Що вам відомо з уроків історії про Україну першої половини ХІХ ст.?
До кінця XVIII століття українські землі були розділені між Російською та Австрійською імперіями. Царська влада скасувала гетьманство, підпорядкувала собі православну церкву, ввела кріпацтво та активно насаджувала російську мову й культуру, намагаючись знищити все українське.
Поміркуйте!
Які факти свідчать про те, що перша половина ХІХ ст. стала для України періодом відродження?
Про відродження свідчить те, що українська інтелігенція почала рух за збереження нації на основі народної мови та фольклору. Україною та її історією зацікавилися європейські митці, наприклад, Джордж Байрон та Віктор Гюго. Почали виходити друком збірки українських народних пісень, а “Енеїда” Івана Котляревського, написана живою народною мовою, започаткувала нову українську літературу. Також з’явилися перші українські театри, а композитори, як Семен Гулак-Артемовський, створювали національну оперу.
У чому, на ваш погляд, полягає символічний зміст картини-двовзору О. Шупляка «Чайка»?
На мою думку, картина «Чайка» символізує прагнення українського народу до свободи, подібно до вільного польоту птаха.
Поміркуйте!
Які художні твори першої половини ХІХ ст. ви вивчали раніше на уроках літератури або ж читали самостійно? Назвіть їхніх авторів.
Раніше на уроках я вивчав поему «Енеїда» Івана Котляревського та деякі твори Григорія Квітки-Основ’яненка.
Роздивіться репродукції картини І. Соколова «Ніч на Івана Купала» (с. 131) і В. Штернберга «Садиба Григорія Тарновського в Качанівці» (с. 133). Які ознаки романтичного стилю помітні в цих творах?
На картині «Ніч на Івана Купала» помітні такі риси романтизму, як інтерес до народних традицій, містична атмосфера та таємничість подій. У творі «Садиба Григорія Тарновського в Качанівці» романтизм проявляється у зображенні ідеалізованої природи, мальовничого пейзажу та мрійливого настрою.