Skip to content

Рюноске Акутаґава. «Павутинка» - відповіді Волощук

Posted on:21 грудня 2025 р.

ПАВУТИНКА НАДІЇ

Пригадайте, що таке новела. За допомогою «хмаринки слів» скажіть, які ознаки притаманні цьому жанру літератури.

Новела — це невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну подію з напруженим сюжетом і несподіваним фіналом. Відповідно до «хмаринки слів», ознаками цього жанру є лаконізм, мінімум персонажів, невеликий обсяг, напружений сюжет та прозова форма.

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ

1. Стисло розкажіть про життя Акутаґави.

Рюноске Акутаґава народився 1 березня 1892 року в Токіо та виховувався в родині дядька, яка належала до старої інтелігенції. Він вивчав англійську літературу в Токійському університеті, працював викладачем у військово-морській школі та спеціальним кореспондентом газети. Життя митця було сповнене духовних і психологічних криз, через які він передчасно помер у віці тридцяти п’яти років.

2. Назвіть твори японського письменника. У якому жанрі Акутаґава досяг великої майстерності? У чому вона полягає?

Серед відомих творів письменника — новели «Павутинка», «У чагарнику», «Мандарини», «Вагонетка», «Усмішка богів» та «Свято хризантем». Акутаґава став майстром новели, а його майстерність полягає у віртуозній побудові сюжету, здатності кількома словами створювати соковиті образи та вмінні поглиблювати філософський зміст текстів.

3. Робота в парах. Обговоріть сформульоване Акутаґавою означення художньої літератури як «мистецтва самовираження за допомогою слів». Як ви розумієте зміст цього означення? Чи згодні ви з таким баченням літератури? А як визначили б сутність літературної творчості ви?

На мою думку, це означення означає, що через текст автор розкриває свій внутрішній світ, власні почуття та роздуми. Я згоден із цим твердженням, оскільки література завжди суб’єктивна та відображає особистість митця. Я б визначив сутність літературної творчості як спосіб створення нових світів і сенсів, які допомагають читачеві краще зрозуміти себе та оточення.

Пригадайте, що таке підтекст. Під час читання новели «Павутинка» зверніть увагу на використання підтексту для розкриття її філософського змісту.

Підтекст — це прихований, неявний зміст тексту, який не висловлений прямо, але вгадується читачем завдяки контексту. У новелі «Павутинка» підтекст допомагає зрозуміти глибокі філософські питання про егоїзм, можливість порятунку та справедливу відплату за вчинки людини.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО

2. Чому твір отримав назву «Павутинка»? На що вона спрямовує читача?

Твір отримав таку назву, бо саме тонка павутинка стала для головного героя єдиним і дуже крихким шансом на порятунок із пекла. На мою думку, цей образ спрямовує читача до роздумів про те, що шлях до спасіння залежить від морального вибору людини, а егоїзм може миттєво обірвати останню надію.

3. Яким Кандата був за життя? Як його покарано після смерті?

За життя Кандата був великим лиходієм, який убивав людей, підпалював їхні оселі та вчинив багато інших злочинів. Після смерті він потрапив до пекла, де був змушений терпіти муки у Кривавому озері в повній темряві.

4. Чому Будда вирішив допомогти грішникові?

Будда вирішив допомогти Кандаті, бо згадав про одну добру справу, яку той зробив за життя — колись у лісі він пошкодував маленького павучка і не наступив на нього. Саме за цей прояв милосердя Будда вирішив дати грішникові шанс вибратися з пекла.

5. Як змінювалися думки й почуття Кандати, коли він піднімався по павутинці?

Спочатку Кандата відчув безмежну радість і надію, адже він повірив, що зможе остаточно покинути пекло й потрапити до раю. Проте згодом, побачивши, що за ним піднімаються інші грішники, він відчув страх за міцність павутинки та злість, яка знову перетворила його на егоїстичного лиходія.

6. Чому павутинка обірвалася? Як до невдачі Кандати поставився Будда? Чим ви пояснюєте таку реакцію?

Павутинка обірвалася через егоїзм Кандати, який закричав іншим грішникам, що це лише його нитка, і вимагав, щоб вони спускалися вниз. Будда, побачивши це, засмутився і мовчки пішов далі берегом озера Лотосів. На мою думку, така реакція пояснюється тим, що Кандата не пройшов випробування на людяність і власноруч знищив свій єдиний шанс на порятунок, залишившись зі злим серцем навіть у хвилину надії.

7. Розкрийте основну думку прочитаної новели. Визначте метафору, на якій побудовано твір. Поясніть її зміст.

Основна думка новели полягає в тому, що кожна людина сама відповідає за свою долю, а шлях до спасіння відкритий лише для тих, хто має милосердне серце. Твір побудовано на метафорі павутинки, яка символізує тонкий і крихкий шанс на спасіння, дарований за добрий вчинок. Зміст цієї метафори вказує на те, що надія на краще життя може витримати людину лише тоді, коли вона позбудеться егоїзму.

8. ФІЛОЛОГІЧНИЙ МАЙСТЕР-КЛАС. Знайдіть антитези, на яких побудовано новелу «Павутинка». Як вони допомагають розкрити зміст твору?

У новелі використано антитези: рай (озеро Лотосів) і пекло (Криваве озеро), небесна краса білих квітів і жахіття Шпилястої гори, милосердя Будди та егоїзм Кандати. Ці протиставлення допомагають глибше розкрити зміст твору, акцентуючи на вічній боротьбі між добром і злом та показуючи контраст між чистотою духу та ницістю гріха.

9. ТВОРЧА ЛАБОРАТОРІЯ. Використовуючи образи й символи новели «Павутинка», складіть однойменне хайку.

Тонка срібна нить, Шанс один на спасіння, Згубив егоїзм.

10. Етегамі — саморобна листівка з малюнком і коротким написом… Створіть етегамі на тему «Павутинки», зобразивши основні образи новели: лотос, шпилясту гору, павутинку тощо. Підпишіть листівку гаслом.

На моїй листівці етегамі я зображу велику білосніжну квітку лотоса на фоні прозорої води, від якої вниз, у темну безодню до гострої вершини Шпилястої гори, тягнеться тонка блискуча павутинка. У нижній частині малюнка я розміщу гасло: «Милосердя — це твоя нитка до світла».

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО

1. Про що дискутували жаби?

Жаби дискутували про те, для кого створений цей світ, і дійшли висновку, що все навколо — вода, трава, комахи та небо — існує виключно для їхньої зручності та задоволення.

2. Які людські риси відбивають образи жаб і гадюки?

Образи жаб уособлюють людський егоцентризм, обмеженість мислення, самовпевненість та схильність до створення ілюзій про власну винятковість. Гадюка ж символізує сувору реальність або невблаганну долю, яка легко руйнує будь-які хибні теорії та упередження.

3. Як ця новела відображає особливості японської культури та світогляду?

Новела відображає притаманний японській літературі мінімалізм, де через простий сюжет розкриваються глибокі філософські істини про природу буття. Також у творі помітний вплив буддійського світогляду, який закликає до подолання власного «я» та ілюзій, що заважають бачити світ таким, яким він є насправді.

4. ПОФАНТАЗУЙМО! Напишіть, що сталося б, якби жаби вирішили вирушити в подорож світом? Чи змінилося б, на вашу думку, їхнє сприйняття світу?

На мою думку, якби жаби вирушили у подорож, вони спочатку намагалися б пояснити всі нові явища через свою «жаб’ячу» логіку, вважаючи навіть океан просто величезним ставком для жаб. Проте я думаю, що зіткнення з масштабністю та різноманітністю світу рано чи пізно змусило б їх усвідомити власну мізерність і помилковість теорії про те, що всесвіт обертається лише навколо них.