Відшукайте в тексті міфу слова, що характеризують емоційний стан Кассандри.
У тексті емоційний стан Кассандри характеризують такі слова: “розпач охопив Кассандру”, “піднявши руки до неба”, “вигукнула віща Кассандра”, “О горе, горе великій Трої і всім нам!”
Як ви гадаєте, чому ніхто не зважав на її пророцтво?
Ніхто не зважав на її пророцтво, бо за міфом Аполлон покарав Кассандру: вона могла передбачати майбутнє, але ніхто їй не вірив. Люди вважали її слова маренням або вигадками, тому ігнорували її попередження.
АКТИВНОСТІ
Комунікація
1. Чому Паріс викрав Єлену?
Паріс викрав Єлену, бо Афродіта пообіцяла віддати йому найвродливішу з усіх смертних жінок за те, що він присудив їй золоте яблуко з написом “Найвродливішій”. Коли Паріс побачив прекрасну Єлену під час гостювання у Менелая, він закохався в неї й вирішив скористатися відсутністю господаря, щоб викрасти її.
2. Хто з богів/богинь сприяв йому? Чому?
Парісу сприяла богиня Афродіта. Вона допомогла йому збудувати чудовий корабель для подорожі до Спарти, а потім допомогла умовити Єлену тікати з ним до Трої. Афродіта сприяла Парісу, бо він присудив їй золоте яблуко в суперечці з Герою та Афіною Палладою, визнавши її найвродливішою з богинь.
Аналіз та інтерпретація
3. Оцініть вчинки Паріса, Єлени, Менелая. Кому з них ви найбільше симпатизуєте? Поясніть чому.
Паріс - його вчинок був підступним і безчесним. Він скористався гостинністю Менелая, викрав його дружину та скарби, порушивши священні закони гостинності. Це зрада довіри господаря.
Єлена - вона зрадила чоловіка і покинула дочку заради кохання. Хоча вона діяла під впливом Афродіти, але все ж таки свідомо прийняла рішення тікати з Парісом.
Менелай - поводився як гостинний і довірливий господар. Він радо прийняв гостей, влаштував їм щедру трапезу і навіть просив дружину дбати про них під час своєї відсутності. Його вчинки були благородними.
Найбільше симпатизую Менелаю, бо він єдиний діяв чесно і благородно. Він не заслуговував на таку зраду від гостей, яких сам радушно приймав. Паріс і Єлена, попри вплив богів, все ж таки свідомо вибрали шлях обману і зради.
Творче самовираження
4. Створіть словесний портрет Паріса або Єлени (за вибором). Доберіть ілюстрації або намалюйте їх.
Словесний портрет Паріса:
Паріс був дуже гарний молодий чоловік у розкішному східному вбранні. Його краса настільки вразила Єлену, що вона одразу закохалася в нього. Син троянського царя Пріама мав таку привабливу зовнішність, що Єлена, побачивши його, була “сповнена захоплення”. Паріс виглядав особливо вродливо у своєму багатому східному одязі, який підкреслював його благородне походження.
Словесний портрет Єлени:
Єлена була найвродливішою з усіх смертних жінок. Її красу описують як “неземну” - настільки досконалу, що Паріс, побачивши її, був “сповнений захоплення, дивився на неї, милуючись її неземною красою”
Цифрові навички
5. За допомогою інтернету дізнайтеся, як одягалися давні греки, якими були їхні помешкання. Підготуйте презентацію на тему «На гостину до Паріса та Єлени»
Одяг:
Чоловіки носили хітони (довгі сорочки до колін) з вовни або льону, підперезані поясом. У випадку Паріса, як царівни, його вбрання було розкішним: східний стиль із багатою вишивкою та прикрасами. Жінки (як Єлена) вдягали пеплос – довгу сукню зі складками, закріплену на плечах фібулами, часто з тонких тканин, що підкреслювало статус.
Помешкання:
Будинки знаті мали внутрішній дворик, оточений колонами. Кімнати прикрашали фресками з міфологічними сюжетами, вазами, статуетками. У трапезній стояли низькі столики та лежанки, де гості їли, лежачи. У тексті міфу зазначено, що Менелай влаштував для Паріса “щедру трапезу” у великій залі.
Презентація «На гостину до Паріса та Єлени»
- Одяг господарів:
- Паріс: шовковий хітон із золотим поясом, плащ-хламіда.
- Єлена: білосніжний пеплос з діамантовою фібулою, волосся прикрашене діадемою.
- Інтер’єр палацу:
- Мармурові колони, стіни з фресками про подвиги Ахілла.
- У центрі – золотий стіл із фруктами, срібні кубки для вина.
- Трапеза:
- Страви: печеня з ягняти, сири, оливки, інжир.
- Розваги: музика на лірах, танці рабинь.
- Подарунки гостям:
- Керамічні амфори з олією, браслети зі слонової кістки.
Дослідження і проєкти
6. Підготуйте проєкт на тему «Де розташована Троя?». Представте в ньому різні версії щодо існування Трої.
Основна наукова версія: Туреччина (Гіссарлик)
Розташування: Пагорб Гіссарлик, провінція Чанаккале (північно-західна Туреччина), за 30 км від міста Чанаккале. Географічно контролював протоку Дарданелли, що з’єднує Егейське, Мармурове та Чорне моря.
Докази:
- Розкопки Генріха Шлімана (з 1870 р.) виявили 9 культурних шарів, датованих 3000 р. до н.е. — 400 р. н.е. .
- Троя ****(1800–1025 до н.е.) містять сліди руйнувань від землетрусу та війни, що відповідає опису Троянської війни у “Іліаді”.
- Знайдені оборонні стіни, башти (товщиною 4–5 м), системи водопостачання та артефакти.
Стан сьогодні: Археологічний парк з руїнами, музеєм та моделлю Троянського коня; внесений до списку ЮНЕСКО (1998 р.).
Сумніви щодо існування Трої
- Міфізація легенди: До XIX ст. Трою вважали вигадкою Гомера. Немає прямих доказів Троянського коня — у “Іліаді” він не згадується, вперше з’явившись у “Одіссеї” та “Енеїді”.
- Проблеми ідентифікації: Деякі вчені заперечують, що Гіссарлик — саме гомерівська Троя. Наприклад, “Скарб Пріама” належить до Трої II (2600–2300 до н.е.), що на 1000 років старше часів Троянської війни.
Життєві ситуації
7. Чи можна виправдати коханням вчинки людини?
Кохання не може виправдати будь-які вчинки людини. У міфі Паріс і Єлена діяли під впливом почуттів, але їхні дії призвели до жахливих наслідків - Троянської війни, загибелі тисяч людей. Паріс порушив священні закони гостинності, а Єлена зрадила довіру чоловіка. Справжнє кохання має поєднуватися з відповідальністю та повагою до інших людей.
8. Чи варто заради кохання руйнувати шлюб?
Ні, не варто руйнувати шлюб заради кохання. У тексті показано, як Єлена “усе забула — чоловіка, рідну Спарту і дочку свою Герміону — заради кохання до Паріса”. Її рішення покинути сім’ю спричинило не лише особисте горе Менелая, але й стало причиною великої війни. Шлюб - це відповідальність перед близькими людьми, особливо перед дітьми, яку не можна легковажно порушувати.