1. Якою була дитяча мрія Оксани Іваненко? Чи здійснилася вона?
Оксана Іваненко в дитинстві мріяла стати вчителькою. Її мрія здійснилася: вона працювала вихователькою в дитячому будинку та викладала в колонії для неповнолітніх правопорушників.
2. Поміркуйте, чому Оксана Іваненко назвала збірку «Лісові казки».
Збірка має назву «Лісові казки», бо її герої — рослини, птахи, тварини — мешканці лісу. Вони наділені почуттями, здатністю думати й говорити, а їхній світ подібний до світу людей.
3. Чим різняться мова автора/авторки і мова персонажів?
Мова автора/авторки — це мова оповідача, розповіді та опису, вона стримана. Мова персонажів — це їхні репліки, емоційна, жива, передає почуття героїв. У творі ці мови чергуються, їх потрібно читати з різною інтонацією.
4. Про що йдеться в казці «Цвітарінь»? Поясніть назву твору.
У казці «Цвітарінь» розповідається про життя пташок і інших мешканців лісу, про взаємодопомогу та доброзичливість. Назва походить від імен пташенят — Цві та Рінь, яких разом називають «Цвітарінь».
5. Вибіркове читання. Зачитайте фрагмент:
а) у якому розповідається про те, як пташенята вилуплювалися з яєць. Із чим авторка порівнює стук пташенят? Які звуконаслідувальні слова використовує?
Фрагмент:
— Тук-тук!.. — тихенько застукотіло на горішній вітці. Так тихо, як у тебе іноді у вушку задзвенить, — навіть ніхто, крім тебе, і не почує. Отак застукотіло і в гнізді, в двох малесеньких яєчках, і почула цей стук лише мати-пташка. … — Тук-тук! — знову повторилося в першому і в другому яєчку. Але вже трошки голосніше. Так, ніби роса падала на світанку з пелюсток лісових дзвіночків. … — Тук-тук! — почулося втретє. І це було цілком виразно — так, як стиглі кислички падають на стежку. І раптом — трах! — розкололися яєчка, і звідти висунулися дві малесенькі кумедні голівки з великими ротами.
Авторка порівнює стук пташенят із дзвоном у вушку, падінням роси з пелюсток, падінням стиглих кисличок. Звуконаслідувальні слова: «тук-тук», «трах».
б) у якому йдеться про пригоду Цві. Хто допоміг їй вижити?
Фрагмент:
…А коли відкрили — туман розійшовся — ні шуліки, ні маленької пташки ніхто вже не бачив. …Цві опинилася у ведмежому барлозі, накрита сухим листям і шерстю ведмедихи. Ведмедиха зігріла її, дала прихисток, і так Цві вижила.
Цві допомогла вижити ведмедиха, яка зігріла її у своєму барлозі.
6. Виразно прочитайте твір в особах. Чим відрізняється читання мови дійових осіб від читання мови автора/авторки? Чи потрібно мову автора/авторки в цій казці читати емоційно?
Мова дійових осіб читається емоційно, з різною інтонацією, бо це репліки персонажів, їхні почуття й переживання. Мова автора/авторки — це мова оповідача, розповіді та опису, вона стримана й спокійна. У цій казці мову автора/авторки потрібно читати спокійно, без зайвих емоцій, а мову персонажів — жваво й виразно.
7. Складіть план твору й підготуйтеся до його стислого переказу за цим планом.
План твору:
- Вилуплення пташенят Цві та Рінь.
- Веселі пригоди й польоти пташенят.
- Зустріч із чечіткою та підготовка до відльоту.
- Напад шуліки й зникнення Цві.
- Зима. Цві у ведмежому барлозі.
- Повернення весни, пробудження лісу.
- Зустріч Цві та Рінь, радість усіх пташок.
Стислий переказ:
У лісі з’явилися на світ пташенята Цві та Рінь. Вони радісно пізнавали світ, літали, спілкувалися з іншими мешканцями лісу. Коли настав час відлітати, на пташок напав шуліка. Цві зникла, і всі думали, що її вже немає. Насправді вона опинилася у ведмежому барлозі, де пережила зиму. З приходом весни Цві повернулася, і сестричка Рінь дуже зраділа зустрічі.
8. Доведіть, що це казка, взявши до уваги відповідні жанрові ознаки твору.
Це казка, бо:
- Герої — тварини й птахи, які вміють говорити, відчувати й мислити, як люди.
- У творі є вигадані події, фантазія переплітається з реальністю.
- Присутні чарівні елементи (наприклад, розмови тварин, пригоди, щасливий кінець).
- Казка навчає добру, взаємодопомозі, любові до природи126.
9. Охарактеризуйте Цві та Рінь. Які це були пташки? Якою була їхня поведінка?
Цві та Рінь — це маленькі, допитливі, сміливі пташенята. Вони люблять пригоди, багато літають, спостерігають за світом, допомагають одне одному. Цві була відважна, не боялася труднощів, а Рінь — турботлива й віддана сестричка. Обидві пташки — веселі, дружні, добрі, завжди підтримують одна одну.
10. Розгляньте ілюстрації до збірки Оксани Іваненко «Лісові казки» художника Василя Євдокименка. Які її епізоди відтворив художник?
Перша ілюстрація показує двох пташок на гілці — це Цві та Рінь, які розмовляють і разом проводять час у лісі.
Друга ілюстрація зображає момент, коли шуліка нападає на маленьких пташок і схоплює одну з них — це епізод, коли Цві потрапила в лапи хижака.
11. Знайдіть в інтернеті й послухайте музичну композицію Поля Моріа «Жайворонок». Чи згадано в казці Оксани Іваненко про спів пташок? Про що вони співали?
У казці згадується спів пташок. Пташки співали про весну, радість, новини дня, закликали одна одну, а також співали прощальні пісні перед відльотом. Цві співала:
Цві-цвірінь,
Весна, прилинь,
І з нею Рінь!
12. Використовуючи знання з природознавства та цитати з твору Оксани Іваненко, опишіть, які зміни відбуваються в природі з приходом зими, весни. Що стається з пташками?
З приходом зими:
- Опадає листя, затихає річка, жаби й риби ховаються, випадає сніг, стає холодно й тихо.
- Птахи відлітають у вирій, залишаються тільки окремі види, наприклад, чечітки, снігурі1.
З приходом весни:
- Тануть сніги, з’являються перші струмки, прокидаються рослини, розпускаються бруньки, повертаються пташки.
- Птахи повертаються з вирію, знову співають і будують гнізда.
13. Ви, напевно, знаєте вислів «Пташки несуть весну на крилах». Як розумієте його? Чи йдеться про це у прочитаному творі?
Вислів означає, що з поверненням пташок приходить весна, вони приносять із собою тепло, радість, пробудження природи. У творі про це йдеться: коли повертаються пташки, ліс оживає, всі радіють, а зустріч Цві та Рінь символізує справжній прихід весни.
14. Ментальна карта персонажів казки Оксани Іваненко та цитатна характеристика
До тварин, крім ссавців, належить багато інших істот: риби, птахи, комахи, павукоподібні, молюски тощо. Тому поділ на тварин та птахів не є правильним.
Персонажі казки
Птахи | Тварини (ссавці) |
---|---|
Цві | Ведмедиха |
Рінь | Вовк |
Чечітка | Бобер |
Шуліка | Заєць |
Цитатна характеристика персонажів
Цві
- «Цві була смілива й допитлива, перша вилетіла з гнізда.»
- «Цві-цвірінь, весна, прилинь, і з нею Рінь!»
Рінь
- «Рінь була обережна, але дуже турботлива до сестрички.»
- «Рінь тужила за Цві, коли та зникла.»
Чечітка
- «Я не боюся зими, бо в мене тепла шубка», — казала чечітка.
Шуліка
- «Шуліка налетів зненацька й схопив маленьку пташку.»
Ведмедиха
- «Ведмедиха зігріла Цві у барлозі, дала прихисток на зиму.»
Вовк
- «Вовк бігав лісом, шукав їжу взимку.»
Бобер
- «Бобер лагодив греблю, готувався до зими.»
Заєць
- «Заєць ховався в кущах, боявся хижаків.»
Риба
- «Риба сховалася на дно річки, коли настала зима.»
Домашнє завдання
1. Дізнайтеся більше про кожного згаданого у творі лісового мешканця і попрацюйте над індивідуальним чи груповим проєктом. Створіть лепбук чи інтерактивний плакат з відомостями про вигляд та спосіб життя цих птахів і тварин.
Ось короткі відомості для лепбука чи інтерактивного плаката про лісових мешканців із казки Оксани Іваненко. Можна розмістити інформацію у вигляді таблиці, схем або окремих карток із зображенням і коротким описом.
Назва | Зовнішній вигляд | Спосіб життя, цікаві факти |
---|---|---|
Синиця | Маленька, жовто-блакитна, з чорною “шапочкою” | Живе у лісах, садах, парках. Взимку не відлітає, шукає їжу під корою дерев. Дуже рухлива та голосна. |
Чечітка | Маленька, сіра з червоною “шапочкою” | Взимку залишається, їсть насіння, полюбляє берези та вільхи. Співає дзвінко. |
Жайворонок | Сірий, непоказний, але з гарним співом | Повертається навесні, літає високо. Живе на полях, луках. |
Цві та Рінь | Вигадані пташенята, схожі на синиць | Допитливі, сміливі, дружні. Відображають поведінку справжніх пташенят. |
Шуліка | Великий хижий птах, довгі крила, рудий хвіст | Полює на дрібних птахів і звірів, літає високо, гострий зір. Дуже обережний. |
Ведмідь | Великий, бурий, масивний | Взимку спить у барлозі, всеїдний, любить мед. Дуже сильний, але може бути лагідним. |
Вовк | Сірий, схожий на велику собаку | Живе зграями, полює на різних тварин. Дуже розумний, витривалий. |
Бобер | Середнього розміру, з широким хвостом | Будує греблі, живе біля води, гризе дерева. Дуже працьовитий. |
Заєць | Маленький, сірий або білий взимку | Дуже швидкий, добре маскується, їсть траву, взимку кору. |
Риба | Різна, у річках і ставках | Взимку ховається на дні, активна навесні та влітку. Дихає зябрами. |