Skip to content

Романтизм і реалізм як основні мистецькі напрями ХІХ століття - Калинич

Posted on:25 жовтня 2025 р.

1. Доберіть слова-асоціації до слів «романтизм» і «реалізм». Чи можна ці слова вважати антонімами? Чому?

Так, ці слова можна вважати антонімами. Романтизм зосереджується на внутрішньому світі людини, її яскравих почуттях та часто створює уявний, мрійний світ, ідеалізуючи минуле. Реалізм, навпаки, ставить за мету правдиве зображення дійсності в її звичайних, типових проявах. Отже, романтизм — це про почуття та винятковість, а реалізм — про об’єктивну реальність.

2. Опрацюйте таблицю «Літературні угрупування поетів-романтиків», ознайомтеся з поданою там інформацією та доповніть таблицю стовпцем «Творчий доробок».

Літературне угрупуванняУчасникиАкцентЛокаціяТворчий доробок
Харківська школа романтиківІзмаїл Срезневський, Михайло ПетренкоНа мовіХарківАльманахи «Украинский альманах» (1831) та «Запорожская старина». Переважали романсова лірика, елегії та медитації.
Львівська школа романтиків / «Руська трійця»Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків ГоловацькийПрограма відродження української літератури на заході УкраїниЛьвівАльманах «Русалка Дністровая» (1837). М. Шашкевич: «Читанка для діточок», вірші, поема «Перекинчик бісурманський». І. Вагилевич: переклад «Слова о полку Ігоревім».
Київська школа романтиківМихайло Максимович (також Т. Шевченко, П. Куліш, М. Костомаров)Розвиток української літературиКиївЗвернення до історії та фольклору. Рання творчість Т. Шевченка (збірка «Кобзар»).

3. Створіть асоціативне гроно «Доба романтизму», доповнивши його особливостями героя-романтика: а) герой у гармонії з природою; б) у центрі часто фантастичні події; в) романтичний герой пов’язує свою долю з долею народу, з боротьбою за національну незалежність; г) сильна, вольова, мужня, духовно багата людина (часто самотня), яка протистоїть жорстокому несправедливому світу.

Створіть асоціативне гроно «Доба романтизму», доповнивши його особливостями героя-романтика

4. Виберіть з переліку слова, які відображають героїв романтичних творів: козаки (запорожці), народні співці, гетьмани, селяни, русалки, відьми, вовкулаки, закохані, українські січові стрільці. Обґрунтуйте свій вибір.

Слова, що відображають героїв романтичних творів: козаки (запорожці), народні співці, гетьмани, селяни, русалки, відьми, вовкулаки, закохані, українські січові стрільці

Обґрунтування: Романтики цікавилися героїчним минулим України, тому це козаки й гетьмани. Вони прагнули розкрити внутрішній світ людини, її пристрасні почуття, тому в центрі були закохані. Романтизм мав тісний зв’язок із фольклором, тому використовувалися образи русалок, відьом, вовкулаків. Селяни також належать до романтичних героїв, адже романтизм мав фольклорно-побутову течію.

5. Виконайте тестові завдання.

  1. Школа романтиків була найчисельнішою у місті:

    Г Харків

  2. Продовжте речення: Яскрава особистість, здатна на прекрасні почуття і готова до самопожертви за високі ідеали, — це герой…

    А романтичний

  3. Ознаки романтизму (оберіть три правильні відповіді):

    В символи, антитези, метафори для вираження тужливих настроїв

    Г тісний зв’язок із фольклором

    Ґ незадоволення реальним життям

  4. Представниками літератури українського романтизму є всі, ОКРІМ:

    Б Івана Котляревського

6. Опрацюйте матеріал розділу і складіть таблицю «Тематично-стильові течії романтизму» за зразком.

ТечіїОзнакиПредставники
Фольклорно-побутоваФольклор як важливий чинник літератури, інтерес до побуту та звичаїв .Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, ранній Тарас Шевченко.
Фольклорно-історичнаЗвернення до героїчного минулого України, ідеалізація історії.Іван Франко, Микола Гоголь, Пантелеймон Куліш.
ГромадянськаНаголошення на народності та національному в літературі, пробудження національної свідомості, мотиви національно-визвольної боротьби.Тарас Шевченко, «Кирило-Мефодіївське братство».
Психологічно-особистіснаЗаглибленість у внутрішній світ особистості, інтерес до пристрастей та яскравих почуттів, мотиви самотності та «світової скорботи».Михайло Петренко.