Skip to content

Оксана Іваненко "Цвітарінь" - відповіді

Posted on:20 квітня 2025 р.

1. Якою була дитяча мрія Оксани Іваненко? Чи здійснилася вона?

Оксана Іваненко в дитинстві мріяла стати вчителькою. Її мрія здійснилася: вона працювала вихователькою в дитячому будинку та викладала в колонії для неповнолітніх правопорушників.

2. Поміркуйте, чому Оксана Іваненко назвала збірку «Лісові казки».

Збірка має назву «Лісові казки», бо її герої — рослини, птахи, тварини — мешканці лісу. Вони наділені почуттями, здатністю думати й говорити, а їхній світ подібний до світу людей.

3. Чим різняться мова автора/авторки і мова персонажів?

Мова автора/авторки — це мова оповідача, розповіді та опису, вона стримана. Мова персонажів — це їхні репліки, емоційна, жива, передає почуття героїв. У творі ці мови чергуються, їх потрібно читати з різною інтонацією.

4. Про що йдеться в казці «Цвітарінь»? Поясніть назву твору.

У казці «Цвітарінь» розповідається про життя пташок і інших мешканців лісу, про взаємодопомогу та доброзичливість. Назва походить від імен пташенят — Цві та Рінь, яких разом називають «Цвітарінь».

5. Вибіркове читання. Зачитайте фрагмент:

а) у якому розповідається про те, як пташенята вилуплювалися з яєць. Із чим авторка порівнює стук пташенят? Які звуконаслідувальні слова використовує?

Фрагмент:

— Тук-тук!.. — тихенько застукотіло на горішній вітці. Так тихо, як у тебе іноді у вушку задзвенить, — навіть ніхто, крім тебе, і не почує. Отак застукотіло і в гнізді, в двох малесеньких яєчках, і почула цей стук лише мати-пташка. … — Тук-тук! — знову повторилося в першому і в другому яєчку. Але вже трошки голосніше. Так, ніби роса падала на світанку з пелюсток лісових дзвіночків. … — Тук-тук! — почулося втретє. І це було цілком виразно — так, як стиглі кислички падають на стежку. І раптом — трах! — розкололися яєчка, і звідти висунулися дві малесенькі кумедні голівки з великими ротами.

Авторка порівнює стук пташенят із дзвоном у вушку, падінням роси з пелюсток, падінням стиглих кисличок. Звуконаслідувальні слова: «тук-тук», «трах».

б) у якому йдеться про пригоду Цві. Хто допоміг їй вижити?

Фрагмент:

…А коли відкрили — туман розійшовся — ні шуліки, ні маленької пташки ніхто вже не бачив. …Цві опинилася у ведмежому барлозі, накрита сухим листям і шерстю ведмедихи. Ведмедиха зігріла її, дала прихисток, і так Цві вижила.

Цві допомогла вижити ведмедиха, яка зігріла її у своєму барлозі.

6. Виразно прочитайте твір в особах. Чим відрізняється читання мови дійових осіб від читання мови автора/авторки? Чи потрібно мову автора/авторки в цій казці читати емоційно?

Мова дійових осіб читається емоційно, з різною інтонацією, бо це репліки персонажів, їхні почуття й переживання. Мова автора/авторки — це мова оповідача, розповіді та опису, вона стримана й спокійна. У цій казці мову автора/авторки потрібно читати спокійно, без зайвих емоцій, а мову персонажів — жваво й виразно.

7. Складіть план твору й підготуйтеся до його стислого переказу за цим планом.

План твору:

Стислий переказ:

У лісі з’явилися на світ пташенята Цві та Рінь. Вони радісно пізнавали світ, літали, спілкувалися з іншими мешканцями лісу. Коли настав час відлітати, на пташок напав шуліка. Цві зникла, і всі думали, що її вже немає. Насправді вона опинилася у ведмежому барлозі, де пережила зиму. З приходом весни Цві повернулася, і сестричка Рінь дуже зраділа зустрічі.

8. Доведіть, що це казка, взявши до уваги відповідні жанрові ознаки твору.

Це казка, бо:

9. Охарактеризуйте Цві та Рінь. Які це були пташки? Якою була їхня поведінка?

Цві та Рінь — це маленькі, допитливі, сміливі пташенята. Вони люблять пригоди, багато літають, спостерігають за світом, допомагають одне одному. Цві була відважна, не боялася труднощів, а Рінь — турботлива й віддана сестричка. Обидві пташки — веселі, дружні, добрі, завжди підтримують одна одну.

10. Розгляньте ілюстрації до збірки Оксани Іваненко «Лісові казки» художника Василя Євдокименка. Які її епізоди відтворив художник?

Перша ілюстрація показує двох пташок на гілці — це Цві та Рінь, які розмовляють і разом проводять час у лісі.

Друга ілюстрація зображає момент, коли шуліка нападає на маленьких пташок і схоплює одну з них — це епізод, коли Цві потрапила в лапи хижака.

11. Знайдіть в інтернеті й послухайте музичну композицію Поля Моріа «Жайворонок». Чи згадано в казці Оксани Іваненко про спів пташок? Про що вони співали?

У казці згадується спів пташок. Пташки співали про весну, радість, новини дня, закликали одна одну, а також співали прощальні пісні перед відльотом. Цві співала:

Цві-цвірінь,

Весна, прилинь,

І з нею Рінь!

12. Використовуючи знання з природознавства та цитати з твору Оксани Іваненко, опишіть, які зміни відбуваються в природі з приходом зими, весни. Що стається з пташками?

З приходом зими:

З приходом весни:

13. Ви, напевно, знаєте вислів «Пташки несуть весну на крилах». Як розумієте його? Чи йдеться про це у прочитаному творі?

Вислів означає, що з поверненням пташок приходить весна, вони приносять із собою тепло, радість, пробудження природи. У творі про це йдеться: коли повертаються пташки, ліс оживає, всі радіють, а зустріч Цві та Рінь символізує справжній прихід весни.

14. Ментальна карта персонажів казки Оксани Іваненко та цитатна характеристика

До тварин, крім ссавців, належить багато інших істот: риби, птахи, комахи, павукоподібні, молюски тощо. Тому поділ на тварин та птахів не є правильним.

Персонажі казки

ПтахиТварини (ссавці)
ЦвіВедмедиха
РіньВовк
ЧечіткаБобер
ШулікаЗаєць

Цитатна характеристика персонажів

Цві

Рінь

Чечітка

Шуліка

Ведмедиха

Вовк

Бобер

Заєць

Риба

Домашнє завдання

1. Дізнайтеся більше про кожного згаданого у творі лісового мешканця і попрацюйте над індивідуальним чи груповим проєктом. Створіть лепбук чи інтерактивний плакат з відомостями про вигляд та спосіб життя цих птахів і тварин.

Ось короткі відомості для лепбука чи інтерактивного плаката про лісових мешканців із казки Оксани Іваненко. Можна розмістити інформацію у вигляді таблиці, схем або окремих карток із зображенням і коротким описом.

НазваЗовнішній виглядСпосіб життя, цікаві факти
СиницяМаленька, жовто-блакитна, з чорною “шапочкою”Живе у лісах, садах, парках. Взимку не відлітає, шукає їжу під корою дерев. Дуже рухлива та голосна.
ЧечіткаМаленька, сіра з червоною “шапочкою”Взимку залишається, їсть насіння, полюбляє берези та вільхи. Співає дзвінко.
ЖайворонокСірий, непоказний, але з гарним співомПовертається навесні, літає високо. Живе на полях, луках.
Цві та РіньВигадані пташенята, схожі на синицьДопитливі, сміливі, дружні. Відображають поведінку справжніх пташенят.
ШулікаВеликий хижий птах, довгі крила, рудий хвістПолює на дрібних птахів і звірів, літає високо, гострий зір. Дуже обережний.
ВедмідьВеликий, бурий, масивнийВзимку спить у барлозі, всеїдний, любить мед. Дуже сильний, але може бути лагідним.
ВовкСірий, схожий на велику собакуЖиве зграями, полює на різних тварин. Дуже розумний, витривалий.
БоберСереднього розміру, з широким хвостомБудує греблі, живе біля води, гризе дерева. Дуже працьовитий.
ЗаєцьМаленький, сірий або білий взимкуДуже швидкий, добре маскується, їсть траву, взимку кору.
РибаРізна, у річках і ставкахВзимку ховається на дні, активна навесні та влітку. Дихає зябрами.