1. Доберіть слова-асоціації до слів «романтизм» і «реалізм». Чи можна ці слова вважати антонімами? Чому?
- Романтизм: почуття, мрія, ідеалізоване минуле, історія, фольклор, самотність, таємничість, природа, незвичайні герої.
- Реалізм: дійсність, правда, сучасність, типові риси, об’єктивність.
Так, ці слова можна вважати антонімами. Романтизм зосереджується на внутрішньому світі людини, її яскравих почуттях та часто створює уявний, мрійний світ, ідеалізуючи минуле. Реалізм, навпаки, ставить за мету правдиве зображення дійсності в її звичайних, типових проявах. Отже, романтизм — це про почуття та винятковість, а реалізм — про об’єктивну реальність.
2. Опрацюйте таблицю «Літературні угрупування поетів-романтиків», ознайомтеся з поданою там інформацією та доповніть таблицю стовпцем «Творчий доробок».
| Літературне угрупування | Учасники | Акцент | Локація | Творчий доробок |
|---|---|---|---|---|
| Харківська школа романтиків | Ізмаїл Срезневський, Михайло Петренко | На мові | Харків | Альманахи «Украинский альманах» (1831) та «Запорожская старина». Переважали романсова лірика, елегії та медитації. |
| Львівська школа романтиків / «Руська трійця» | Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків Головацький | Програма відродження української літератури на заході України | Львів | Альманах «Русалка Дністровая» (1837). М. Шашкевич: «Читанка для діточок», вірші, поема «Перекинчик бісурманський». І. Вагилевич: переклад «Слова о полку Ігоревім». |
| Київська школа романтиків | Михайло Максимович (також Т. Шевченко, П. Куліш, М. Костомаров) | Розвиток української літератури | Київ | Звернення до історії та фольклору. Рання творчість Т. Шевченка (збірка «Кобзар»). |
3. Створіть асоціативне гроно «Доба романтизму», доповнивши його особливостями героя-романтика: а) герой у гармонії з природою; б) у центрі часто фантастичні події; в) романтичний герой пов’язує свою долю з долею народу, з боротьбою за національну незалежність; г) сильна, вольова, мужня, духовно багата людина (часто самотня), яка протистоїть жорстокому несправедливому світу.

4. Виберіть з переліку слова, які відображають героїв романтичних творів: козаки (запорожці), народні співці, гетьмани, селяни, русалки, відьми, вовкулаки, закохані, українські січові стрільці. Обґрунтуйте свій вибір.
Слова, що відображають героїв романтичних творів: козаки (запорожці), народні співці, гетьмани, селяни, русалки, відьми, вовкулаки, закохані, українські січові стрільці
Обґрунтування: Романтики цікавилися героїчним минулим України, тому це козаки й гетьмани. Вони прагнули розкрити внутрішній світ людини, її пристрасні почуття, тому в центрі були закохані. Романтизм мав тісний зв’язок із фольклором, тому використовувалися образи русалок, відьом, вовкулаків. Селяни також належать до романтичних героїв, адже романтизм мав фольклорно-побутову течію.
5. Виконайте тестові завдання.
-
Школа романтиків була найчисельнішою у місті:
Г Харків
-
Продовжте речення: Яскрава особистість, здатна на прекрасні почуття і готова до самопожертви за високі ідеали, — це герой…
А романтичний
-
Ознаки романтизму (оберіть три правильні відповіді):
В символи, антитези, метафори для вираження тужливих настроїв
Г тісний зв’язок із фольклором
Ґ незадоволення реальним життям
-
Представниками літератури українського романтизму є всі, ОКРІМ:
Б Івана Котляревського
6. Опрацюйте матеріал розділу і складіть таблицю «Тематично-стильові течії романтизму» за зразком.
| Течії | Ознаки | Представники |
|---|---|---|
| Фольклорно-побутова | Фольклор як важливий чинник літератури, інтерес до побуту та звичаїв . | Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, ранній Тарас Шевченко. |
| Фольклорно-історична | Звернення до героїчного минулого України, ідеалізація історії. | Іван Франко, Микола Гоголь, Пантелеймон Куліш. |
| Громадянська | Наголошення на народності та національному в літературі, пробудження національної свідомості, мотиви національно-визвольної боротьби. | Тарас Шевченко, «Кирило-Мефодіївське братство». |
| Психологічно-особистісна | Заглибленість у внутрішній світ особистості, інтерес до пристрастей та яскравих почуттів, мотиви самотності та «світової скорботи». | Михайло Петренко. |