Skip to content

Підсумки року - Волощук 8 клас

Posted on:21 грудня 2025 р.

І. Теоретична розминка

1. Поясніть зміст понять: «пародія», «памфлет», «гротеск».

Пародія — це літературний твір-насмішка, що створює комічний ефект через іронічне наслідування іншого тексту. Памфлет є публіцистичним твором, який різко викриває негативні явища суспільно-політичного життя. Гротеск використовує граничне перебільшення, що деформує реальність і надає їй карикатурного вигляду.

2. Про що розповідає героїчний епос? Наведіть приклади творів, які належать до цього різновиду літератури.

Героїчний епос відображає волю та звитягу народу в боротьбі проти ворогів і гноблення через образи героїв, що уособлюють кращі національні риси. До цього різновиду належать поеми «Іліада» та «Одіссея» Гомера, «Пісня про Роланда», «Пісня про Нібелунгів» та «Слово про Ігорів похід».

3. Розкрийте значення поняття «робінзонада».

Робінзонада охоплює твори, що наслідують сюжет роману Даніеля Дефо про Робінзона Крузо. У широкому сенсі це розповідь про людину, яка опинилася в повній ізоляції від світу і мусить самостійно виживати та зберігати людську гідність.

4. Чим характеризується жанр філософської казки-притчі?

Цей жанр базується на алегоричному сюжеті, де фантастичні пригоди є інакомовним утіленням складних філософських та етичних питань. Твір має глибокий повчальний підтекст і фокусується на внутрішньому світі та моральному виборі людини.

5. Дайте визначення жанрів «рубаї» та «газелі».

Рубаї — це жанр східної поезії у формі чотиривірша філософського змісту з римуванням переважно за схемою aaba. Газель складається з 7–10 бейтів (двовіршів), присвячених темі кохання та пошуку сенсу життя, де в останній строфі автор обов’язково вказує свій псевдонім.

6. Назвіть жанрові ознаки наукової фантастики.

Наукова фантастика досліджує та прогнозує наслідки науково-технічних досягнень для людської цивілізації. Її ознаками є використання уявних винаходів, що спираються на реальні наукові принципи, та викриття актуальних проблем сучасного суспільства через картини майбутнього.

ІІ. Перевірте свої знання прочитаних творів

1. Установіть відповідність між апостолом Ісуса Христа та епізодом з його життя або вчинком.

1-Д: Матвій працював митарем і збирав мито до того часу, як Ісус покликав його стати учнем.

2-А: Андрій Первозваний за легендою піднявся на київські пагорби й пророкував появу великого міста.

3-Б: Хома не повірив у новину про Воскресіння Христа, доки сам не побачив його ран і не вклав у них пальці.

4-Г: Павло спочатку був фарисеєм Савлом і жорстоко переслідував християн, доки не прозрів після зустрічі з Богом на шляху до Дамаску.

5-В: Юда Іскаріот був дванадцятим учнем, який зрадив свого Вчителя за тридцять срібняків.

6-Е: Петро наважився йти до Ісуса по бурхливих морських хвилях, демонструючи силу своєї віри.

2. Установіть відповідність між ім’ям поета та його віршами.

1-Г: Омар Хаям створював філософські чотиривірші, як-от «Ми – сонце щастя й горя океан».

2-А: Ду Фу відобразив трагічні наслідки війни у вірші «Весняні надії».

3-Б: Гафіз оспівував кохання як шлях до вічності в газелі «Серце – скинія святині…».

4-Д: Редьярд Кіплінг у вірші «Якщо…» сформулював моральні принципи справжньої людини.

5-Е: Лі Бо створив вишуканий пейзажний образ у творі «Печаль на яшмовому ґанку».

6-В: Шандор Петефі закликав обстоювати гідність і волю у вірші «Коли ти муж, будь мужнім…».

3. Установіть відповідність між персонажем-мандрівником та його оточенням.

1-В: Дон Кіхот вирушає в мандри дорогами Іспанії, намагаючись втілити лицарські ідеали.

2-Г: Робінзон Крузо провів двадцять вісім років на безлюдному острові, відновлюючи там цивілізацію.

3-А: Гуллівер потрапляє в полон до крихітних мешканців фантастичної країни Ліліпутії.

4-Б: Капітан Немо обрав для себе підводний світ, мандруючи океанськими глибинами на «Наутилусі».

5-Е: Хлопчик Деві змушений долати свій страх і самотужки вести літак, щоб врятувати себе та батька.

6-Д: Маленький принц приземляється в пустелі Сахара, де зустрічає гадюку та льотчика.

4. Упізнайте письменників.

5. Назвіть персонажів, укажіть, з яких вони творів, та продовжте речення.

ІІІ. Поміркуйте!

Які з прочитаних програмових творів розповідають про мандри в просторі або часі? Якого досвіду набувають під час таких мандрів зображені персонажі? Чим їхній досвід цікавий сучасним читачам?

Герої багатьох класичних творів здійснюють подорожі, які докорінно змінюють їхній внутрішній світ. Головний герой поеми Гомера «Одіссея» протягом десяти років долає небезпеки на шляху до Ітаки, вчиться витривалості та цінуванню рідної домівки. Скрудж у «Різдвяній пісні в прозі» мандрує власним минулим і майбутнім, усвідомлює свої помилки та відкриває справжній сенс життя. Робінзон Крузо на безлюдному острові вчиться виживати самостійно та відновлює цивілізацію завдяки праці й незламному духу. Гуллівер під час мандрівок до фантастичних країн бачить у дзеркалі інших народів вади власного суспільства. Маленький принц подорожує від однієї планети до іншої, пізнаючи через дружбу з лисом таємницю «бачення серцем» і відповідальність за близьких. Цей досвід цікавий сьогодні, бо в таких текстах містяться незмінні, вічні загальнолюдські духовні цінності. Літературні мандрівки стають для нас шляхом до самопізнання та розуміння глибин людської душі.

На прикладах опрацьованих програмових творів висловіть своє ставлення до твердження: «Художня література є важливим джерелом пізнання світу».

Художня література збагачує нас знаннями з історії, географії, біології та психології через художні образи, а не лише сухі факти. Наприклад, роман Жуля Верна «20 000 льє під водою» популяризує наукові відомості про мешканців океану та містить точні технічні передбачення. «Мандри Гуллівера» Джонатана Свіфта дають змогу пізнати закони суспільного життя через гостру сатиру. У «Щоденнику» Анни Франк правдиво відтворено трагічні сторінки історії через особисте сприйняття автора. Книжки допомагають зрозуміти мову природи через поетичні пейзажі та відкривають внутрішній світ людини. Я погоджуюся з цим твердженням, адже література дозволяє побачити світ у всьому його розмаїтті та складності. Саме завдяки художньому слову ми маємо можливість подорожувати крізь час і простір, набуваючи безцінного життєвого досвіду.

IV. Філологічний майстер-клас

Розкрийте значення висловлювань: «Земля Обітована», «десять казней єгипетських», «Неопалима Купина», «манна небесна», «сорок років блукань у пустелі», «золотий телець», «між Скіллою та Харибдою», «спів сирен».