Skip to content

Робота № 9 Бароко і класицизм літературний місту сьогодення

Posted on:15 грудня 2025 р.

(Після вивчення розділів «Бароко і класицизм» та «Літературний міст у сьогодення»)

І варіант

1. Випишіть із тексту 3—4 речення чи словосполучення, у яких ідеться або згадується про Народ. Спираючись на ці приклади, схарактеризуйте представників Народу.

«Існування міфічних створінь»; «члени однієї таємної родини»; «зберігалася історія раси та правила, що впорядковували її життя».

Представники Народу — це стародавні міфічні істоти, які живуть приховано від людей як одна велика родина. Вони організовані, мають власну історію, закони та навіть свою Біблію (Книгу).

2. Перечитайте абзац [5]. Випишіть із нього назви тих істот, з якими хоче зустрітися Артеміс, розшифровуючи Книгу. Як це характеризує Артеміса? Назвіть риси його вдачі, що виявляються в реченнях абзацу [5].

Істоти: ельф, лепрекон, піксі.

Характеристика: Це показує Артеміса як цілеспрямовану, наполегливу та стратегічно мислячу людину. Його девіз «Пізнай ворога свого» та складання величезної бази даних свідчать про ретельність і серйозний підхід до справи. Також він готовий ризикувати грошима заради досягнення мети.

3. Згадайте, що таке неологізми. Чи є неологізми в абзаці [7]? Якщо так, то випишіть їх із цього абзацу якнайбільше і поясніть їхнє лексичне значення. Якщо виникнуть труднощі, скористайтеся всемережею. Для чого автор вживає у своєму тексті неологізми?

Неологізми — це нові слова, які з’являються в мові для позначення нових понять. В абзаці [7] вжито слова, які можна віднести до неологізмів (новітніх термінів) комп’ютерної ери: комп’ютер (електронний пристрій для обробки інформації), монітор (екрану для виведення інформації), програма (алгоритм дій для комп’ютера), роздрукував (вивів інформацію на папір). Автор вживає їх, щоб показати контраст між давньою магією та сучасним технологічним підходом Артеміса.

4. Перечитайте абзац [8]. Випишіть із нього назви мов і абеток, якими послуговувався Артеміс, розшифровуючи Книгу. Якої з названих не існує? Поміркуйте, як характеризує хлопця той факт, що він знається на багатьох мовах.

Артеміс використовував: англійський, китайський, грецький, арабський алфавіти, кирилицю та оргамічне письмо. Не існує «оргамічного письма давньої ісландської». Той факт, що хлопець знається на стількох мовах і системах письма, характеризує його як вундеркінда з надзвичайно високим інтелектом, енциклопедичними знаннями та наполегливістю у досягненні мети.

5. Згадайте, що таке застарілі слова. Відшукайте їх у тексті й випишіть. Поясніть їхнє лексичне значення. Яку функцію в розповіді про відкриття Артеміса Фаула вони виконують?

Застарілі слова — це слова, які вийшли з активного вжитку.

Слова з тексту: Оргамічне письмо — давня писемність кельтів та піктів, що складалася з рисок. Ієрогліфи — фігурні знаки в давніх системах письма (зокрема єгипетській), що позначали слова або склади. Піктограма — стародавній знак-малюнок, що відображає впізнавані риси об’єкта.

Автор використовує ці слова, щоб створити контраст. З одного боку — новітні технології, якими володіє Артеміс (Інтернет, гігабайти, бази даних, комп’ютерні програми), з іншого — глибока давнина та магія, яку він намагається підкорити.

6. Відшукайте в тексті 3—4 речення, які свідчать про певні риси характеру Артеміса, випишіть їх. Зробіть висновки, про які саме риси характеру йдеться. Свої висновки обґрунтуйте.

«Пізнай ворога свого», — такий девіз був у Артеміса…». Риса: Стратегічне мислення, розсудливість. Обґрунтування: Артеміс не діє навмання, він ретельно вивчає опонента перед дією.

«У нього збереглася дитяча віра в магію, поєднана з рішучістю дорослого все досконально дослідити.». Риса: Допитливість та ґрунтовність (серйозність). Обґрунтування: Попри юний вік, він підходить до справи як дорослий науковець, не відкидаючи при цьому сміливих гіпотез.

«Нормальна дитина давно вже відмовилась би від цього завдання… Та Артеміс був не такий. Книга його випробовувала, і він не міг дозволити їй виграти.». Риса: Наполегливість, впертість, амбітність. Обґрунтування: Артеміс сприймає складне завдання як виклик, який він зобов’язаний перемогти, там де інші б здалися.

II варіант

1. Складіть сенкан «Артеміс Фаул».

2. Згадайте, що таке фразеологізми. Знайдіть в абзаці [12] фразеологізми. Розтлумачте їхнє лексичне значення. Для чого автор використовує фразеологізми в тексті твору?

Фразеологізми — це стійкі сполучення слів, які мають єдине лексичне значення. В абзаці [12] є фразеологізм: **«поламати голову» (**напружено думати, розв’язувати складне завдання).

Також можна виділити вираз «закалатало серце» (у значенні «дуже зрадіти, схвилюватися»).

Автор використовує їх, щоб зробити мову виразнішою, емоційнішою та яскравіше передати стан героя.

3. Перечитайте абзац [5]. Випишіть звідти гасло Артеміса. До яких лексичних явищ воно належить? Розтлумачте значення вислову Пізнай ворога свого. Як воно характеризує риси вдачі хлопця?

Гасло Артеміса: «Пізнай ворога свого». Цей вислів належить до крилатих висловів (афоризмів). Значення вислову «Пізнай ворога свого» полягає в необхідності детально вивчити супротивника, щоб його перемогти. Це свідчить про розсудливість, стратегічне мислення, серйозність та дорослий підхід Артеміса до вирішення проблем.

4. Увідповідніть ключові слова в мікротемах і номери абзаців, у яких їх ужито.

5. Знайдіть в абзаці [9] незнайомі або не зовсім зрозумілі вам за значенням слова (2—3). Поясніть їх.

В абзаці [9] мені трапилися такі слова:

Піктограма — це знак у вигляді малюнка, який відображає впізнавані риси предмета чи явища; часто використовується у давніх системах письма.

Анатомія — це наука про будову організму, форму та структуру окремих органів і систем (у тексті йдеться про будову тіла ельфів).

6. Перечитайте опис відчуттів Артеміса під час розкриття таємниці невідомого шрифту (абзац). Вчитайтеся в опис Артеміса. Як ви його схарактеризуєте? Поясніть лексичне значення незнайомих або не зовсім зрозумілих вам за лексичним значенням слів. Вони допоможуть зробити висновок. Відповіді запишіть.

Артеміс — це пристрасний інтелектуал, для якого розумова праця є джерелом найсильніших емоцій («від задоволення закалатало серце»). Він наполегливий, уважний і готовий до складних викликів, над якими треба «поламати голову».

Пояснення слів, що розкривають його ерудицію: