З тексту про Оксану Сайко:
Чи впізнаєте в цьому описі себе? Якщо так, то в чому саме?
Так, я впізнаю себе в цьому описі. Мені, як і героям її оповідань, властиві кумедні витівки та пригоди. Іноді роблю помилки, але намагаюся збагнути їх та навчитися чомусь новому.
Як ви думаєте, у чому відмінність оповідань Оксани Сайко і Бориса Грінченка?
Думаю, що оповідання Оксани Сайко більше відображають сучасні проблеми та погляди дітей, їхні переживання та моральний вибір у реаліях сьогодення. Тоді як твори Бориса Грінченка описують життя дітей у минулому, в інших умовах.
Гаманець
1. Яким було дитинство Оксани Сайко?
Оксана Сайко зростала серед книжок, які збирала родинна бібліотека. Її дитинство було наповнене розповідями старших, що вплинуло на її уяву та бажання вигадувати історії. Найкращі спогади вона пов’язує з бабусиним селом.
2. Що вплинуло на її захоплення літературою?
На захоплення літературою вплинули родинна бібліотека, розповіді старших і власна уява. Ще в дитинстві вона малювала історії, а першу повість написала у 11 років — це була “Таємниця старого будинку”.
3. Якими були перші літературні спроби Оксани Сайко?
Перші літературні спроби Оксани Сайко почалися в 11-річному віці, коли вона написала свою дебютну повість “Таємниця старого будинку” на 24 сторінки за один вечір.
4. Виразно прочитайте оповідання «Гаманець». Визначте тему і коло проблем твору.
Тема: моральний вибір та співчуття.
Коло проблем:
- Взаємодопомога;
- Розуміння чужих труднощів;
- Вміння відмовитися від власних бажань заради допомоги іншим.
5. Складіть розширений план оповідання.
-
Початок літа. Радісний настрій Іванки.
- Опис природи та настрою героїні.
- Мрії про покупку роликів.
-
Події у трамваї. Крадіжка гаманця.
- Іванка помічає зникнення гаманця.
- Переслідування злодійки.
-
Зустріч із злодійкою Риткою.
- Розмова між дівчатами.
- Ритка розповідає про своє важке життя.
-
Моральний вибір Іванки.
- Іванка вирішує допомогти Ритці, віддаючи їй гроші з гаманця.
-
Роздуми Іванки після зустрічі з Риткою.
- Усвідомлення важливості допомоги іншим.
- Пошук способів привернути увагу Андрія без роликів.
-
Розмова з батьком про витрачені гроші.
- Іванка пояснює батькові, що витратила гроші на важливу справу, а не на ролики.
6. Схематично відтворіть розвиток подій у творі, позначте на цій лінії елементи композиції (зав’язку, розвиток дії, кульмінацію, розв’язку).
- Зав’язка: Іванка радісна їде в трамваї за роликами, отримавши гроші від батька.
- Розвиток дії: У трамваї крадуть гаманець, Іванка переслідує злодійку Ритку.
- Кульмінація: Зустріч і розмова Іванки з Риткою, моральний вибір Іванки – віддати гроші Ритці.
- Розв’язка: Іванка повертається додому без роликів, але з відчуттям правильності вчинку та розмовляє про це з батьком.
7. У чому полягає драматизм сюжету оповідання «Гаманець»? Які емоції у вас викликав цей твір?
Драматизм полягає у моральному виборі Іванки. Вона опиняється перед дилемою: здійснити свою мрію чи допомогти людині, яка опинилася у складній ситуації. Твір викликав у мене емоції співчуття до Ритки та повагу до вчинку Іванки.
8. Проаналізуйте проблеми добра і зла, морального вибору героїв в оповіданні. Як ви вважаєте, чи правильно вчинила Іванка, коли запропонувала Ритці гаманець? Чи вона вагалася при цьому? Підтвердьте свою думку цитатами.
Ритка краде, але не заради себе, а щоб допомогти молодшому брату. Іванка має можливість купити ролики, але відмовляється від мрії, щоб допомогти Ритці.
Я вважаю, Іванка вчинила правильно, проявивши співчуття і доброту. Вона вагалася, адже мріяла про ролики, але вирішила, що допомога важливіша.
Цитати, що підтверджують:
- “Послухай, - враз заговорила Іванка, - якщо тобі так потрібні гроші, візьми їх. Мої ролики зачекають, - і вона простягнула дівчинці гаманець.”
- ”- Я не купила їх, тату. - Чому? Ти потратила гроші на щось інше? - Так, - відказала Іванка, - на щось набагато важливіше, ніж ролики!”
9. Створіть діаграму Венна і визначте спільні та відмінні риси Іванки і Ритки. Використовуючи цитати з оповідання, зауважте їхні соціальний статус, риси характеру, портретні описи.
Іванка: (в колі зліва)
- Забезпечена, має батька, який може дозволити купити ролики: «За успішне закінчення школи батько дав їй гроші на ролики, про які вона стільки мріяла!»
- Мрійлива, добра, співчутлива: «якщо тобі так потрібні гроші, візьми їх. Мої ролики зачекають».
- Одягнена в червоні бриджі, любить ролики: “Вона уявила, як гасатиме вуличками села, куди за два тижні поїде до бабусі на канікули”.
Спільні риси: (по центру де кола перетинаються)
- Юний вік (близько 13 років).
- Відсутність матері (в Іванки померла, у Ритки - теж).
- Здатність до співчуття.
- Потреба у розумінні.
Ритка: (в колі справа)
- З бідної сім’ї, без матері, змушена красти заради брата: “А ми самі, без мами… Йому так хочеться якогось цукерка чи іграшки… А ми самі, без мами”.
- Відчайдушна, готова на все заради сім’ї, трохи агресивна: “Не чіпай мене! Гірше буде! Поб’ю!..”
- Одягнена в старі джинси та светр з чужого плеча: “Старі потерті джинси, светр з чужого плеча, з надто довгими рукавами… Очі її горіли диким вогнем, у всій її поставі відчувалася навіженість та відчайдушність.”
10. Попрацюйте у групах. Порівняйте оповідання Бориса Грінченка і Оксани Сайко, заповнивши таблицю за зразком:
Порівняння оповідань Бориса Грінченка «Украла» та Оксани Сайко «Гаманець»
Борис Грінченко «Украла» | Спільні ознаки | Оксана Сайко «Гаманець» | |
---|---|---|---|
Тема | Крадіжка дитиною через бідність і голод. | Крадіжка, бідність, моральний вибір, співчуття. | Крадіжка підлітком через скрутне матеріальне становище та бажання допомогти молодшому брату. |
Сюжет | У школі виявляють крадіжку хліба в однокласниці. З’ясовується, що дівчинка вкрала через голод. | Ситуація крадіжки, вибір між особистим і допомогою іншому, прощення. | Дівчинка наздоганяє злодійку, яка вкрала в неї гроші на ролики, і дізнається про важку життєву ситуацію злодійки. |
Композиція | Зав’язка: виявлення крадіжки. Розвиток дії: з’ясування обставин. Кульмінація: зізнання Олександри. Розв’язка: допомога Олександрі та зміни в її поведінці. | Розвиток подій, моральний вибір, розв’язання конфлікту. | Зав’язка: Іванка їде купувати ролики. Розвиток дії: крадіжка гаманця, переслідування злодійки. Кульмінація: розмова з Риткою. Розв’язка: Іванка віддає гроші Ритці. |
Герої/героїні | Олександра – бідна дівчинка, яка краде хліб. Пріська – заможна дівчинка, у якої вкрали. Вчитель – справедливий і чуйний. Школярі. | Діти, підлітки, моральний вибір. | Іванка – дівчинка з благополучної сім’ї, яка мріє про ролики. Ритка – дівчинка-злодійка, яка живе у злиднях. |
Причина крадіжки | Голод, бідність, скрутне становище в сім’ї. | Матеріальні проблеми, бажання допомогти близьким. | Бідність, відсутність батьківської підтримки, турбота про молодшого брата. |
Поведінка інших персонажів | Спочатку осуд, потім співчуття та допомога. Вчитель виявляє розуміння і піклування. | Різна, залежно від моральних якостей. | Спочатку бажання покарати злодійку, потім співчуття і готовність допомогти. |
Вирішення проблеми і моральний вибір героїв/героїнь | Олександра зізнається у крадіжці. Учитель та учні допомагають їй. Олександра змінюється на краще. | Вибір між особистим і допомогою іншому, прощення. | Іванка відмовляється від своєї мрії та віддає гроші Ритці. Ритка обіцяє повернути гроші. |
11. Уявіть, що в таку ситуацію, як головна героїня твору, втрапили ви. Як би вчинили на місці Іванки?
Якщо чесно, спочатку я б дуже розізлилася і засмутилася. Але, думаю, якби я побачила, що злодійка теж дитина і в неї складна ситуація, як у Ритки, то я б, мабуть, теж віддала їй гаманець. Хоча б частину грошей, щоб допомогти. Ролики – це, звісно, класно, але допомогти людині, яка цього потребує, важливіше.
12. Напишіть електронного листа чи повідомлення в соцмережах авторці оповідання й висловіть свої враження від прочитаного.
Доброго дня, пані Оксано!
Мене звати [Твоє ім’я], і я учень/учениця 7 класу. Я прочитав/прочитала Ваше оповідання “Гаманець”, і воно мене дуже вразило! Особливо сподобалося, як Іванка прийняла рішення допомогти Ритці. Це показує, що доброта і співчуття – дуже важливі якості. Ваша історія змусила мене задуматися про те, як важливо допомагати іншим, навіть якщо це означає відмовитися від власних бажань. Дякую Вам за такий чудовий твір!
13. Розгляньте ілюстрацію до оповідання, створену художниками Наталкою Гайдою та Назаром Гайдучиком. Якого епізоду вона стосується? Як ви визначили, де Іванка, а де Ритка?
Ілюстрація, ймовірно, стосується епізоду, коли Іванка пропонує Ритці гаманець. Я думаю, що на ілюстрації Іванка – це дівчина зліва, тому що вона одягнена краще (джинси та футболка), і у неї є рюкзак. Ритка – це дівчина справа, тому що її одяг виглядає простішим і старішим (светр з довгими рукавами). Також, їхні вирази облич говорять про те, що вони переживають важливий момент.
Домашнє завдання
1. Створіть відеопрезентацію оповідання «Гаманець» Оксани Сайко й розмістіть її на сайті шкільної бібліотеки або підготуйте буклет і презентуйте його на уроці.
2. Заповніть картку прочитаного твору.
- Назва твору: «Гаманець»
- Автор: Оксана Сайко
- Жанр: Оповідання
- Головні герої: Іванка, Ритка
- Тема твору та порушені проблеми: Моральний вибір, співчуття, злидні, допомога в складній ситуації. Вплив бідності на вчинки людей, важливість підтримки та розуміння.
- Сюжет (стислий переказ): Іванка отримує гроші на ролики, але в трамваї у неї крадуть гаманець. Вона наздоганяє злодійку Ритку, яка зізнається, що вкрала гроші, щоб допомогти молодшому брату. Іванка вирішує віддати Ритці гаманець, відмовившись від своєї мрії.
- Особисті оцінки та враження: Твір викликає співчуття до Ритки та повагу до вчинку Іванки. Він змушує задуматися про важливість морального вибору та підтримки тих, хто цього потребує.