіді після прочитання та опрацювання творів цього часу?
У мене залишилися такі запитання:
- Чому багато творів дійшло до нас лише у фрагментах або копіях, а оригінали втрачені?
- Якими були справжні почуття і думки простих людей, а не тільки князів і книжників?
- Як саме змінювалася мова і традиції з часом?