Чому автор вибрав для написання жанр комедії?
Іван Карпенко-Карий обрав жанр комедії для п’єси «Сто тисяч», щоб за допомогою гумору та сатири висміяти таку людську ваду, як жадібність.Комедія дозволяє в легкій та дотепній формі показати, наскільки смішними та безглуздими є вчинки людини, засліпленої прагненням до збагачення.Автор не просто засуджує свого героя, а й через комічні ситуації показує всю абсурдність його поведінки, що робить критику більш дієвою.
Чи є образ Калитки актуальним?
Так, образ Герасима Калитки є дуже актуальним і в наш час. Його одержимість грошима, бажання накопичувати багатство за будь-яку ціну, навіть обманом, є вічною темою. Сьогодні також є багато людей, для яких гроші стали єдиною метою в житті, затьмаривши моральні цінності, стосунки з близькими та просту людяність.Як і Калитка, вони готові на все заради збагачення.
Наведи приклади із сучасного життя про владу грошей над людиною, яка призвела до негативних наслідків.
У сучасному світі є чимало прикладів згубної влади грошей:
- Люди стають жертвами фінансових пірамід або онлайн-шахраїв, які обіцяють швидке збагачення, і вкладають туди останні кошти, що дуже схоже на історію Калитки з фальшивими грішми.
- Деякі особи беруть величезні кредити, щоб купувати дорогі речі та хизуватися багатством в соціальних мережах, а в результаті опиняються в боргах і втрачають усе.
- Іноді в гонитві за великими статками люди йдуть на злочини, обманюють ділових партнерів чи навіть зраджують друзів, що призводить до руйнування кар’єри та особистого життя.
Доведи чи спростуй думку про те, що п’єса «Сто тисяч» — комедія.
П’єса «Сто тисяч» — це трагікомедія на чотири дії. Основною темою твору є сатира на людську жадобу. Комедія — це драматичний твір, який викриває негативні явища суспільства засобами сміху. Оскільки п’єса висміює скупість, вона містить риси комедії.
Яким ти уявляєш Герасима Калитку? Що для нього було найважливішим у житті? Він прагне полегшити життя собі й родині?
Герасим Калитка — це заможний селянин, для якого найважливішим у житті є гроші та земля. Він постає як жадібна, скупа й хитра людина, яка готова на все заради збагачення. Калитка не прагне полегшити життя собі чи своїй родині; він економить на всьому, навіть на їжі для себе та своїх робітників. Його мета — не комфортне життя, а накопичення капіталу заради самого факту володіння ним.
Порахуй, яким капіталом володів Калитка. Які можливості були для нього відкриті? Чи скористався він ними?
Герасим Калитка володів значним капіталом: у нього було двісті десятин землі та, ймовірно, грошові заощадження. Він хотів купити ще більше землі, плануючи шахрайським шляхом отримати «сто тисяч» фальшивих карбованців за п’ять тисяч справжніх. Маючи такий статок, він міг би покращити умови життя для своєї родини, дати освіту синові або модернізувати господарство. Однак він не скористався цими можливостями, оскільки його єдиною пристрастю було безкінечне накопичення землі та грошей.
Знайди в тексті приклади макаронічної мови. Хто її застосовує? Чому, на твою думку, автор використовує такий засіб сатиричного зображення персонажів?
Приклади макаронічної мови (суржику) у п’єсі вживає переважно головний герой, Герасим Калитка. Він часто вставляє у свою мову російські або спотворені слова, намагаючись здаватися більш освіченим та авторитетним. Автор використовує цей прийом для сатиричного зображення персонажа. Через таку мову Іван Карпенко-Карий підкреслює неосвіченість та низький культурний рівень Калитки, показуючи невідповідність між його величезними матеріальними амбіціями та духовним убозтвом.
Доведи або спростуй думку про те, що мова людини залежить від рівня її культури.
Думка про те, що мова людини залежить від рівня її культури, є правильною, і п’єса «Сто тисяч» це доводить. Мова Герасима Калитки, пересипана суржиком та лайливими словами, є яскравим відображенням його низького культурного рівня. Попри те, що він багата людина, його мовлення свідчить про брак освіти та духовних інтересів. Отже, спосіб вираження думок безпосередньо вказує на культурний та інтелектуальний розвиток особистості.
Поміркуй, наскільки символічним є те, що на честь видатного драматурга випущено пам’ятну монету.
Випуск пам’ятної монети на честь Івана Карпенка-Карого є надзвичайно символічним. Є певна іронія в тому, що митця, який у п’єсі «Сто тисяч» так гостро висміяв згубну пристрасть до грошей, вшановують саме монетою. Це ніби нагадування про те, що справжня цінність полягає не в багатстві, а у внеску в культуру. Зображення драматурга як ляльковода, що керує своїми героями, підкреслює його роль як творця, який викриває людські вади, а маски комедії й трагедії нагадують про багатогранність його таланту, адже він майстерно поєднував смішне й трагічне.
ПЕРЕВІР СВОЇ ЗНАННЯ Й УМІННЯ
1. Дай відповіді на запитання тесту в електронному додатку.
Справжнє прізвище І. Карпенка-Карого…
Тобілевич.
Роки життя І. Карпенка-Карого…
1845 — 1907
Чому майбутній драматург ходив п’ятдесят кілометрів пішки до Єлисаветграда?
побувати на виставах.
2. Які засоби комічного використовує автор для змалювання образу Герасима Калитки?
Для змалювання образу Герасима Калитки автор використовує різноманітні засоби комічного. По-перше, це мова персонажа, яка є сумішшю українських і російських слів (суржик), що створює ефект комічного ‘несоответствия’ між тим, яким Калитка хоче здаватися (поважним), і тим, ким він є насправді (неосвіченим). По-друге, це комічні ситуації, у які герой потрапляє через свою жадібність. По-третє, автор застосовує іронію та сатиру, висміюючи святенництво Калитки, який постійно говорить про гріх, але сам готовий на будь-який обман заради грошей.
3. Заповни кластер, відтворивши схему письмово в зошиті та визначивши ставлення головного героя Герасима Калитки до інших людей.
Ставлення Герасима Калитки до інших людей повністю залежить від того, наскільки вони можуть бути йому корисні для збагачення:
- Син: Калитка бачить у синові Романі лише інструмент для збільшення статків. Він хоче одружити його з донькою багатого Пузиря, щоб отримати великий посаг, і йому байдужі почуття сина.
- Дружина: До дружини він ставиться зневажливо, як до робочої сили, яка, на його думку, лише «дурно» їсть його хліб. Він постійно дорікає їй за витрати і не рахується з її думкою.
- Копач: Калитка використовує Копача для пошуку скарбів, сподіваючись легко розбагатіти. Він зацікавлений у ньому лише доти, доки вірить у можливість знайти золото.
- Невідомий: До Невідомого (єврея), який пропонує шахрайську оборудку з фальшивими грошима, Калитка ставиться з недовірою, але жадоба наживи перемагає страх. Він бачить у ньому лише засіб для миттєвого збагачення.
- Робітник: Калитка скупий і щодо робітників. Хліб у хаті тримають під замком. Калитка не допускає думки, що син може одружитися з наймичкою Мотрею.
4. Чому твір називається «Сто тисяч»?
Твір названо «Сто тисяч», тому що головний герой, Герасим Калитка, прагне купити саме цю суму фальшивих грошей. Автор змінив початкову назву «Гроші», уточнивши суму, оскільки назва «Сто тисяч» є ключем до розуміння змісту п’єси.
5. У групі. Проаналізуйте основну думку п’єси «Сто тисяч». Проведіть паралелі із сьогоденням та створіть візуальний образ сучасного Герасима Калитки за допомогою цифрових інструментів.
Основна думка п’єси полягає у висміюванні згубної влади грошей, яка руйнує в людині всі моральні принципи, і показі того, що багатство, здобуте нечесним шляхом, не приносить щастя.
Сьогоднішні «калитки» — це люди, які женуться за швидким збагаченням через фінансові піраміди, шахрайські онлайн-казино, «вигідні» інвестиції в криптовалюту без належних знань, або беруть кредити в мікрофінансових організаціях під величезні відсотки. Як і Калитка, вони готові ризикувати останнім заради примарного багатства.
.jpg)
6. Створи допис в інстаграм про те, що таке фінансова грамотність. Запиши правила, як грамотно розподіляти кошти.
Привіт! 👋 Думаєш, гроші – це складно? А от і ні! Фінансова грамотність – це твій суперскіл, який допоможе керувати власними коштами, а не залежати від них. Це як правила дорожнього руху: знаєш – і ти в безпеці. 🚗💨
Годі бути як Герасим Калитка з п’єси «Сто тисяч», який хотів усе й одразу, а залишився ні з чим. Вчимося керувати фінансами правильно!
Твої перші кроки до фінансової незалежності:
- Слідкуй за витратами. Записуй у блокнот або спеціальний додаток, куди йдуть твої гроші. Так ти зрозумієш, де можна заощадити.
- Плануй бюджет. Визнач, скільки грошей і на що ти плануєш витратити за місяць (їжа, транспорт, розваги).
- Став фінансові цілі. Хочеш новий телефон чи поїхати в подорож? Порахуй, скільки це коштує, і відкладай на свою мрію.
- Спочатку плати собі. Щойно отримав гроші (кишенькові, зарплату), відразу відклади 10-20% у скарбничку або на окремий рахунок. Це твій недоторканний запас.
- Уникай імпульсивних покупок. Перед тим, як щось купити, запитай себе: «Чи справді мені це потрібно?».
#фінансоваграмотність #гроші #бюджет #якзаощаджувати #інвестиції #освіта
7. Як думаєш, чи потрібно заощаджувати гроші? Якщо так, то навіщо?
Так, я думаю, що заощаджувати гроші потрібно. По-перше, це створює «подушку безпеки» на випадок непередбачуваних ситуацій, наприклад, якщо зламається телефон або знадобляться гроші на лікування. По-друге, заощадження допомагають досягати великих цілей, на які неможливо зібрати гроші з однієї зарплати чи кишенькових грошей: подорож, навчання, велика покупка. Нарешті, це вчить дисципліни та вміння планувати, що є дуже важливими навичками в дорослому житті.
9. У парі. Чого не можна придбати за гроші, на вашу думку?
На мою думку, за гроші не можна придбати справжню дружбу, щиру любов, здоров’я, повагу, щастя та час. Це ті речі, які не мають ціни і здобуваються лише вчинками, стосунками та турботою про себе й інших.
10. Якби ти мав / мала сто тисяч гривень, як би їх витратив / витратила?
Якби я мав сто тисяч гривень, я б розподілив їх так:
- 50 000 грн я б відклав на банківський депозит, щоб вони збиралися на моє майбутнє навчання в університеті.
- 30 000 грн я б витратив на оновлення комп’ютера, адже він потрібен мені для навчання та саморозвитку, наприклад, для вивчення програмування.
- 15 000 грн я б віддав батькам, щоб допомогти їм із домашніми витратами або щоб вони купили щось для себе.
- 5 000 грн я б витратив на подарунки для друзів і на розваги, наприклад, похід у кіно чи на концерт.
11. Прочитай вислови відомих людей та зроби висновок одним реченням.
Гроші є лише інструментом для придбання матеріальних благ, але вони не здатні купити справжні людські цінності й можуть стати господарем людини, якщо вона дозволить жадібності взяти гору.
12. Створи мальопис за будь-якою дією твору.
Назва: «Як Калитка щастя купував» (за мотивами 4-ї дії п’єси «Сто тисяч»)
- Хто? Головні дійові особи: Герасим Калитка (багатий, але скупий селянин) та Невідомий (хитрий шахрай).
- Що? Сцена шахрайства, де Калитка купує фальшиві гроші.
- Коли? Пізно ввечері.
- Де? На узліссі, біля пенька, де домовилися зустрітися герої.
- Чому? Калитка, засліплений жадобою, хоче за п’ять тисяч справжніх карбованців отримати сто тисяч фальшивих, щоб купити землю.
- Як? Шахрай використовує темряву та поспіх, щоб обдурити Калитку, підсунувши йому мішок із папером замість грошей.
Кадр 1
- Зображення: Темний ліс, на пеньку стоїть мішок. Калитка злякано озирається, тримаючи в руках торбинку з грошима.
- Текст: «Фу-у-у, страшно… Аж морозом сипнуло поза спиною…»
Кадр 2
- Зображення: З темряви з’являється Невідомий. Його обличчя майже не видно. Він вказує на мішок.
- Текст: «Оце так! А ви сміливі… Ну, давайте гроші!»
Кадр 3
- Зображення: Калитка тремтячими руками віддає свою торбинку, а іншою рукою хапає великий мішок.
- Текст: «Тут п’ять тисяч. Перелічіть…» — «Ніколи! Мерщій беріть і тікайте!»
Кадр 4
- Зображення: Невідомий швидко зникає в темряві. Калитка, обіймаючи мішок, радісно біжить додому.
- Текст: «Тепер я хазяїн на всю губу! Сто тисяч! Земля моя!»
Кадр 5
- Зображення: Калитка вдома, при світлі каганця розв’язує мішок. Його обличчя виражає жах.
- Текст: «Що це?! Самий папір!.. Обдурив!»
Кадр 6
- Зображення: З мішка висипаються чисті аркуші паперу. Калитка стоїть на колінах і хапається за голову.
- Текст: «Пропав я! Пропав!..»