2. Подайте інформацію про романтизм і реалізм у формі таблиці, схеми чи інфографіки (на вибір).
| Критерій порівняння | Романтизм | Реалізм | 
|---|---|---|
| Ставлення до розуму і почуттів | Перевага надається почуттям, інтуїції, уяві. | На першому місці стоїть розум, логіка, раціональний аналіз. | 
| Головний герой | Виняткова, незвичайна особистість, часто бунтар-одинак, якого не розуміє суспільство. | Типовий представник свого класу та епохи, характер якого пояснюється соціальним середовищем. | 
| Обставини дії | Надзвичайні, екзотичні або фантастичні умови. | Типові, повсякденні обставини, що відповідають зображуваній епосі. | 
| Зв’язок із дійсністю | Існування «двох світів»: ідеального (мрія) та реального (дійсність). Автор часто тікає від реальності. | Правдиве зображення дійсності, увага до деталей та відповідність реальному життю. | 
| Інтерес до минулого | Зацікавленість історією, фольклором, містикою, народними легендами. | Зображення конкретно-історичної епохи з метою аналізу суспільних проблем. | 
3. Назвіть 3–5 суттєвих відмінностей між романтизмом і реалізмом.
Основні відмінності між романтизмом і реалізмом:
- Романтизм звеличує почуття, а реалізм — розум і логіку.
 - Герой романтизму — це виняткова особистість у надзвичайних обставинах, а герой реалізму — типова людина в типових обставинах.
 - Романтизм часто зображує уявний, ідеальний світ, тоді як реалізм прагне правдиво відтворювати реальну дійсність.
 - Романтики цікавилися містикою, фольклором та екзотикою, а реалісти — соціальними проблемами та повсякденним життям.
 
4. Пригадайте твір Івана Франка «Захар Беркут». Головний герой романтичний чи реалістичний? На підтвердження відповіді наведіть чотири докази.
- 
У творі наявні найвиразніші ознаки романтизму, оскільки “в стані загрози перебуває ціла громада”.
 - 
Герой є сильною, вольовою, мужньою і духовно багатою людиною, що є рисами романтичного героя.
 - 
Він протистоїть жорстокому і несправедливому світу.
 - 
Романтичний герой пов’язує свою долю з долею народу, з боротьбою за національну незалежність.
 
5. Проаналізуйте таблицю, подану за покликанням чи QR-кодом, що на с. 192 Пригадайте матеріал підручника і заповніть таблицю, поставивши знак «+» у потрібний стовпчик і визначивши, до якого напряму належить твір.
| Назва твору, автор | Зразок з твору / Опис картини | Реалізм | Романтизм | 
|---|---|---|---|
| «Сорочинський ярмарок» Миколи Гоголя | Які млосногарячі ті години, коли полудень сяє серед тиші й спеки, і блакитний, незмірний океан, жагучим куполом схилившись над землею, здається, заснув, весь потонувши в млості, пригортаючи й стискаючи прекрасну в ніжних обіймах своїх! На ньому ні хмаринки. В полі ні звуку. Все начебто вимерло; вгорі тільки в небесній глибині тремтить жайворонок, і срібні пісні летять повітряними сходами на закохану землю, та зрідка кигикання чайки чи дзвінкий голос перепела пролунає в степу. | + | |
| «Микола Джеря» Івана Нечуя-Левицького | Половина листя на вербах вже пожовкла, але на тополях, на осокорах лист зеленів, ніби влітку. Якби не жовте листя в садках, то можна було б подумать, що надворі не бабине, а справдішнє літо. Тільки зелена низька озимина навкруги току нагадувала про осінь. Надворі летіло павутиння. Все синє небо було ніби засноване білим, як пух, легким, як шовкові нитки, павутинням. | + | |
| «Мандрівник над морем» Каспара Давіда Фрідріха | На картині зображено самотню постать, що стоїть на скелі спиною до глядача і споглядає безмежний, вкритий туманом гірський пейзаж. Відчувається велич природи та внутрішні переживання героя. | + | |
| «Різдвяні ворожіння» Миколи Пимоненка | Картина зображує побутову сцену з життя українського села: дівчата ворожать у звичайній хаті при свічках. Художник детально відтворює інтер’єр, одяг та народні звичаї. | + |