1. Твори яких письменників/письменниць є популярними серед молоді України? Поясніть чому.
Ось кілька прикладів:
- Сергій Жадан: Його поезія, проза та есеїстика (наприклад, романи Ворошиловград, Месопотамія, Інтернат) популярні через щирість, відображення реалій війни, пострадянського простору та пошуку ідентичності. Молодь приваблює його сучасна мова, рок-н-рольна естетика та активна громадянська позиція.
- Оксана Забужко: Її твори, як-от Польові дослідження з українського сексу чи Музей покинутих секретів, захоплюють молодих читачів глибиною психологічного аналізу, феміністичними темами та осмисленням історичної травми України.
- Любко Дереш: Його романи (Культ, Намір) приваблюють молодь через бунтарський дух, експериментальну форму та фокус на молодіжній субкультурі.
- Софія Андрухович: Її Фелікс Австрія та Амадока приваблюють молодих читачів через історичні сюжети, що переплітаються з особистими історіями, та витончений стиль.
Чому вони популярні?
Ці автори звертаються до тем, які хвилюють молодь: війна, ідентичність, свобода, любов, історична пам’ять. Їхні твори часто мають сучасний стиль, поєднують локальні реалії з універсальними темами, а також активно популяризуються через соцмережі, фестивалі. Крім того, молодь цінує авторів, які беруть активну участь у громадському житті, як-от Жадан чи Забужко.
АКТИВНОСТІ
Комунікація
1. У чому сутність літературного процесу?
Сутність літературного процесу полягає в постійному розвитку літератури як динамічної системи, що об’єднує різні національні літератури. Він характеризується взаємодією традицій та новаторства, відтворенням історичних, культурних і філософських аспектів суспільства, а також внутрішньою логікою художньої еволюції. Літературний процес не є лінійним — він рухається спіраллю, де минулі явища можуть відроджуватися в новій якості.
2. Назвіть його основні ознаки.
- Стадіальність: поділ на епохи та періоди (наприклад, Античність, Ренесанс, модернізм).
- Нерівномірність: різний темп і характер розвитку в різних країнах (наприклад, Ренесанс у Італії виник раніше, ніж в інших європейських країнах).
- Взаємодія напрямів і течій: співіснування класичної, масової, національної літератур, а також синтез їхніх елементів у творчості окремих авторів.
- Спіралеподібність: повторення ідей минулого в новому контексті.
- Іманентність: збереження внутрішньої логіки розвитку, незалежно від зовнішніх впливів.
Аналіз та інтерпретація
3. Які чинники впливають на розвиток літературного процесу?
Зовнішні чинники:
- Розвиток суспільства, культури й мистецтва в той чи той період
- Стан розвитку людської свідомості, філософської думки, релігії
- Історична ситуація
- Вплив фольклору і міфології
Внутрішні чинники:
- Власне закони художньої літератури
- Розуміння краси в певну добу
- Перебіг літературного життя
- Розвиток та взаємодія родів і жанрів
- Традиції та новаторство митців
Творче самовираження
4. Намалюйте схему «Літературний процес у Європі та в Україні». Які епохи є спільними?
Літературна епоха | Європа | Україна |
---|---|---|
Античність | Давньогрецька і давньоримська література | — (відсутня як етап в українській літературі) |
Середньовіччя | V–XV ст. | XI–XV ст. — українська середньовічна література |
Відродження (Ренесанс) | XIII–XVI ст., розпочалося в Італії | XVI–XVII ст. |
Бароко | XVII–XVIII ст. | XVII–XVIII ст. — доба Бароко |
Класицизм | XVII–XVIII ст. | XVIII ст. (не виокремлено чітко, але елементи були присутні) |
Просвітництво | XVIII ст. | XVIII ст. — елементи в окремих творах |
Романтизм | Кінець XVIII — перша половина XIX ст. | Перша половина XIX ст. — початок нової української літератури |
Реалізм | XIX ст. | XIX ст. — активний розвиток |
Модернізм | Кінець XIX — поч. XX ст. | Кінець XIX — поч. XX ст. — український модернізм |
Постмодернізм | Друга половина XX ст. — початок XXI ст. | Друга половина XX ст. — початок XXI ст. |
Сучасна література | XXI ст. — різноманітні новітні явища, міждисциплінарність | XXI ст. — новітні явища, поєднання традицій і експериментів |
Спільними епохами для європейської й української літератур є: Середньовіччя, Відродження (Ренесанс), Бароко, Класицизм, Романтизм, Реалізм, Модернізм, Постмодернізм, сучасна література
Цифрові навички
5. За допомогою інтернету дізнайтеся про негативні чинники, що перешкоджали вільному розвиткові літературного процесу та діяльності українських перекладачів в Україні у ХХ ст. Наведіть приклади.
Негативними чинниками у ХХ ст. були:
- Ідеологічний тиск радянської влади (цензура, заборона творів, переслідування письменників і перекладачів)
- Репресії, арешти, заслання та фізичне знищення інтелігенції (наприклад, Розстріляне відродження)
- Обмеження контактів із зарубіжжям, ізоляція від світових літературних процесів
- Заборона перекладів «ідеологічно чужих» авторів
Приклади: заборона перекладів творів західних письменників, переслідування Миколи Зерова, Григорія Косинки, Валер’яна Підмогильного та інших представників українського перекладацького цеху.
Дослідження і проєкти
6. Дослідіть розвиток літературного процесу в країнах Європи, Америки, Азії (1-2 країни за вибором). Підготуйте повідомлення і презентацію.
Франція: Від класицизму до постмодернізму
Французька література має багатовікову історію, яка вплинула на світовий літературний процес. Основні етапи її розвитку:
- Середньовіччя (5–15 ст.): Французька література цього періоду була тісно пов’язана з релігією та феодальним суспільством. Популярними були лицарські романи (“Пісня про Роланда”) та куртуазна поезія трубадурів, які оспівували любов і героїзм.
- Відродження (16 ст.): Під впливом італійського Ренесансу у Франції з’являються гуманістичні ідеї. П’єр де Ронсар та поети “Плеяди” розвивають ліричну поезію, а Франсуа Рабле у романі “Гаргантюа і Пантагрюель” поєднує сатиру з філософськими роздумами.
- Класицизм (17 ст.): Ця доба характеризується строгістю форм і раціоналізмом. П’єр Корнель, Жан Расін і Мольєр створюють класичні трагедії та комедії, які дотримуються принципів єдності часу, місця й дії. Мольєр, зокрема, у п’єсах “Тартюф” і “Міщанин-шляхтич” висміює суспільні вади.
- Просвітництво (18 ст.): Французька література цього періоду стала рушієм інтелектуальних змін у Європі. Вольтер (“Кандід”), Жан-Жак Руссо (“Суспільний договір”) та Дені Дідро пропагують ідеї свободи, розуму та соціальної справедливості, що вплинули на Французьку революцію.
- Романтизм і реалізм (19 ст.): Романтизм у Франції представлений творами Віктора Гюго (“Знедолені”) та Олександра Дюма, які акцентують на емоціях і індивідуальності. У другій половині 19 ст. реалізм Гюстава Флобера (“Мадам Боварі”) та Еміля Золя (“Жерміналь”) зображують суспільство з усіма його проблемами.
- Модернізм і постмодернізм (20–21 ст.): У 20 ст. французька література експериментує з формами та ідеями. Екзистенціалізм Жан-Поля Сартра (“Нудота”) та Альбера Камю (“Чума”) досліджує сенс життя в абсурдному світі. Постмодернізм представлений авторами, як-от Ален Роб-Ґріє, які руйнують традиційні наративні структури.
Вплив: Французька література стала основою для багатьох європейських і світових літературних рухів.
Життєві ситуації
7. Поділіться думками й враженнями про розвиток сучасного літературного процесу в Україні та світі. Які явища привернули вашу увагу?
Сучасна українська література переживає певний ренесанс, зумовлений історичними подіями, зокрема війною, яка активізувала пошуки національної ідентичності. Привертають увагу такі явища: література війни, популяризація через соцмережі.
У світовій літературі помітна тенденція до глобалізації: національні літератури взаємодіють, запозичують одна в одної теми, мотиви, стилі, але водночас зберігають свою самобутність. Це створює складну й цікаву картину, де класична та масова література співіснують, а явища минулого можуть відроджуватися у новій якості.