І варіант І. Завдання в тестовій формі.
І. Завдання в тестовій формі.
1. За що Зевс вирішив покарати смертних?
Б Прометей подарував людям вогонь.
2. Що означало ім’я Пандора?
В та, що всім обдарована.
3. Хто з богів подарував Пандорі лукавий розум, непереборну цікавість каверзну вдачу?
Г Гермес.
4. Як звали брата Прометея, до якого Зевс відправив Пандору?
А Епіметей.
5. До якого стилю мовлення належить поданий текст?
В художнього.
6. Якому елементу сюжету відповідає подана нижче схема?
А зав’язці
Ось заповнена таблиця для І варіанту:
| А | Б | В | Г | |
|---|---|---|---|---|
| 1 | X | |||
| 2 | X | |||
| 3 | X | |||
| 4 | X | |||
| 5 | X | |||
| 6 | X |
ІІ. Завдання відкритого типу.
ІІ. Завдання відкритого типу.
1. Чому Зевс так сильно розгнівався, що вирішив покарати не лише Прометея, а й людей? Як ви вважаєте, чи було це справедливим? Чому?
Зевс розгнівався, бо на землі у людей засяяв веселий життєдайний вогонь, і вирішив покарати смертних за це і людей. Він був лихий, злопам’ятний бог. Я вважаю, що це не було справедливим, бо Зевс надумав покарати смертних нещадно, щоб навіть їхні далекі нащадки відчували ту кару.
2. Ім’я Пандора означало та, що всім обдарована. Чи відповідало воно характерові дівчини? Як ви вважаєте, чи може ім’я вплинути на характер людини?
Ім’я Пандора означало «та, що всім обдарована». Воно відповідало характерові дівчини, оскільки боги наділили її багатьма дарами: Афіна навчила гаптувати й прясти, Афродіта надала їй звабних чар і вроди, а Гермес подарував лукавий розум, непереборну цікавість і каверзну вдачу. Я думаю, ім’я може вплинути на характер, тому що воно формує очікування, які людина може намагатися виправдати.
3. Що символізує сліпа надія, яка єдина не вилетіла з амфори? Чому, на вашу думку, саме вона залишилася з людьми?
Сліпа надія, яка єдина не встигла вилетіти з амфори, символізує порятунок і віру в краще. Вона залишилася з людьми, тому що з амфори вилетіли горе, турботи, злигодні, страждання і тяжкі хвороби, а надія потрібна людям, щоб не втрачати сенсу життя, коли їх переслідують нещастя.
II варіант
І. Завдання в тестовій формі
1. Кого Зевс покликав, щоб створити Пандору?
Г Гефеста.
2. Що Прометей сховав від смертних в амфорі на Олімпі?
Б горе, заздрощі, хвороби і турботи.
3. Що означало ім’я брата Прометея?
В той, хто думає потім.
4. Про що колись Прометей попереджав свого рідного брата Епіметея?
А щоб той нізащо не брав ніяких дарунків від підступних богів.
5. До якого типу мовлення належить цей текст?
В розповідь з елементами опису.
6. Якому елементу композиції відповідає подана схема?
В. кульмінації.
| А | Б | В | Г | |
|---|---|---|---|---|
| 1 | X | |||
| 2 | X | |||
| 3 | X | |||
| 4 | X | |||
| 5 | X | |||
| 6 | X |
II. Завдання відкритого типу
1. Які дари отримала Пандора від різних богів? Як ці дари вплинули на її вдачу та спровокували подальші події?
Пандора отримала багато дарів: Гефест зліпив її, вклавши приємний голос, а боги вдихнули в неї життя. Афіна Паллада навчила дівчину гаптувати і прясти. Золота Афродіта надала їй звабних чар і вроди. Хитрий Гермес подарував їй лукавий розум, непереборну цікавість і каверзну вдачу. Ці дари, особливо непереборна цікавість, змусили Пандору відкрити амфору, яка стала причиною великих нещасть на землі, бо з неї вилетіли горе, турботи, злигодні, страждання і тяжкі хвороби.
2. Як ви розумієте значення імені Епіметея той, хто думає потім? На вашу думку, ім’я може вплинути на характер людини? Свої міркування обґрунтуйте.
Ім’я Епіметей означало «той, хто думає потім». Це показує, що він не обмірковує вчинки заздалегідь. Епіметей був надто простий, довірливий і повільний в думках, тому, коли він побачив Пандору, то забув усі застереження брата Прометея і взяв дарунок від богів. Я думаю, ім’я може вплинути на характер, оскільки воно може задавати очікування, яким людина несвідомо слідує.
3. Якою є основна думка чи головне послання міфу про Пандору?
Основна думка міфу полягає в тому, що людська цікавість та непослух можуть призвести до катастрофічних наслідків. Цей міф є попередженням про те, що деякі знання чи таємниці можуть бути небезпечними. Водночас історія пояснює, звідки у світі з’явилися горе, хвороби та страждання. Проте, оскільки на дні амфори залишилася надія, міф також дає послання, що навіть у найтемніші часи в людей завжди залишається розрада і віра в краще.
Група результатів навчання 3 «Письмова взаємодія»
Напишіть докладний переказ тексту міфу «Пандора», заздалегідь склавши план до нього.
План переказу міфу «Пандора»:
- Гнів Зевса та його бажання покарати людей.
- Наказ Гефесту створити прекрасну дівчину.
- Дари богів для Пандори.
- Поява Пандори біля дому Епіметея.
- Необачність Епіметея, який забув про застереження брата.
- Амфора — підступний посаг від Зевса.
- Непереборна цікавість Пандори.
- Звільнення лих та страждань зі скриньки.
- Надія, що залишилася на дні.
Докладний переказ тексту міфу «Пандора»
Коли титан Прометей подарував людям вогонь, наповнивши їхнє життя радістю, верховний бог Зевс страшенно розгнівався. Він вирішив покарати не лише Прометея, а й усіх смертних, причому так, щоб кара відчувалася навіть через багато поколінь.
Для здійснення свого задуму Зевс покликав сина Гефеста, неперевершеного митця, і наказав йому змішати глину з водою та виліпити дівчину, прекрасну, як богиня. Гефест виконав наказ, а інші боги вдихнули в неї життя та обдарували своїми дарами. Мудра Афіна навчила її гаптувати, золота Афродіта подарувала їй неймовірну вроду та чарівність, а хитрий Гермес наділив її лукавим розумом, каверзною вдачею та непереборною цікавістю. Дівчину назвали Пандорою, що означало «всім обдарована».
Після цього Гермес відвів красуню на землю й залишив біля порога дому Епіметея, брата Прометея. Прометей колись застерігав брата ніколи не приймати дарунків від підступних богів. Але Епіметей, чиє ім’я означало «той, хто думає потім», був надто довірливим. Побачивши прекрасну Пандору, він забув про всі поради й взяв її за дружину.
Як посаг Зевс подарував Пандорі велику амфору, в якій Прометей колись сховав усі лиха, хвороби й турботи, та підступно заборонив її відкривати. Пандора слухалася, але з кожним днем її все дужче мучила цікавість. Нарешті вона не витримала, підняла важку кришку, і тієї ж миті звідти вилетіли горе, злидні, страждання і тяжкі хвороби.
Відтоді всі ці нещастя переслідують людство, роблячи життя важким і коротким. Зрозумівши, що накоїла, Пандора поспіхом закрила амфору. Але було вже пізно. На самому дні залишилася лише сліпа надія, яка єдина не встигла вилетіти. Так жорстокий Зевс помстився людям за дарований їм вогонь.
Група результатів навчання 4 «Дослідження мовлення»
Варіант 1
1. Який художній засіб авторка переказу міфу використовує для характеристики Прометея (абзац)?
А епітет.
2. Який художній засіб виділено в реченні Звелів йому змішати глину з водою, всередину сховати приємний, ласкавий голос і зліпити юну дівчину, схожу на безсмертну богиню (абзац)?
В порівняння.
3. Який художній засіб використано в описі Пандори: Пандора… сяяла вродою, щастям, коханням (абзац)?
В метафору.
4. Яке слово є синонімічним до слова гаптувати (абзац)?
Б вишивати.
5. Яку функцію виконує перелік синонімів горе, турботи, злигодні, страждання, тяжкі хвороби (абзац)?
В посилення драматизму.
6. Як змінюється тональність тексту впродовж оповіді?
Г від піднесеної до трагічної.
| А | Б | В | Г | |
|---|---|---|---|---|
| 1 | X | |||
| 2 | X | |||
| 3 | X | |||
| 4 | X | |||
| 5 | X | |||
| 6 | X |
II. Завдання відкритого типу.
1. Відшукайте в абзаці тексту незнайомі або незрозумілі за значенням слова…
Я виписав слова “гаптувати” і “каверзну”. “Гаптувати” означає вишивати (золотими або срібними нитками). “Каверзну” означає підступну або хитру.
2. Знайдіть у тексті міфу розповідь про Пандору. Доповніть її описом зовнішності героїні…
Пандора була юною дівчиною, схожою на безсмертну богиню. Юні харити вбрали її у сріблясті шати. На довгі кучері їй поклали вінець, схожий на золоте мереживо (порівняння). Красуня (епітет) Пандора сяяла дивовижною вродою (епітет), щастям і коханням.
3. Проаналізуйте лексику, що стосується богів…
Додаткові слова: “лихий, злопам’ятний бог” (про Зевса), “неперевершений митець та вигадник” (про Гефеста), “мудра Афіна Паллада”, “хитрий Гермес”. Ця лексика допомагає уявити образи богів, показуючи їхні риси характеру і силу. Наприклад, Зевс показаний як “всевладний батько” і “громовержець”, що підкреслює його могутність, але також його лиху та злопам’ятну натуру.
ІІ варіант
1. Який художній засіб використано в міфі для характеристики Зевса (абзац)?
В епітет.
2. Який художній засіб використано в реченні Буйні вітри вдихнули в ту постать життя (абзац?
В метафора.
3. Який художній засіб виділено в реченні Юні Харіти й Музи вбрали Пандору в сріблясті шати, на довгі кучері поклали вінець, схожий на золоте мереживо (абзац)?
Б порівняння.
4. Оберіть із запропонованих слово, яке означає майно, гроші, що їх дають батьки або родичі нареченій, коли вона одружується.
А посаг.
5. Який стилістичний прийом, що посилює емоційне навантаження, використано в переліку негативних явищ у реченні Нарешті красуня не витримала, відкрила амфору, і в ту ж мить звідти вилетіли на волю горе, турботи, злигодні, страждання, тяжкі хвороби (абзац)?
А градація.
6. Як послідовність частин тексту впливає на сприйняття читачем розвитку подій та розкриття основної ідеї міфу (абзаци від до)?
В Послідовність частин відображає причиново-наслідкові зв’язки, поступово розкриваючи сюжет від передумови покарання людей до його трагічних наслідків.
| А | Б | В | Г | |
|---|---|---|---|---|
| 1 | X | |||
| 2 | X | |||
| 3 | X | |||
| 4 | X | |||
| 5 | X | |||
| 6 | X |
II. Завдання відкритого типу
1. Вчитайтеся в опис Епіметея (абзац ). Знайдіть епітети, використані для опису Прометеєвого брата, випишіть 2—3, поясніть лексичне значення цих слів. Схарактеризуйте Епіметея.
Епітети, використані для опису Епіметея: “простий” і “довірливий”.
“Простий” у цьому випадку означає наївний, нехитрий.
“Довірливий” означає, що він легко вірить іншим.
Епіметей був надто простий і довірливий, а ще “повільний в думках”, тому забув попередження брата і взяв дар від богів.
2. Згадайте, що таке архаїзми та історизми. Чи трапляються вони в тексті? Якщо так, то випишіть 3—4 і розтлумачте їхнє значення. Поясніть їхню функцію в тексті.
Так, трапляються.
- Амфора: Це велика давня посудина, яку використовували для зберігання.
- Посаг: Це майно, яке давали нареченій при одруженні,.
Функція цих слів – надати тексту міфу колориту давнини та змалювати світ, де відбуваються міфологічні події.
3. Знайдіть 3—4 приклади інверсії (непрямий порядок слів) у тексті. Випишіть їх і поясніть їхню функцію в тексті.
Приклади інверсії:
- “засяяв веселий життєдайний вогонь”.
- “Лихий, злопам’ятний бог надумав покарати…”.
- “…буйні вітри вдихнули в ту постать життя…”.
Інверсія допомагає виділити важливі слова, наприклад “вогонь” чи “бог”, а також підтримує ритм і надає оповіді урочистого стилю, як у героїчному епосі.