1. Що вам відомо про героя, оспіваного у творі «Ой Морозе, Морозенку»?
Морозенко - це полковник Війська Запорозького Станіслав Мрозовицький, один із найближчих соратників Богдана Хмельницького. Він походив із польської родини, був одним із магнатів Речі Посполитої та навчався в Краківському й Падуанському університетах. У 1642 році він зрікся своїх багатств і подався на Запоріжжя, де став рядовим козаком. Під час Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б. Хмельницького Морозенко дослужився до полковника і проявив себе як надзвичайно розумний і сміливий полководець. Козаки дуже любили Морозенка та ще за життя складали про нього легенди й пісні. Героїчно загинув 1649 року в битві під містом Збаражем.
2. Головний персонаж пісні дивиться на Вкраїну із
А Савур-могили
3. Що вас найбільше зворушило під час читання пісні? Чи відчули ви душевне піднесення? Якщо так, то від чого саме?
Найбільше зворушує героїчна смерть Морозенка та жорстокість ворогів, які “живцем серце виривали”. Душевне піднесення відчуваю від мужності козака, який до останнього боронив Україну, та від віри в безсмертя його подвигу - “твої пісні, твої думи не забудуть люди”.
4. Яким постає народний герой у пісні? Знайдіть відповідні рядки в тексті, процитуйте й поясніть зміст яскравих художніх засобів.
Морозенко постає як мужній воїн і справжній патріот. “Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче” - епітет “славний” підкреслює його героїчність. “Попереду Морозенко сивим конем виграває” - метафора показує його як лідера війська. “Голова завзята” - епітет характеризує його як непохитного борця.
5. Яку роль у пісні відіграє образ матері народного героя? Що втратив би твір без цього образу?
Образ матері (“Заплакала Морозиха, та стоячи біля хати”) символізує материнське горе та людську трагедію війни. Мати уособлює всю Україну, яка “плаче” за своїм захисником. Без цього образу пісня втратила б емоційність та глибину людських переживань.
6. Визначте, які рядки пісні відповідають кожному сюжетному елементу:
- Експозиція: “Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче”
- Зав’язка: “То не грім в степу гуркоче… То татар велика сила козаченьків обступила”
- Розвиток дії: “Бились наші козаченьки до ночі глухої”
- Кульмінація: “Замучили молодого вороги прокляті! …живцем серце виривали”
- Розв’язка: “Поставили Морозенка на Савур-могилу”
7. Доведіть, що пісня «Ой Морозе, Морозенку» є зразком ліро-епосу.
Пісня поєднує епічні та ліричні елементи. Епічність виявляється в розповіді про історичні події та героїчні вчинки Морозенка. Ліричність - в емоційному ставленні до героя, використанні звертань (“Ой Морозе, Морозенку”), зображенні переживань матері та всієї України.
8. Поділіть текст пісні умовно на дві частини та випишіть словосполучення з епітетами.
Перша частина (до загибелі героя): “славний козаче”, “стара мати”, “сивим конем”, “велика сила”, “глухої ночі”, “молодого”
Друга частина (після загибелі): “вороги прокляті”, “білим світом”, “тяжким горем”
9. Яка ідея звучить у двох останніх куплетах пісні?
В останніх куплетах звучить ідея про те, що Україна здобула славу ціною великих жертв (“славою покрита, тяжким горем та сльозами, та кров’ю полита”), але подвиг героїв буде вічно жити в народній пам’яті (“твої пісні, твої думи не забудуть люди”).
10. Доберіть мелодію, під яку, на вашу думку, можна було б виразно продекламувати пісню.
Для виразного декламування пісні “Ой Морозе, Морозенку” підійшла б мелодія у мінорній тональності з повільним, урочистим темпом. Мелодія повинна мати сумний, елегійний характер, що відповідає трагічному змісту твору. Можна використати традиційну українську народну мелодію типу думи або плачу, з характерними розспівами на окремих складах. Мелодія має підкреслювати драматизм подій - від героїчного початку до трагічної кульмінації та величного фіналу про безсмертя подвигу. Підійшов би речитативний спів з елементами розповіді, що характерно для історичних пісень та дум.