1. Назвіть справжнє ім’я Олени Пчілки.
Олена Пчілка — це псевдонім Ольги Косач-Драгоманової.
2. Що ви дізналися про її виховання?
Олена Пчілка народилася в родині перекладачів і дипломатів Драгоманових. Початкову освіту здобула вдома. На формування її світогляду вплинули батько і брат Михайло — вчений-історик, критик, громадський діяч. Після закінчення пансіону шляхетних дівчат у Києві брала активну участь у культурній та громадсько-політичній діяльності.
3. Чим вас зацікавили сімейні традиції родини Косачів?
Усі шестеро дітей Косачів знали кілька мов, володіли музичними інструментами, були обізнані зі світовою історією, культурою, літературою. Сім’я щороку відзначала роковини Тараса Шевченка, часто збиралася інтелігенція, співали українські пісні, читали й обговорювали книги, розігрували п’єси. В усьому панував український дух.
4. Якими були взаємини Олени Пчілки з дітьми?
Олену Пчілку діти називали Берегинею домашнього «коша», зверталися до неї «мамочко, голубонько, ластівочко, серденько». Вона писала для дітей вірші, байки, казки, п’єси, загадки, перекладала та обробляла фольклорні твори. Видавала україномовні журнали для дітей, щоб «говорити з українськими дітьми українським словом».
5. Дайте визначення пейзажу. Про які його види ви дізналися?
Пейзаж — це жанр в образотворчому мистецтві; художній твір, у якому змальовано природу або місцевість. Види пейзажу: природний (гірський, морський, лісовий, степовий, космічний), міський (парки, архітектура, індустріальні споруди, вулиці), сільський (краєвиди із забудовами, полями). У літературі є також ліричний, епічний, фантастичний, статичний і динамічний пейзажі.
6. Виразно прочитайте вірш «З ґринджолятами». Який його головний мотив?
Головний мотив вірша — радість і захоплення зимовими дитячими розвагами, активний відпочинок на природі.
7. Поясніть назву вірша. Чому авторка використовує слово «ґринджолята»?
Слово «ґринджолята» означає маленькі дитячі сани. Авторка використовує це слово, щоб підкреслити український колорит і показати традиційні зимові ігри дітей.
8. Визначте вид римування у творі.
У вірші використано перехресне римування (абаб).
9. Яку роль, на вашу думку, відіграють у вірші питальні й окличні речення?
Питальні й окличні речення надають віршу емоційності, жвавості, підкреслюють азарт і захоплення дітей, створюють відчуття живого діалогу.
10. Опишіть поведінку та емоції ліричного героя. Яким ви собі його уявляєте?
Ліричний герой — веселий, енергійний хлопчик, який радіє снігу, катається на санках, грає в сніжки, не боїться морозу, захоплений зимовими іграми. Він життєрадісний, допитливий, сміливий.
11. Назвіть види пейзажу й пов’яжіть їх із дитячими розвагами. Складіть оповідь до кожної пари.
- Природний (лісовий): Діти грають у схованки серед дерев, будують хатинки з гілок.
- Міський (парковий): Катання на роликах чи велосипедах у міському парку.
- Сільський: Взимку діти катаються на санках із гірки біля хати, грають у сніжки.
- Морський: Діти будують замки з піску, купаються, збирають мушлі на березі моря.
- Гірський: Взимку — катання на лижах, санках, сноубордах; влітку — піші походи.
12. Опишіть, що зображено на картині Сергія Васильківського. Чи належить вона до пейзажного живопису?
На картині зображено сільський зимовий пейзаж: засніжені хати з солом’яними дахами, дерева без листя, багато снігу, блакитне небо. Це типовий сільський пейзаж, тому картина належить до пейзажного живопису.
13. Опишіть зимовий пейзаж, на тлі якого відбуваються зимові розваги дітей. Використовуйте слова з поезії Олени Пчілки й слова з довідки: чудова днина; сніг, наче срібло, блищить; земля вкрита білим килимом; пухнасті сніжинки; в сріблясто-білих шатах ялини.
На дворі чудова днина. Сніг, наче срібло, блищить на сонці, а земля вкрита білим килимом. Пухнасті сніжинки повільно падають з неба, вкриваючи все довкола. Ялини стоять у сріблясто-білих шатах. На такому пейзажі діти катаються на ґринджолятах, грають у сніжки, бігають по стежках, залишаючи сліди на білому снігу.
Домашнє завдання
2. Пригадайте поезії, у яких змальовано весняний, літній, осінній пейзажі. Запишіть їхні назви й авторів у зошити.
Весняний пейзаж:
- «Давня весна» — Леся Українка
- «Весняні квіти» — Олена Пчілка
Літній пейзаж:
- «Гаї шумлять» — Павло Тичина
Осінній пейзаж:
- «Осінь» — Володимир Сосюра