Skip to content

Народні пісні про боротьбу козаків із нападниками - Архипова

Posted on:4 серпня 2025 р.

ОЙ МОРОЗЕ, МОРОЗЕНКУ

Які є роди літератури?

Епос, лірика, драма.

Доведи, що пісня «Ой Морозе, Морозенку» належить до ліро-епосу.

У пісні поєднано епічне (розповідь про історичні події, подвиг Морозенка) і ліричне (емоції, переживання матері, народу, скорбота й захоплення героєм). Такі характеристики властиві ліро-епосу — жанру, який має ознаки й епосу, і лірики.

Елементи композиції:

Словесний портрет козака Морозенка (техніка «Снігова куля»):

Портрет Станіслава-Нестора Морозовицького — прототипа Морозенка:

Станіслав-Нестор Морозовицький (Морозенко) був військовим і політичним діячем часів Хмельниччини. Походив із галицько-подільської шляхти, навчався у Кракові, став корсунським полковником, керував козацькою кіннотою, відзначився у битві під Пилявцями, загинув героїчно під Збаражем у 1649 році.

Значення слова прототип:

Прототип — це реальна особа, яка стала основою для створення художнього образу.

Ким був народний герой Морозенко (за книгою Анатолія Малевича):

Нестор Морозенко — корсунський полковник, учасник національно-визвольної боротьби під проводом Богдана Хмельницького, герой, якого народ оспівав у піснях, думах, легендах і переказах. Образ Морозенка став символом козацької мужності й патріотизму.

ЧИ НЕ ТОЙ ТО ХМІЛЬ

Які риси вдачі допомогли Богданові Хмельницькому здолати ворогів?

Судячи з хмари слів, Богданові Хмельницькому допомогли здолати ворогів такі риси вдачі:

Які історичні події відтворено у пісні «Чи не той то Хміль»?

У пісні відтворено події національно-визвольної війни українського народу під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Зокрема, згадується битва під Жовтими Водами (травень 1648 року), де українські війська здобули першу велику перемогу над польськими військами.

Історичні дані про події травня 1648 року під Жовтими Водами:

Битва під Жовтими Водами відбулася 15-16 травня 1648 року. Це була перша велика перемога козацько-селянського війська під проводом Богдана Хмельницького над польськими військами. У битві брали участь українські козаки та їхні союзники - кримські татари. Польські війська зазнали нищівної поразки, що стало початком успішної визвольної війни.

Порівняння реальних подій з відтвореними в тексті пісні:

Реальні подіїВідтворення в пісні
Битва під Жовтими ВодамиЗгадується “Золотий Брід”
Участь татарських союзників”Іще й орду татарську за собой веду”
Нищівна поразка поляків”Ой, втікали вражі ляхи”, “Не один лях лежить головою в воду”
Масштабність перемоги”Сорок тисяч ляхів хорошої вроди”

Чому у творі йдеться саме про хміль?

У творі йдеться про хміль, тому що це слово є співзвучним з прізвищем «Хмельницький». Це художній прийом, який створює певний символізм. Хміль – це рослина, яка в’ється, росте, набирає сили, і це метафорично відображає зростання сили та впливу Богдана Хмельницького. Крім того, хміль асоціюється з пивом, яке «грає» та «кисне», що може символізувати бродіння, неспокій та наростання боротьби.

Художні засоби, якими змальовано розгром шляхтичів:

У групі. Поміркуйте та складіть 5-6 запитань для дискусії на основі прочитаних текстів.

  1. Чи справедливо зображено поляків у пісні як виключно негативних персонажів?
  2. Яке значення має союз з татарами для успіху українського війська?
  3. Чому народна пісня використовує алегоричний образ хмелю замість прямого зображення гетьмана?
  4. Як впливає фольклорна традиція на сприйняття історичних подій?
  5. Чи можна вважати цю пісню об’єктивним джерелом історичної інформації?
  6. Яку роль відіграють емоції в передачі історичних фактів у народній творчості?

Яку роль відіграють риторичні запитання у пісні?

Риторичні запитання у пісні відіграють кілька важливих ролей:

Скільки смислових частин ти можеш виділити у пісні «Чи не той то Хміль»? Прокоментуй інтонаційні особливості кожної. Чи впливає інтонація на сприйняття змісту?

У пісні «Чи не той то Хміль» можна виділити такі смислові частини:

  1. Вступ (перші три куплети): Риторичні запитання про хміль, який асоціюється з Богданом Хмельницьким.
    • Інтонація: питальна, загадкова, з поступовим наростанням, що готує слухача до розкриття головної теми. Вона створює атмосферу очікування та підкреслює значимість особистості Хмельницького.
  2. Розвиток подій (4-й – 6-й куплети): Опис походу Хмельницького на Золотий Брід, поразки ляхів та діалог між поляками та Хмельницьким.
    • Інтонація: розповідна, впевнена, місцями з елементами діалогу. Вона передає хід подій, мужність Хмельницького та його рішучість.
  3. Кульмінація та наслідки (7-й – 9-й куплети): Втеча ляхів, їхні втрати та повний розгром.
    • Інтонація: тріумфальна, місцями сумна (для ляхів), але з відчуттям перемоги. Вона підкреслює остаточний розгром ворогів та радість від перемоги, а також трагічні наслідки для переможених.

Так, інтонація значно впливає на сприйняття змісту. Вона допомагає передати емоції, настрій та ставлення автора до подій. Питальна інтонація на початку створює загадку, розповідна – передає динаміку битви, а тріумфальна в кінці – підкреслює велич перемоги та радість народу. Без правильної інтонації пісня втратила б свою виразність та глибину.

ПЕРЕВІР СВОЇ ЗНАННЯ Й УМІННЯ

1. Виконай тестові завдання в електронному додатку.

Завдання слід виконувати у відповідному електронному додатку, дотримуючись інструкцій.

2. Які тематичні групи історичних пісень ти знаєш?

3. Назви особливості історичних пісень.

4. Чи можна вважати картину поразки ляхів справедливою карою? Чому? (За піснею «Чи не той то Хміль?»)

Так, у пісні поразка ляхів постає як справедлива кара, оскільки вони виступають загарбниками та ворогами українського народу. Пісня підкреслює, що перемога над ляхами — результат боротьби за свободу і справедливість. Зображення поразки ворогів викликає відчуття історичної справедливості у слухача.

5. Поміркуй, завдяки чому певні українські історичні пісні збереглися дотепер? Що вирізняє їх із-поміж інших зразків усної народної творчості? Як можна зберегти такі твори для наступних поколінь?

Причини збереження:

Що вирізняє:

Як зберегти:

6. У парі. Пригадайте відомі вам українські народні пісні. Доберіть на власний смак перелік найкращих народних пісень, які можна додати до окремого плейліста.

7. Значення слова спокута. Словосполучення та коментарі

Спокута — це звільнення від вини або провини через розкаяння, добрі вчинки чи страждання (наприклад, спокутувати провину, спокутувати гріхи).

Приклади словосполучень:

Пояснення: Усі ці словосполучення поєднує думка про прагнення людини виправити себе у відповідь на власну провину або помилки.

Ситуація зі спокутою (на бажання):

Іноді доводилося забувати вибачитись перед другом — тоді я робив щось приємне для нього, щоб спокутувати свою провину.

8. Мотиви у сучасних піснях, споріднених з історичними

У сучасних піснях про історичні події часто повторюються такі мотиви, як:

Ці мотиви перегукуються з історичними піснями («Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то Хміль»), бо і в минулому, і тепер люди оспівують боротьбу, мужність та ідеї незалежності.

9. Прототипи образів усної народної творчості (для інтерактивного плаката)

Образи прототипів формуються на основі реальних людей, які стали героями народної пам’яті завдяки своїм вчинкам і значенню для країни.

10. В електронному додатку зіграй у вікторину та гру

Завдання виконуються в електронному додатку, як зазначено в умовах.

11. Психологічний портрет Богдана Хмельницького

Богдан Хмельницький — символ незламності, мужності, організаторської мудрості й патріотизму.