Skip to content

Всеволод Нестайко. Чарівні окуляри (повість) - Качак

Posted on:7 березня 2025 р.

Зміст

Відповіді сторінка 228

1. Про які факти з дитинства Всеволода Нестайка ви дізналися?

Всеволод Нестайко був руденьким, худеньким і найменшим у класі. Він дуже хотів вирости, тому висів на одвірку з вантажем на ногах і вірив, що дощ допомагає рости. Його дитинство було важким через смерть батька, війну та окупацію.

2. Кому він адресував свої твори?

Всеволод Нестайко писав виключно для дітей.

3. Який твір називають епічним? Назвіть ознаки епічного твору.

Епічний твір — це твір, у якому автор в описово-розповідній формі змальовує події, людей і їхні вчинки.

Ознаки епічного твору:

4. У чому полягають особливості повісті-казки?

Повість-казка поєднує реальні події з фантастичними елементами, казкові персонажі відображають особливості реального світу.

5. Виразно прочитайте перші дві частини повісті-казки «Чарівні окуляри». Про що автор розповідає в них?

У перших двох частинах автор розповідає про Васю Богданця, його дружбу з Ромкою Черняком та загадкову записку про чарівні окуляри. Хлопці шукають ці окуляри й зустрічають бабусю Маргариту Степанівну.

6. Визначте, які події є фантастичними, а які — реальними. Які казкові елементи використав автор?

Фантастичні події: чарівні окуляри, які дозволяють бачити віддалені місця; зникнення дідуся, який забрав окуляри.

Реальні події: пошуки золотого ланцюжка Ритки; дружба Васі й Ромки; життя школярів.

Казкові елементи: чарівні окуляри, загадкова записка, казкова атмосфера кімнати бабусі.

Звісно, ось відповіді на твої питання:

7. Відтворіть послідовність подій і складіть план до прочитаних двох частин твору.

Послідовність подій:

  1. Вася знаходить загадкову записку в підручнику.
  2. Він показує її Ромці, але записка зникає.
  3. Вася намагається використати окуляри вчительки математики, але його викривають.
  4. Він іде до “Оптики”, але нічого не знаходить.
  5. У скверику Вася знаходить чарівні окуляри і бачить Ромку на трансформаторній будці.
  6. Вася рятує Ромку, а таємничий дідусь забирає окуляри.
  7. У класі пропадає ланцюжок Ритки.
  8. Вася і Ромка шукають ланцюжок по всій школі.
  9. Вася знову бачить окуляри у скверику і біжить туди, але зустрічає Ромку.
  10. З’являється Маргарита Степанівна, яка шукає окуляри.
  11. Хлопці проводжають її додому і заходять у дивну кімнату.

План:

  1. Загадкова записка.
  2. Чарівні окуляри в скверику.
  3. Порятунок Ромки.
  4. Зникнення окулярів.
  5. Зниклий ланцюжок Ритки.
  6. Знайомство з Маргаритою Степанівною.

8. Проаналізуйте імена і прізвиська персонажів повісті-казки. З якою метою автор дав саме такі імена? Пригадайте, як звали героїв «Дивовижних пригод у лісовій школі».

Імена і прізвиська:

Автор дає такі імена, щоб підкреслити певні риси характеру або зовнішності персонажів, а також створити інтригу. У “Дивовижних пригодах у лісовій школі” були зайчик Кося Вухань, їжачок Колько Колючка і лисенятко Рудик Лисовенко.

9. Які вчинки Романа ви схвалюєте, а які — вважаєте неприйнятними?

Схвалюю:

Неприйнятні:

10. Опишіть портрети й характери Васі та Романа, використовуючи цитати і вдаючись до вибіркового читання. Укажіть на спільне й відмінне в поведінці.

Аналіз портрета Васі

Вася Богданець, він же Рудий Африканський Їжачок, має руде, настовбурчене волосся, через що й отримав своє прізвисько. Він худенький і слабосилий, часто падає на ковзанах і роликах, не мастак у спортивних іграх. Сам про себе каже: “А я невдаха… На ковзанах, на роликах раз у раз падаю. І в спортивних іграх я не мастак, скоріше партач — і м’яч у мене одбирають, і забивати не вмію… Худенький я, слабосилий.”

Аналіз портрета Романа

Ромка Черняк — лідер класу, чорнявий, стрункий і спортивний. Вася заздрить йому: “Ех! Як я заздрив тому Ромці Черняку!.. Який він був меткий, спритний, дужий!.. І удачливий!.. Як він на ковзанах, на роликах катався!.. Як він у футбол грав!..”

Аналіз характерів обох хлопців

Спільне: обидва хлопці допитливі, цікавляться незвичайними речами. Обидва хочуть допомогти Ритці знайти ланцюжок.

Відмінне: Вася — добродушний, трохи невпевнений у собі, але оптимістичний. Він легко захоплюється і вірить у дива. “Єдине, що мене рятує, — моя легковажна вдача. Я ніколи довго не журюся. Позітхаю трохи і за хвилину вже сміюся.” Роман — більш самовпевнений, іноді зверхній, прагне лідерства. Він більш практичний і менш схильний до віри в дива, хоча й цікавиться ними. Роман часто кепкує з Васі, але в потрібний момент допомагає.

12. Як ви думаєте, якою буде наступна пригода хлопців? Запишіть власні ідеї подальшого розгортання сюжету.

Думаю, наступна пригода буде пов’язана з подорожжю в минуле за допомогою чарівних окулярів. Хлопці захочуть побачити, як жили козаки, і випадково потраплять у бій. Або ж вони спробують виправити якусь помилку в минулому, але тільки все заплутають.

13. У творі є епізод про те, як хлопчики хотіли скористатися чарівними окулярами одноосібно. Чим вони керувалися? Чи мали право порушувати слово, яке дали один одному: завжди шукати чарівні окуляри разом? А ви, коли даєте слово, порушуєте його? Чи знайомі вам емоції, які пережили у зв’язку з цим хлопці?

Хлопчики хотіли скористатися окулярами самостійно, бо кожен хотів бути героєм і отримати всю славу.

Вони не мали права порушувати слово, адже дружба важливіша за все. Я стараюся не порушувати обіцянок, але іноді так виходить, коли є вагомі причини. Мені знайомі емоції хлопців: сором, розчарування і страх втратити друга.

Домашнє завдання

1. Випишіть фрагменти тексту, у яких Вася характеризує себе, свою зовнішність. Додайте власні міркування щодо слів діда Васі: «У мужчини, рижухо мій дорогий, головне не класичний римський профіль, не орлиний погляд, а мужність і весела вдача».

“Мене звуть Вася. Вася Богданець. Але в класі всі називають мене Рудий Африканський Їжачок. Або Африканець. Або Рудий Їжачок. Або просто Їжачок.”

“Волосся в мене справді руде, як жар. І настовбурчене, як голки в їжачка.”

“А я невдаха… На ковзанах, на роликах раз у раз падаю. І в спортивних іграх я не мастак, скоріше партач — і м’яч у мене одбирають, і забивати не вмію… Худенький я, слабосилий.”

“Єдине, що мене рятує, — моя легковажна вдача. Я ніколи довго не журюся. Позітхаю трохи і за хвилину вже сміюся.”

Міркування щодо слів діда Васі:

Дід Васі каже, що головне в чоловікові – не зовнішність, а мужність і весела вдача. Я думаю, він правий. Зовнішність – це не головне, а от мати мужність і вміти радіти життю – це важливо. Бо якщо ти веселий і сміливий, то ти зможеш подолати будь-які труднощі і зробити світ кращим. Веселі люди притягують до себе інших, з ними хочеться дружити і проводити час. А мужність допомагає захищати тих, хто цього потребує, і боротися за справедливість. Згадую, як дід казав: “У мужчини головне не класичний римський профіль, не орлиний погляд, а мужність і весела вдача”.

Відповіді сторінка 238

1. Що цікавого ви дізналися із останніх частин повісті-казки Всеволода Нестайка?

Хлопці отримали чарівні окуляри для добрих справ і пережили багато пригод: допомогли художнику знайти ікону, подолали чари Телебаби Яги, познайомилися з Козачком Ґулькою, який захищає дітей, і навіть побували у Синьому Потойбіччі. Вони також врятували Ромку від чаклуна Зловреда Поганського та вирішили віддати окуляри хворій дівчинці.

2. Який новий персонаж з’явився у творі? Опишіть його місію.

Новий персонаж — Козачок Ґулька, козак-характерник, якому 412 років. Він їздить на чарівному конику Літайку і захищає скривджених дітей, набиваючи ґулі хуліганам своїм срібним перначем. Його місія — допомагати дітям і боротися зі злом.

3. Які проблеми вирішували хлопці?

Хлопці вирішували такі проблеми:

4. Чи були серед передбачених вами на початку читання ідеї розвитку сюжету, що збігаються з тими, які подав у творі Всеволод Нестайко?

Так, я передбачав, що хлопці будуть використовувати чарівні окуляри для пригод і допомоги іншим. Але поява таких персонажів, як Козачок Ґулька та подорож до Синього Потойбіччя, була несподіваною й дуже цікавою!

5. Стислий переказ останніх частин повісті-казки “Чарівні окуляри” та визначення основної думки кожної з них.

Пригода одинадцята. Козачок Ґулька

Стислий переказ: У Васі та Ромки з’являється ворог – дев’ятикласник Алик Мармиза, який здирницьки поводиться з меншими. Несподівано, Алик отримує дві ґулі на лобі від невидимого захисника. Згодом, хлопці знайомляться з Козачком Ґулькою, який літає на чарівному конику Літайку і захищає скривджених дітей. Козачок Ґулька запрошує хлопців у Синє Потойбіччя, де вони бачать різних чаклунів.

Основна думка: Справжня дружба і допомога тим, хто цього потребує, завжди винагороджуються.

Пригода дванадцята. Чарівник Часомір та чаклун Зловред Поганський

Стислий переказ: Вася згадує, як колись образив глухонімого хлопчика. Козачок Ґулька пропонує Василю повернутися в минуле за допомогою чарівника Часоміра. Вася виправляє свою помилку, граючи в футбол з хлопчиком. Потім, Козачок Ґулька знайомить хлопців з чаклуном Зловредом Поганським, який намагається зачарувати Ромку.

Основна думка: Важливо визнавати і виправляти свої помилки, а також протистояти злу, яке намагається спокусити на погані вчинки.

Пригоди тринадцята та чотирнадцята

Стислий переказ: Ритка Скрипаль дізнається про чарівні окуляри і просить хлопців допомогти її хворої сестричці Любочці. Ромку викрадають рекетири, але Козачок Ґулька допомагає Василю врятувати його. Хлопці вирішують віддати чарівні окуляри Любочці і розповідають Ритці про свої пригоди.

Основна думка: Найбільша радість – це допомога іншим, навіть якщо це означає відмовитися від чогось дорогого для себе.

6. Доведення, що «Чарівні окуляри» — епічний твір (за схемою “Ознаки епічного твору”).

7. Створіть за зразком і заповніть таблицю «Реальне — фантастичне у творі». Яких елементів — казкових чи реальних — більше у цих частинах?

РеальнеФантастичне
Здирництво грошей дев’ятикласником Аликом МармизоюПоява ґуль на лобі в Алика від невидимої сили
Гра хлопців у шахи на балконіІснування Козачка Ґульки, козака-характерника, якому 412 років
Чутки про переїзд глухонімого хлопчика на ПівнічЧарівний коник-поник Літайко
Бажання Васі виправити свою помилку в минуломуМожливість подорожувати в минуле за допомогою чарівника Часоміра
Викрадення Ромки рекетирамиСинє Потойбіччя, де живуть чаклуни і чарівники
Хвороба ЛюбочкиЧаклун Зловред Поганський, який намагається зачарувати Ромку
Розмова хлопців з Риткою про її сестричку ЛюбочкуЗдатність чарівника Шукайла знаходити інформацію про будь-кого

У цих частинах більше казкових елементів.

8. Опишіть Козачка Ґульку. За якої умови він з’явився хлопцям?

Козачок Ґулька - це усміхнений хлопчик у сорочці-вишиванці, смушевій шапці набакир, червоних шароварах, червоних чоботях. Він сидить верхи на напівпрозорому блакитному конику з жовтою гривою і хвостом. У руках тримає срібний пернач. Йому 412 років, і він захищає скривджених дітей.

Він з’явився хлопцям за умови, що вони мали чарівні окуляри й використовують їх для добрих і серйозних справ, а не для особистої вигоди.

9. Створіть таблицю за зразком і випишіть усіх казкових героїв, які з’явилися в цих частинах. Яку функцію вони виконують? Як допомогли хлопцям?

Казкові героїФункція казкових героївЯк допомогли хлопцям
Козачок ҐулькаЗахисник скривджених дітей, козак-характерник, чарівникНабивав ґулі кривднику Алику, познайомив із чарівниками, допоміг виправити Васину помилку в минулому, врятував Ромку від викрадення, допоміг хлопцям віддати окуляри Любочці
ЛітайкоЧарівний коник, на якому Козачок Ґулька подорожуєПеревозив хлопців між світами, допомагав Козачку Ґульці швидко пересуватися
Мить Митьович ЧасомірЧарівник-годинникар, який може повертати в минулеДозволив Васі повернутися в минуле, щоб виправити свою помилку
Зловред ПоганськийЛихий чаклун, який намагається зачаровувати людей і робити їх злимиСтав причиною проблем для Ромка, але його поява дозволила хлопцям зрозуміти важливість боротьби зі злом.
Іван Іванович ШукайлоЧарівник з Довідкового Бюро, який може знайти будь-яку інформаціюДопоміг дізнатися місцезнаходження викраденого Ромки
Телебаба ЯгаЛиха чарівниця, яка викрадає дітей і зачаровує їх.Її поява стала випробуванням для хлопців, яке вони подолали завдяки чарівним окулярам і допомозі Козачка Ґульки.
Чаклуни Синього Потойбіччя (Брехайло, Задирайло, Ображайло, Нечупара-Ледащо, Невіглас-Ледащо, Суржиков-Какось)Представники злих сил, які зачаровують дітей і вчать їх поганого.Їхні дії демонструють хлопцям, з якими злими силами вони можуть зіткнутися, і навчають їх бути обережними та боротися зі злом.

10. Розкажіть, як змінювалися Вася і Роман упродовж усього сюжету. Як ви думаєте, під впливом яких обставин? Намалюйте графічну схему, вказавши етапи зміни характеру й поведінки Романа та чинники, які зумовили їх.

Вася:

Роман:

Графічна схема змін характеру та поведінки Романа:

  1. Порятунок з трансформаторної будки: Розуміння, що Вася - справжній друг, здатний на героїзм.
  2. Спільні пригоди з чарівними окулярами: Зміна ставлення до див, розвиток емпатії.
  3. Моральні уроки від чарівників: Розуміння важливості доброти, чуйності, людяності.
  4. Викрадення рекетирами: Відчуття страху і безпорадності, усвідомлення цінності дружби і підтримки.

11. Попрацюйте у групах і створіть ментальні карти повісті-казки «Чарівні окуляри». Порівняйте їх.

Центральна тема: “Чарівні окуляри” Всеволода Нестайка

Основні гілки:

12. Вася дуже шкодував, що неввічливо повівся з хлопчиком, який не вмів говорити. Козачок Ґулька допоміг йому потрапити в минуле і виправити свій вчинок. Як поставився до бажання Васі Роман? А як би ви повелися, якщо б опинилися на місці Васі? Чи доводилося вам шкодувати про свою поведінку щодо інших? Розкажіть про подібні ситуації. Як можна їх виправити в житті, де немає чарів?

Я думаю, Роман спочатку не зрозумів Васі, бо він не такий чутливий і вразливий. Але потім він підтримав його, бо зрозумів, що для Васі це дуже важливо.

Якби я опинився на місці Васі, я б теж хотів виправити свій вчинок. Мені доводилося шкодувати про свою поведінку щодо інших. Наприклад, одного разу я обізвав однокласника, і мені було дуже соромно. Я попросив у нього пробачення, і ми помирилися. У житті, де немає чарів, можна виправити помилки, просто попросивши пробачення, зробивши добрий вчинок або намагаючись більше не повторювати своїх помилок.

13. Розгляньте ілюстрації до повісті, створені Юлією Радіч-Демидьонок. Чи відтворюють вони ті епізоди, які ви читали? Якщо так, то які саме?

Так, ілюстрації Юлії Радіч-Демидьонок відтворюють епізоди, які я читав:

14. Знайдіть і назвіть казки, у яких є:

  1. Герої, які стають невидимими: “Казка про невидимий плащ” (німецька народна казка): у цій історії герой отримує чарівний плащ, який робить його невидимим, що допомагає йому долати труднощі та перемагати ворогів.
  2. Чарівна тварина, яка вміє літати й переміщуватися в просторі й часі: “Летючий корабель” (українська народна казка): у цій казці головний герой будує чарівний корабель, який може літати, що дозволяє йому виконати завдання царя та одружитися з його дочкою.
  3. Наявність умови — підписати договір і бути зачарованим назавжди: “Чарівна скрипка” (українська народна казка): герой підписує договір з чарівником, але згодом знаходить спосіб розірвати його та звільнитися від зачарування.
  4. Надзвичайний герой-помічник з минулого часу, який допомагає в добрих справах: “Мудрий старець” (казка народів світу): герой зустрічає старця, який надає йому мудрі поради та допомагає подолати труднощі на шляху до мети.

Домашнє завдання

1. Заповніть картку-аналіз прочитаного твору.

Сюжет (стислий переказ твору. 5—6 речень):

Повість-казка розповідає про пригоди двох київських школярів, Васі Богданця та Ромки Черняка, які знаходять чарівні окуляри. Завдяки їм хлопці переживають фантастичні події: рятують друга з трансформаторної будки, допомагають знайти втрачений ланцюжок, зустрічають чарівників і Козачка Ґульку, подорожують у часі та просторі. Вони вчаться бути добрими, чесними й допомагати іншим. Наприкінці хлопці вирішують віддати окуляри хворій дівчинці Любочці, показуючи приклад справжньої дружби й милосердя.

Герої (дійові особи):

Жанр:

Повість-казка

Тема твору і порушені проблеми:

Тема: Дружба, добро, боротьба зі злом та допомога тим, хто потребує підтримки.

Проблеми: Взаємодопомога, моральний вибір, чесність, виправлення помилок, подолання страху та егоїзму.

Особисті оцінки і враження:

Твір захоплює своєю фантастичною атмосферою і вчить важливим життєвим цінностям. Особливо сподобалися казкові елементи та моральні уроки героїв. Це цікава історія про дружбу та доброту.

2. Створіть рекламний колаж повісті-казки.

3. Знайдіть інші твори письменника, укладіть їх список

Інші твори Всеволода Нестайка:

  1. “Тореадори з Васюківки” (трилогія)
  2. “В Країні Сонячних Зайчиків”
  3. “Дивовижні пригоди у лісовій школі”
  4. “Незвичайні пригоди в лісовій школі”
  5. “Пригоди журавлика”