Skip to content

Оксана Радушинська. Метелики в крижаних панцирах - Заболотній 8 клас

Posted on:16 жовтня 2025 р.

Що, на вашу думку, відчуває Ярина в цій ситуації?

Ярина відчуває страх, що хлопець може їй помститися, тому й не видає його поліції. Водночас їй цікаво, чому він, чемпіон з танців, поліз красти.

До яких хитрощів удававсь Артем, щоб бачитися з Яриною?

Щоб бачитися з Яриною, Артем спочатку вдавав, ніби прийшов кликати Сашка, а на питання, чому не подзвонить, казав, що на телефоні немає грошей. Згодом він почав приходити, щоб допомагати Ярині з навчанням.

Як Ярина пояснює різницю між глузуванням і доброзичливим сміхом?

Ярина пояснює, що «глузування пекуче, а сміх теплий». Вона також додає, що знає, як пече глузування.

Чи мав підстави Сашко ображатися на дівчину?

Напевно, Сашко не мав серйозних підстав ображатися, бо Ярина та Артем сміялися не з нього, а через те, що він мав смішний вигляд, коли гнівався. Ярина намагалася пояснити йому, що вони не глузували з нього.

Чи справді ідея Артема була безглуздою?

Хоча Сашкові ідея Артема запросити Ярину на дискотеку спершу здалася безглуздою, насправді вона такою не була. Завдяки цьому Ярина змогла вийти з дому, познайомитися з іншими людьми й відчути себе частиною компанії, попри страх.

Читаючи цей епізод, ви більше радієте за дівчину чи переживаєте за неї? Поясніть свою відповідь.

Читаючи епізод про дискотеку, я одночасно і радію, і переживаю за Ярину. Радію, бо вона наважилася вийти у світ, знайшла друзів і отримала нові враження. Але й переживаю, бо вона боялася осуду і глузувань, і їй справді було ніяково, коли всі почали її розглядати, наче експонат у музеї.

Чому поведінка Макса додала хлопцям упевненості?

Поведінка Макса, дорослого чоловіка, який привітався і спокійно познайомився з Яриною, зняла напругу. Це показало, що в спілкуванні з дівчиною на візку немає нічого дивного, і хлопці перестали перейматися тим, що про них подумають інші.

ПЕРЕВІРЯЄМО сторінка 163

💡 АНАЛІЗУЄМО

1. З яким персонажем (якими персонажами) повісті О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах», на вашу думку, асоціюється те чи те зображення?

А Чіпси — асоціюються із Сашком і Саньком, оскільки вони є типовими підлітками, які полюбляють таку їжу.

Б Капелюх — Мама Артема

В Яблуня — асоціюється з Яриною. Ярина сиділа на лаві під крислатою яблунею, коли до неї прийшов Артем

Г Підручник — асоціюється з Артемом і Яриною. Саме під приводом допомоги з уроками історії Артем почав приходити до дівчини.

2. На дискотеці Ярині здалося, що її розглядають, як.

В експонат у музеї.

3. Підтвердьте або заперечте подані твердження.

  1. Мама Артема – заслужена артистка України. ТАК.
  2. Батьки Ярини загинули в автокатастрофі. ТАК.
  3. Ярина вказала на Артема під час очної ставки. НІ.
  4. У родині Артема панував культ здорової їжі. ТАК.
  5. Грабіжники встигли витратити всі гроші. НІ.
  6. Артем познайомив Сашка й Санька з Яриною. ТАК.

🧠 МІРКУЄМО

4. Як ви розумієте назву твору? Хто в ньому, на вашу думку, подібний / подібна до метелика, закутого в панцир?

Назва твору “Метелики в крижаних панцирах” символізує підлітків, які, попри свою внутрішню красу та прагнення до свободи, скуті комплексами, страхами та нерозумінням оточуючих. На такого “метелика в панцирі” найбільше схожа Ярина, яка через інвалідний візок та страх осуду закрилася від світу.

5. Яка нічна пригода трапилась у будинку Градових? Які почуття вона викликала в Ярини та її рідних?

У будинку Градових вночі трапився грабіж, коли злодії вкрали усю готівку. Хтось крикнув «Утікаймо!», і вони втекли через розбите вікно. Ярина встигла лише зойкнути й ухопити повітря в груди, але видихнути не змогла. Дядько Павло був роздратований, казав, що їх “обдерли, як липку”, і тепер немає на що жити.

6. Порівняйте поведінку дядька Павла й мами Артема Кожедуба в кабінеті дільничного. Які риси характеру виявляють персонажі?

У кабінеті дільничного дядько Павло поводився стримано, але рішуче, прагнучи справедливості, а не покарання, що свідчить про його доброту та турботу про родину. Натомість мама Артема була зверхньою, пихатою та агресивною. Вона одразу почала захищати сина, не розбираючись у ситуації, і зневажливо ставилася до Градових, що показує її як егоїстичну та зарозумілу жінку, для якої репутація важливіша за справедливість.

7. Чому Ярина не виказала Артема, упізнавши його в кабінеті дільничного? Що відчував хлопець у цей момент? Зачитайте відповідні рядки з тексту.

Ярина не виказала Артема, бо злякалася можливої помсти. Вона пояснила це так: “Я злякалася, що ти помстишся. Про бандитів стільки різних страхіть розповідають. От я і промовчала…”.

У цей момент Артем відчував страшенну ганьбу та приниження, він був готовий провалитися крізь землю.

Хлопець зрозумів – вона впізнала. Захотілося хоч крізь землю провалитися, аби не відчувати ганьби й приниження – тут, при всіх цих людях!

Але він дивився просто їй у вічі, стримуючись, щоб не відвести погляд, а зі скроні покотилася блискуча краплинка поту… Та не витримав, опустив голову, упершись підборіддям у груди.

8. Опишіть внутрішній стан, почуття Артема під час пограбування та в момент, коли він прийшов віддавати вкрадені гроші. Щиросердним чи вдаваним було його вибачення? Поясніть відповідь, покликаючись на текст.

Під час пограбування Артем стояв закляклий, переляканий і мокрий, він пізніше зізнався, що йому було страшно. Коли він прийшов віддавати гроші, він довго тупцював перед хвірткою. Він відчув, що гроші “пекли пальці, ніби нагадували про розплату за ганебний вчинок”. Артем “промимрив слова вибачення” і відчув, як із ганьби по обличчю сипонув жар. Хоча вибачення було “промимрено”, його каяття було щирим, оскільки він прямо сказав Ярині, що поліз красти, бо хотів довести, що не боягуз, і вирішив з нею дружити.

9. Чи подобається вам ідея Артема запросити дівчину в колісному кріслі на танці? Які переживання викликала ця пропозиція в Ярини? Яка мрія народилась в уяві дівчини?

Ідея Артема запросити Ярину на дискотеку дуже смілива і добра, хоча спочатку здалася навіть Сашкові безглуздою. У Ярини ця пропозиція викликала одночасно і страх, і величезне бажання піти. Вона боялася, що з неї будуть сміятися або жаліти. В її уяві народилася мрія — бути такою, як усі дівчата, яких хлопці запрошують на танці та побачення.

10. Аргументуйте небажання дядька Павла відпускати Ярину на дискотеку. Чи вагався він у прийнятті рішення? Чому, на вашу думку, усе-таки погодився?

Дядько Павло не хотів відпускати Ярину, бо дуже за неї хвилювався і боявся, що її можуть образити. Він сильно вагався і не знав, як правильно вчинити. Зрештою, він погодився, тому що тітка Наталя дозволила, і він, по суті, переклав відповідальність на неї.

11. Яку тактику обрала Карина, щоби завоювати Артема й насолити Ярині? Чи можна Карину назвати підступною, самовпевненою та егоїстичною дівчиною?

Карина обрала тактику подружитися з Яриною, щоб бути ближче до Артема і водночас вивідати ситуацію. Її точно можна назвати підступною, бо вона одразу почала планувати пастку. Також вона самовпевнена й егоїстична, що видно з її зневажливих слів про Ярину та вчинку з морозивом.

12. Чому Ярина, знаючи натуру Карини, погодилася прийти на її «день народження»? Чи вважаєте ви Ярину наївною та легковажною?

Ярина, ймовірно, погодилася прийти на «день народження» Карини, бо дуже хотіла спілкуватися з однолітками та бути частиною компанії, попри свою неприязнь до Карини. Я б не назвав її наївною чи легковажною. Скоріше, вона просто прагнула звичайного підліткового життя, якого була позбавлена, і сподівалася, що все буде добре.

13. Які спільні інтереси зближують Артема та Ярину? Як можна назвати їхні взаємини – дружбою чи закоханістю? Чому?

Артема і Ярину зближували розмови та допомога з навчанням. Вони обговорювали історію і сиділи разом на лавці під яблунею. Вони домовились бути друзями. Проте Артем постійно навідувався до Ярини, попри волю матері, а коли їхні пальці доторкалися, вони ніяковіли. Ярина відчувала “солодкі” чуття та “сподівання на щастя”, що свідчить про закоханість.

14. Розподіліть між собою головних персонажів і розкажіть, що ви довідалися про обраного персонажа.

ЯринаАртем
ХарактерСпокійна, сильна духом, але вразлива і самотня. Має почуття гумору і прагне до спілкування.Добрий, співчутливий, але спочатку піддається чужому впливу. Згодом стає рішучим і сміливим.
ЗахопленняЧитання, комп’ютерні ігри.Бальні танці, історія.
НавчанняНавчається вдома екстерном, сумлінна учениця.Вчиться добре, допомагає Ярині з історією.
РодинаСирота, живе з дядьком Павлом і тіткою Наталею, які її люблять і піклуються про неї.Має владну маму, заслужену артистку, і більш м’якого батька-режисера. Батьки дуже вимогливі.
МріїЗнову почати ходити, навчитися танцювати на колісному кріслі.Допомогти Ярині, бути з нею. Також досягти успіхів у танцях, як того хочуть батьки.
ДрузіАртем стає її найкращим другом. Також спілкується із Сашком та Саньком.Його друзі — Сашко та Санько, які мають на нього не найкращий вплив. Ярина стає його найближчою людиною.
ЗовнішністьДівчина-підліток із темно-русим волоссям, заплетеним у коси.Чорнявий хлопець зі стильною зачіскою.

15. Виберіть серед поданих епізодів той, який є зав’язкою повісті, і той, який є експозицією. Поясніть, чому інколи, особливо в художніх фільмах, автори починають твір (фільм) із зав’язки, а не з експозиції?

Експозиція: Трагічна історія родини Градових і пояснення причин їхнього приїзду у Вербки.

Зав’язка: Незвичайна зустріч Ярини й Артема під час пограбування.

Автори починають твір із зав’язки, а не з експозиції, щоб створити динамізм розгортання подій. Зав’язка – це подія, з якої починається основний конфлікт.

16. Зачитайте виразно за особами діалог від слів «Він спершу так і сказав Санькові й Сашкові» до слів «Не бійся – комар носа не підточить…» (с. 154–155). Поясніть, чому Сашка й Санька можна назвати маніпуляторами. Чи змогли б ви протистояти цим маніпуляціям на місці Артема? Які твердження хлопців ви можете заперечити? Діалог:

– А, точно, ти ж у нас балерун! – геть сказився Санько. – От за балеруна зараз у зуби заїду! – зірвався Артем. – Агов, ви чого?! – став між ними Сашко. – Саньку, ти з котушок злетів? А ти теж, Артеме! Хіба не знаєш, що в нашого дружбана мозок буває у відключці? Та хлопці його не чули – розчервонілі зі злості, вони готові були битися до крові. – Брейк! – гримнув Сашко. – Якщо ти, Артеме, такий боягуз, що боїшся з нами йти, то так і скажи. Ніхто тебе туди на мотузку не потягне. Як схочеш… (…) Важливо те, що ми тобі все розповіли, а ти відмовляєшся з нами йти, отож можеш нас закласти!

Сашка й Санька можна назвати маніпуляторами, бо вони впливають на Артема, щоб спрямувати його в потрібному напрямі. Вони звинувачують Артема в боягузтві, щоб змусити його взяти участь у грабежі.

На місці Артема протистояти було б складно, тому що друзі часто мають великий вплив. Однак я б спробував відмовитися, пояснивши, що крадіжка — це завжди погано, незалежно від мотивів. Можна заперечити їхні твердження, що «це не справжня крадіжка» і що все буде «шито-крито». Будь-яке незаконне проникнення та взяття чужих речей є злочином, і ризик бути спійманим існує завжди.

17. Знайдіть і зачитайте два уривки: 1) у якому йдеться про відчуття хлопців, коли вони під’їхали з Яриною до танцювального майданчика (с. 162). 2) у якому йдеться про те, як однолітки сприйняли дівчину в колісному кріслі (с. 163). Спробуйте пояснити, що зумовило таку поведінку підлітків. Чи типова ця поведінка для нашого суспільства? Як це можна змінити?

  1. Уривок про відчуття хлопців:

“Обійстя, де замешкали Градові, стояло край селища, тож коли друзі дісталися до акацієвого парку, непевні сутінки повагом охоплювали простір між деревами. Молодь юрмилася попід майданчиком, куди закликала до танцю гучна музика. Ніхто не поспішав танцювати, ніби мало статися щось неординарне. Воно й сталося. Гурт із чотирьох осіб привернув на себе увагу”.

  1. Уривок про сприйняття дівчини:

“Каріні здалося, що її розглядають, як експонат у музеї. Хтось гиготів: «Ти що, Карино, вона ж не ходить! Хіба можна бодай подумати про побачення з такою?..»”.

Таку поведінку підлітків зумовив страх перед незвичним або жалісливість. Ярина боялася, що її “засміють або дивитимуться на неї і жалітимуть”. Інші люди можуть бути нестерпними, коли хочуть поспівчувати.

Щоб це змінити, потрібно більше розповідати про рівність, виховувати емпатію та толерантність, а також забезпечувати більше можливостей для спільного спілкування людей з інвалідністю та без неї.

18. Поясніть лексичні значення слів: жалість, жалісливість, співчуття, толерантність. Що в них спільне, а що ‒ відмінне? Якого ставлення до себе потребують люди з інвалідністю?

Спільне в цих поняттях те, що всі вони стосуються ставлення до іншої людини та її стану. Відмінне полягає в якості цього ставлення: жалість принижує, а співчуття і толерантність ґрунтуються на повазі та рівності.

Люди з інвалідністю потребують співчуття та толерантності, а не жалості. Їм важлива підтримка та допомога, що йде від щирого бажання зрозуміти їхні потреби, а не від почуття зверхності. Вони хочуть, щоб їх сприймали як рівних членів суспільства.

19. Поясніть, що мала на увазі Ярина, міркуючи: «Артем із Сашком не печуть жалісливістю – вони просто пропонують допомогу. А чужі люди бувають такими нестерпними, коли хочуть комусь поспівчувати».

Словами «не печуть жалісливістю» Ярина підкреслює, що хлопці ставляться до неї як до рівної. Їхня пропозиція допомоги є практичною і конкретною, без зайвих емоцій та жалості, яка б тільки підкреслювала її вразливе становище. Для неї жалість від чужих людей є нестерпною, оскільки вона відчуває в ній нещирість і зверхність. Натомість Артем і Сашко своєю прямотою та простою пропозицією допомоги демонструють справжню підтримку, а не принизливу жалість.

✍️ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

20. Виберіть місце, де ви часто буваєте: ваш будинок, заклад освіти, спортивний майданчик, супермаркет, парк, центральна вулиця тощо. Чи доступний цей простір для різних груп людей? Складіть покрокову інструкцію або поради, як зробити це місце безбар’єрним.

Я обрав для аналізу супермаркет біля мого будинку. На перший погляд він здається зручним, але якщо подумати про потреби різних людей, то стає зрозуміло, що він не є повністю доступним. Наприклад, для людини на кріслі колісному або для мами з дитячим візочком вузькі проходи між стелажами можуть стати перешкодою.

Ось інструкція, як можна було б зробити цей супермаркет безбар’єрним:

ПЕРЕВІРЯЄМО сторінка 173

💡 АНАЛІЗУЄМО

1. Розташуйте подані епізоди відповідно до послідовності розгортання подій у повісті.

  1. Карина запрошує всіх на свій день народження.
  2. Артем знайомить Ярину з пані Ядвігою.
  3. Мама Артема забороняє синові брати участь у благодійному концерті.
  4. Ярина пише Артемові листа з Австрії.

2. За жанром твір О. Радушинської «Метелики в крижаних панцирах» – це

Г психологічна повість.

3. З яким епізодом чи персонажем твору асоціюється те чи те зображення?

4. Чи комфортно почувала себе Ярина на святі селища? Поясніть, покликаючись на текст, свою відповідь від імені Ярини. Яку соціальну проблему висвітлює авторка?

Мені було некомфортно на святі селища. Мій кепський настрій посилювали жалісливі погляди бабусь, що хитали головами. Діти ж мене розглядали, ніби я механічна іграшка. Я сварила себе, що погодилася на таку екзекуцію, і опустила очі в землю, щоб відгородитися від усіх.

Авторка висвітлює соціальну проблему ставлення до людей з інвалідністю та їхнє відчуття нерозуміння.

5. Прочитайте виразно за особами діалог між пані Ядвігою та Яриною в розділі 11 від слів «А звідки ви? ‒ спиталася Ярина» (с. 167) до слів «За дозвілля грошей не беруть» (с. 168). Про який альтернативний спосіб життя людей з інвалідністю розповіла пані Ядвіга? Які слова жінки вас найбільше вразили?*Виразне читання діалогу за особами.*

Альтернативний спосіб життя: Пані Ядвіга розповіла, що багато її друзів з інвалідністю займаються спортом, ходять у гори і навіть танцюють на візках.

Слова, які вразили: Пані Ядвіга сказала, що не треба весь час сподіватися тільки на випадок, а треба й самій докладати зусиль.

6. Схарактеризуйте поведінку Карини, коли вона зустріла Ярину й Артема на святі селища. Як ви ставитеся до її слів і вчинків?

Карина, побачивши Артема, кинулася до нього. Коли Артем сказав, що вона просто знайома, Карина скривилася. Вона принизила Ярину, сказавши, що Артему потрібна дівчина, яка «НІКОЛИ не піде до іншого хлопця! Бо вона НЕ ХОДИТЬ!!!». На завершення вона кинула Ярині на груди розмокле морозиво, назвавши це «чемпіонською медаллю». Я вважаю її поведінку немудрою та негарною.

7. Чому пані Ядвіга, на вашу думку, перейнялася долею Ярини? Що вигадала, щоб допомогти зібрати гроші на лікування дівчини?

Пані Ядвіга перейнялася долею Ярини, бо вона має друзів з інвалідністю. Щоб допомогти Ярині зібрати кошти на операцію за кордоном, вона організувала благодійний концерт, де Артем мав танцювати з Яриною.

8. Прочитайте виразно за особами діалог між Артемом і його батьком від слів «Артеме… Ти посварився з мамою?» (с. 170) до слів «Біжи! Успіху тобі й тій дівчинці!» (с. 171). Дорослість – ознака віку чи вчинків? Чи згодні ви, що Артема можна назвати дорослим? Чому?

Дорослість – це ознака вчинків. Я згоден, що Артема можна назвати дорослим, бо він взяв на себе відповідальність. Артем вирішив іти на концерт, навіть коли мати це заборонила, бо розумів, що інакше підведе Ярину, яка залишиться без партнера, а її клуб не збере кошти на операцію. Він проявив самостійність і вірність.

9. Розкажіть про внутрішній стан Ярини в новому образі на танцювальному майданчику. Чию підтримку вона відчувала? Хто надавав їй упевненості?

Ярина сильно розхвилювалася перед концертом. В очікуванні, коли вона з’явиться на сцені, час ніби зупинився. Вона була схожа на метелика, що виборсався з кокона і набув самостійності й упевненості. Вона відчувала підтримку друзів, які завжди були поряд у радощах і біді, а також тітки Наталі та дядька Павла. Ярина відчувала, що її підтримують крила музики, надії, мрії та віри.

10. Як Ярина втілює свою мрію в життя? Які риси характеру при цьому вона демонструє?

Ярина втілює свою мрію навчитися танцювати на колісному кріслі завдяки допомозі пані Ядвіги, яка організувала благодійний концерт. Ярина танцювала на сцені для всіх, задля свого майбутнього, усім серцем і душею, наперекір долі. При цьому вона демонструє відвагу, оскільки її танець назвали «відважним», а також наполегливість і стійкість.

11. Про що свідчить листування Артема та Ярини? Яке значення мають його листи для дівчини в лікарні на чужині?

Листування свідчить про те, що Артем і Ярина підтримують дружбу, незважаючи на відстань. Ярина перебуває в Австрії, де лікарі готують її до операції. Її думки з добром, а вона згадує літо і Артема. Лист Артема – це «приємна звістка» для неї, він бажає їй, щоб різдвяне бажання здійснилося.

12. Об’єднайтесь у групи (по 3–4 особи) та, використовуючи кольорові олівці чи стікери, складіть шкалу емоцій і почуттів Ярини або Артема. Скористайтеся поданим переліком слів. Презентуйте результати своєї роботи.

Ярина:

Артем:

13. Оберіть ТРИ проблеми, які порушено в повісті. Розкрийте детально одну з обраних проблем, яка вас особливо зацікавила.

У повісті порушено проблеми:

  1. Самоствердження людини з інвалідністю.
  2. Дружба, кохання, довіра між підлітками.
  3. Стосунки між батьками та дітьми.

Розкриття проблеми Самоствердження людини з інвалідністю:

Авторка висвітлює, що Ярина, яка пересувається на колісному кріслі, прагне жити повноцінним життям, але її обмежує страх перед людським нерозумінням. Ярина боялася, що її «засміють або дивитимуться на неї і жалітимуть» на дискотеці, де їй здалося, що її розглядають «ніби експонат у музеї». Її мета – самоствердитися та показати, що вона така ж, як усі. Знайомство з пані Ядвігою та її ідея благодійного концерту дозволяє Ярині втілити мрію навчитися танцювати на візку. Наприкінці повісті Ярина набуває самостійності й упевненості, танцюючи «задля свого майбутнього».

14. Випишіть із тексту або запропонуйте 2–3 стереотипи до кожної антонімічної пари. Які приклади з тексту розвінчують ці стереотипи?

Село – місто

Стереотипи:

Розвінчання стереотипів:

Хлопці – дівчата

Стереотипи:

Розвінчання стереотипів:

Заможні – бідні

Стереотипи:

Розвінчання стереотипів:

15. Доберіть заголовки до поданих у підручнику розділів твору.

16. Визначте тему й основну думку повісті.

Тема: Зображення життя сучасних підлітків, які долають внутрішні комплекси й невпевненість, прагнуть самоствердження та знаходять дружбу й кохання в умовах соціального нерозуміння.

Основна думка: Необхідно здолати внутрішній «крижаний панцир» сумніву та непорозуміння, щоб досягти волі та щастя, а також важливо проявляти толерантність і ставитися до людей з інвалідністю “на рівних”.

17. Дослідивши думки й поведінку Ярини та Артема, доведіть, що твір «Метелики в крижаних панцирах» – психологічна повість.

Твір є психологічною повістю, бо він детально зображує внутрішній світ, почуття, емоції, настрої, думки й переживання персонажів.

Наприклад:

18. Кого з героїв / героїнь (позитивних чи негативних) ви зіграли б у кінофільмі за мотивами повісті «Метелики в крижаних панцирах»? Розкрийте особливості вашого екранного персонажа. Яку його важливу рису ви могли б передати найкраще?

Я зіграв би Артема Кожедуба.

Його особливість – внутрішній конфлікт між інтелігентним вихованням (чемпіон із бальних танців) і бажанням самоствердитися серед “друзяк” через злочин.

Я б найкраще передав його почуття ганьби й приниження, особливо на очній ставці, коли він зрозумів, що Ярина його впізнала, і зі скроні покотилася “блискуча краплинка поту”.

19. Яким ви уявляєте майбутнє Ярини та Артема? Спрогнозуйте їхню долю.

Майбутнє Ярини та Артема виглядає оптимістично. Ярина поїхала до Австрії, де її готують до операції, і вона вірить, що думки з добром допоможуть. Артем підтримує її, надсилає листи й обіцяє, що наступного літа вони зустрінуться у Вербках, щоб бачитися щодня. Зважаючи на їхню дружбу, яка переросла у взаємну симпатію, вони, ймовірно, залишаться близькими людьми.

🧠 МІРКУЄМО

20. Доведіть або спростуйте на основі власного досвіду подане нижче твердження пані Ядвіги. Кожному з нас у чомусь щастить, у чомусь – ні. Якщо весь час сподіватися тільки на випадок… Це нерозумно. Треба й самій докладати зусиль.

Я повністю згоден із цим твердженням. З власного досвіду знаю, що можна довго чекати на гарну оцінку, сподіваючись на легкий варіант контрольної, але набагато надійніше просто добре підготуватися. Так само, як Ярині пощастило зустріти Артема та пані Ядвігу, але якби вона сама не доклала величезних зусиль і не наважилася вийти на сцену, жодне везіння не допомогло б їй зібрати гроші на лікування та подолати свій страх.

21. Чи можемо ми порівняти Артема та Ярину з двома метеликами, яких навіть панцир не спиняє? Поміркуйте, кому з них, на вашу думку, вдалося вирватися з міцних крижаних панцирів життєвих обставин.

Так, Артема та Ярину можна порівняти з барвистокрилими метеликами, що були сковані “кригою сумніву та непорозуміння”. Ярина була в “крижаному панцирі через страх перед людським нерозумінням” і зневірою у своїх силах. Артем мав “панцир” із комплексів і боявся вийти з-під контролю матері та насмішок друзів. На мою думку, обом вдалося вирватися: Ярина подолала сором і невпевненість, а Артем проявив дорослість і самостійно прийняв рішення, пішовши наперекір матері.

22. Як ви розумієте слова О. Радушинської: «Щоб подивитися в очі людині на візку, варто просто дещо опустити погляд. І важливо, щоб це був погляд на рівних»?

Я розумію ці слова так: не потрібно дивитися на людину з інвалідністю звисока, ніби вона в чомусь гірша, або з жалістю, ніби вона нещасна. «Опустити погляд» означає фізично й морально бути на одному рівні, бачити перед собою насамперед людину, особистість, а не її крісло колісне чи хворобу. Це погляд, у якому є повага, а не зверхність чи жалість.

23. Чи змінив твір ваше ставлення до чогось? Яке питання для вас лишилося відкритим? Поясніть свої відповіді.

Цей твір змусив мене ще раз задуматися про те, як часто ми судимо людей за зовнішністю або соціальним статусом, не намагаючись зрозуміти їхній внутрішній світ. Він показав, наскільки важливою є підтримка та емпатія.

Для мене лишилося відкритим питання: чи здатна змінитися Карина? Вона вчинила дуже жорстоко, але чи зможе вона колись усвідомити свою неправоту і попросити вибачення? Хотілося б вірити, що люди можуть змінюватися на краще.

✍️ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

Домашнє завдання

24. Напишіть лист від імені Ярини, яка перебуває за кордоном, Артемові або навпаки – від Артема Ярині

від Ярини

Привіт, Артеме!

Лікарі готують мене до операції. Я думаю, що вона пройде успішно, адже коли думки з добром, то й добро з людиною. Згадую літо, кожний день згадую. Чи їздиш у Вербки на вихідні? Бачиш Санька й Сашка? Якщо так, то передавай від мене осінній привіт з Австрії.

Веселих тобі свят!

від Артема

Привіт, Ярино!

Знаю, що паперові листи зараз не в моді, але мені захотілося написати тобі саме так. У Вербках зараз осінь. Яблуня, під якою ми сиділи, вже скидає листя. Іноді я сідаю на нашу лавку і згадую, як ми розмовляли про все на світі. Село без тебе стало якимось тихим і порожнім.

Мама все ще сердиться, але після концерту вже не так сильно. Здається, навіть вона почала щось розуміти. А батько часто питає, як ти там. Передає тобі привіт.

Я багато думаю про той наш танець. Пам’ятаєш, як ти боялася? А потім так впевнено поїхала на сцену. Ти тоді була схожа на справжнього метелика, який нарешті розправив крила. У ту мить я зрозумів, що ти набагато сильніша за всіх нас.

Як твої справи? Як лікування? Чи є вже якісь успіхи? Розкажи мені все-все, кожну дрібницю. Чи не сумуєш там одна? Сподіваюся, до тебе ставляться добре.

Я рахую дні до твого повернення. І дуже хочу знову побачити твою усмішку. Ти навіть не уявляєш, як сильно я сумую.

Чекаю на відповідь.

Вправа «Психологічний портрет».

Окресліть психологічний портрет Ярини, використовуючи цитати з тексту.

Характер

Ставлення до оточуючих

Ставлення до себе