ВІДКРИТТЯ ДАВНЬОКИТАЙСЬКОЇ ЛІРИКИ
Що вам відомо про китайські культурні традиції?
Китайська цивілізація є колискою далекосхідної культури, яка дала поштовх розвитку писемності, літератури та релігій у всьому регіоні. Однією з найважливіших традицій Китаю є культ поетичного слова, що панував тут ще з І тисячоліття до нашої ери.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
1. Як ставилися до поезії в середньовічному Китаї?
У середньовічному Китаї поезія була не просто мистецтвом, а обов’язковим складником суспільного життя та виявом стану людської душі. Вірші вважали засобом формування внутрішнього світу людини та ліками від душевного болю.
Обґрунтуйте свою відповідь прикладами.
Здібність до віршування була обов’язковою умовою на іспитах для отримання державної служби. Поетичні читання супроводжували кожну дружню вечірку, а вірші часто надсилали одне одному замість звичайних листів або дарували на честь визначних подій.
4. Які положення даосизму відображено в китайській поезії середніх віків?
У поезії відображено ідею гармонійного співіснування людини з природою та невтручання в природний плин буття. Використання образів-символів, як-от сосни (довголіття) чи бамбука (стійкість), підкреслює усвідомлення людиною себе як часточки безкрайого Всесвіту.
3. Який вплив на поезію Китаю мало конфуціанство?
Конфуціанство привнесло в лірику теми соціального порядку, морального самовдосконалення та любові до людини. Поети, які сповідували це вчення, писали виважено, поєднуючи простоту форми з великою глибиною філософської думки.
4. За допомогою інтернет-мережі підготуйте презентацію на тему «Світ природи в середньовічній китайській ліриці».
Для цієї презентації я обрав би таку структуру: перший слайд — опис «золотої доби» поезії династії Тан; другий — вплив даосизму на пейзажну лірику; третій — значення символів у природі (сосна як довголіття, бамбук як стійкість); четвертий — аналіз вірша Лі Бо «Сосна біля південної галереї»; п’ятий — висновок про гармонію людини та Всесвіту.
ПОЕЗІЯ ГІР ТА ОЗЕР
Пригадайте, що таке пейзажна лірика. Наведіть приклади творів цього жанру.
Пейзажна лірика — це поезія, де опис природи передує відтворенню стану людської душі через принцип паралелізму. Приклади: «Сосна біля південної галереї» Лі Бо та «Весняні надії» Ду Фу.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
1. Які легенди пов’язані з життям поета-мандрівника Лі Бо?
З життям Лі Бо пов’язані легенди про його походження від Золотої зорі Тай-Бай, вигнаної у світ смертних за провину, а також переказ про віщий сон його матері, якій перед народженням сина з’явилася велика біла зірка.
2. Що спонукало майстра слова до подорожей та самітництва?
До подорожей та самітництва Лі Бо спонукало глибоке захоплення філософією даосизму, яка закликала людину до втечі від суспільних умовностей заради пізнання істинного Шляху (Дао) через споглядання природи.
3. Які факти життя Лі Бо свідчать про те, що він не був аскетом, байдужим до земного життя?
Лі Бо активно подорожував країною, захоплювався «духом мандрівного лицарства» та кілька років провів із народними месниками — женьсю. Він також майстерно володів бойовою зброєю, зокрема щоранку вправлявся у «танку з мечем», і вмів насолоджуватися спілкуванням та радощами життя.
4. Чому поет був покараний засланням?
Поет був покараний засланням за участь у політичній боротьбі як радник коронного принца, який організував невдалий заколот проти свого батька-імператора.
5. Знайдіть у прочитаному розділі три цікавих факти або легенди, які стосуються особистості чи життя поета.
Згідно з однією легендою, Лі Бо народила золота зоря Тай Бай, вигнана у світ смертних за провину. Другим фактом є те, що поет відмовився складати іспит на чиновницьку посаду, обравши замість кар’єри життя мандрівника та відлюдника в горах. Третій цікавий факт розповідає про «кістку гордості» Лі Бо, через яку він не міг схиляти голову перед можновладцями, що зрештою змусило його покинути столицю.
Чим вони вас зацікавили?
На мою думку, ці факти роблять образ Лі Бо дуже незвичайним і яскравим. Я думаю, що його відмова від високих посад заради свободи та внутрішньої незалежності свідчить про надзвичайну силу духу та вірність власним ідеалам.
Розкрийте символічне значення назв поданих нижче віршів.
Назва вірша «Печаль на яшмовому ґанку» має глибокий підтекст: «печаль» вказує на тугу за минулим життям, «яшма» символізує чистоту людських чеснот, а «ґанок» є межею між особистим світом людини та зовнішнім середовищем. У назві «Сосна біля південної галереї» образ сосни виступає символом стійкості, довголіття та самотнього прагнення до вищої досконалості на тлі безкрайого Всесвіту.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО
1. Визначте теми та мотиви прочитаних віршів Лі Бо.
Основними темами творчості Лі Бо є велич і краса природи, соціальна несправедливість та доля людини у безкрайньому Всесвіті. Провідними мотивами у його поезіях виступають самотність, пошук духовної свободи, гармонія з навколишнім світом та сум розлуки.
2. Розкрийте багатозначність мотиву печалі у вірші «Печаль на яшмовому ґанку».
Мотив печалі у цьому творі має кілька значень: це і безпосередня туга жінки за коханим, і філософський сум людини, яка усвідомлює наближення «зими» свого життя. На мою думку, яшмовий ґанок символізує зіткнення внутрішніх почуттів героя з жорсткими життєвими обставинами та моральними нормами.
3. Яку пейзажну картину створено у вірші «Сосна біля південної галереї»?
У вірші змальовано образ самотньої сосни з розлогим густим гіллям, що росте біля галереї під постійними поривами вітру. Стовбур дерева затінений і покритий плямами моху, а в його хвої неначе мигтить повітря, що створює ефект живого, динамічного пейзажу.
Як поєднуються в ній теплі й холодні кольори?
У поезії холодні відтінки представлені «затіненим стовбуром» та темною зеленню моху, що створюють атмосферу прохолоди й спокою. Теплий акцент додає сонячне світло, через яке повітря у пишній хвої «наче мигтить», вносячи у картину відчуття життя та внутрішньої енергії.
4. Які роздуми викликає в ліричного героя вірша «Сосна біля південної галереї» споглядання самотнього дерева?
Споглядання сосни викликає у героя роздуми про шлях до самовдосконалення та прагнення досягти духовної висоти. На мою думку, автор через образ дерева показує, що справжня особистість має бути стійкою і, попри самотність, невпинно рости вгору, щоб сягнути «надхмарної висі».
5. РОБОТА В ПАРАХ. Визначте особливості лірики Лі Бо, відповівши на подані запитання та виконавши завдання.
Основними особливостями лірики Лі Бо є поєднання пейзажних описів із глибокими філософськими роздумами та використання символів. Поет зазвичай будує твори на основі паралелізму між життям природи та внутрішнім станом людини, приділяючи значну увагу дрібним деталям.
Яку роль у віршах Лі Бо відіграє паралелізм описів природи й стану людської душі?
Паралелізм у віршах Лі Бо допомагає глибше розкрити почуття ліричного героя через картини природи. Опис зовнішнього світу зазвичай передує відтворенню душевного стану, що дозволяє читачеві відчути людину як невід’ємну частину безкрайого Всесвіту.
На прикладах з віршів Лі Бо доведіть, що характерною ознакою китайської пейзажної лірики є увага до дрібних деталей.
Увага до деталей дозволяє автору створити виразний емоційний фон. Наприклад, у вірші «Печаль на яшмовому ґанку» така деталь, як холодна роса, що змочила панчохи, вказує на тривале очікування та самотність героїні. У творі «Сосна біля південної галереї» згадка про плями моху на затіненому стовбурі підкреслює велич та поважний вік дерева.
Яку художню роль відіграють деталі в перекладах, які ви прочитали?
На мою думку, деталі в перекладах допомагають візуалізувати складні філософські поняття та емоції. Вони наповнюють поезію конкретними образами, які передають холод вітру, нудьгу, самотність або прагнення до духовної досконалості.
Які образи поезії Лі Бо є символічними?
Символічними в поезії Лі Бо є образи сосни, яка втілює стійкість і довголіття, та яшми, що символізує небесну силу й людські чесноти. Також важливе значення мають місяць, що часто асоціюється з сумом, та роса, яка є символом плинності людського життя.
Розкрийте їхнє значення.
У китайській поезії образи природи мають символічне значення: річки й гори втілюють вічність світу та скороминущість людського життя. Сосна символізує довголіття, бамбук є знаком стійкості та мужності, а лелека уособлює самотність і святість.
6. Схарактеризуйте ліричних героїв прочитаних віршів Лі Бо.
Ліричний герой Лі Бо — це вільна духом людина, мандрівник або самітник, який прагне гармонії з Усесвітом. Він наділений «кісткою гордості», що не дозволяє йому схилятися перед можновладцями, і здатний глибоко відчувати красу природи та власну приналежність до нескінченного простору.
7. Чи можна вважати вірші Лі Бо не лише пейзажними, але й філософськими? Відповідь обґрунтуйте.
На мою думку, поезія Лі Бо є глибоко філософською, адже за описами природи завжди приховано роздуми про закони буття та місце людини у світі.
Поет використовує принцип паралелізму, де явища природи відображають стан людської душі. Наприклад, у вірші «Печаль на яшмовому ґанку» опис осені та холодної роси є не просто пейзажем, а метафорою зрілого віку та усвідомленням того, що більшу частину життєвого шляху вже пройдено.
8. ФІЛОЛОГІЧНИЙ МАЙСТЕР-КЛАС. Порівняйте переклади вірша Лі Бо, які виконали Леонід Первомайський та Я. Шекера.
У перекладі Леоніда Первомайського акцент зроблено на створенні зорових образів холоду та мовчазного неба, що підкреслюють самотність. Переклад Я. Шекери здається мені більш емоційним, оскільки він додає деталі про байдужість героїні до холоду («байдуже!») та її повернення в оселю. Я думаю, що Я. Шекера глибше розкриває внутрішній світ героїні, показуючи її печаль через ширшу взаємодію з навколишнім простором.
Чим відрізняються ліричні герої в цих перекладах?
У перекладі Леоніда Первомайського ліричний герой постає як спостерігач, чий внутрішній стан тонко переплітається з холодом і самотністю осінньої природи. У варіанті Ярослава Шекери ліричним героєм є жінка, чий образ більш конкретизований, а її внутрішня зосередженість на власному горі робить її байдужою до зовнішнього світу.
На якій печалі акцентує увагу кожен з перекладачів?
Леонід Первомайський акцентує увагу на споглядальній печалі самотності, що віддзеркалюється в образах холодної роси та місяця. Ярослав Шекера робить акцент на глибокій душевній печалі, яка витісняє фізичні відчуття, через що героїня не помічає холоду й вологи.
У кого з них розуміння цього відчуття ширше?
На мою думку, розуміння цього відчуття ширше у Ярослава Шекери, адже він зміг передати складний психологічний стан людини, де зовнішні обставини лише підкреслюють безвихідь внутрішнього смутку.
ПОЕЗІЯ МАНДРІВ
Пригадайте, що вам відомо про дружбу Лі Бо та Ду Фу.
Лі Бо та Ду Фу були найвидатнішими поетами епохи Тан, яких сучасники називали «батьками віршів». Вони познайомилися під час мандрів і, попри різницю у віці в одинадцять років, стали близькими друзями, які разом читали вірші, вправлялися у бойових мистецтвах та розуміли один одного навіть без слів.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
1. Як вплинули родинні традиції на становлення Ду Фу як поета?
Ду Фу народився в давньому шанованому роду, який дав Китаю відомих поетів, державних діячів і полководців. Родина підтримувала традиції предків і дбала про освіту дітей. Свій перший вірш про чарівного птаха Фенікса хлопчик склав у семирічному віці. У дев’ять років він уже вражав родину успіхами в каліграфії, випереджаючи свого наставника. Змалку Ду Фу вивчав класичні конфуціанські твори, зокрема «Бесіди й судження», що сформувало його прагнення служити батьківщині.
2. Які стосунки пов’язували Ду Фу й Лі Бо? Дайте розгорнуту відповідь.
Ду Фу та Лі Бо були близькими друзями, яких сучасники називали «батьками віршів». Попри одинадцятирічну різницю у віці, вони ставилися один до одного як до рівних, разом мандрували, читали вірші, вправлялися у фехтуванні та стрільбі з лука. Їх єднала глибока душевна спорідненість, завдяки якій поети розуміли один одного навіть без слів.
3. Який вплив на світогляд Ду Фу справило конфуціанство?
Конфуціанство сформувало в Ду Фу високе почуття громадянського обов’язку та відданість ідеалам добра і соціальної справедливості. Під впливом цього вчення поет прагнув бути корисним своїй державі та народу, а також був переконаний, що кожен митець повинен пробуджувати в душах людей любов і гуманізм.
4. Як ви розумієте слова Ду Фу: «Тільки в далекій дорозі розумієш ти людські сподівання»? Проілюструйте свою думку прикладами.
Я думаю, ці слова означають, що справжнє життя народу та його приховані мрії можна пізнати лише через безпосередній досвід і спілкування зі звичайними людьми в різних куточках країни. На мою думку, саме під час тривалих мандрів Ду Фу побачив реальні страждання співвітчизників, що дозволило йому відобразити у творах «прикмети часу». Прикладом є його вірш «Пісня про хліб і шовк», де поет висловлює сподівання простих селян на припинення воєн і повернення до мирної праці. Також у творі «Весняні надії» через образ руїн і розлуки з родиною поет передає спільний для всього народу біль, викликаний міжусобицями.
Читаючи переклад віршів Ду Фу, дослідіть, за допомогою яких національних символів та образів поет передає самобутність китайської культури?
Для передачі самобутності китайської культури Ду Фу використовує образ «Піднебесної» як назву своєї країни та згадує традиційне мірило відстані — «цунь». Поет звертається до образів шовку, що є символом добробуту та стародавнього ремесла, а також описує традиційні знаряддя праці: серпи, мотики й рала. Образ довгих шпильок для волосся та «листів з Батьківщини», які цінуються дорожче за золото, підкреслюють важливість родинних зв’язків та повагу до старшого віку в китайській традиції.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО
1. Розкрийте зміст назв прочитаних віршів Ду Фу.
Назва «Пісня про хліб і шовк» символізує основу життя китайського народу та мирну працю, де хліб і шовк постають головними цінностями на противагу війні. Назва «Весняні надії» відображає контраст між вічним відродженням природи навесні та трагедією зруйнованої країни, втілюючи сподівання поета на припинення розбрату й відновлення держави.
2. Як у ліриці Ду Фу поєднуються засудження війни й поетизація мирної праці?
Ду Фу засуджує війну через опис руїн, людських страждань та розлуки з рідними, що приносять лише сльози й горе. Водночас він поетизує мирну працю як ідеал гармонійного життя, де чоловіки мають орати землю з піснею, а жінки — ткати шовк, створюючи добробут замість того, щоб гинути на полях битв.
3. Поясніть вислів поета «А що, якби серпи, мотики й рала // Повиливати нам з блискучих лат».
Цим висловом автор закликає до повного роззброєння та перетворення військового спорядження на знаряддя для землеробства. Ду Фу пропонує відмовитися від руйнівної сили зброї на користь творення та забезпечення мирного життя кожної родини.
Чи актуальний він нині?
На мою думку, цей вислів залишається надзвичайно актуальним і в наш час. Я думаю, що людство досі витрачає занадто багато ресурсів на створення зброї, хоча ці зусилля могли б бути спрямовані на розвиток технологій, медицини або подолання екологічних проблем заради спільного блага.
4. Установіть відповідність між пейзажем і внутрішнім станом ліричного героя у вірші «Весняні надії».
У поезії образи зруйнованої країни та занедбаного міста протиставляються вічності природи (горам і рікам), що відображає глибоку тугу та тривогу героя за майбутнє Батьківщини. Образи квітів, що «в сльозах», та журливих птахів безпосередньо передають стан плачу та болю автора через вимушену розлуку з родиною.
5. Яку роль у віршах Ду Фу відіграють протиставлення?
Протиставлення допомагають автору гостріше висвітлити трагедію війни та підкреслити гуманістичну ідею цінності мирної праці.
Відповідь обґрунтуйте прикладами.
У вірші «Весняні надії» автор протиставляє незмінність і красу природи («гори і ріки живуть», «весна зеленіє») хаосу та руйнації людського світу («країна в руїнах»). У «Пісні про хліб і шовк» поет використовує антитезу, пропонуючи переплавити бойове спорядження («блискучі лати») на знаряддя для мирного господарювання («серпи, мотики й рала»), щоб замість воєнної могутності славилася праця.
6. За допомогою яких побутових подробиць поет відтворює картини життя середньовічного Китаю?
Поет описує традиційні знаряддя праці (рала, мотики), згадує про виготовлення шовкових полотен жінками та оранку полів волами. Також він додає такі деталі, як листи з дому, що дорожчі за золото, та опис сивого волосся, яке стало таким рідким, що його вже неможливо заколоти шпильками.
Порівняйте пейзажну лірику Лі Бо та Ду Фу.
Я думаю, що пейзажна лірика Лі Бо більше тяжіє до даоської філософії, де природа є шляхом до духовної свободи та самопізнання через споглядання символів, як-от сосни чи місяця. На мою думку, пейзаж у Ду Фу є більш реалістичним і «політичним»: природа у нього часто стає фоном для відображення народних страждань і занепаду держави. Я вважаю, що якщо Лі Бо шукає в пейзажі гармонію з Усесвітом, то Ду Фу через опис природи створює «поетичну історію» свого часу, наповнену болем за долю Вітчизни.
7. ФІЛОЛОГІЧНИЙ МАЙСТЕР-КЛАС. Знайдіть спільне й відмінне у світогляді, емоційному настрої ліричних героїв поезій «Сосна біля південної галереї» та «Весняні надії».
- Спільне: Використання образів природи (сосна, гори, ріки) для передачі душевного стану; акцент на самотності та смутку.
- Відмінне: Герой Лі Бо шукає духовної свободи через відмову від суспільства (даосизм). Герой Ду Фу страждає через долю громади та держави, прагнучи бути корисним (конфуціанство).
- Чим відрізняються поетичні світи? Світ Лі Бо — це світ «Безсмертного» генія, що мандрує за межами буденності. Світ Ду Фу — це світ «священномудрого» поета, що гартує слово через страждання і знегоди народу.
«ЗІ СХОДУ СВІТЛО»
Наведіть приклади творів західноєвропейських та українських письменників, у яких використано східні мотиви та сюжети.
Яскравим прикладом у західноєвропейській літературі є збірка Йоганна Вольфганга Гете «Західно-східний диван», а також твори Генріха Гейне та Віктора Гюго. В українській культурі східні мотиви досліджував та перекладав сходознавець Агатангел Кримський, а пізніше художні переклади здійснювали Василь Мисик та Микола Попов.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
1. Чим Хаям уславився за життя?
За життя Омар Хаям був відомий передусім як видатний учений — математик, астроном, філософ та медик.
Назвіть найзначніші його досягнення.
До найважливіших досягнень Хаяма належать розробка найточнішого сонячного календаря, виведення математичної формули бінома та написання «Трактату про докази проблем алгебри».
2. Як склалася доля поета?
Спершу Хаям мав успішну кар’єру в Ісфахані під заступництвом султана, проте після смерті покровителів його обсерваторію закрили, а сам він зазнав переслідувань з боку релігійних фанатиків і провів останні роки на самоті.
3. Розкрийте зв’язок між суфійською філософією та лірикою Хаяма.
На мою думку, Хаям використовував алегоричну мову суфіїв, щоб за звичайними образами приховати глибокі філософські роздуми про духовний розвиток і пізнання істини. Суфійські ідеї допомагали поетові протистояти обмеженому розуму через стан особливого містичного піднесення.
Обґрунтуйте відповідь прикладами.
У ліриці Хаяма образ вина символізує не алкоголь, а стан містичного натхнення, чаша позначає міру людського життя, а гончар є алегорією Бога-Творця. Яскравим прикладом є його слова про те, що Бог сам зліпив людину з глини та визначив її долю, які зустрічаються в рубаї.
4. Які теми Хаям висвітлював у своїй творчості?
Омар Хаям у своїй поезії висвітлював теми сенсу людського життя, смерті й безсмертя, досліджував причини несправедливості суспільних законів та недосконалості світу. Також він оспівував радість земного буття, кохання, молодість та цінність кожної миті життя.
Як вони пов’язані зі світовідчуттям поета?
На мою думку, теми творчості Хаяма безпосередньо відображають його складне світовідчуття, у якому поєднуються життєрадісність і глибокий філософський смуток. Він вважав людину вінцем божого творіння, проте з гіркотою усвідомлював безсилля людського розуму перед таємницями Всесвіту та неминучістю долі.
5. Дайте визначення жанру рубаї.
Рубаї — це жанр східної поезії, що являє собою чотиривірш філософського або повчального змісту зі схемою римування aaba, рідше — aaaa.
Назвіть характерні ознаки віршів Хаяма.
Характерними ознаками віршів Омара Хаяма є поєднання сили почуттів зі сміливістю думки, масштабність порушених філософських проблем та надзвичайна афористичність мови. Також його поезії притаманний прихований алегоричний зміст, де образи вина, чаші чи гончара мають глибоке символічне значення.
Читаючи переклад рубаї Хаяма, знайдіть у них афористичні вислови.
У прочитаних рубаї Омара Хаяма я знайшов такі афористичні вислови: «Одна душа жива за сто Кааб дорожча!», «Я тільки й знаю, що знання шукаю… І бачу, що нічого я не знаю», «Любов — це сонечко, що Всесвіт огріває», а також «Хай кожна мить, що в вічність промайне, тебе вщасливлює».
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО
1. Поясніть слова ліричного героя рубаї: «Я тільки й знаю, що знання шукаю…».
Ці слова виражають життєве кредо ліричного героя, для якого постійний пошук істини та пізнання світу є головною метою існування. На мою думку, поет також підкреслює скромність справжнього вченого: чим більше людина дізнається, тим чіткіше вона усвідомлює безмежність непізнаного.
2. Які факти біографії поета підтверджують цю тезу?
Омар Хаям був видатним ученим свого часу, чиї досягнення в математиці та астрономії випередили епоху на кілька століть. Він розробив найточніший сонячний календар, вивів формулу бінома, яку пізніше назвали на честь Ньютона, та написав ґрунтовні праці з алгебри й філософії.
Як ви розумієте заклик Хаяма «Шукай людину скрізь…»?
Я думаю, що цим закликом автор нагадує про найвищу цінність — людську душу, яка є важливішою за будь-які релігійні святині. На мою думку, Хаям закликає виявляти милосердя та увагу до кожної особистості, незалежно від того, де вона перебуває — у злиднях чи в розкошах.
3. За допомогою інтернет-мережі з’ясуйте, хто такий Джемшид і що означає символічний вислів «чаша (жбан) Джемшида».
Джемшид — це міфічний цар давнього Ірану, чиє правління вважалося «золотою добою». Його чаша (Джам-і Джам), за легендою, була наповнена еліксиром безсмертя і дозволяла бачити все, що відбувається у Всесвіті, тому вона є символом всезнання, мудрості та людського серця, в якому відображається весь світ.
Розкрийте зміст двох останніх рядків рубаї «Ми – сонце щастя й горя океан…».
Останні рядки «Злі й добрі ми, довершені й нікчемні, / Іржаве дзеркало й Джемшидів жбан» розкривають суперечливу і подвійну природу людини. Автор показує, що в одній особистості можуть одночасно поєднуватися велич мудрості («Джемшидів жбан») та недосконалість або затьмареність гріхами («іржаве дзеркало»).
4. У рубаї «Ми – зібрання ляльок…» Хаям на пів тисячоліття випередив митця доби Відродження В. Шекспіра, який проголосив, що весь світ – театр. Як ви розумієте метафору Хаяма?
На мою думку, метафора Омара Хаяма про людей як «зібрання ляльок» означає, що людське життя подібне до театральної вистави, де ми не маємо повної влади над своєю долею. Усесвіт або «Небесний витівник» керує нашими вчинками, а фінал для кожної людини однаковий — повернення в «ящик небуття», тобто смерть.
5. Розкрийте символічний зміст образів троянди й солов’я в рубаї «Троянда вранішня ошатністю своєю…».
У цьому рубаї троянда символізує розквіт життя, жіночу красу та юність, які, на жаль, є дуже короткочасними. Соловей уособлює закоханого поета, який щиро захоплюється цією красою, але водночас попереджає про неминучу тлінність усього живого, адже вітер зірве пелюстки, і ми всі станемо землею.
6. Робота в групах. Розбившись на три групи, сформулюйте основні теми прочитаних чотиривіршів Хаяма. Опрацюйте одне з поданих запитань. Презентуйте результати роботи, обґрунтувавши відповідь цитатами.
Сформулюйте основні теми прочитаних чотиривіршів Хаяма.
Основними темами рубаї Омара Хаяма є філософські роздуми про сенс людського буття, неминучість смерті та швидкоплинність часу. Також поет часто звертається до тем насолоди кожною миттю життя, важливості кохання, пошуку істини та місця людини в неосяжному Всесвіті.
Що поет уважає справжніми цінностями людського життя?
Справжніми цінностями Хаям уважає людяність, внутрішню свободу, доброту та щире кохання. Я думаю, що для поета також надзвичайно важливою цінністю є розум і прагнення до пізнання таємниць світу, попри усвідомлення обмеженості людських можливостей.
Як, на думку Хаяма, людина може протистояти незбагненним законам буття?
На мою думку, Хаям пропонує людині протистояти законам буття через «філософію насолоди» теперішнім моментом і відмову від марних страждань про майбутнє чи минуле. Людина може зберегти гідність, якщо буде цінувати свою внутрішню свободу, радіти життю тут і зараз та не підкорятися обставинам зі страхом у серці.
Які грані внутрішнього світу поета відобразилися в його рубаї?
У рубаї Омара Хаяма відобразилися такі грані його внутрішнього світу, як поєднання глибоких почуттів зі сміливістю думки, дух протесту проти несправедливості світу та усвідомлення людини як найвищого творіння Бога. Поет постає як вільний мислитель, який водночас іронічно ставиться до власних знань і невтомно шукає істину в таємницях буття.
7. Які поради ви знайшли у віршах Хаяма?
У віршах Хаяма я знайшов поради цінувати кожну мить життя, не витрачати час на марну журбу та тривоги про майбутнє, а також завжди зберігати власну гідність. Автор закликає не принижуватися перед негідниками заради вигоди та шукати «живу душу» в кожній людині.
Випишіть їх у зошит.
- «Хай кожна мить, що в вічність промайне, тебе вщасливлює… життя: пильнуй же!».
- «Хвилину радості в турботах не губи, на порох не стирай під жорнами журби!».
- «Я б краще вороном копався у ріллі, ніж у негідника живився при столі».
- «Я тільки й знаю, що знання шукаю».
- «Шукай людину скрізь… Шукай душі живої!».
Якими із цих мудрих думок ви хотіли б скористатися у своєму житті?
На мою думку, найкориснішою є порада постійно шукати знання та прагнути до самовдосконалення. Також я хотів би скористатися думкою про необхідність цінувати теперішній момент, щоб не втрачати радість життя через дріб’язкові проблеми.
З якими міркуваннями поета ви не погоджуєтеся?
Я не погоджуюся з метафорою Хаяма про те, що люди — це лише «зібрання ляльок», яких крутить «Небесний витівник». На мою думку, людина має свободу волі та здатна самостійно обирати свій шлях і впливати на власну долю, а не просто бути пасивною іграшкою в руках вищих сил.
Чому?
На мою думку, з деякими міркуваннями Омара Хаяма можна не погоджуватися через їхній надмірно фаталістичний характер. Я думаю, що постійне наголошення на невідворотності долі може позбавляти людину прагнення самостійно змінювати своє життя на краще.
Обґрунтуйте свою думку.
Хоча Хаям закликає насолоджуватися кожною миттю, його твердження про те, що ми лише «зібрання ляльок» у руках «небесного витівника», звучить дещо песимістично. На мою думку, людина — це не просто пасивна іграшка в руках долі, а свідома особистість, яка має волю та силу впливати на обставини.
9. Напишіть твір-роздум на тему «“Хіба у Всесвіті найкращий твір – не ми?” (за прочитаними рубаї О. Хаяма)».
Омар Хаям у своїх рубаї звертається до вічних питань про місце людини у світі. Його вислів «Хіба у Всесвіті найкращий твір — не ми?» є ключовим для розуміння філософії поета, який понад усе ставив людський розум і гідність.
На мою думку, Хаям вважав людину вінцем творіння не через її фізичну силу, а через здатність мислити та відчувати. Поет порівнює нас із коштовним каменем у персні Всесвіту, підкреслюючи унікальність кожного життя. Водночас він не ідеалізує людство, помічаючи в нас і «добре», і «зле», і «довершеність», і «нікчемність». Для нього ми — суперечливі істоти, які є одночасно «океаном щастя й горя».
Я думаю, що головний роздум Хаяма полягає в тому, що попри тлінність буття та неминучість смерті, людина має залишатися вільною духом. Його заклики шукати знання та не схилятися перед негідниками свідчать про те, що бути «найкращим твором» — це велика відповідальність. Це означає зберігати самоповагу та цінувати кожну мить свого короткого перебування на землі. Отже, рубаї Хаяма вчать нас любити життя і пишатися своїм людським призначенням.
ШИРАЗЬКИЙ СОЛОВЕЙКО
Пригадайте, що таке традиційні художні образи.
Традиційні художні образи — це сталі, загальноприйняті образи-символи, які часто повторюються в літературних творах протягом багатьох століть і мають закріплене в культурі значення. Прикладами таких образів у східній поезії є троянда як символ коханої та соловей як символ відданого поета-закоханого.
Назвіть відображені на колажі традиційні образи східної літератури та твори, у яких вони оспівуються.
На колажі відображені такі традиційні образи, як троянда, соловей, гори, місяць та музикант із інструментом. Ці образи, зокрема троянда і соловей як символи вічного кохання, оспівуються в поетичній збірці Гафіза «Диван» та його численних газелях.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
1. Що означає ім’я Гафіз?
Ім’я Гафіз у перекладі означає «охоронець» або «той, хто пам’ятає».
Чому поет отримав такий псевдонім?
Митець отримав такий псевдонім, тому що ще в юному віці виявив надзвичайні здібності та вивчив напам’ять усю священну книгу мусульман — Коран.
2. Які легенди й перекази про життя Гафіза існували?
Про життя поета існували легенди про чудесне отримання ним поетичного дару після ночі молитви біля гробниці Баба Кухі, перекази про його кохання до ширазької красуні Шах-Набат, а також історія про дотепну відповідь Гафіза завойовнику Тамерлану, яка врятувала поетові життя.
Яким постає легендарний поет у цих оповідях?
На мою думку, у цих оповідях Гафіз постає як глибоко духовна людина, мудрий і гордий вільнодумець, який володіє неперевершеним талантом та здатністю зберігати людську гідність навіть перед лицем смерті.
3. Що таке газель і бейт?
Газель — це традиційний для перської поезії вірш (зазвичай 7–10 бейтів) на філософські або любовні теми, де в останньому рядку поет згадує своє ім’я. Бейт — дворядкова строфа.
4. Хто з українських митців перекладав твори Гафіза?
Першим українським перекладачем Гафіза наприкінці ХІХ століття став Агатангел Кримський, також його твори перекладали Василь Мисик та Микола Попов.
5. Чому, на вашу думку, твори Гафіза залишаються популярними у ХХІ ст.?
На мою думку, поезія Гафіза залишається актуальною, тому що вона оспівує вічні людські цінності: кохання, красу життя та внутрішню свободу, які не втрачають свого значення з часом.
ЧИТАЮЧИ ГАЗЕЛІ ГАФІЗА… Визначте, які земні радощі оспівує поет.
У своїх газелях поет оспівує такі земні радощі, як щире кохання, насолоду від спілкування з друзями, красу жінки та чарівність природи, зокрема квітучу весну, сади й троянди.
ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРАКТИКУМ
2. Визначте провідні мотиви творчості Гафіза.
Провідними мотивами творчості Гафіза є пошук сенсу людського буття, вічне кохання, плинність часу, насолода кожною миттю життя та збереження людської гідності.
Чому газелі митця належать до лірико-філософських творів?
Газелі Гафіза належать до лірико-філософських творів, тому що в них глибокі особисті переживання та оспівування земного кохання органічно поєднуються з роздумами про сенс життя, таємниці Всесвіту та місце людини у світі.
3. Яким постає ліричний герой газелей?
Ліричний герой постає як вільна духом людина, сильна особистість і «богатир кохання», який понад усе цінує щирість почуттів та внутрішню незалежність.
Схарактеризуйте його почуття, сподівання, життєві принципи, розчарування.
Герой відчуває всеохопне кохання, яке приносить йому як радість, так і солодке страждання. Його життєві принципи базуються на вірності ідеалам, терпінні та вмінні насолоджуватися теперішньою миттю, тоді як розчарування викликані усвідомленням плинності часу та недосконалістю навколишнього світу.
Чим його прагнення близькі сучасному читачеві?
На мою думку, прагнення ліричного героя близькі сучасному читачеві, оскільки пошук справжнього щастя, віра в силу любові та намагання зберегти людську гідність залишаються найважливішими цінностями для людей у будь-яку епоху.
4. Якою в газелях змальовано кохану ліричного героя?
Кохана змальована як недосяжний ідеал і джерело життя, вона порівнюється з прекрасною трояндою, ясним місяцем або коштовністю, образ якої назавжди закарбувався в серці героя.
Які художні засоби допомагають поетові передати силу й глибину його почуттів?
Для передачі сили почуттів Гафіз використовує яскраві метафори («серце — скинія святині», «очі — дзеркало»), гіперболи, риторичні вигуки та звертання. Також особливу роль відіграє лірична інтонація газелі, яка дозволяє відтворити найтонші відтінки душевного стану героя.
5. Які традиційні для східної поезії художні образи використовує автор?
Автор використовує такі традиційні образи, як соловей і троянда, чашник, келих з вином, сад, зорі та образи відомих легендарних закоханих, наприклад Меджнуна.
6. У газелях кожен бейт має свою закінчену думку.
У газелях Гафіза троянда символізує божественну красу та горду кохану, чиї шипи завдають болю, а соловей є символом відданого закоханого, який страждає від нерозділеного почуття. Ці образи разом утілюють ідею вічного та жертовного кохання.
Які важливі для поета думки передано в кожному бейті газелі «Днів, що з друзями провів, не забувай!»?
У першому бейті автор закликає берегти пам’ять про час, проведений із близькими людьми. У другому йдеться про цінність спільних переживань, як радісних, так і сумних. Третій бейт наголошує на важливості залишатися вірним друзям, навіть якщо вони забули про тебе. Четвертий бейт передає вдячність за підтримку та добрі слова у важкі часи. П’ятий бейт закликає не забувати рідні місця, а фінальний бейт підкреслює значущість людей, які по-справжньому розуміли внутрішній світ поета.
Які з прочитаних рядків Гафіза можна вважати афористичними?
На мою думку, афористичними є такі рядки: «Що нам життя — закрита книга?», «Радощів собі не жди від неба: таяться сотні бід в його байдужій бані», а також «Вік минає — все вмирає, цей — живе, а той помер».
7. ФІЛОЛОГІЧНИЙ МАЙСТЕР-КЛАС. Порівняйте художні переклади твору, визначте відмінності між перекладами В. Мисика, А. Кримського, М. Попова.
Переклад А. Кримського вирізняється філософською глибиною та використанням урочистої лексики, де серце постає як «святиня» та «тихий храм». В. Мисик у своїх перекладах робить акцент на емоційній динаміці та музикальності вірша, використовуючи повтори (рефрен «не питай») для підсилення страждань героя. Переклад М. Попова найбільше насичений східною екзотикою, конкретними географічними назвами (Самарканд, Бухара) та традиційними для перської поезії порівняннями.
Кому з перекладачів, на вашу думку, вдалося точніше передати почуття ліричного героя?
На мою думку, найточніше передати почуття ліричного героя вдалося Василю Мисику. Я думаю, що ритмічне повторення фрази «не питай» дуже вдало відтворює стан людини, яка пережила настільки глибоке потрясіння від кохання, що не має сил детально про нього розповідати.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО
1. Як автор передає в газелі гіркоту розлуки з коханою?
Автор передає гіркоту розлуки через гіперболізацію почуттів, згадуючи про «пролиті сльози» та порівнюючи свій стан із «гіркою отрутою слів». Гіркота також підкреслюється через фізичне відчуття туги, коли герой «томився й страждав» у повній самотності, чекаючи на побачення.
2. Які художні образи розвивають мотиви самотності в газелі?
Мотиви самотності розвивають образи «убогої хатини», де герой перебуває наодинці зі своїми думками, та «пустельних шляхів», якими він блукає. Образ «солов’я», що співає в саду на світанні, також символізує самотню душу поета, яка шукає розради у своїй творчості та спогадах.
3. Дослідіть, як кожен новий бейт газелі відтворює новий аспект у ставленні закоханого до коханої.
Кожен новий бейт додає нову рису до образу почуття: перший бейт виражає готовність до самопожертви заради одного погляду, другий — стверджує перевагу краси коханої над небесним раєм. Далі поет розкриває вразливість свого серця перед чарами милої, визнає її природну досконалість, яка не потребує прикрас, і зрештою демонструє покору долі, приймаючи навіть гнів коханої як вищу нагороду.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО
1. Яку роль відіграє природа в передаванні почуттів і думок Лі Бо в прочитаних віршах?
Природа у віршах Лі Бо виступає засобом розкриття внутрішнього світу ліричного героя через принцип паралелізму. Опис краєвидів завжди передує відтворенню душевного стану, де кожна природна деталь допомагає передати спокій, самотність або прагнення до вищої досконалості.
2. Як ви розумієте символіку річки у вірші «Входжу в річку…»?
Річка символізує вічний рух природи, нескінченність часу та джерело життя. На мою думку, вона також уособлює шлях духовного очищення людини, яка серед плинної води намагається осягнути вічність і знайти гармонію з Усесвітом.
Які емоції викликає у вас образ осінньої води?
На мою думку, образ осінньої води викликає відчуття тихого смутку та меланхолії. Я думаю, що її прозорість і холод асоціюються зі спокоєм зрілого віку та усвідомленням того, що час невблаганно минає.
3. Що символізує місяць у вірші «Думи тихої ночі»?
Місяць у цьому творі символізує самотність мандрівника на чужині та його нерозривний духовний зв’язок із рідною домівкою. Він постає як єдиний свідок почуттів поета, що нагадує про далеку батьківщину.
Як поет передає відчуття самотності й туги за домівкою?
Поет передає ці відчуття через контраст між холодним світлом місяця і внутрішнім болем героя. Туга підсилюється описом нічної тиші та простим, але виразним жестом — схилянням голови в глибокій задумі про рідний край.
4. Які теми порушуються у творі «Запитання і відповідь у горах» і як вони співвідносяться з іншими творами Лі Бо?
У вірші «Запитання і відповідь у горах» порушуються теми гармонії людини з природою, духовного усамітнення та пошуку внутрішньої свободи. Ці теми є ключовими для творчості Лі Бо, адже він часто зображує гори як місце втечі від суспільної метушні та простір для пізнання Дао.
Як діалог у вірші допомагає розкрити внутрішній світ поета?
На мою думку, діалог у творі дозволяє автору чітко протиставити свій світ цінностям звичайних людей. Коротка відповідь поета підкреслює його спокій та впевненість у правильності обраного шляху самітника, що відкриває читачу глибину його філософського світогляду.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО (сторінка 185)
1. Як у вірші «При місяці згадую брата» відображається тема розлуки та самотності?
Тема розлуки відображається через образ місяця, який є спільним свідком страждань людей, розлучених війною по всій країні. Самотність поета підкреслюється холодним нічним пейзажем, осінньою росою та відсутністю листів від брата, що робить його тугу за рідною домівкою ще гострішою.
Які літературні прийоми використовує поет для створення емоційної глибини?
Для створення емоційної глибини поет використовує психологічний паралелізм, зіставляючи тривожні зміни в природі зі своїм внутрішнім станом. Також він застосовує образи-символи, такі як місяць і роса, та виразні епітети, які допомагають передати трагізм епохи через особисті переживання героя.
2. Які теми порушуються у вірші «Повертаються дикі гуси» і як вони пов’язані з життєвими обставинами поета?
У вірші порушуються теми війни, поневірянь на чужині та непереборної туги за батьківщиною. Ці теми прямо пов’язані з біографією Ду Фу, який пережив жахи повстання Ань Лушаня, був у полоні та змушений був мандрувати країною, потерпаючи від бідності й розлуки з родиною.
Що символізує повернення диких гусей у цьому вірші?
У вірші Ду Фу повернення диких гусей символізує зв’язок із рідною домівкою, надію на отримання звісток від близьких та неминучість природних циклів, які тривають попри людські страждання.
Він є оптимістичним чи песимістичним?
На мою думку, цей вірш є обережно оптимістичним.
Чому?
Я думаю так тому, що образ птахів, які повертаються додому, дарує надію на завершення війни та можливість відродження життя, навіть якщо зараз ліричний герой відчуває глибокий сум.
3. ФІЛОЛОГІЧНИЙ МАЙСТЕР-КЛАС. Порівняйте два вірші, звертаючи увагу на використання образів природи, теми та емоції.
У вірші Лі Бо «Сосна біля південної галереї» образ самотньої сосни втілює велич духу та прагнення до вищої мети, а емоційний стан є спокійним і зосередженим. У поезії Ду Фу «Весняні надії» природа (весна, квіти, птахи) контрастує з руїнами держави, підкреслюючи тему патріотичного болю та розпачу через війну й розлуку з родиною.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО
1. Як Хаям висловлює свої роздуми про сенс життя та смерть?
Омар Хаям у своїх рубаї стверджує, що сенс життя полягає в умінні цінувати кожну його мить, оскільки час швидкоплинний, а смерть неминуче перетворює все на прах. Поет висловлює протест проти несправедливості долі, але водночас закликає насолоджуватися земними радощами, вважаючи людину найвищою цінністю у Всесвіті.
2. Які символи та образи найчастіше використовуються в рубаї Хаяма?
У рубаї Омара Хаяма найчастіше використовуються образи вина як символу істини та життєвої радості, троянди та солов’я як символів краси та кохання, а також образи гончаря, глека та глини, що символізують Творця та тлінність людського тіла. Окрім цього, поет часто звертається до образу ляльок, якими керує небесний майстер, та шахівниці, що уособлює гру долі з людьми.
3. Чому творчість Хаяма залишається актуальною і сьогодні?
Творчість Хаяма залишається актуальною, оскільки він порушує вічні філософські питання про сенс життя, неминучість смерті, несправедливість суспільного устрою та цінність кожної миті людського буття. Його заклики насолоджуватися життям і зберігати внутрішню свободу зрозумілі та близькі людям у будь-яку епоху.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ПРОЧИТАНОГО
1. Яка основна тема прочитаного уривка?
Основною темою уривка є визнання величі творчої спадщини Фірдоусі та роздуми про неминучу силу долі, перед якою схиляються навіть могутні володарі.
2. Як Фірдоусі висловлює свої думки про долю та її вплив на життя людини?
Фірдоусі висловлює думки про долю як про могутню силу, що стоїть вище за будь-яку земну владу, наголошуючи на її непередбачуваності та неминучості. Через опис історичних подій та легенд автор показує, що доля може піднести людину або позбавити її корони, проте справжня велич і безсмертя належать не золоту, а мудрому слову.
Як філософські ідеї або роздуми, відображені в цьому уривку, резонують з вашими власними думками про долю і життя?
На мою думку, ідея про те, що творчість і мудрість є ціннішими за матеріальну владу, є дуже правильною та актуальною. Я думаю, що доля часто дає нам випробування, які ми не можемо змінити, але наше ставлення до життя та те, що ми залишимо після себе, залежить тільки від нас. На мою думку, роздуми Фірдоусі змушують замислитися над тим, що справжні цінності є вічними, тоді як гонитва за владою — лише мить на тлі історії.
3. Порівняйте цей уривок з іншими прочитаними поезіями східних авторів.
На мою думку, уривок із творчості Фірдоусі відрізняється від лірики Лі Бо чи Омара Хаяма своєю масштабністю та епічністю, оскільки він фокусується на долі цілого народу та історичній пам’яті. Водночас він має спільні риси з творами Ду Фу, адже обидва автори глибоко вболівають за долю своєї батьківщини та відображають у віршах складні випробування, що випали на долю їхніх співвітчизників.
Визначте спільні теми та відмінності в підході до висловлення думок.
Спільною темою для всіх східних поетів є пошук істини, гармонії та усвідомлення важливості духовної спадщини, проте підходи до їх висловлення різняться: Лі Бо використовує споглядання природи, Омар Хаям — гострий філософський афоризм, а Фірдоусі — величну розповідь про героїчне минуле. Головна відмінність полягає в тому, що лірика Гафіза та Хаяма зосереджена на миттєвих переживаннях і почуттях людини, тоді як Фірдоусі прагне створити цілісну картину історії, що повчає майбутні покоління.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
1. Як ви розумієте афоризм невідомого китайського автора: «Поезія – це позбавлений форми живопис; живопис – це поезія, що віднайшла форму»?
Я думаю, що цей вислів підкреслює нерозривну єдність слова та зображення в китайській культурі, де поетичні рядки викликають у читача яскраві зорові образи, а картина наповнена глибоким філософським змістом. Поезія малює словами настрої та почуття, які неможливо помацати, а живопис дає цим невловимим емоціям видиме втілення через лінії та фарби.
2. Розгляньте репродукцію картини Ма Ліня «Слухаючи вітер у соснах». Поміркуйте, чим вона вирізняється з-поміж традиційних китайських пейзажів.
На мою думку, ця картина вирізняється особливим акцентом на миттєвому відчутті та зануренні людини в конкретний стан природи, що виражено через динамічну назву та позу мандрівника. На відміну від класичних панорамних пейзажів, де людина часто є лише дрібною деталлю на тлі величних гір, тут ми бачимо безпосередню взаємодію героя з навколишнім світом — він не просто дивиться, а активно слухає «голос» вітру.
Що споріднює цю картину з поетичним пейзажем Лі Бо «Сосна біля південної галереї»?
Картину Ма Ліня та вірш Лі Бо споріднює центральний образ сосни як символу гордої самотності, незламності та прагнення до вищих духовних сфер. В обох творах дерево виступає не просто елементом краєвиду, а живим співрозмовником для людини, допомагаючи їй через споглядання природи знайти спокій та відчути гармонію з нескінченним Усесвітом.
Як ви гадаєте, що символізує маленька фігура на передньому плані картини?
На мою думку, маленька фігура мандрівника на картині Ма Ліня символізує спокій, гармонію людини з природою та стан світлої задуми, коли особистість усвідомлює себе часточкою безмежного Всесвіту.
3. Розгляньте репродукцію пейзажу Ґо Сі «Початок весни в горах». Визначте суголосні мотиви картини й вірша Ду Фу «Весняні надії».
Суголосними мотивами картини та вірша є величне пробудження природи, вічність гір та річок, які залишаються незмінними попри людські трагедії, а також відчуття неосяжного простору та надії на відродження.
4. Розгляньте репродукцію картини Ван Шиміня «Роздуми над поезією Ду Фу». Поміркуйте, які рядки з віршів, що ви прочитали, стали джерелом натхнення для художника.
Я думаю, що джерелом натхнення для художника стали рядки про вічне життя природи: «Країна в руїнах, та гори і ріки живуть», а також образи «запустілих полів» та «осінньої печалі», що передають глибокі філософські роздуми поета.
Розгляньте середньовічні перські книжкові мініатюри. Що в них вам здається незвичайним, оригінальним?
Незвичайним та оригінальним у цих мініатюрах мені здається відсутність світлотіні й перспективи, завдяки чому фігури та предмети утворюють витончений площинний візерунок із чіткими лініями та насиченими кольорами.
Які з поданих мініатюр, на вашу думку, можуть бути ілюстраціями до рубаї О. Хаяма?
На мою думку, ілюстраціями до рубаї Омара Хаяма можуть бути мініатюра «Замислений чоловік» М. Алі, яка втілює образ заглибленого в роздуми мудреця, та «Двоє в саду», що відображає мотиви насолоди кожною миттю життя та цінування людського спілкування.
За допомогою яких художніх засобів вони передають життєлюбні настрої, що споріднюють їх із творчістю поета?
На мою думку, художники передають життєлюбні настрої через використання яскравої та насиченої кольорової гами, витонченість ліній малюнка та детальне зображення квітучих садів. Я думаю, що виразність рухів персонажів, сцени музикування та відпочинку на природі створюють атмосферу радості від земного життя, яка прямо перегукується з мотивами поезії Омара Хаяма.