Skip to content

Розділ 2. З поезії Заходу - відповіді Волощук

Posted on:21 грудня 2025 р.

«ТВЕРДО Ж БУДЕМО СТОЯТИ, ЯК СКАЛА…»

Які майстри слова, на вашу думку, заслуговують на звання «народний поет»?

На мою думку, на звання «народний поет» заслуговують такі митці, як Тарас Шевченко, Роберт Бернс та Адам Міцкевич. Я думаю, що це звання належить тим поетам, чия творчість стала частиною національної свідомості, а їхні вірші зрозумілі та близькі кожному представнику народу.

Читаючи нижчеподаний текст, визначте факти, які пояснюють, чому Шандор Петефі вважається народним поетом.

Шандор Петефі вважається народним поетом, оскільки під час мандрівок він відвідав майже всі куточки Угорщини та увічнив їх у своїй творчості. Його поезія відображала страждання і надії простих людей, а багато віршів ще за життя автора стали народними піснями. Окрім того, він не лише писав про свободу, а й загинув у бою, захищаючи незалежність своєї країни.

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ

1. Які факти біографії Шандора Петефі вас найбільше зацікавили? Чому?

Мене найбільше зацікавив факт, що Петефі мав слов’янське походження (батько — серб, мати — словачка), але став національним символом Угорщини. Також мене вразило те, що він загинув у віці 26 років на полі бою, тримаючи в руках зошит для віршів. Я думаю, це свідчить про неймовірну відданість ідеалам, коли слово і чин є одним цілим.

2. Що мав на увазі Петефі, називаючи своє життя «строкатим»?

Під назвою «строкате життя» Петефі мав на увазі постійну зміну занять, соціальних ролей та важкі життєві випробування. Він був солдатом, бідним мандрівним актором, суфлером, чистив чоботи іншим і водночас був визнаним поетом, чиї твори знала вся країна.

3. Як в особі письменника поєднувалися революціонер і поет? Наведіть приклади з прочитаного розділу підручника.

Революціонер і поет поєднувалися в Петефі через те, що його слово ставало закликом до дії, а сам він був активним учасником подій. Прикладом є написання «Національної пісні», яка стала гімном повсталого народу, та участь у розробці «12 пунктів» вимог до австрійського уряду. Також він не залишив армію навіть за наказом генерала Бема, продовжуючи писати вірші безпосередньо на передовій до самої загибелі.

4. Чи можна вважати життя Петефі героїчним? Обґрунтуйте свою думку. Розкрийте зв’язок між долею поета та долею його Батьківщини.

На мою думку, життя Шандора Петефі безперечно є героїчним, оскільки він не обмежився лише літературною діяльністю, а віддав життя за свої ідеали на полі бою. Його доля повністю злилася з долею Батьківщини: поет став духовним лідером угорської революції, а його особиста боротьба за свободу відображала прагнення всього народу звільнитися від австрійського гніту.

5. Шандора Петефі часто називають «народним поетом». Розкрийте зміст цієї характеристики. Чи згодні ви з нею?

Ця характеристика означає, що Петефі писав про життя та страждання звичайних людей, а його твори були настільки близькими народу, що ставали піснями. Я згоден із цим визначенням, бо поет вийшов із простого середовища, використовував зрозумілу мову та зумів висловити найзаповітніші мрії угорців про незалежність.

ПІД ЧАС ЧИТАННЯ. Яку художню роль відіграють образи природи, які поет використовує для розкриття теми вірша?

Образи природи у вірші допомагають глибше розкрити характер людини через яскраві порівняння та антитезу. Наприклад, образ міцного дуба, який не гнеться під вітром, символізує стійкість духу мужньої людини, тоді як трава уособлює слабкість і покірність перед обставинами.

КОЛИ ТИ МУЖ, – БУДЬ МУЖНІМ…

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО

1. Як розуміє мужність поет? А ви?

Поет розуміє мужність як внутрішню незламність, здатність бути господарем своєї долі, а не «лялькою на шворках», та готовність жертвувати собою заради правди. На мою думку, мужність — це сила залишатися вірним своїм принципам і честі, навіть коли обставини або оточення тиснуть на тебе.

2. Які життєві цінності, за Ш. Петефі, має обстоювати мужня людина?

На думку Шандора Петефі, мужня людина має обстоювати правду, власну свободу, честь у боротьбі та незламну волю. Найвищою цінністю є право бути вільним, що підтверджується девізом «Голодний, але вільний!».

3. Що у вірші цим цінностям протиставляється? Підтвердіть свою відповідь цитатами.

У вірші «Коли ти муж, — будь мужнім…» справжнім цінностям протиставляється боягузтво, пристосуванство та відсутність власної волі. Автор засуджує тих, хто кориться долі, наче «лялькою на шворках в руках судьби», і застерігає проти зради ідеалів заради вигоди, адже «хто продається, – гине в зневазі і ганьбі». Також поет протиставляє непохитну мужність слабкості тих, хто «гнеться під вітром, як трава».

4. Прочитайте чотири виділені напівжирним шрифтом цитати з твору й висловіть своє судження щодо них. Із чим ви згодні? Що вам хотілося б заперечити? Обґрунтуйте свою точку зору прикладами з життя або з відомих вам літературних творів.

На мою думку, ці цитати є основою кодексу честі справжньої людини. Я повністю згоден із девізом «Голодний, але вільний!», бо людська гідність і свобода дорожчі за матеріальний добробут. Також мені близьке порівняння з дубом, який краще загине, ніж зігнеться, адже це символ принциповості. Наприклад, у літературі таким був образ Захара Беркута, який поставив інтереси громади та свободу вище за особисте. Проте заклик «заради правди зламать життя своє» здається мені занадто радикальним, хоча я розумію, що для революціонера, яким був Петефі, це був єдиний шлях. У реальному житті ми бачимо приклад такої самопожертви в діях українських воїнів, які сьогодні захищають нашу незалежність.

ОДКРИЙ МЕНІ ДОРОГУ, ДОЛЕ…

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО

1. Яким бачить сенс свого життя ліричний герой вірша «Одкрий мені дорогу, доле…».

Ліричний герой вірша бачить сенс свого життя у безкорисливому служінні людству та боротьбі за його щастя. Він прагне, щоб його внутрішній «пломінь благородний» не згас даремно, а приніс користь світові. Для героя найвищою метою є «за благо й волю людства вмерти», оскільки життя без великої мети він вважає неповним і позбавленим справжньої цінності.

2. Визначте зв’язок вірша з біографією поета.

Я вважаю, що цей вірш є пророчим для Шандора Петефі, адже його життя стало повним відображенням поетичних рядків. Поет не лише закликав до боротьби у віршах, а й сам став одним із лідерів угорської революції 1848 року. Він загинув у бою за свободу своєї країни, як і просив у долі в поезії: «скажи мені, що я загину в бою за щастя осяйне».

3. Які ідеали стверджує в цьому творі Петефі?

У цьому творі Шандор Петефі стверджує ідеали самопожертви, всесвітньої свободи, дієвого патріотизму та гуманізму. Він наголошує на тому, що слова повинні підтверджуватися ділом, а готовність віддати життя за волю та благо інших є найвищим проявом людського духу. Головним ідеалом поета є активна боротьба проти несправедливості, навіть якщо вона веде до жертовної смерті.

4. Знайдіть у вірші християнські мотиви й розкрийте їхній зміст.

У вірші «Одкрий мені дорогу, доле…» присутні такі християнські мотиви, як молитва («Мій кожний серця стук – молитва»), Голгофа та хрест («Нехай би на новій Голгофі мені воздвигли хрест новий», «І сам хреста я приготую»). Їхній зміст розкриває ідею жертовності ліричного героя, який готовий до страждань і смерті заради щастя людства, уподібнюючи свій шлях до подвигу Ісуса Христа.

5. Порівняйте мотив долі у віршах «Коли ти муж, – будь мужнім», «Одкрий мені дорогу, доле…».

У вірші «Коли ти муж, – будь мужнім» доля постає як слабка або ворожа зовнішня обставина («пес недолугий»), яку мужня людина має підкорити або змусити тікати. Натомість у творі «Одкрий мені дорогу, доле…» ліричний герой звертається до долі як до сили, що може відкрити йому шлях до високої мети — служіння людству та героїчної загибелі в бою.

Запитання і завдання до прочитаного

1. Як Петефі висловлює свою любов до рідної землі у вірші «На батьківщині» і як образи природи допомагають підкреслити почуття поета до рідного краю?

Шандор Петефі висловлює любов до Батьківщини через відчуття глибокого спокою та повернення до витоків після тривалих мандрів. Образи природи, як-от рідний степ, сонце та спів жайворонка, допомагають підкреслити інтимний зв’язок поета з рідною землею, яка дарує йому сили та натхнення. На мою думку, ці образи роблять патріотизм автора дуже щирим і людяним.

2. Які символи використовуються у вірші для передачі патріотичних ідей у «Патріотичній пісні»? Як поет передає емоції гордості та рішучості у вірші? Як цей твір може надихати на боротьбу в ім’я Батьківщини?

Основними символами у «Патріотичній пісні» є ланцюги (кайдани), що уособлюють рабство, та шабля, яка символізує боротьбу за волю. Поет передає гордість і рішучість через риторичні питання («Рабами бути чи вільними?») та заклики присягнути «угорським Богом», що народ більше не буде рабом. Я думаю, цей твір надихає на боротьбу, бо він змушує кожного відчути відповідальність перед предками та майбутніми поколіннями за свободу своєї країни.

3. ТВОРЧА ЛАБОРАТОРІЯ. Створіть презентацію або підготуйте доповідь про сучасних українських героїв, які проявили самопожертву та героїзм, порівнявши їх з образами героїв у поезії Петефі.

Для своєї доповіді я обрав постаті захисників України, таких як воїни «Азовсталі» або Дмитро Коцюбайло («Да Вінчі»). На мою думку, їхній героїзм є прямим втіленням ідеалів Шандора Петефі, адже вони свідомо обрали шлях боротьби за незалежність, ставлячи свободу народу вище за власне життя. Як і герої Петефі, сучасні українські воїни демонструють незламність під тиском переважаючих сил ворога та готовність до самопожертви заради майбутнього своєї Батьківщини. Це порівняння доводить, що прагнення до волі є універсальною цінністю, яка об’єднує героїв різних епох і народів.

НАВЧИТИСЯ ЖИТИ ГІДНО

Які твори Дж. Р. Кіплінґа, написані для дітей, ви знаєте? Чим вони цікаві?

На мою думку, найбільш відомими творами Кіплінґа для дітей є «Книга джунглів» (історія про Мауглі), «Ріккі-Тіккі-Таві» та збірка «Казки просто так». Я думаю, вони цікаві своїм незвичайним індійським колоритом, майстерним описом звичок диких тварин та глибокими повчаннями про закони природи, вірність і мужність.

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ

1. Чому Кіплінґ уважав себе англоіндійцем?

Кіплінґ уважав себе англоіндійцем, тому що він народився в Індії, засвоїв мову гінді раніше за англійську і з дитинства виховувався в оточенні індійської культури, яку щиро любив і вважав рідною.

2. Як досвід, набутий під час роботи в газеті, вплинув на творче становлення письменника?

Робота кореспондентом стала для Кіплінґа школою майстерності, адже він навчився писати лаконічно й змістовно, а численні відрядження дали йому багатий матеріал про побут, легенди та повір’я індійців для майбутніх художніх творів.

3. Що вирізняло оповідання Кіплінґа на тлі класичної англійської літератури ХІХ ст.?

Оповідання Кіплінґа вирізнялися граничною стислістю, новими сюжетами про життя англійських колоністів та використанням незвичної для тогочасної літератури мови, наближеної до повсякденного мовлення англоіндійців.

4. Схарактеризуйте особливості Кіплінґової поезії.

Особливостями поезії Кіплінґа є написання віршів від імені конкретних персонажів (солдатів, матросів), використання просторіччя і професійного жаргону, а також чіткий маршовий ритм та акцент на цінностях обов’язку, честі й гідності.

5. Які життєві цінності проголошував письменник у своїй художній творчості?

Редьярд Кіплінґ проголошував такі цінності, як людська гідність, духовна сила, повага до Закону та віддане служіння обраній Справі. Його творчість вчить читачів жити достойно, долаючи щоденні випробування.

6. Підготуйте проєкт за однією з тем: «Казки Дж. Р. Кіплінґа на кіноекрані»; «Індія Дж. Р. Кіплінґа»; «Чесноти героїв Дж. Р. Кіплінґа».

Я обрав тему «Чесноти героїв Дж. Р. Кіплінґа» і підготував план проєкту: 1) Аналіз мужності та витривалості як головних рис персонажів; 2) Вірність обов’язку та внутрішньому закону честі; 3) Здатність героїв зберігати спокій у критичних ситуаціях; 4) Висновок про актуальність цих чеснот для сучасної людини.

Читаючи вірш Дж. Р. Кіплінґа «Якщо…», знайдіть думки, суголосні своїм уявленням про справжню людину.

На мою думку, справжня людина — це той, хто вміє вірити в себе навіть тоді, коли весь світ проти нього, і знаходить сили почати все з нуля після великої втрати. Мені особливо близька думка про те, що потрібно однаково спокійно приймати «Тріумф» і «Нещастя», не втрачаючи при цьому своєї гідності.

ЯКЩО…

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО

1. Визначте тему вірша «Якщо…». Що пояснює в ньому автор?

Темою вірша є звернення батька до сина з настановами про формування сильного характеру та справжньої людської особистості. Автор пояснює моральні орієнтири, за якими людина має жити, щоб гідно долати життєві труднощі, спокуси та розчарування.

2. Дайте цитатні відповіді на запитання про те, як, на думку поета, слід поводитися, коли: «всі проти тебе»; «уже в тобі усе згоріло»; «впаде все, чим ти жив».

Коли «всі проти тебе», слід діяти так: «Як всупереч усім ти віриш в себе, / А з їх зневіри також візьмеш суть». Якщо «уже в тобі усе згоріло», автор наставляє, щоб «лишилась / Одна лиш воля — встоять в боротьбі». Коли «впаде все, чим ти жив», поет радить: «і знову / Зумієш все почати — і звести».

3. Як ви розумієте наведені рядки з вірша: «Як зможеш мріять – в мрійництво не впасти / І думать – не творити думки культ…»?

Ці рядки означають, що людина повинна мати високу мету і критичне мислення, але при цьому не відриватися від реальності та діяти. На мою думку, автор застерігає від пасивного споглядання, коли мрії та роздуми стають самоціллю і заважають людині реально змінювати світ навколо себе.

Як ви розумієте наведені рядки з вірша: «Тоді весь світ тобі належить, сину, / І більше: ти – Людина, сину мій»?

Я думаю, що ці слова стверджують найвищу цінність внутрішньої перемоги над собою, своїми страхами та слабкостями. Людина, яка зуміла зберегти гідність і твердість духу за будь-яких обставин, стає справжнім господарем свого життя і заслуговує на звання Людини з великої літери.

4. Знайдіть антитези, які використав перекладач вірша. Розкрийте їхнє художнє значення.

У перекладі використано такі антитези: «Тріумф — Нещастя», «юрба — Король», «віриш — зневіра», «правда — пастка». Художнє значення цих протиставлень полягає у підкресленні суперечливості життєвих випробувань та необхідності зберігати золоту середину і внутрішню стійкість між будь-якими крайнощами.

5. Спираючись на зміст вірша «Якщо…», придумайте поради «від протилежного», тобто такі, що застерігають від негідних учинків. Пригадайте літературні твори або кінофільми, у яких зображено героїв, близьких до ідеалу людини, поданого у вірші «Якщо…». Чим ці персонажі приваблюють?

Поради «від протилежного»: не опускайся до підлої брехні, навіть якщо всі навколо обманюють; не дозволяй ненависті отруювати твоє серце у відповідь на зло; не втрачай простоти у спілкуванні з впливовими людьми та гідності перед натовпом. Прикладом такого героя є Аттікус Фінч із роману «Убити пересмішника», який зберігає спокій та вірність правді попри загальний осуд. Такі персонажі приваблюють своєю незламною внутрішньою силою, чесністю та здатністю залишатися вірними власним принципам навіть у найскладніші часи.

6. ПОДИСКУТУЙМО! З якими порадами, висловленими в поезії «Якщо…», ви не згодні? Обґрунтуйте свою думку.

На мою думку, занадто суворою є порада «про втрати навіть слова не сказати». Я вважаю, що справжня стійкість не обов’язково вимагає повної відмови від вираження емоцій, адже можливість поділитися болем із близькими допомагає людині швидше відновити сили та не зламатися під тягарем переживань.

7. ТВОРЧА ЛАБОРАТОРІЯ. Напишіть твір-роздум на тему «Як стати справжньою людиною? (За віршем Дж. Р. Кіплінґа “Якщо…”)».

На мою думку, стати справжньою людиною — це означає навчитися зберігати внутрішню рівновагу та гідність у будь-яких життєвих обставинах. У вірші «Якщо…» Редьярд Кіплінґ дає чіткі орієнтири: потрібно вірити в себе, навіть коли інші сумніваються, і водночас бути здатним прощати цей сумнів. Я думаю, що справжня людина — це той, хто вміє програвати й починати все з початку, не скаржачись на долю. Важливо також не дозволяти успіху засліпити очі, а поразці — зламати дух, сприймаючи Тріумф і Нещастя як двох однакових ошуканців. Наостанок, автор підкреслює, що людяність проявляється у здатності залишатися простим поруч із королями та шляхетним у натовпі. Отже, справжня людина — це особистість із непохитною волею та чистим серцем.

СИНОВІ

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО

1. Порівняйте вірш «Якщо…» у перекладі Є. Сверстюка та переспів В. Стуса «Синові». Укажіть найзначніші розбіжності між цими версіями.

Найзначніша розбіжність полягає в тому, що Євген Сверстюк зробив класичний переклад, максимально близький до оригіналу, тоді як Василь Стус створив «переспів», наповнивши його власним трагічним досвідом. Стус використовує більш експресивну та гостру лексику, наприклад, замість «Тріумфу і Нещастя» він пише про «облуду щастя й машкару нещасть». Я думаю, що версія Стуса звучить як духовний заповіт людини, яка пройшла через жорстокі випробування, тоді як переклад Сверстюка більше нагадує батьківську настанову. Також у Стуса акцент зміщено на збереження внутрішнього «залізного спокою» в умовах тотальної зневіри, що відображає його особисту боротьбу як дисидента.

2. Що споріднює вірш В. Симоненка «Ти знаєш, що ти — людина?..» та поезію Дж. Р. Кіплінґа «Якщо…»? Дайте розгорнуту відповідь.

Обидва твори об’єднує ідея самоцінності людської особистості та заклик до активної життєвої позиції. Василь Симоненко наголошує на унікальності кожної людини, яка є єдиною і неповторною у світі, а Редьярд Кіплінґ показує шлях, яким треба пройти, щоб цією «Людиною» стати. Спільним є те, що обидва поети звертаються до читача як до особистості, здатної на великі справи та внутрішню роботу над собою. Я думаю, що обидва вірші мають дидактичний характер: вони вчать нас цінувати кожну хвилину життя та нести відповідальність за власну долю. Симоненко і Кіплінґ стверджують, що бути людиною — це не просто біологічний факт, а велика праця та висока гідність.

1. Перейшовши за посиланням, прослухайте пісню «Якщо…» у виконанні Кирила Булкіна. Який настрій вірша підкреслює мелодія в цій пісні?

Мелодія в пісні Кирила Булкіна підкреслює спокійний, розважливий і водночас мужній настрій поезії. Акустичне звучання гітари створює атмосферу інтимної розмови батька з сином, що робить повчальні слова автора щирими та позбавленими зайвого пафосу. На мою думку, впевнений і рівний ритм пісні відображає ту саму внутрішню силу та незламність, про яку йдеться у вірші. Така музична інтерпретація допомагає слухачеві краще зосередитися на кожній філософській тезі твору.

За допомогою інтернет-мережі доберіть світлини, які, на вашу думку, ілюструють пісню «Якщо…».

Для ілюстрації цієї пісні я б обрав такі світлини:

  1. Фото мандрівника, який стоїть на вершині гори під час грози, що символізує стійкість перед життєвими бурями.
  2. Чорно-білий знімок рук, що складають розбитий механізм або будують щось із руїн, як ілюстрацію до рядків про готовність «все звести» заново.
  3. Фотографію людини, яка впевнено йде крізь розмитий натовп, що відображає здатність зберігати індивідуальність серед юрби.
  4. Знімок старовинного компаса або маяка в морі, що асоціюється з вірністю власним принципам та «життєвою путтю».

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО

1. Яка основна тема вірша «Один із сотні»? Як Кіплінґ висловлює свої роздуми про справжню дружбу та відповідальність?

Основною темою твору є пошук і справжня цінність відданого друга, який залишається поруч навіть у найважчі часи. Автор показує, що справжня дружба ґрунтується на абсолютній довірі та відповідальності, коли одна людина готова розділити з іншою провину чи біду без зайвих запитань і вагань.

2. Яка поетична структура використовується в цьому вірші? Як ритм і рими впливають на сприйняття вірша?

Вірш має чітку строфічну будову з виразним, енергійним ритмом, що надає тексту звучання урочистої обітниці або кодексу честі. Карбований ритм і прості, точні рими підсилюють враження щирості та впевненості автора у своїх переконаннях, роблячи вірш легким для запам’ятовування та переконливим.

3. Які моральні уроки можна почерпнути з прочитаного вірша? Як вони можуть бути застосовані в сучасному житті?

Твір навчає нас бути вірними, чесними та надійними у стосунках, не зважаючи на громадську думку чи особисту вигоду. На мою думку, ці уроки надзвичайно важливі сьогодні, адже вони нагадують, що справжня якість стосунків визначається не кількістю друзів у соціальних мережах, а готовністю підтримати реальну людину в скрутну хвилину.